Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 juli 2008, 10:07   #81
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
De gasten die naar het buitenland trekken voor een zekere periode zijn mensen met een meer dan goed betaalde job. Ze doen het niet voor een appel en een ei.
De buitenlanders die Vlaanderen wil aantrekken, zullen de minderwaardige job mogen invullen.
Minderwaardig? Is werken als loodgieter, schrijnwerker, metselaar... volgens u al "minderwaardig"? Dat zijn beroepen die een heel solide technische kennis vereisten naar een flinke portie verstand. Of denkt u dat een metselaar gewoon mortel gooit op een stapel stenen misschien?

Naast deze bijna vanzelfsprekende knelberoepen in de bouwsector heeft men in Vlaanderen ook in toenemende mate nood aan informatici, technisch ingenieurs, enz. Volgens u schijnbaar ook "minderwaardige jobs"...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2008, 10:09   #82
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Azert, ik ben zelf een van die gasten die regelmatig in het buitenland zat.

En ik ga niet ontkennen dat het goed betaald werd, maar dat geeft nog steeds niemand het recht om er de helft van op te eisen, omdat hij/zij die job niet wil/kan doen.

Om je een voorbeeld te geven. Een duiker op de booreilanden verdiend gemiddeld slechts 25.000€ per maand brutto. En men zoekt er nog steeds.

Een hoogte-werker verdiend gemiddeld 10.000€ per maand. En men zoekt er nog steeds.

Een bekwame projectleider verdiend gemiddeld 8.000€ per maand. En men zoekt er nog steeds.

Een bekwame ITer verdiend gemiddeld 5.000€ per maand, de vraag er naar is enorm.

Een geschoolde bouwvakker verdiend 3.500€ per maand en men vind er geen.

Een technicus A2 verdiend 3.500€ per maand, maar men vind er geen.

Het gaat dus zeker niet om minderwaardige jobs, maar om jobs waarvoor men bekwaam moet zijn en een bepaalde technische kennis nodig heeft.

Zo weet ik dat de ploeg hoogte-werkers van een Waals bouw en constructie bedrijf bestaat uit 6 mensen, maar ze hebben alle 6 een andere nationaliteit en een andere moedertaal.
Binnen dat bedrijf is de voertaal Frans, wat normaal is, Doch de werktaal binnen de ploeg hoogte-werkers is Engels, omdat die binnen die ploeg een neutrale taal is, maar door iedereen gekend en omdat er geen enkel Franstalige in die ploeg zit.

De ploegen kasseikloppers bestaan daar volledig uit Nederlanders en Vlamingen.

De ploegen grondwerkers uit Italianen en Portugezen.

De ploegen betonwerkers uit Spanjaarden en Vlamingen.

De meeste machinisten zijn Vlamingen.

En de meeste projectleiders zijn Nederlanders, Duitsers en Vlamingen, want zij zijn de nodige talen op de werven machtig.

Mijn vriends Azert, letwel, het gaat hier over het personeel van een Waals bouwbedrijf, dat regelmatig op logement gaat werken en NOOIT buiten zijn regio een zoekertje plaats over werkaanbiedingen.
In de hoofdzaak in de Sandinavische en Oostbloklanden.
De Franstaligen in België genieten dus duidelijk liever van een werkloosheidsuitkering dan de goed betaalde jobs in hun eigen bedrijven te aanvaarden en uit te vervoeren.

Personeelsbestand van een Anderlechts bouwbedrijf is gelijklopend met dat van dit Waals bouwbedrijf.

Een ander Anderlechts bouwbedrijf, laat zelfs speciaal mensen uit de Oostbloklanden komen, tegen Belgische lonen en met volledige Belgische SZ, gewoon omdat ze in Brussel en België geen of onvoldoende personeel vind.

Deze drie Belgische bedrijven, waarvan geen in Vlaanderen gevestigd is, hebben samen een personeelsbestand van +1500 werknemers, waarvan 65% buitenlanders, 25% Vlamingen, 8% Brusselaars en 2% Walen.

Over welke minderwaardige jobs uit welke regio ging het ook weer die de buitenlanders mochten gaan invullen??????
Heeft men op een booreiland IT'ers nodig? dus gasten die met de computer, netwerken kunnen werken?

En... men plaatst enkel zoekertjes binnen de regio (Wallonië dus) ... hoe komt men dan aan die buitenlanders?
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2008, 10:17   #83
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En... men plaatst enkel zoekertjes binnen de regio (Wallonië dus) ... hoe komt men dan aan die buitenlanders?
Ooit gehoord over spontaan solliciteren? Of nog nooit gehoord over het werken met interimkantoren (bepaalde bedrijven doen dat immers als een eerste stap in het selectieproces; zo besparen ze de tussenkomst van een HR-bedrijf uit).
Oud 26 juli 2008, 10:27   #84
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Heeft men op een booreiland IT'ers nodig? dus gasten die met de computer, netwerken kunnen werken?

