Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 maart 2004, 11:36   #81
Xenon
Parlementsvoorzitter

Xenon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door querty
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zorroaster

Waarom al ons geld niet naar Congo sturen? Het blijft toch op deze aarde?
Maar van mij mag dat hoor. Solidariteit met iedereen. Ik ben niet egoïstisch.
Je bent zogezegd solidair met iedereen, waarom hebben de dan Walen het recht op al die solidariteit? Is dit solidair met de rest van de wereldbevolking?
Oud 24 maart 2004, 11:39   #82
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

querty, ik veronderstel dat jij een communist bent die de herverdeling van alle rijkdom beoogt? Ik zie anders niet in hoe jij zo'n solidariteit op wereldschaal gaat aanpakken.
Oud 24 maart 2004, 11:45   #83
Xenon
Parlementsvoorzitter

Xenon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
querty, ik veronderstel dat jij een communist bent die de herverdeling van alle rijkdom beoogt? Ik zie anders niet in hoe jij zo'n solidariteit op wereldschaal gaat aanpakken.
Ik vrees dat querty zich beperkt tot wat grootspraak.
Als je met een avatar van de koning pronkt, denk ik niet dat je de herverdeling van alle rijkdom beoogt.

Iedereen is gelijk, de één al wat meer dan de andere.
Oud 24 maart 2004, 13:42   #84
querty
Provinciaal Statenlid

querty's schermafbeelding

Standaard

Neen, iedereen is voor mij gelijk, de Walen niet meer dan iemand anders. Het is omdat men hier net dat aspect fixeer dat ik daar ook op reageer. Had men over het geld dat van provincie naar provincie gaat dan had ik daar waarschijnlijk ook op gereageerd. Hier fulmineert men er alleen maar op omdat de Franstaligen Frans spreken. Spraken die Nederlands dan werd die geldstroom bedekt met de mantel der liefde. En mijnheer hyoens als ik volgens u dom ben heb dan tenminste het lef om dat op een slimme manier te zeggen.

Mijnheer Dierick, overal gaat geld naartoe, ook naar die projecten die u opsomt.
http://forum.politics.be/showthread.php?t=12179
Vlaamse efficiëntie = 0
querty is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2004, 13:59   #85
jan hyoens
Perm. Vertegenwoordiger VN

jan hyoens's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
. En mijnheer hyoens als ik volgens u dom ben heb dan tenminste het lef om dat op een slimme manier te zeggen.

.
I rest my case!
jan hyoens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2004, 15:34   #86
Volksstormer
Minister-President

Volksstormer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Volksstormer
Wie wordt nu weer ingehuurd om belgistan te redden?
Ach man, ga koken
Ik ben zo geen "geëmancipeerde" man...
Volksstormer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2004, 16:25   #87
Thomas Hx
Minister-President

Stuur een bericht via MSN naar Thomas Hx
Standaard

Citaat:
Ja van mij ook, zeer mooi stuk.

De NV-A heeft mij nooit bekoord. Alleen al hun argumenten om België te splitsen. Neem nu de Sociale Zekerheid. Daar hebben ze het geld nodig. Het draait bij hun altijd om geld. Ik denk niet dat zij echt van Vlaanderen houden, dat is maar een maskerade. Hetzelfde geld trouwens voor het Blok. Als ze maar het geld en de macht hebben dat is genoeg voor hun.

Voor mij geld: Lang leve de solidariteit. Ik zit nog een beetje in met de medemens. Vele van die mensen zijn waarschijnlijk nooit arm geweest of zijn hun roots vergeten.
solidariteit is een zwak argument voor de eenmaking van België te behouden. Waarom moet ik meer solidair zijn met de Walen dan met de Afrikanen of met de Nederlanden of met de .... ?

Thomas
Oud 24 maart 2004, 16:27   #88
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Bon, kunnen we deze onnozele discussie niet gewoon besluiten door te zeggen dat Benno Barnard eens goed op zijn plaats is gezet door Bart De Wever? Ja toch!

