![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#82 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Op die andere draad kwam u ook al zo af se ...Daar heb ik u een mooi voorbeeld gegeven van wat het leger (en dienstplicht) kunnen betekenen voor een land ...
Hoe ziet u een leger ??? Als een hoop paradepoppen gelijk in de gemiddelde defilé , of als onschuldige mensen bombarderende gekken ??? Ik zie in de eerste plaats een middel om de bevolking in het land te helpen , te steunen en te beschermen , tegen zowel de eventuele vijand(waar u blijkbaar toch een beetje op lijkt te kicken ) , maar ook tegen de natuur, overstromingen , branden en noem maar op ... Het is stilaan duidelijk dat de hulpdiensten en civiele bescherming die taken niet alleen kunnen uitvoeren en dat een deftige logistieke ondersteuning een grote hulp zou zijn ... Dienstplicht is echt geen straf , maar natuurlijk zijn er altijd mamaskindjes en bleiters die het er moeilijk hebben ... ![]()
![]() |
#83 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Er is niks mis met mannen en vrouwen in het leger te stoppen. Die sexy uniformkes...
![]() En een beetje discipline kan nooit kwaad, dat is altijd schoon meegenomen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#84 | |
Minister
|
![]() Citaat:
1/ Wij die een thuis gebouwd hebben op één van de meest gebezigde slagvelden van Europa beter weten dan oorlog als een oplossing te propaganderen. 2/ Ons leger niet voor 80% betaald wordt door de Amerikanen. Met een budget dat een beetje gestolen is van de Amerikaanse kinderen. Die daardoor niet eens een basispakket aan bijvoorbeeld hospitalisatieverzekering hebben. 3/ Wij door communautaire onenigheid niet eens kunnen vaststellen wat er precies moet verdedigd worden en tegen welke vijand. 4/ Wij zouden moeten praten over een Europees leger. Het alleszins open ter discussie stellen. En de voordelen bezien t.o.v. een Belgisch leger of zo je wil, een Vlaams leger. 5/ Er geen maatschappelijk draagvlak is in België om een dienstplicht her in te voeren. 6/ Dienstplicht dwangarbeid is. 7/ Wij geen niet meer steunen op een identiteit bevestigende godsdienst, die mensen blind doet betalen voor een duur leger. 8/ Al de redenen waarom wij dienstplicht afgeschaft hebben nog steeds van toepassing is.
![]() |
![]() |
#85 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Legerdienst is tijd- en geldverslindend.
Ik heb nog (15 maanden) legerdienst gedaan, en heb exact 12 kogels verschoten (qua training om oorlog gaan te voeren een "voltreffer" dus). Laat diegenen in het leger gaan, die ervoor kiezen en graag in dat soort milieu vertoeven. Met soldaten die "de dagen aftellen" en dus tegen de goesting hun dienst vervullen kan je weinig aanvangen, en verzwak je dus eerder je leger. Leve het beroepsleger dus.
![]() |
#86 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() Ik ben enkel introvert tegen mannen, maar verliefd worden overkomt mij nauwelijks. Hooguit eens om de paar jaar ofzo.
![]() |
![]() |
![]() |
#87 | ||
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
![]() Hier ben ik eigenlijk ook nog niet echt veel soeps tegengekomen.(*) Degenen die dat wel zijn, zijn steevast bezet. (*)Maar mijn natuurlijk aangeboren neiging om plots autistisch te worden als een jongen me aanspreekt (in Leuven word je doorgaans nog aangesproken, dat is al een groot verschil met Limburg. ) kan daar ook wel voor iets tussenzitten.
![]() |
![]() |
![]() |
#88 | |
|
![]() Citaat:
De enige "normen en waarden" die je erbij leert zijn dat je moet luisteren naar een autoriteit, discipline moet hebben en je eigen identiteit moet (kunnen) opgeven voor een groep. Ik weet niet of dat echt is wat we de jongeren vandaag de dag willen bijbrengen, in een tijdsgeest waar persoonlijke ontwikkeling, vrij denken enzovoort vooraanstaande waarden zijn.
![]() |
![]() |
![]() |
#89 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#90 |
|
![]() Blind luisteren naar een autoriteit? Dat zou ik mijn kind nooit willen aanleren.
Discipline hebben is een ander paar mouwen. Maar ik heb het niet zo voor mensen die andern graag een lesje willen leren in hard zijn, omdat ze maar hard moeten zijn. Wat is het punt daarvan? Ieder zijn levenswandel zal al met genoeg ellende bezaaid zijn om iemand niet zomaar een gratis portie bij te geven, denk ik zo. (Dat klinkt misschien negatief, maar je weet wel wat ik bedoel hé. ![]() Uw eigen identiteit opgeven voor de groep is niet noodzakelijk zo gezond. Uit een studie van een bekende socioloog (Durkheim) bleek dat dat wel eens kan zorgen voor hoge zelfmoordcijfers onder deze mensen. En in de tijd van de Griekse oudheid kloeg men al over de jeugd van tegenwoordig. ![]() Het komt ook over alsof je het wil opleggen om ze te straffen voor bepaald wangedrag. Maar je straft zo de volledige groep voor enkele mensen die zich minder goed kunnen gedragen.
Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 5 september 2008 om 21:00. |
![]() |
![]() |
![]() |
#91 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#92 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Als iedereen het leger zo onder zijn maat vind, kan het leger enkel maar baat hebben aan jullie aanwezigheid.
Is het niet voor de moraal op te krikken, dan toch het niveau. ![]() Yep velen gaan lachen, al was het maar groen.