Op de booreilanden heeft men idd IT'ers nodig. Maar men zoekt er vooral om op het vaste land te werken.

Ik woon in de Noorder-Kempen, maar krijg hier wel wekelijks de nieuwsbladjes van uit de regio Liege, Mons, Nijvel, Veurne, Oostende-Zeebrugge, Parijs en Normandië-kust.
Dit omdat vrienden en Familie mij die bezorgen.
Zoals ik hen onze regio nieuwsbladjes bezorg.
Daarbij is Internet voor veel Franstalige Belgen blijkbaar nog steeds iets dat veel geheimen heeft, maar ja, wat wil je als je enkel Frans kan lezen en schrijven.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2008, 10:36   #85
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Op de booreilanden heeft men idd IT'ers nodig. Maar men zoekt er vooral om op het vaste land te werken.

Ik woon in de Noorder-Kempen, maar krijg hier wel wekelijks de nieuwsbladjes van uit de regio Liege, Mons, Nijvel, Veurne, Oostende-Zeebrugge, Parijs en Normandië-kust.
Daarbij is Internet voor veel Franstalige Belgen blijkbaar nog steeds iets dat veel geheimen heeft, maar ja, wat wil je als je enkel Frans kan lezen en schrijven.
Er is al eens gezegd waar het grootste probleem ligt in Wallonië, nl. het gebrek aan initiatief. Men doet geen moeite, want, ach, voor die paar honderd euro meer per maand wil men niet de boer op. Liever blijft men thuis... Enige mogelijkheid is het harder aanpakken van dergelijke langdurige werklozen die geen enkele stap zetten naar het vinden van werk.
Oud 26 juli 2008, 10:36   #86
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Als ze op het vasteland werken dan zullen ze wel geen 5000 euro bruto per maand verdienen.

En denk je nu echt dat Franstalige Belgen zo achterlijk zijn.
Ik ken hier 2 Waalse gasten die in hun laatste jaar burgerlijk ingenieur zitten en ik denk niet dat internet veel geheimen heeft en hun kennis van het Engels is meer dan behoorlijk en ook Nederlands kan erdoor. En dankzij het talenplan van de Waalse overheid kunnen ze een stage doen in Vlaanderen of Nederland van enkele weken waardoor hun talenkennis ook wel oké zal zijn kort na hun afstuderen.
Oud 26 juli 2008, 10:38   #87
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Er is al eens gezegd waar het grootste probleem ligt in Wallonië, nl. het gebrek aan initiatief. Men doet geen moeite, want, ach, voor die paar honderd euro meer per maand wil men niet de boer op. Liever blijft men thuis... Enige mogelijkheid is het harder aanpakken van dergelijke langdurige werklozen die geen enkele stap zetten naar het vinden van werk.
Daar is Reynders een groot voorstander van; na 1 minuut dop mogen ze van hem al geactiveerd worden; en laat dat nu net de partij zijn die bij de laatste verkiezingen de grootste was.
Die overwinning is echter nog niet vertaald op Waals niveau. daarvoor wordt het wachten op de verkiezingen van juni 2009.
Oud 26 juli 2008, 10:39   #88
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als ze op het vasteland werken dan zullen ze wel geen 5000 euro bruto per maand verdienen.

En denk je nu echt dat Franstalige Belgen zo achterlijk zijn.
Ik ken hier 2 Waalse gasten die in hun laatste jaar burgerlijk ingenieur zitten en ik denk niet dat internet veel geheimen heeft en hun kennis van het Engels is meer dan behoorlijk en ook Nederlands kan erdoor. En dankzij het talenplan van de Waalse overheid kunnen ze een stage doen in Vlaanderen of Nederland van enkele weken waardoor hun talenkennis ook wel oké zal zijn kort na hun afstuderen.
Als ik u mag geloven, zal de werkloosheidsgraad in Wallonië binnenkort spectaculair dalen...
Oud 26 juli 2008, 10:41   #89
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Minderwaardig? Is werken als loodgieter, schrijnwerker, metselaar... volgens u al "minderwaardig"? Dat zijn beroepen die een heel solide technische kennis vereisten naar een flinke portie verstand. Of denkt u dat een metselaar gewoon mortel gooit op een stapel stenen misschien?

Naast deze bijna vanzelfsprekende knelberoepen in de bouwsector heeft men in Vlaanderen ook in toenemende mate nood aan informatici, technisch ingenieurs, enz. Volgens u schijnbaar ook "minderwaardige jobs"...
Met minderwaardig bedoel ik; niet al te dik betaald.
Als ik zie welke Vlamingen voor een zekere tijd naar het buitenland gaan; dan is het altijd voor iets meer dan metselaar, enz..

