Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Criminaliteit etnisch laten registreren
Goed voorstel 25 71,43%
Verwerpelijk! 10 28,57%
Aantal stemmers: 35. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 20 september 2008, 15:05   #81
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fallen Angel Bekijk bericht
We hebben het over etnie in deze topic. Niet over cultuur. Het verschil heb ik enkele posts terug al uitvoerig uitgelegd.

Als u over 'cultuur' en crimineel gedrag wilt discussieren start dan een nieuwe topic.
blijkbaar heeft U mijn punt totaal gemist.

Ik ga ervan uit dat de minister dus ZEGT dat hij het over etnie heeft, terwijl de criminaliteit gewoon volgens CULTUUR zal worden gesorteerd. Raar genoeg komt dat nogal dikwijls overeen zien je.

Maar ik begrijp dat deze extra tussenstap in de logica voor u niet evident is. geeft niks hoor.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 20 september 2008 om 15:06.
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2008, 15:36   #82
Fallen Angel
Eur. Commissievoorzitter

Fallen Angel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
blijkbaar heeft U mijn punt totaal gemist.

Ik ga ervan uit dat de minister dus ZEGT dat hij het over etnie heeft, terwijl de criminaliteit gewoon volgens CULTUUR zal worden gesorteerd. Raar genoeg komt dat nogal dikwijls overeen zien je.

Maar ik begrijp dat deze extra tussenstap in de logica voor u niet evident is. geeft niks hoor.
"Raar genoeg komt dat nogal dikwijls overeen zien je."
Nee totaal niet. Ik heb reeds aangetoond dat etnie en cultuur twee verschillende dingen zijn.

http://forum.politics.be/showpost.ph...5&postcount=54
http://forum.politics.be/showpost.ph...2&postcount=56
http://forum.politics.be/showpost.ph...6&postcount=58

En als die minister cultuur bedoelde dan had hij cultuur moeten zeggen en niet etnie.

Stalin: "The only real power comes out of a long rifle."
En hij verbood prompt alle particulier wapenbezit. Stalin was immers niet zo geïnteresseerd in democratie (waar het volk de macht bezit).

Laatst gewijzigd door Fallen Angel : 20 september 2008 om 15:42.
Fallen Angel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2008, 15:37   #83
Rapture
Staatssecretaris

Rapture's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Jullie lezen mijn posts blijkbaar niet.

Het onderzoek dat jullie willen is al duizenden malen gedaan sinds de helft van de 19de eeuw.
Waarom er nog één opstarten en duizenden euro's verspillen.

Een zeer goede en volledige analyse van de situatie in de VS is dit boek:
Immigration and Crime: Race, Ethnicity, and Violence
Door Ramiro Martinez, Ramiro Martinez, Jr., Abel Valenzuela

Of moest Galilei gedurende 100 jaar telkens opnieuw trachten te bewijzen dat de aarde rond was?
Boeiende onderzoeken maar helaas zijn deze buitenlands. Ieder land heeft zo zijn eigen culturele en etnische samenstelling en dus is het gevaarlijk om conclusies van onderzoeken die in een ander land(en) zijn gevoerd te veralgemenen naar andere landen of de hele wereld. Wat Vlaanderen nodig heeft is een autonoom Vlaams onderzoek op maat van de Vlaamse etnische en culturele realiteit. Galilei moest zijn bewijs maar 1 keer voeren omdat de Zon in
Europa dezelfde is als die in China, Papoea Nieuw-Guinea,.. maw zijn onderzoek kon wel veralgemeend worden naar iedereen (vergelijk ook nooit onderzoeken van positieve wetenschappen met die van menswetenschappen, in de positieve wetenschappen kan 1 plaatselijk experiment al globale bewijzen opleveren, vb. Newton met zijne appel, terwijl dit in de menswetenschappen niet zo is)

