![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() Al valt er natuurlijk wel iets over te zeggen dat mensen idd niet tot in den treure moeten gereanimeerd worden om, als ik héél grof mag zijn, in de laatste dagen nog een "schaduw van" die volledig afhankelijk is van de werking van machines. ![]() Het is allicht dat wat zo kostelijk is voor de samenleving en mogelijk ook allesbehalve een pretje voor de betrokkene en familieleden? Hoe zit het daarmee eigenlijk, mbt de gevoelens van de persoon zelf en de omstanders in zo'n situatie? Er hebben al hier een paar geuit dat ze liever zouden hebben dat de persoon direct gestorven zou zijn en de persoon dat liever ook had, maar geldt dat altijd? Je zou ook kunnen zeggen dat men op dat moment kan wennen aan de idee dat het leven beëindigt en men een periode krijgt om afscheid te nemen, wat niet zo is bij een abrupt overlijden aan bv een cardiovasculaire aandoening. Wat mij vooral angst inboezemt is dat je je tegenwoordig willens nillens voor alles moet beantwoorden, voor de last die je berokkent door gewoonweg te leven of te ademen inclusief ... leuk, maar pas dat eens op macro-schaal toe? Ik ben niet tegen de idee van verantwoordelijkheid van de consequenties van daden, iets wat dan weer lijkt te worden afgewimpeld door de massa door zoveel mogelijk alle negatieve effecten van negatieve keuzes proberen af te knippen, maar dat je verantwoording moet beginnen afleggen voor het feit dat je wil leven, en liefst zo lang mogelijk in een zo goed mogelijke staat, en als 't niet anders kan desnoods ook in een minder goede staat, vind ik nogal bevreemdend... We hebben er niet voor gekozen om hier te zijn in the first place, hoe kunnen we er ons dan ooit gaan verantwoorden? En het is niet zo dat mensen hun keuzes gebaseerd zijn op rationaliteit. Waarom-vragen kunnen we meestal slechts beantwoorden met hetgeen we onszelf net hebben wijsgemaakt en wat ons aannemelijk lijkt, voor onszelf en voor de ander ... Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 18 augustus 2008 om 12:32. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#82 | |
|
![]() Citaat:
Je bent al eeuwig dood en je leeft in dat opzicht maar een fractie van een seconde. Akkoord dat je niet moet gaan liggen creperen en dat men als je niets meer voor je kan doen, je rustig mag en zelfs moet laten gaan als jij dat uitdrukkelijk wenst en er gaat een heel onderzoek aan vooraf enzovoort, maar als die hoop er wel nog is ... tenslotte kan een bejaarde een reanimatie evengoed overleven (uiteraard kan dat, dat is allicht zelfs het probleem ![]() ![]() ik krijg een beetje de indruk dat iedereen nogal gemakkelijk gevallen is tegenwoordig ook, niet enkel die bejaardenverzorgers daar, die dokters of dat verpleegpersoneel, maar misschien ook familie en kennissen van die oudjes en misschien zelfs die oudjes zelf. Leven willen we wel ja, zolang 't plezant is. Over een echte vechtersmentaliteit gesproken. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#83 |
|
![]() Vlamingen he Mie, slaven van nature.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#84 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Het draait om het waarom moet die bejaarde een reanimatie overleven; om zoals jij het stelt nog wat plezant te leven? Wel u krijgt van mij een proficiat telkenmale je een terminale bejaarde enkele maanden extra kunt geven, misschien zal dat bij de ene veel uitmaken en bij de andere weinig. De echte reden zit uiteraard bij de 'redder' die zichzelf zo goed kan vinden dat hij leven verlengd heeft, waauw en uiteraard bij de medicatiewinsten. ik denk u beter spreekt over een gezellige slachtbankmentaliteit, dat sluit beter aan bij mensen doen lijden om uzelf beter te voelen.