Het zijn behoorlijke jobs die (zeer) goed betaald worden.

een metselaar, schrijnwerker in loondienst zal nooit enorm veel geld verdienen want uiteindelijk kan iedereen die een beetje verstand heeft en het wil dat beroep aanleren.
Oud 26 juli 2008, 10:42   #90
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als ik u mag geloven, zal de werkloosheidsgraad in Wallonië binnenkort spectaculair dalen...
is al aan het dalen
Oud 26 juli 2008, 10:42   #91
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Daar is Reynders een groot voorstander van; na 1 minuut dop mogen ze van hem al geactiveerd worden; en laat dat nu net de partij zijn die bij de laatste verkiezingen de grootste was.
Die overwinning is echter nog niet vertaald op Waals niveau. daarvoor wordt het wachten op de verkiezingen van juni 2009.
Ongeacht of het nu over Vlaanderen of Wallonië gaat, het wordt inderdaad tijd dat men sleutelt aan de huidige regeling voor werklozen. In vergelijking met de ons omringende landen is België heel laks.
Oud 26 juli 2008, 10:44   #92
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
is al aan het dalen
In Vlaanderen daalt die ook nog steeds. De achterstand van Wallonië blijft dus significant.
Oud 26 juli 2008, 10:48   #93
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Met minderwaardig bedoel ik; niet al te dik betaald.
Als ik zie welke Vlamingen voor een zekere tijd naar het buitenland gaan; dan is het altijd voor iets meer dan metselaar, enz..

Het zijn behoorlijke jobs die (zeer) goed betaald worden.

een metselaar, schrijnwerker in loondienst zal nooit enorm veel geld verdienen want uiteindelijk kan iedereen die een beetje verstand heeft en het wil dat beroep aanleren.
U kent overduidelijk de sector niet. De bouw verdient goed, heel goed. Ook al omdat men naast het gewone loon allerlei premies kan ontvangen. Daarnaast is het zo dat de meesten naast hun reguliere job nog eens heel veel werk verzetten in het zwart.

De huidige trend is grotendeels te verklaren door een heel verkeerde studie-oriëntering waarbij ouders het technisch onderwijs lager inschatten dan het algemeen vormend.
Oud 26 juli 2008, 10:48   #94
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In Vlaanderen daalt die ook nog steeds. De achterstand van Wallonië blijft dus significant.
Momenteel is Vlaanderen een topregio; maar meestal blijft dat niet al te lang duren. What can you up can go down...
Betekenisvol is dat een speerpuntbedrijf zoals Barco mensen moet ontslaan; wat een slecht voorteken zou kunnen zijn.
Oud 26 juli 2008, 10:50   #95
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Momenteel is Vlaanderen een topregio; maar meestal blijft dat niet al te lang duren. What can you up can go down...
Betekenisvol is dat een speerpuntbedrijf zoals Barco mensen moet ontslaan; wat een slecht voorteken zou kunnen zijn.
Schijnbaar weet u niet dat de economie het in het algemeen minder doet. Daarnaast blijft men niet aan de top als men niet duchtig innoveert. En laat juist dit het grote punt zijn van de Vlaamse economie, iets wat de Waalse jarenlang totaal heeft verwaarloosd.
Oud 26 juli 2008, 10:52   #96
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U kent overduidelijk de sector niet. De bouw verdient goed, heel goed. Ook al omdat men naast het gewone loon allerlei premies kan ontvangen. Daarnaast is het zo dat de meesten naast hun reguliere job nog eens heel veel werk verzetten in het zwart.

De huidige trend is grotendeels te verklaren door een heel verkeerde studie-oriëntering waarbij ouders het technisch onderwijs lager inschatten dan het algemeen vormend.

De meester kan het nooit laten om met een zinnetje zoals "U kent overduidelijk de sector niet."
Gelukkig dat de meester de slimste van de klas is.

Maar inderdaad door bij te klussen in het zwart en af en toe een premie voor snelle afwerking enz... kan het aardig schuiven.

En inderdaad 75% van de lln van ASO zou kunnen slagen in de technische richtingen.
Want metselen, timmeren, elektriciteit, ... is al bij al niet zo moeilijk.
Oud 26 juli 2008, 10:54   #97
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Schijnbaar weet u niet dat de economie het in het algemeen minder doet. Daarnaast blijft men niet aan de top als men niet duchtig innoveert. En laat juist dit het grote punt zijn van de Vlaamse economie, iets wat de Waalse jarenlang totaal heeft verwaarloosd.
Hop, meneer-wee-al is daar weer: "Schijnbaar weet u niet"

Maar dus inderdaad als een innoverend bedrijf als Barco al problemen heeft, voorspelt dat weinig goeds.

