![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Naast deze bijna vanzelfsprekende knelberoepen in de bouwsector heeft men in Vlaanderen ook in toenemende mate nood aan informatici, technisch ingenieurs, enz. Volgens u schijnbaar ook "minderwaardige jobs"... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#82 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
En... men plaatst enkel zoekertjes binnen de regio (Wallonië dus) ... hoe komt men dan aan die buitenlanders? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#83 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ooit gehoord over spontaan solliciteren? Of nog nooit gehoord over het werken met interimkantoren (bepaalde bedrijven doen dat immers als een eerste stap in het selectieproces; zo besparen ze de tussenkomst van een HR-bedrijf uit).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#84 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik woon in de Noorder-Kempen, maar krijg hier wel wekelijks de nieuwsbladjes van uit de regio Liege, Mons, Nijvel, Veurne, Oostende-Zeebrugge, Parijs en Normandië-kust. Dit omdat vrienden en Familie mij die bezorgen. Zoals ik hen onze regio nieuwsbladjes bezorg. Daarbij is Internet voor veel Franstalige Belgen blijkbaar nog steeds iets dat veel geheimen heeft, maar ja, wat wil je als je enkel Frans kan lezen en schrijven. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#85 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#86 | |
|
![]() Citaat:
En denk je nu echt dat Franstalige Belgen zo achterlijk zijn. Ik ken hier 2 Waalse gasten die in hun laatste jaar burgerlijk ingenieur zitten en ik denk niet dat internet veel geheimen heeft en hun kennis van het Engels is meer dan behoorlijk en ook Nederlands kan erdoor. En dankzij het talenplan van de Waalse overheid kunnen ze een stage doen in Vlaanderen of Nederland van enkele weken waardoor hun talenkennis ook wel oké zal zijn kort na hun afstuderen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#87 | |
|
![]() Citaat:
Die overwinning is echter nog niet vertaald op Waals niveau. daarvoor wordt het wachten op de verkiezingen van juni 2009. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#88 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#89 | |
|
![]() Citaat:
Als ik zie welke Vlamingen voor een zekere tijd naar het buitenland gaan; dan is het altijd voor iets meer dan metselaar, enz.. Het zijn behoorlijke jobs die (zeer) goed betaald worden. een metselaar, schrijnwerker in loondienst zal nooit enorm veel geld verdienen want uiteindelijk kan iedereen die een beetje verstand heeft en het wil dat beroep aanleren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#90 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#91 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#92 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#93 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De huidige trend is grotendeels te verklaren door een heel verkeerde studie-oriëntering waarbij ouders het technisch onderwijs lager inschatten dan het algemeen vormend. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#94 | |
|
![]() Citaat:
Betekenisvol is dat een speerpuntbedrijf zoals Barco mensen moet ontslaan; wat een slecht voorteken zou kunnen zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#95 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Schijnbaar weet u niet dat de economie het in het algemeen minder doet. Daarnaast blijft men niet aan de top als men niet duchtig innoveert. En laat juist dit het grote punt zijn van de Vlaamse economie, iets wat de Waalse jarenlang totaal heeft verwaarloosd.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#96 | |
|
![]() Citaat:
De meester kan het nooit laten om met een zinnetje zoals "U kent overduidelijk de sector niet." Gelukkig dat de meester de slimste van de klas is. Maar inderdaad door bij te klussen in het zwart en af en toe een premie voor snelle afwerking enz... kan het aardig schuiven. En inderdaad 75% van de lln van ASO zou kunnen slagen in de technische richtingen. Want metselen, timmeren, elektriciteit, ... is al bij al niet zo moeilijk. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#97 | |
|
![]() Citaat:
Maar dus inderdaad als een innoverend bedrijf als Barco al problemen heeft, voorspelt dat weinig goeds. Ik zou u ook eens aanraden om naar de technologieparken rond Mons (met o.a. Google en Microsoft als uithangbord) en rond Louvain-la-Neuve => Namen te gaan kijken. Je zou kunnen schrikken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#98 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat mij trouwens ook op viel toen ik de haven van Liege ging bezoeken met mijn kids, is dat er daar veel mensen werken die Nederlandstalig zijn en woonachtig in Vlaanderen of Nederland. Dit terwijl ik verwacht had, dat het grote deel van het havenpersoneel Walen uit de omliggende regio zouden zijn. Ik kreeg er van een Franstalige Belg, bedrijfsleider van een bedrijf actief in de Luikse haven, gewoon op mijn bek dat hij niet veel kan doen met Waal als bedienden of kaaiverantwoordelijke, gewoon omdat de voertaal binnen de scheepvaart en het internationaal spoortransport Engels is en de meeste Franstaligen deze taal gewoon niet machtig genoeg zijn om een leidende of bediende functie binnen een haven te kunnen uitvoeren. De meeste Franstalige Belgen zijn volgens deze Waalse bedrijfsleider enkel bruikbaar binnen de Belgische transportwereld, omdat de Vlamingen meestal toch het Frans machtig zijn, zeker de Vlaamse bedienden en schippers. Het is dankzij de taalkannis van de Vlamingen, dat de Waalse bedienden en arbeiders nog kunnen werken in hun eigen binnenhavens. Hij gaf dan ook de raad aan mijn kids om te zorgen dat ze minstens 4 talen kende zodra ze op de Belgische arbeidsmarkt komen, dan kunnen ze, volgens deze Waalse bedrijfsleider, met de goed betaalde jobs in Wallonië gaan lopen. Ja, Azert, het was zelfs voor mij, een Vlaming, een grote schok dat een Waalse bedrijfsleider de Waalse werknemers onbekwaam vind om binnen een Waals bedrijf een leidende of bediende functie te bekleden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#99 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() Jij denkt dat een talenknobbel die Economie-Moderne Talen of Latijn-Moderne Talen volgt wel TSO-richtingen zoals "Industriële Wetenschappen", "Informaticabeheer" of "Boekhouden-Informatica" vlekkeloos zou aankunnen? ![]() Ik heb mijn secundair in één van deze drie bovenstaande volbracht en ik kan verzekeren dat het heus niet "al bij al niet zo moeilijk" was. Waarom zou bv. een ASO-leerling die over twee linkerhanden beschikt "probleemloos" slagen in een TSO-richting waar leerlingen praktijk hebben? Kan je eigenlijk één van je stellingen bewijzen? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#100 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En inderdaad, u kent de sector niet. Anders deed u geen uitspraken als hierboven. Als ik zie de bepaalden van mijn leeftijdsgenoten (werkzaam in de bouw) tot zelfs 2.600 euro verdienen, zonder dan nog eens hun maaltijdscheques en bedrijfsgsm (en telefoonabonnement) erbij gerekend, dan is dat flink meer dan wat ik als onderwijzer iedere maand krijg. En dan spreek ik nog maar alleen over hun officieel loon... |
|
![]() |
![]() |