Case closed.
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2004, 16:28   #89
geert
Vreemdeling

Standaard

Heerlijk om te lezen.
Helaas is elk woord ervan waar.
geert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2004, 16:42   #90
zorroaster
Europees Commissaris

zorroaster's schermafbeelding

Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dorus
Beste Willem,

Laat ik eerst zeggen dat ik als Antwerpenaar dit keer voor het VB stem.
Maar dan dit:
vergeet niet dat er 130 jaar lang een geldstroom in de andere richting is geweest!
La vérité a ses droits!
Je zou eens de studie moeten lezen van professor J. Hannes over de geldstromen tussen Vlaanderen en Wallonië tussen 1830 en 1900. Bijzonder interessant, vooral omdat ze komaf maakt met dat eeuwige cliché dat er een omgekeerde geldstroom was vanuit het industrieële Wallonië naar het agrarische Vlaanderen.

Niet waar, hoewel dat men op het eerste zicht zou verwachten, maar het grotendeels ontbreken van een sociale zekerheid is al een eerste indicator. Een tweede is dat de Vlaamse boeren bijna 60% van de Belgische belastingen betaalden, terwijl Vlaanderen maar 40% van de infrastructuurinvesteringen door de staat ontving. Kort gezegd, er werd dus betaald door Vlaanderen om te investeren in de zware Waalse industrie, die in volle ontwikkeling was.

Dat Wallonië Vlaanderen onderhouden zou hebben zoals Vlaanderen nu met Wallonië doet, is dus een fabeltje.
zorroaster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2004, 17:03   #91
querty
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Waarom zijn jullie eigenlijk Vlaams-nationalist? Om dat geld terug te hebben wat uit solidariteit naar Wallonië vloeit of uit een emotionele band met Vlaanderen? Als het dat eerste is dan is jullie Vlaams-nationalisme een farce. Dan houden jullie niet echt van Vlaanderen. Dan is het jullie alleen om het geld te doen. Is het het tweede dan zijn jullie tenminste gelegitimeerd, het waard om zich Vlaams-nationalist te noemen. Zeg dat een grote Belgicist dat gezegd heeft.
Of misschien beter gezegd: Zouden jullie nog Vlaams-Nationalist zijn moesten die geldstromen ophouden binnen het federale België?
Vlaamse efficiëntie = 0
Oud 24 maart 2004, 17:06   #92
zorroaster
Europees Commissaris

Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Standaard

Citaat:
Citaat:
Waarom zijn jullie eigenlijk Vlaams-nationalist? Om dat geld terug te hebben wat uit solidariteit naar Wallonië vloeit of uit een emotionele band met Vlaanderen? Als het dat eerste is dan is jullie Vlaams-nationalisme een farce. Dan houden jullie niet echt van Vlaanderen. Dan is het jullie alleen om het geld te doen. Is het het tweede dan zijn jullie tenminste gelegitimeerd, het waard om zich Vlaams-nationalist te noemen. Zeg dat een grote Belgicist dat gezegd heeft.
Of misschien beter gezegd: Zouden jullie nog Vlaams-Nationalist zijn moesten die geldstromen ophouden binnen het federale België?
Natuurlijk. Vrij evident toch?
Oud 24 maart 2004, 17:14   #93
JP
Partijlid

JP's schermafbeelding

Standaard

Sterk geschreven stuk. Ook neutralen (noch Belgicist, noch Vlaamsgezinde) zullen dit zeker apprecieren. Eéntje om te bewaren voor als er, naast een forumpresident, ook een beste-forum-tekst gekozen dient te worden.
Oud 24 maart 2004, 17:14   #94
JP
Partijlid

JP's schermafbeelding

Standaard

Sterk geschreven stuk. Ook neutralen (noch Belgicist, noch Vlaamsgezinde) zullen dit zeker apprecieren. Eéntje om te bewaren voor als er, naast een forumpresident, ook een beste-forum-tekst gekozen dient te worden.
Oud 24 maart 2004, 17:17   #95
Bruno*
Banneling

Bruno*'s schermafbeelding

Locatie: Koninkrijk België - Royaume de Belgique-Königreich Belgien
Stuur een bericht via MSN naar Bruno*
Standaard

Citaat:
Citaat:

Wat nogmaals bewijst dat de harde kern Vlaams-nationalisten immer onverzoenlijk zullen blijven voor elk mogelijk compromis.
Bruno* is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2004, 17:19   #96
zorroaster
Europees Commissaris

Standaard

Cordon sanitaire moet ons tegen Barnard beschermen

In zijn opiniebijdrage noemde Benno Barnard de N-VA een bende ordinaire landverraders (DS 22 maart). De argumenten van de Nederlandse schrijver noemt Bart De Wever lachwekkend.