![]() |
#93 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik begeef me gewoon in het gewone leven denk ik. De meeste mensen zijn gewoon goed zoals ze zijn. Er zijn hier en daar wel 'slechte' mensen, die erop uit zijn anderen te kwetsen, maar voor de rest zijn al die anderen gewoon goed zoals ze zijn, met hun imperfecties en hun rariteiten en hun frustraties en moeilijkheden. Met de één klikt het weliswaar beter dan met de ander, maar ik zou vrees ik al die mensen graag kunnen zien omdat ze zijn wie ze zijn: mens met gevoelens, moeilijkheden, geluk en ongeluk. Ik ben onlangs iemand tegen het lijf gelopen met wie ik j�*�*ren geleden een one-night stand gehad heb. Hij moet denk ik het IQ van een mentaal gehandicapte bijna-comateuze otter hebben, maar toen hij begon te vertellen over wat hij de afgelopen 10 jaar zo allemaal gedaan had, en de fonkel in zijn ogen van geluk oversloeg naar ongeluk en weer naar geluk, voelde ik opnieuw dat 'mens-zijn' dat ons uiteindelijk allemaal bindt, en dan k�*n ik niet anders dan denken: mijn god, jij bent een fijn mens. Ik ga geen eisen stellen aan een ander - ik wil zijn zoals ik ben, en de ander is goed als die dat ook is. Dit natuurlijk zeer offtopic. Ontopic: de man heeft wel nog eens legerdienst geprobeerd, maar dat was geen groot succes.
Laatst gewijzigd door Nynorsk : 5 september 2008 om 22:28. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#94 | |
|
![]() Citaat:
![]() Ik zeg niet dat de meeste mensen niet goed zijn zoals ze zijn, verre van. Maar dat wil niet zeggen dat ik met zomaar iedereen een relatie wil, bv. Het kan me trouwens niet zo direct schelen wat voor een iq iemand heeft of gelijk wat, maar wel hoe hij omgaat met anderen, en dan vooral met mij natuurlijk. ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#95 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() En nu woon en werk ik in Leuven, op Arenberg. Alweer een totaal andere stijl. Ik krijg werkelijk alles gedaan van mijn proffen omdat ik gewoon zeer pro actief handel, en in tegenstelling tot mijn burgie collegas veel opener en directer ben. Maar kwa sociaal leven is het zwaar. Erg zwaar. Ik ben niet in staat om aan te sluiten met de mensen daar. Die mensen die krijg ik gewoon niet aan het praten. In NL moet je gewoon een gesprek starten en een half uur later weet je al meteen hoe die persoon in elkaar zit. Niet dus in Belgie. Mensen mijden gewoon contact met elkaar. In de lift zegt niemand iets tegen elkaar. Op straat zegt niemand goeiendag tegen elkaar en als ge het doet bekijken ze u scheef (enkel de oude mensen in leuven kunnen dat apprecieren). De mensen willen gewoon geen contact met vreemden. Via via lukt wel, maar ja, ik heb die eerste via al niet.... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#96 | |
|
![]() Citaat:
Voordat er een woord gesproken is, merk je dan ook meestal dat er een soort van spanning hangt waarin iedereen mekaar negeert en onverschillig is tegenover mekaar. Als er dan toch een woord gesproken word, volgt er een opluchting, dan een shock, en nadien nog een grotere wederzijdse shock als blijkt dat die ander gewoon heel erg vriendelijk, tof en ook nog interessant is. ![]() Dat is mijn perceptie althans, gebaseerd op al mijn uren treinervaring, onder andere doorheen verschillende landen. ![]() Ik start zelf vrij snel een gesprek en ben vrij sociaal. Of het een jongen is of een meisje deert me daarbij niet zo, maar het probleem is dat dat zo'n grote uitzondering is vaak dat jongens dan al direct denken dat je ze wil versieren. Gewoon iemand zonder bijbedoeling aanspreken wordt blijkbaar onmogelijk geacht. En dat brengt je dan ook weer in benarde situaties. Daarnaast gaan wetenschap en sociale vaardigheden niet goed samen. Maar tot voor kort had ik zelf een extreme reserve tegenover alles en iedereen. Plots is daar verandering in gekomen ... en ik merk dat je dan zelfs merkt dat proffen en iedereen waar je vroeger zo tegenaan kijkt ook maar gewone mensen zijn met hun zorgen, idealen, ... en ook opgelucht zijn als een student niet vasthoudt aan het strakke keurslijf. (Enfin, dat is niet altijd zo. Sommige mensen staan gewoon niet voor contact open/hebben er gewoon geen behoefte aan. Maar dat merk je dan ook wel. ![]() Een leerkracht van me zei ook altijd 'je moet niet verlegen zijn om vriendelijk te zijn, wel om onvriendelijk te zijn.' Dat heb ik altijd onthouden. ![]()
Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 6 september 2008 om 00:03. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#97 |
Minister-President
|
![]() Nynorsk, Tavek, Groentje....forum.flair.be?
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#98 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Heb je ze nog niet bezig gezien in den "bye bye politics"-draad ???
Da's al helemaal flair ... ![]() ![]()
![]() |
#99 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Als ik hier in een collegezaal zit, is de prof een beetje een ubermensch. In NL zien ze dat gewoon als een docent, en gaan ze heus niet zwijgen als hij iets fouts doet of iets vertelt wat ze niet begrijpen. Ik ben regelmating binnengelopen bij mijn promotor om een praatje te slaan, en ik moest tutoyeren (handen schudden was ook not done, hij beschouwde me als collega). Als ik "u" zei, was het antwoord "ah U bent belg, zeg maar je". Raar allemaal. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#100 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |