![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#81 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
Ik zit er zelfs over te denken Nederlandstalige stickers te gaan plakken over engelstalige aankondigingen of advertenties. Ik stoor me er ook mateloos aan.
|
|
|
|
#82 | |
|
Parlementslid
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#83 |
|
Parlementslid
|
En Brussel is een voorstad van Vlaanderen.
' t Is maar om te zeggen dat gans Vlaams-Brabant of zelfs België niet rond Brussel moet draaien en dat Europa ook al niet het centraal middelpunt is van de wereld zelfs als onze wereldkaarten dat suggereren. Het heeft weinig zin om alles alleen maar proberen te herdenken in functie van één of andere pikorde waarbij de ene het hinterland is van de andere, de ene een voorstad is van een andere stad of de ene ondergeschikt is aan een andere. De grootste uitdaging is om tot een samenwerkingsmodel te komen waarbij alle partners van die samenwerking met even veel respect en erkenning worden bejegend en waarbij het overlegmodel meerwaarde biedt voor elke partner. Daarom is er dus werk aan de Belgische winkel omdat het huidig staatsmodel veel meerwaarde biedt aan de Waalse en Franstalige partner maar weinig tot geen voor de Nederlandstalige/Vlaamse partner. En tussen haakjes ook Brussel en de Duitstalige regio wensen meer autonomie. We hebben dus nood aan : een confederaal overlegmodel gebaseerd op de erkenning van het door de Gewesten en Gemeenschappen gevraagde niveau van zelfbestuur binnen een Belgisch of Europees sociaal kader. |
|
|
|
|
|
#84 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Brussel is inderdaad niet 'het centrum', maar een van de hoeken van 'het centrum'. Een van de poten van de tafel zo je wil. Zaag die poot af en de tafel komt wankel te staan. De poot zelf, tja, misschien nog goed voor brandhout.
|
|
|
|
|
|
#85 |
|
|
nope
Ik heb een paar vakken gehad (sociaaleconomische geografie) en ik weet éen ding zéker, dat het niet zo is. http://www.vub.ac.be/SOCO/demo/docs/...dsgewesten.ppt (E. Van Hecke is mijn prof geweest, doceert aan KUL en VUB) -> check kaartje 10e slide http://www.kenniscentrum-woonbeleid....id_website.pdf -> pagina 6/25 http://www.thuisindestad.be/html/wit.../Kesteloot.pdf -> pagina 5/39, dit is van prof. C. Kesteloot, KUL (marxistische inslag trouwens, Jaani http://www.ilvo.vlaanderen.be/LenM/D...platteland.pdf ->pagina 20/70, Van Der Haegen et al., 1996 Laatst gewijzigd door Ambiorix : 2 november 2008 om 18:31. |
|
|
|
|
|
#86 | |
|
Parlementslid
|
Citaat:
![]() Laatst gewijzigd door Hendrik de Stoute : 2 november 2008 om 18:33. |
|
|
|
|
|
|
#87 |
|
|
klopt. Deze tafel heet de "Vlaamse Ruit".
|
|
|
|
|
|
#88 | |
|
Parlementslid
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#89 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
hoezo "willen" zijn? Het gaat helemaal niet om "willen" en "niet willen": het is gewoon zo. Ga eens op de grens staan tussen het Brussels en het Vlaams gewest, en ga dan met je auto naar noordelijke, westelijke of oostelijke richting. Zonder bordjes die de plaats aanduiden zou je gewoon niet weten dat je een andere gemeente in rijdt
|
|
|
|
|
|
#90 | |
|
|
Citaat:
Laatst gewijzigd door Ambiorix : 2 november 2008 om 18:54. |
|
|
|
|
|
|
#91 | |
|
Parlementslid
|
Citaat:
Maf : Kesteloot heeft het over de "Brusselse kernstad" wanneer hij het heeft over het Brussels Gewest (= 19 gemeenten). Voor mijzelf - en ik ben Brusselaar al gans mijn leven - is Brussel-stad de kernstad en dan nog zonder de in de jaren 30 aangehechte Neder-Over-Heenbeek en Haren. Waar ik mij ook aan stoor is de bewering dat je alleen in Brussel een "echte kijk op de stedelijke wereld" zou kunnen verwerven. Hij lijkt wel Wallonië en Vlaanderen te willen reduceren tot hinterland van Brussel, tot minder waardevolle onderontwikkelde Bantoestans. Want alleen in Brussel krijg je een "echte kijk". Ik vermoed dat ook in Frankrijk dat waanidee bestaat dat je alleen in Parijs echt een kijk kunt ontwikkelen en dat de rest maar "la province" is. Wat een grootstedelijke dikkenekkerij is me dat. Trouwens het blikveld van de hedendaagse mens is ondertussen zo sterk bepaald door de media dat de "echte kijk" de door de media bepaalde kijk is. ![]() |
|
|
|
|
|
|
#92 |
|
Parlementslid
|
Wat mij opvalt bij die kaartjes is dat ze sterk lijken uit te gaan van een stedelijk-centristische visie. De provincie Luxemburg bijvoorbeeld blijft in de 3 kaartjes telkens een volledig wit gebied zoals vroeger Afrika voordat we Afrika in kaart hadden gebracht. Het lijkt wel volkomen onbekend gebied. In het geval van kaartje nr. 3 wordt de provincie Luxemburg en alle andere witte gebieden (zoals de Westhoek) zelfs doodleuk geklasseerd onder het etiket "de rest". Oufti!