Ik zou u ook eens aanraden om naar de technologieparken rond Mons (met o.a. Google en Microsoft als uithangbord) en rond Louvain-la-Neuve => Namen te gaan kijken. Je zou kunnen schrikken.
Oud 26 juli 2008, 11:06   #98
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ooit gehoord over spontaan solliciteren? Of nog nooit gehoord over het werken met interimkantoren (bepaalde bedrijven doen dat immers als een eerste stap in het selectieproces; zo besparen ze de tussenkomst van een HR-bedrijf uit).
Ik had enkel bouwbedrijven genomen, juist omdat die pas sinds 2005 via interimkantoren mogen werken voor hun personeel en het personeelsbestand dat ik gaf is van voor die tijd.

Wat mij trouwens ook op viel toen ik de haven van Liege ging bezoeken met mijn kids, is dat er daar veel mensen werken die Nederlandstalig zijn en woonachtig in Vlaanderen of Nederland. Dit terwijl ik verwacht had, dat het grote deel van het havenpersoneel Walen uit de omliggende regio zouden zijn.
Ik kreeg er van een Franstalige Belg, bedrijfsleider van een bedrijf actief in de Luikse haven, gewoon op mijn bek dat hij niet veel kan doen met Waal als bedienden of kaaiverantwoordelijke, gewoon omdat de voertaal binnen de scheepvaart en het internationaal spoortransport Engels is en de meeste Franstaligen deze taal gewoon niet machtig genoeg zijn om een leidende of bediende functie binnen een haven te kunnen uitvoeren.

De meeste Franstalige Belgen zijn volgens deze Waalse bedrijfsleider enkel bruikbaar binnen de Belgische transportwereld, omdat de Vlamingen meestal toch het Frans machtig zijn, zeker de Vlaamse bedienden en schippers.
Het is dankzij de taalkannis van de Vlamingen, dat de Waalse bedienden en arbeiders nog kunnen werken in hun eigen binnenhavens.
Hij gaf dan ook de raad aan mijn kids om te zorgen dat ze minstens 4 talen kende zodra ze op de Belgische arbeidsmarkt komen, dan kunnen ze, volgens deze Waalse bedrijfsleider, met de goed betaalde jobs in Wallonië gaan lopen.

Ja, Azert, het was zelfs voor mij, een Vlaming, een grote schok dat een Waalse bedrijfsleider de Waalse werknemers onbekwaam vind om binnen een Waals bedrijf een leidende of bediende functie te bekleden.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2008, 11:06   #99
DebianFox
Minister

DebianFox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De meester kan het nooit laten om met een zinnetje zoals "U kent overduidelijk de sector niet."

Maar inderdaad door bij te klussen in het zwart en af en toe een premie voor snelle afwerking enz... kan het aardig schuiven.

En inderdaad 75% van de lln van ASO zou kunnen slagen in de technische richtingen.
Azertje projecteert weer eens z'n mening wereldwijd.

Jij denkt dat een talenknobbel die Economie-Moderne Talen of Latijn-Moderne Talen volgt wel TSO-richtingen zoals "Industriële Wetenschappen", "Informaticabeheer" of "Boekhouden-Informatica" vlekkeloos zou aankunnen?

Ik heb mijn secundair in één van deze drie bovenstaande volbracht en ik kan verzekeren dat het heus niet "al bij al niet zo moeilijk" was.

Waarom zou bv. een ASO-leerling die over twee linkerhanden beschikt "probleemloos" slagen in een TSO-richting waar leerlingen praktijk hebben?

Kan je eigenlijk één van je stellingen bewijzen?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door atmosphere Bekijk bericht
Het ernstige van uw schrijven is dat velen in Israel er echt zo over denken
DebianFox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2008, 11:08   #100
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Mmmm. Misschien is een muurtje metselen op zich niet zo moeilijk (al wil ik het meesten onder ons wel eens zien doen...), maar een huis bouwen of verbouwen is duizendmaal meer dan een muurtje neerpoten. Daarnaast moet er in de bouw vaak probleemoplossend gewerkt worden. Zeker bij verbouwingen stoot men op allerlei problemen die ter plaatste dan tot een goed einde moeten worden gebracht. En als je alleen een muurtje kunt metselen, spring je echt niet ver...

En inderdaad, u kent de sector niet. Anders deed u geen uitspraken als hierboven. Als ik zie de bepaalden van mijn leeftijdsgenoten (werkzaam in de bouw) tot zelfs 2.600 euro verdienen, zonder dan nog eens hun maaltijdscheques en bedrijfsgsm (en telefoonabonnement) erbij gerekend, dan is dat flink meer dan wat ik als onderwijzer iedere maand krijg. En dan spreek ik nog maar alleen over hun officieel loon...
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be