BENNO Barnard is het soort bekende schrijver waarvan ik wel weet dat hij bestaat, maar waarvan ik tot voor kort nog nooit iets gelezen heb. Niemand wees me immers ooit op een bijzonder belang of dito kwaliteit van zijn schrijfsels. Ik hoorde hem voor het eerst op een uitzending van het tv-programma Nachtwacht, waar hij het idee van een Vlaamse natie kwam platbranden. Zijn optreden begon met een pathetisch moment: hij legde een vergeeld boekje over de Vlaamse kwestie op tafel opdat niemand zou durven beweren dat hij als Nederlander geen kennis van zaken zou hebben. Benno Barnard beseft dus toch al dat hij die indruk wekt, alleen wijt hij het verkeerdelijk aan Vlaamse clichés over zijn Nederlands staatsburgerschap.

De schrijver werd in de bewuste uitzending opgevoerd als sidekick van Marc Reynebeau. Onwillekeurig doemde het beeld op van een piraat met een papegaai op zijn schouder. Piraat Reynebeau, een intellectueel goed gewapende en te duchten tegenstander, met papegaai Barnard, die aangeleerde beledigingen krijste. Piraten houden van zo'n papegaai - het diertje irriteert de tegenstrever - ook al weten ze dat de publieke ontlasting ervan deels op hun schouders terecht komt. Zijn zelfgenoegzaamheid was zo stuitend dat ik hoopte voor hem dat het een act was.

Afgelopen maandag kreeg ik helaas het bewijs van het tegendeel. In De Standaard van die dag mikte Benno een flinke schep ontlasting naar mijn partij, naar sommige partijgenoten en naar mezelf. Mocht Herman Brusselmans de bijdrage geschreven hebben, dan viel er tenminste nog te lachen. Die heeft talent voor scheldproza. Barnard laat de geviseerde alleen achter met een gevoel van plaatsvervangende schaamte. En deze Benno Barnard meent dan nog wat hij op papier heeft gezet. Je kan niet anders dan reageren op zo'n stuk. Trop is nu eenmaal te veel.

Inhoudelijk bulkt de opiniebijdrage van Barnard van de kwaadwillig en warrig aan elkaar geschreven onzin. Neem zijn scheldtirade over ,,de leugens'' van de N-VA betreffende de geldstroom van Vlaanderen naar Wallonië. Volgens Barnard bedraagt die nauwelijks de helft van de 5.000 euro per Vlaams gezin die de N-VA de mensen voorliegt. Ten bewijze haalt hij de KBC-studie aan die spreekt over 5,43 miljard euro per jaar. Juist, maar die studie gaat alleen over de geldstromen in de federale begroting, in de dotaties aan de deelstaten en in de sociale zekerheid.

Helaas zijn er daarnaast nog andere geldstromen. De voornaamste loopt via de scheeftrekking in de afbetaling van de staatsschuld, een jaarlijkse transfer die in 1985 door de universiteit van Leuven berekend werd op 3,5 miljard euro. Recentere wetenschappelijke cijfers zijn er helaas niet. Dat komt nochtans niet door de kuiperijen van de N-VA. Vlak voor de jongste verkiezingen vroegen we nog om door onze universiteiten een objectieve doorlichting van de geldstromen te laten maken. Toenmalig Vlaams minister-president Patrick Dewael stemde ermee in, maar sindsdien werd er niets van uitgevoerd. De machten die deze doorlichting tegenhouden zijn net degene waarmee Benno Barnard sympathiseert. En dan is het natuurlijk iets te gemakkelijk om de N-VA te beschuldigen van valse rekenkunde. Zeker als je zelf in één tijd de ,,suggestieve leugenpraat'' uitkraamt dat de geldstromen binnen twintig jaar gaan omkeren, iets wat al wel wetenschappelijk weerlegd is. Het is Barnard bovendien ontgaan dat de N-VA altijd in één adem pleit voor echte, doelmatige solidariteit met Wallonië.

Iets in mij zegt dat Benno Barnard niet met argumenten te overtuigen valt. Hij noemt mij zonder pardon een ,,geschiedvervalser''. Daarmee valt hij mij aan in mijn beroepseer, ongeveer het enige wat een historicus door de band met zijn arbeid kan verwerven. Niet dat Barnard aantoont dat ik in een van mijn wetenschappelijke publicaties een fout zou hebben gemaakt. Nee, ik mag er gewoon de mening niet op na houden dat België als nationaal niveau achterhaald is. Benno Barnard vraagt zich zelfs vertwijfeld af waarom België mensen met die mening tolereert. Tenslotte zijn het ,,landverraders'', ,,nazaten van collaborateurs'', ,,anaal-retentieven'', ,,grondig provincialen'', ,,aapachtigen'', ,,mateloos schraapzuchtigen'', ,,xenofoben'' en ,,verraders aan de wereld van de geest''. Alleen de holocaust ontbreekt nog in het rijtje. Daar zijn we toch ook schuldig aan, of niet, Benno Barnard?