![]() |
![]() |
#85 |
Banneling
|
![]() Als chronische pijnlijder wens ik ook niet gereanimeerd te worden na bijvoorbeeld een hartinfarct.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#86 | |
|
![]() Citaat:
Wat dat uitmaakt? Waarom zou iemand na één succesvolle reanimatie niet nog perfect en relatief lang kunnen leven? Weet je hoeveel kerngezonde (!) mensen er niet meer waren indien er niet meer werd gereanimeerd? Een reanimatie hoeft niet slecht af te lopen hoor, ze doet dat meestal wel als mensen gaan beginnen twijfelen of het wel zin heeft om te gaan reanimeren of als het slachtoffer daarmee niet ongeoorloofd schenden in zijn recht op sterven. ![]() Kan je het leeftijdscriterium enigszins staven, liefst met wetenschappelijke artikels, als je erachter staat? En vind je dat dit ook moet worden toegepast buiten de rusthuizen? Waarom bestaan er nog medicijnen eigenlijk? Die dienen toch alleen maar om het leven te redden van al wie er anders toch aan geweest zou zijn en zijn volkomen tegen natuurlijk en werken overbevolking in de hand. Afschaffen die handel! ![]() En ohja, denk maar niet dat iemand die u een rolstoel aanbiedt of dergelijke geïnteresseerd is in het u werkelijk aanbieden van hulp, geld, dat is waar het allemaal om draait... Is het tof om in zo'n wereld te leven? ![]() Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 18 augustus 2008 om 13:01. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#87 |
|
![]() Dat is een hoogstpersoonlijke keuze die iedereen op basis van wat dan ook voor zichzelf moet maken, en die een ander zo mogelijk heeft te respecteren, en die zeker niet van bovenaf mag opgedrongen worden aan de bevolking van de samenleving.
Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 18 augustus 2008 om 13:03. |
![]() |
![]() |
![]() |
#88 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ik wel
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#89 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#90 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Nogmaals die reanimatie mag aflopen zoals hem goesting heeft; de vraag is nog steeds waarom de moeite troosten. Er staat geen leeftijdscriterium op lijden, elk mag dat voor zichzelf uitmaken. En idd zonder medicijnen was het mensenras misschien al veel verder geëvolueerd of net uitgestorven. Maar dat de pharmaindustrie bestaat om menselijk lijden te verminderen, dat gelooft u toch zelf ook niet?
![]() |
![]() |
#91 |
Banneling
|
![]() veel logischer lijkt me om dronkaards en druggebruikers niet meer te reanimeren.
wat is zo'n mensen hun leven tenslotte waard? |
![]() |
![]() |
![]() |
#92 | |
|
![]() Citaat:
Maar het is niet omdat u uw leven de moeite niet meer vindt om geleefd te worden onder die en die omstandigheden (waarvan ik vermoed dat 70% van de bevolking wel zo'n lijst in z'n achterhoofd zal hebben) dat je die aan iedereen moet opdringen natuurlijk. Uw verdere persoonlijke ideeën over ene of gene industrie zijn hier weinig relevant. Ik wil wel eens zien of u ook werkelijk past voor levensreddende medicijnen indien u die nodig heeft, terwijl u vloekt dat het toch allemaal commerçe is en daar weigert aan mee te werken... maar dat is off-topic. Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 18 augustus 2008 om 16:15. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#93 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Gelukkig zijn de mensen hier tot zinne gekomen en hebben ze deze ridicule richtlijn geschrapt.