Dergelijke onderzoeken die u aanhaalt zijn mooi als leidraad om zelf een onderzoek in eigen land te starten maar met de conclusies ervan moet heel voorzichtig worden omgesprongen.
Oud 20 september 2008, 15:51   #84
Fallen Angel
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rapture Bekijk bericht
Boeiende onderzoeken maar helaas zijn deze buitenlands. Ieder land heeft zo zijn eigen culturele en etnische samenstelling en dus is het gevaarlijk om conclusies van onderzoeken die in een ander land(en) zijn gevoerd te veralgemenen naar andere landen of de hele wereld. Wat Vlaanderen nodig heeft is een autonoom Vlaams onderzoek op maat van de Vlaamse etnische en culturele realiteit. Galilei moest zijn bewijs maar 1 keer voeren omdat de Zon in
Europa dezelfde is als die in China, Papoea Nieuw-Guinea,.. maw zijn onderzoek kon wel veralgemeend worden naar iedereen (vergelijk ook nooit onderzoeken van positieve wetenschappen met die van menswetenschappen, in de positieve wetenschappen kan 1 plaatselijk experiment al globale bewijzen opleveren, vb. Newton met zijne appel, terwijl dit in de menswetenschappen niet zo is)

Dergelijke onderzoeken die u aanhaalt zijn mooi als leidraad om zelf een onderzoek in eigen land te starten maar met de conclusies ervan moet heel voorzichtig worden omgesprongen.
Verstedelijking, sociale uitsluiting van jongeren en straatcriminaliteit

Dit is een algemenere studie van de situatie hier in België, maar deze komt tot ongeveer dezelfde conclusies.

En hij verbood prompt alle particulier wapenbezit. Stalin was immers niet zo geïnteresseerd in democratie (waar het volk de macht bezit).

Laatst gewijzigd door Fallen Angel : 20 september 2008 om 15:55.
Oud 20 september 2008, 18:11   #85
HAMC
Perm. Vertegenwoordiger VN

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Jullie lezen mijn posts blijkbaar niet.
Raar of zelden.

Een beetje uw eigen schuld uiteraard.

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2008, 18:13   #86
Fallen Angel
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HAMC Bekijk bericht
Raar of zelden.

Reageer er dan niet op

En het is mijn schuld dat u ze niet leest?

Laatst gewijzigd door Fallen Angel : 20 september 2008 om 18:21.
Oud 20 september 2008, 18:36   #87
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Reageer er dan niet op
Waarom niet?

Citaat:
En het is mijn schuld dat u ze niet leest?
U denkt dat de mogelijkheid onbestaande is neem ik aan?

En dat in een relativistische wereld.

Verschaeve
Oud 20 september 2008, 18:37   #88
Fallen Angel
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
U denkt dat de mogelijkheid onbestaande is neem ik aan?

En dat in een relativistische wereld.

Oud 20 september 2008, 18:39   #89
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Grappig ben ik wel maar als antwoord op verscheidene vragen is een smiley natuurlijk een beetje weinig.

Verschaeve
Oud 20 september 2008, 18:49   #90
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Volgens Fallen Angel zijn alle derdewereldlanden gewoon haarden van criminaliteit.

Is het niet Fallen Angel?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
Oud 20 september 2008, 18:50   #91
Fallen Angel
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Volgens Fallen Angel zijn alle derdewereldlanden gewoon haarden van criminaliteit.

Is het niet Fallen Angel?
Post nr???

Laatst gewijzigd door Fallen Angel : 20 september 2008 om 18:51.
Oud 20 september 2008, 18:54   #92
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Raar of zelden.

Ik lees de posts van Fallen Angel wel. Ook die van Rapture.
Interessante discussie met niveau.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2008, 18:56   #93
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Ik lees de posts van Fallen Angel wel. Ook die van Rapture.
Interessante discussie met niveau.
Dat mag dan ook van mij, ik ben redelijk verdraagzaam ja.

Verschaeve
Oud 20 september 2008, 19:25   #94
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Post nr???
niks post nr.

ga je nu tegenspreken dat je vindt dat criminaliteit een gevolg is van armoede, uitsluiting, en sociale deprivatie?

Dat was toch jouw standpunt?

Wel, alle criminelen komen uit derdewereldlanden dan zeker hé?

