![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Overigens ben ik zelf voorstander van meer zelfstandige en geloofwaardigere defensieinspanningen door de Europese landen. Maar:
- vermits defensie te maken heeft met de essentie van nationale gevoelens geloof ik niet in een supranationale Europese defensie, wel in concrete samenwerking (gebeurt trouwens al) - vermits de NAVO het succesvolste bondgenootschap uit de geschiedenis is en de samenwerking tussen Noord-Amerika en Europa essentieel is in een wereld waarin Azië opkomt geloof ik dat het best is om de inbreng van de Europese landen binnen de NAVO te versterken |
![]() |
![]() |
![]() |
#82 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ligt het % van het Europees BNP voor defensie niet hoog genoeg voor een Europees veiligheidssyteem uit te bouwen? Daar ben ik niet van overtuigd.
Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 13 november 2008 om 13:42. |
![]() |
![]() |
![]() |
#83 |
|
![]() Ik ben niet zeker met welke factor er zou moeten vermenigvuldigd worden (maal vier, maal vijf, wie zal het zeggen), maar een vermenigvuldiging wordt het zeker. In welke andere overheidsuitgaven stelt u overigens voor te snoeien?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#84 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik zie niet in waarom we zouden moeten veronderstellen dat de EU zo inefficient zou moeten zijn. Een vergelijking. Het BNP van Duitsland is ongeveer 1/3 groter dan dat van Rusland (cijfers 2006). Rusland besteed 3.5 % van het BNP aan defensie, Duitsland 1.5 %. Het territorium van Rusland is een heel stuk groter en moeilijker te verdedigen dan dat van Europa. Rusland wordt zelfs als een 'militaire potentie' voorgesteld, met nog steeds massas kernkoppen. En dat kan Rusland allemaal verwezenlijken met een budget dat kleiner is dan dat van bv. Frankrijk en Duitsland samen. Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 13 november 2008 om 14:15. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#85 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#86 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Heeft u er een idee van hoeveel % van de uitgaven voor defensie naar lonen gaan? Naast materieel en militaire operaties zou dat wel eens kunnen meevallen. En laten we niet vergeten dat Europa VEEL meer is dan Frankrijk en Duitsland samen qua defensieuitgaven. Een diepgaandere coordinatie kan op verschillende punten een besparing meebrengen, zonder aan de effectiviteit van de strijkrachten te moeten raken. Maar goed, dit is een proces eerder dan een direct verwezenlijkbaar project. Alles begint met de wil in die richting te gaan, en niet te blijven hangen in een 'tweede wereldoorlog mentaliteit'. Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 13 november 2008 om 17:00. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#87 |
|
![]() Ik ben er van overtuigd dat als de EU wil blijven voortbestaan, er ook een EU defensieapparaat moet komen zonder dat de VS zich eenzijdig gaan inmengen in EU aangelegenheden of het eigenmachtig onderhandelen over afweersystemen geplaatst op EU grondgebied. Wellicht onder het mom van "Wij houden de Russen buiten" en inspelend op het genetische wantrouwen dat de Polen en Tsjechen nu eenmaal tegen de Russen hebben.
De Amerikanen willen dit raketschild uitsluitend om in een vroeg stadium een mogelijke vergeldingsactie te kunnen ondernemen en eventueel afgevuurde Russische raketten vroegtijdig uit de lucht te halen. Niet om de Polen of Tsjechen te beschermen daar de meeste Russische wapens niet op of tegen die landen gericht zal zijn. Pure US bs dus. Ik zie dit eerder als een pressiemiddel tegen eventuele Moskou-politiek en niet anders dan een offensief wapen vlak tegen Russisch grondgebied. In feite een herhaling uit de koude oorlog toen de voormalige USSR raketten plaatsten in Cuba. Maar nu doen de Amerikanen het zelf dus een felle Russische reactie is wel degelijk op z'n plaats. Olie kraantje dicht dus voor de VS. Geen dollars meer accepteren en deze voorzoveel mogelijk als ongewenst betaalmiddel beschouwen.
![]() |
#88 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#89 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat wil niet zeggen dat Europa geen samenwerkingsverbanden kan hebben, echter, de controle over het Europees grondgebied dient zaak te zijn van de Europeanen zelf, net zoals dat voor de VS, Rusland, of China het geval is op dit moment. Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 13 november 2008 om 18:16. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#90 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#91 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#92 |
Europees Commissaris
|
![]() In de praktijk gelden die nationale defensies al niet meer. Alles defensieve acties gebeuren in NAVO-verband. Slechts voor offensieve acties, zoals in Irak en Afghanistan, gelden er nog enige nationale vrijheden om al dan niet te participeren.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#93 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#94 |
Europees Commissaris
|
![]() Dat hangt ervan af. Een echte defensie, waar de defensie niet wordt gebruikt om overal ter wereld imperialistische acties te ondernemen, maar waar de defensie alleen dient om het Europese grondgebied te beschermen, hoeft niet zo duur te zijn.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#95 |
Vreemdeling
|
![]() Niemand wil Rusland binnenvallen, omdat het steeds fout gaat. Ik moet zeggen dat het ergens wel wat had om te zien hoe massaal de Russen Amerikaanse wapens van het Georgische leger plunderden: in Georgie ergens waren de Russen stikjaloers. Ik ken hier wat mensen met een Russische achtergrond, ze zijn wel ok, maar ik zou nooit naar Rusland willen gaan.
![]() |
#96 | |
|
![]() Citaat:
Qua materiaal zijn de meeste Europese legers slecht uitgerust. Een echte Europese defensiemacht ontwikkelen zou betekenen dat er enorm zou moeten geïnvesteerd worden in materiaal en vooral ook in training (iets waar veel Europese legers nu ook achterblijven). En dan zwijg ik uiteraard nog over investeringen in militaire sattelietsystemen en dergelijke meer. Illustratief voor wat er zou gebeuren is de Galileo-saga: Europa slaagt er niet in om een alternatief GPS-systeem op de been te krijgen. En u denkt dat datzelfde Europa wel een autonoom defensiesysteem zou kunnen opzetten? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#97 |
Banneling
|
![]() De Russische beer schijnt nog steeds in Georgië te zitten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#98 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#99 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Om de Europese legers goed uitgerust te krijgen zou men kunnen beginnen met goede bedden aan te schaffen. ![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#100 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het "euro-korps" kan ondertussen al serieuze multi-linguistische parades houden....
![]() (iemand het Euro-Korps al opgemerkt in Afghanistan...iemand???) Als dit de "kern" van een Europees leger moet worden dan zou best een volgende stap gezet worden...en het zal verdorie een moeilijke zijn: ONAFHANKELIJKE recrutering en opleiding,waar het hun schikt,wie het hun schikt,en met geld dat vanuit de EU-commissie betaald wordt. Een officierenkorps dat niet "namens" een van de EU-deelstaten gezonden is,maar uit echte EU-korpsers bestaat(ze gaan daar toch een betere naam voor moeten verzinnen ) En natuurlijk bases op EU-gebied,waar het hun schikt,uitgebaat hoe het hun schikt,en bemand/bevrouwd met wie het hun schikt..... Ieder EU-land betaald daar aan mee afhankelijk van BNP.... Wil ieder EU-land zelf nog aparte militaire kosten,ze doen maar,hun legers worden dan een soort "Nationale Gardes"..... onrealistisch in onze generatie denk ik zo |
![]() |
![]() |