![]() |
#94 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Europa is overbevolkt, net zoals heel de wereld. Elk dorp heeft nu zijn eigen bejaardetehuis dat overvol zit met hoogbejaarden, vele van hen er terecht gekomen na een klinische dood reanimatie. Mensen, KLINISCH DOOD wil zeggen dat men geen hart en longwerking meer heeft. Het is de doodsituatie waarin een gewone huisarts je thuisof op straat mag dood verklaren. Wat men hier dus doet, is eenvoudig de bepalingen van de doodsverklaringen terug op normaal peil brengen en een RVT en bejaardetehuis niet meer beschouwen als een verlengstuk van een ziekenhuis, met de nodige apparatuur om hersenfunctie te kunnen vaststellen. Men heeft er dus voor gekozen om doden dood te laten en de wereld minder overbevolkt te laten zijn. Het gaat dus niet om willekeur of mensen in de dood jagen, het gaat er over dat men mensen boven de 70jaar niet meer uit de dood terughaald. En nu is er een rusthuis dat openlijk zijn personeel de opdracht geeft om daar mee te stoppen, maar de waarheid is dat dit rusthuis enkel op papier heeft gezet wat steeds gebeurde in rusthuizen en RVT's, maar dan stilzwijgend, zonder dat iemand daarvan op de hoogte werd gebracht. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#95 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() de persoon hierboven kan het precies veel beter dan ik uitleggen.
![]() |
#96 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#97 |
|
![]() Het is nu dat er iemand / een organisatie dit "politiek incorrect" in het nieuws laat komen, maar dit heeft geen enkele invloed op de alledaagse practijk in verzorgingshuizen.
Ik kan er ook geen waarde-oordeel aan hechten, hooguit twijfel behouden over enige mij in naaste familie bekende voorbeelden. Of ik gereanimeerd zou willen worden kan ik zelfs niet goed bekijken; totnogtoe geniet ik van mijn comfortabele gezondheid maar het zou kunnen zijn dat ik binnen 2 jaar de magische "70-drempel" overschrijd en daartoe een briefje mag tekenen ... Hoe denken eigenlijk de aanhangers van "natuurgeneeswijzen" over reanimatie- en reparatietechnieken, inclusief het operatief aanbrengen van bypasses, pacemakers, plastic kleppen enzomeer? Bionica .... http://www.innovationwatch.com/choic...2007-09-15.htm
Als het regent in Limburg, kan het op Aarde best mooi weer zijn. Laatst gewijzigd door willem1940NLD : 18 augustus 2008 om 23:37. |
![]() |
![]() |
![]() |
#98 | |
|
![]() Citaat:
Degoutant, een persoon in nood moet altijd geholpen worden met alle middelen die men heeft. Men had bezter gezgd van: "geen hulp aan diegenen die daar specifiek om vraagden". Trouwens, plus 70, is toch helemaal niet oud? ![]() Is dit de weg die we opgaan? De allerzwakste zwakke mensen die niet meer kunnen dienen gewoon laten creperen? ![]()
![]() |
![]() |
#99 | |
|
![]() Citaat:
Is het niet beetje omgekeerd? Enkel hart en longen die nog werken? ![]()
![]() |
![]() |
#100 |
Minister-President
|
![]() twintig was ze net geworden
twintig en zo mooi aanbidders in grote horden een prinses in een kooi voor de charmes van die ene is ze toen alras gevallen zou die het met haar menen ze kende niks van mannen gegroeid uit vlaamse liefde en zachte tederheid trouwde ze haar geliefde hun toekomst was een feit kinderen werden er geboren tussen veel werk en weinig vrije tijd het kon hun geluk niet storen ook niet hun vrolijkheid sparen en verdienen en met liefde hun kinderen dienen dat was hun ideaal hun ultieme zegepraal jaren gingen zo voorbij soms gelukkig soms gelaten het ouder worden was nabij wat konden klachten baten Nu is zij ziek en onbekwaam en niemand ziet haar nu nog staan de kinderen groot en t'huis verlaten wacht ze stil en zonder klachten tot de dood haar zal versmachten Bittersweet.
We zijn vrij tot op het moment dat we kiezen, van dan af controleert de keuze de kiezer Laatst gewijzigd door BitterSweet : 19 augustus 2008 om 00:45. |
![]() |
![]() |