Oud 20 september 2008, 19:27   #95
Fallen Angel
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
niks post nr.

ga je nu tegenspreken dat je vindt dat criminaliteit een gevolg is van armoede, uitsluiting, en sociale deprivatie?

Dat was toch jouw standpunt?
Yep.

Citaat:
Wel, alle criminelen komen uit derdewereldlanden dan zeker hé?
Nope. Er is zo een term "sociale groep".
Zoek hem eens op.

Laatst gewijzigd door Fallen Angel : 20 september 2008 om 19:28.
Oud 20 september 2008, 19:31   #96
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Yep.

Nope. Er is zo een term "sociale groep".
Zoek hem eens op.
ha! dus mensen uit derdewereldlanden worden enkel crimineel als ze naar hier komen en deel uitmaken van hun "sociale groep".

bedoel je d�*t jongen? of zit je nog in een lager studiejaar waar ze je verplicht nog een aantal andere dingen proberen wijs te maken?

Oud 20 september 2008, 19:38   #97
Fallen Angel
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
ha! dus mensen uit derdewereldlanden worden enkel crimineel als ze naar hier komen en deel uitmaken van hun "sociale groep".

bedoel je d�*t jongen? of zit je nog in een lager studiejaar waar ze je verplicht nog een aantal andere dingen proberen wijs te maken?
Nope.
Ik zal het je wat makkelijker maken.
(je kunt beter mensen leren vissen dan ze zelf vis te geven maar soit)

http://en.wikipedia.org/wiki/Group_(sociology)
Deze kan ook nuttig zijn:
http://en.wikipedia.org/wiki/Social_class

(sorry voor de wikipedia links, maar dit zijn meestal de snelste referenties met bronvermelding die ik kan vinden. Plus zij zijn meestal opgesteld in min of meer verstaanbare taal. Academische studies zijn meestal iets minder verstaanbaar voor gewone mensen)

En de mensen hier en die in derde wereldlanden vormen twee aparte sociale groepen.

Laatst gewijzigd door Fallen Angel : 20 september 2008 om 19:52.
Oud 21 september 2008, 01:09   #98
Rapture
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Verstedelijking, sociale uitsluiting van jongeren en straatcriminaliteit

Dit is een algemenere studie van de situatie hier in België, maar deze komt tot ongeveer dezelfde conclusies.
Ik moet toegeven, interessant onderzoek door een ouwe bekende (Lode Walgreave, heb daar ooit nog een gastcollege van gehad voor het vak "Jeugdcriminologie en Jeugdbeschermingsrecht".)