Benno is een Benito in het diepst van zijn gedachten. Democratie betekent voor hem dat iedereen recht heeft op zijn mening. Wie aan dat recht verzaakt, is een crimineel. Het cordon sanitaire is ooit uitgevonden om de samenleving te beschermen tegen dit soort lieden, maar het wordt slechts eenzijdig toegepast. Niet dat ik pleit voor een uitbreiding van de politieke correctheid. Integendeel, de gedachten moeten vrij zijn. In het Vlaanderen van de N-VA kan Benno Barnard dan ook op zijn twee oren slapen. In het België van Barnard vrees ik dat er 's nachts een vrachtwagen voor mijn deur stopt.

Bart De Wever

(De auteur is ondervoorzitter van de N-VA.)

24/03/2004 Bart De Wever
Oud 24 maart 2004, 17:19   #97
zorroaster
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bruno*
Citaat:

Wat nogmaals bewijst dat de harde kern Vlaams-nationalisten immer onverzoenlijk zullen blijven voor elk mogelijk compromis.
Ach, zeiker. Als ik nee had gezegd, had je ongetwijfeld staan roepen dat het dus allemaal maar om het geld ging, of niet soms?
Oud 24 maart 2004, 17:24   #98
querty
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bruno*

Ach, zeiker. Als ik nee had gezegd, had je ongetwijfeld staan roepen dat het dus allemaal maar om het geld ging, of niet soms?
Een beetje respect voor de medemens mag u gerust bijgeleerd worden vind ik. En inderdaad dat hadden wij gezegd omdat vele would-be Vlaams-nationalisten alleen maar argumenten gebruiken waar geld in voor komt.
Vlaamse efficiëntie = 0
Oud 24 maart 2004, 17:48   #99
Babeth
Gouverneur

Babeth's schermafbeelding

Standaard

Er is duidelijk geen respect voor de medemens in Benno's artikel, hij kan alleen maar vuilspuiten over Vlaams-nationalisten.
Bovendien is hij niet objectief, laat hij zich leiden door een soort "flamingantiefobie" en aanbidt hij een tegelijk parasiterend en schatrijk vorstenhuis-met-aanhang.
België is een veel kunstmatiger constructie dan het Vlaanderen dat Vlaams-nationalisten nastreven. Dat Vlaanderen heeft volgens Belgicisten geen enkele bestaansreden, het lijkt voor hen een streven dat schijnt te bestaan uit het ontbinden van de bestaande machtsstructuren en nieuwe op te bouwen, wat vanuit het standpunt van die machtsstructuren vanzelfsprekend "landsverraad" is.
Welaan, ook het Belgisch koningshuis heeft geen enkele bestaansreden, het is een onfrisse relikwie uit een tijdperk waarin men dacht dat alleen "gekroonde hoofden" aan een natie bestaansrecht konden verlenen wanneer andere naties bezwaar zouden opperen tegen de constructie van een lappendeken waarvan ze liever zelf de leukste stukjes hadden willen hebben. België is een wespennest. D�*t is de enige reden waarom de andere machten het hebben laten ontstaan.

Het is nog steeds een wespennest en de duidelijke en herhaaldelijke weigeringen van zowel de federale machthebbers als de Waalse machthebbers om een duidelijk en helder overzicht te geven van hun werking (zowel financieel als organisatorisch, denk maar aan de 3 (ja DRIE) verschillende disketjes met het aantal Waalse leerlingen...) vormen steeds opnieuw het bewijs dat men iets te verbergen heeft. Natuurlijk krijg ik dan argwaan. Ik ben immers een verstandige, belezen, goed opgeleide en intelligente burgeres.
Oud 24 maart 2004, 17:52   #100
zorroaster
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Citaat:

Een beetje respect voor de medemens mag u gerust bijgeleerd worden vind ik. .
Haha! En dat zegt u ter verdediging van Bruno 'jullie zijn allemaal racisten!' Yaminne...?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be