Laatst gewijzigd door Hendrik de Stoute : 2 november 2008 om 19:39. |
|
|
|
|
|
#93 | |
|
|
Citaat:
De kaartjes worden opgesteld met een heleboel variabelen, waarvan de meerderheid wsl niet van tel zijn in die regio's. enfin, ge kunt niet door der even naar te kijken zeggen dat het onzin is.. er zijn talloze universitaire studies en onderzoeken over gebeurd, en die kaarten zijn veel ge-updated; zo is er éentje van 91 en een ander van 97. Maw, het zijn geen drie kopies van éen moment. Laatst gewijzigd door Ambiorix : 2 november 2008 om 20:44. |
|
|
|
|
|
|
#94 | |
|
Parlementslid
|
Citaat:
Maar om aan te tonen dat Leuven ook op haar eigen staat en niet zomaar een voorstadje is van Brussel lijken de aangehaalde studies mij wel bruikbaar. Dus op dat punt heb je een punt. |
|
|
|
|
|
|
#95 |
|
Parlementslid
|
Een meneer koopt in een Brusselse boekenzaak ‘Le chagrin des Belges’ van Hugo Claus. Bij het verlaten van de winkel komt hij langs de Vlaamse afdeling, ziet ‘Het verdriet van België’ en zegt verbaasd: ‘Tiens! C'est déj�* traduit?’.
( uit : Het Belgische Domdenken ) ![]() |
|
|
|
|
|
#96 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#97 | |
|
|
Citaat:
De wereld verstedelijkt in ijl tempo en de steden nemen in omvang nog toe. Ogenschijnlijk lijkt de bevolking van bijvoorbeeld Antwerpen niet echt toe te nemen, maar dan alleen omdat men "de stad" nog steeds definieert aan de hand van irreële, administratieve kaartgrenzen, en niet als een organisme dat in staat is uit te dijen en te krimpen, al naargelang de hitte of koude van de conjunctuur. Snellere transportmiddelen en uitgebreidere wegeninfrastructuur hebben de boerendorpjes uit hun isolement gehaald, verbonden met de stad. Zozeer zelfs dat ze er een symbiose mee aangegaan zijn. In de Vlaamse Rand willen ze tegen de werkelijkheid in nog steeds zichzelf zien als een niet-Brussels gebied. Gek genoeg ligt die zogenaamde Vlaamse rand wel als een krans om Brussel heen. Om maar te zeggen: niemand noemt Nieuwpoort "de Vlaamse Rand". |
|
|
|
|
|
|
#98 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! |
|
|
|
|
|
|
#99 |
|
|
Vlaanderen is inderdaad een 'gebied', d.w.z. een geografische, ietwat toevallige omschrijving, linguïstisch grofweg eenduidig, waarbij de band tussen Nieuwpoort en Peer iets minder overtuigend uitvalt dan de band tussen, pakweg, Wemmel en Brussel.
|
|
|
|
|
|
#100 | |
|
Parlementslid
|
Citaat:
1) Brussel ligt geografisch in het midden van Vlaams-Brabant 2) Brussel is historisch gezien Nederlandstalig 3) Brussel is de zetel van de Vlaamse Gemeenschap 4) De Brusselse economie is heel sterk verworven met de economische biotoop van het Vlaams Gewest (meer dan die van het Waals Gewest) 5) Elke weekdag gaan 250.000 mensen uit Vlaanderen in Brussel werken 6) Elke weekdag gaan 60.000 Brusselaars in het Vlaams Gewest werken en dat aantal stijgt de laatste jaren jaarlijks met 10% |
|
|
|
|