Nu heb ik over sommige zaken wat twijfels:
1.) Zijn steekproef bestaat uit leerlingen in het Brusselse secundair onderwijs wat betekent dat de spijbelaars en diegene die helemaal niet naar school gaan tout-court buiten beschouwing werden gelaten, nu is het toch wel bekend dat de spijbelaars en schoolverlaters een verhoogd risico hebben op het plegen van criminaliteit. Nu weet ik niet of er significant meer allochtonen spijbelen of school verlaten dan autochtonen maar jongeren uit probleemwijken die nog de moeite doen om naar school te blijven gaan hebben dan nog de intentie om er iets van te maken. Dus denk ik dat heel wat delinquenten (of ze allochtoon of autochtoon zijn laat ik buiten beschouwing) buiten schot zijn gebleven in dit onderzoek.
2.) "Van de leerlingen was 86% in België geboren. 66% was van Belgische nationaliteit, 14% was Marokkaans, 9% niet-Belgische Europeaan. Toch had slechts 49% van de ondervraagden een Belgische vader, 21% een Marokkaanse vader en 13% een niet-Belgische Europese vader."=>Nadien trekt men conclusies tussen de Belgen en diegene van Marokkaanse afkomst zonder juist te vertellen wat men er onder verstaat. Vanaf wanneer is men "Belg"? Iemand die hier geboren is? Iemand die de Belgische nationaliteit heeft? Een Marrokaanse vader hebben, is dat dan ook een vader die zich heeft laten naturaliseren tot Belg? Verder (bij de PV's) is het al helemaal niet meer duidelijk wat wordt verstaan onder een "allochtoon" en een "autochtoon".
3.) Politiestatistieken beoordelen het werk van de politie maw de niet-geregistreerde criminaliteit is hierin niet opgenomen (dark number, een aantal dat heel vaak onderschat wordt). Het gaat hier ook enkel over delicten waarvan de dader bekend is (valt af te leiden uit de tabel: "aangehouden" en "niet-aangehouden"). Nu is het typisch aan de kleine straatcriminaliteit (waarvan de allochtonen worden beschuldigd door veel Vlamingen) zoals een portefeuille jatten, meisjes lastig vallen, in elkaar slaan dat deze vaak niet worden aangegeven door het slachtoffer (wegens "niet serieus" genoeg) en als ze al worden aangegeven worden deze vaak geseponeerd (klachten waarvan de dader onbekend is en/of waar er geringe schade is ,zoals een klop op uwe smoel hebben gekregen) zodat deze allesbehalve volledig zijn. In de criminologie gebruikt men hiervoor dan liever slachtofferenquetes.
4.) Het onderzoek vind ik globaal gezien interresant maar de doelstellingen ervan wijken toch af van hetgene hier in deze topic werd bediscuteerd. Dit onderzoek toont vooral aan dat een lage SES verantwoordelijk is voor veel criminaliteit (zoals u terecht beweerde) en dat "etniciteit"(=in hun definitie ervan) hierin een ondergeschikte rol speelt (wat niet wilt zeggen dat het geen rol speelt). Verder beperkt dit onderzoek zich tot minderjarigen vooral -16 jarigen omdat men meestal op die leeftijd stopt met school in lage SES-milieus (het eerste deel dan toch), jong-volwassenen komen niet aan bod terwijl de discussie hier ging over allochtoon vs autochtoon algemeen en niet enkel minderjarigen.

Algemeen gezien moet er omzichtig worden omgesprongen met zelfrapportage en politiestatistieken, zeker als men achter het totaal aantal delicten in een stad wilt komen, slachtofferenquetes zijn hierin betrouwbaarder (alhoewel deze ook zijn nadelen hebben). Dit onderzoek was er niet op gericht om aan te tonen dat allochtonen crimineler/niet crimineler zijn dan autochtonen maar eerder om de invloed van sociaal- economische factoren te bewijzen.
Oud 21 september 2008, 09:00   #99
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dit onderzoek was er niet op gericht om aan te tonen dat allochtonen crimineler/niet crimineler zijn dan autochtonen maar eerder om de invloed van sociaal- economische factoren te bewijzen.
en daar zijn ze dan natuurlijk grandioos in geslaagd.

Nu nog dergelijk onderzoek in een of ander dorp in de westhoek uitvoeren en men gaat natuurlijk kunnen bewijzen dat al de inwoners met een lager dan gemiddeld inkomen een even groot criminaliteitscijfer laten zien

Oud 21 september 2008, 11:50   #100
Rapture
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
en daar zijn ze dan natuurlijk grandioos in geslaagd.

Nu nog dergelijk onderzoek in een of ander dorp in de westhoek uitvoeren en men gaat natuurlijk kunnen bewijzen dat al de inwoners met een lager dan gemiddeld inkomen een even groot criminaliteitscijfer laten zien
Nu, natuurlijk kunt ge een grootstad als Brussel niet vergelijken met de boerenbuiten. En er werd ook nergens beweerd "dat een lager dan gemiddeld inkomen" voor criminaliteit zorgt. Men trekt gewoon een verband tussen het wonen in verloederde wijken/kansarmoede en criminaliteit, dat er daar een verband is, klopt volgens mij wel grotendeels.

Maar voor de rest denk ik dat ge u van tegenstander vergist, ik sluit niet uit dat er tevens een verband is tussen bepaalde etnische afkomst en het plegen van bepaalde soorten criminaliteit (waarmee ik zeker niet wil zeggen dat elke allochtoon van die origine een crimineel is). Verder is dit onderzoek niet grootschalig genoeg om sluitende conclusies voor heel Vlaanderen te trekken en heeft dit onderzoek een heel andere aanzet.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be