Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 oktober 2008, 19:09   #81
Blaft
Lokaal Raadslid

Blaft's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Dus, zolang iedereen zijn geloof voor zichzelf houdt en niet bij de staat kan gaan bedelen om ''hun eigen opvattingen'' te organiseren, is er niets aan de hand. Wat voor de een misschien belangrijk is, is voor de ander een grote inbreuk op zijn spiritueel welzijn.
Als je bedenkt dat Jezus zegt dat we naar de mussen moeten kijken die zich nergens zorgen om maken en leven van dag tot dag dan hebben heel wat religies nog veel werk aan de winkel.
Blaft is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2008, 19:11   #82
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pontifex Maximus Bekijk bericht
Als je bedenkt dat Jezus zegt dat we naar de mussen moeten kijken die zich nergens zorgen om maken en leven van dag tot dag dan hebben heel wat religies nog veel werk aan de winkel.
Dat klopt.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2008, 21:16   #83
Sinistra
Banneling

Sinistra's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hellfigger Bekijk bericht
Die joden met hun pijpkrollen zijn gewoon de meest onverdraagzaamste en rascistische bevolkingsgroep van Antwerpen.
Als ik de Joden moet vergelijken met de gemiddelde NSV'er dan zie ik een succesvol zakenvolk wonend in een mooi huis en een dure wagen tegenover een hoop bierzuipende racistische nitwits burpend,boerend en kotsend in hun met rook gevuld bruine café,s.
Sinistra is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2008, 21:35   #84
Goldband
Parlementslid

Goldband's schermafbeelding

Standaard

Ik heb vooral medelijden met de chassidim. Die hebben echt geen leven, man. Dat heeft met religie niks meer te maken. Dat is één grote neurose. Al die do's en don'ts.
Oud 6 oktober 2008, 11:09   #85
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Daar heb je een Bijbel voor nodig, maar niet een Kerk.
Juist wel, omdat het christelijk geloof in de eerste plaats een communautair geloof is, gedragen en overgeleverd in en door de gemeenschap van de gelovigen. Vandaar het onlosmakelijk verband tussen bijbel en overlevering.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2008, 11:10   #86
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dus, zolang iedereen zijn geloof voor zichzelf houdt en niet bij de staat kan gaan bedelen om ''hun eigen opvattingen'' te organiseren, is er niets aan de hand. Wat voor de een misschien belangrijk is, is voor de ander een grote inbreuk op zijn spiritueel welzijn.
Als het om ethische wetten gaat, dan gaat alles terug op een bepaalde visie op het menselijk leven. Dergelijke wetten zijn nooit neutraal, maar altijd een uiting van een welbepaalde kijk op het leven.
Oud 6 oktober 2008, 11:11   #87
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Juist wel, omdat het christelijk geloof in de eerste plaats een communautair geloof is, gedragen en overgeleverd in en door de gemeenschap van de gelovigen. Vandaar het onlosmakelijk verband tussen bijbel en overlevering.
Dat heb ik niet in de Bijbel zien staan.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2008, 11:12   #88
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat heb ik niet in de Bijbel zien staan.
Dat hoeft ook niet, omdat de bijbel niet de enige toetsing voor het christelijk geloof is. Er is én de overlevering én de Schrift.
Oud 6 oktober 2008, 12:31   #89
Sinistra
Banneling

Sinistra's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dat hoeft ook niet, omdat de bijbel niet de enige toetsing voor het christelijk geloof is. Er is én de overlevering én de Schrift.
Enkel het Schrift. De rest is larie en apekool.
Sinistra is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2008, 14:10   #90
Fiere Jood
Provinciaal Gedeputeerde

Fiere Jood's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 Bekijk bericht
Er was hier iemand die ons een gelukkig Joods nieuwjaar wenste. Ik wil van de gelegenheid gebruik maken om eens een vraag stellen, waar ik al jaren mee rondloop en die ik niet zo geformuleerd krijg dat ik op google het antwoord kan vinden.

Hoe zit dat met die Joodse hoofddeksels? Ik loop regelmatig in Antwerpen Joden tegen het lijf, van die chasidische, of hoe heet dat Ze kleden zich, om het vriendelijk te zeggen, vrij vreemd. Kent er iemand die reglementen? Of weet er iemand waar ik op het internet daar info over kan vinden? Wat ik wil weten zijn de volgende zaken:

Die krulletjes achter de jongetjes hun oren, hoe zit dat? Wie krijgt die en waarom, vanaf/tot, hoe oud?
Die hoeden zijn percies chicagohoeden, borsalinos ofzo, maar ze staan boven op hun hoofd alsof ze de voering binnenste buiten hebben gekeerd en dan de hoed opgezet. Of zie ik gewoon het keppeltje eronder uit komen?
Dan heb je die cilindervormige hoeden, wie draagt die?
Zijn er zo nog hoeden? Andere vormen ofzo?

Oh ja, en die water-in-hun-kelder-broeken? Is dat ook een verzoek van god?
Ik zal mijn best doen om te antwoorden.
Eerst bij de vrouwen beginnnen.
Een getrouwde vrouw moet haar 'haar' bedekken voor vreemde mannen.
Ze kan dat doen op eender welk manier : hoed,bandana,pruik enz...
In fanatieke kringen scheren vrouwen hun haar en gaan ze met potsen op hun kop maar dat is zeker niet een religieuze plicht.

Bij de mannen is er een verschil tussen Shabat en tijdens de week.
Op Shabat(en feestdagen) gaan alle Chasidim en niet-Chasidim uit oud-Jersualem(Mea Shaarim) met een Streimel.
Tijdens de week draagt elke Chasid een gewone(meestal harde) hoed,elk volgens zijn Chasidut.
De litaïm(oorsprong Rusland,Letland,Litouwen) dragen altijd dezelfde hoed :

Je hebt ook joden die tijdens de week niks dragen(enkel keppel) maar Shabat een gewone hoed(zie figuur) dragen.

Een hoed tijdens de week is niet verplicht om te dragen het is een eeuwige gewoonte.Wanneer men bidt moet de hoofd dubbelbedekt zijn daarom begonnen mannen hoeden te dragen enz.....
Fiere Jood is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2008, 15:25   #91
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sinistra Bekijk bericht
Enkel het Schrift. De rest is larie en apekool.
en
-vermits de bijbel is wat st Hiëronymus schijnbaar (her?)stamenstelde uit overleveringen en resten van neergeschreven overleveringen en bovendien n² maal bijgewerkt (verschlimbessert? wie zal 't zeggen?) in de loop der eeuwen...
-vermits de paus pas onfeilbaar (ex cathedra!) verklaard werd 150 jaar geleden zou er wel ergens één of andere vergissing kunnen staan in de circulerende schriften...
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2008, 15:57   #92
Fourtis
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sinistra Bekijk bericht
Als ik de Joden moet vergelijken met de gemiddelde NSV'er dan zie ik een succesvol zakenvolk wonend in een mooi huis en een dure wagen tegenover een hoop bierzuipende racistische nitwits burpend,boerend en kotsend in hun met rook gevuld bruine café,s.
Komaan man, wat is er nu racistisch aan het volstrekt belachelijk vinden van die pijpenkrullen mannetjes in hun gekke zwarte oversized pakjes. Het zijn weirdo's en op de koop toe antipathieke weirdo's die in de omgang exteem onbeschoft zijn tgo andersgelovigen (zeker tgo vrouwen).
Fourtis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2008, 17:10   #93
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
en
-vermits de bijbel is wat st Hiëronymus schijnbaar (her?)stamenstelde uit overleveringen en resten van neergeschreven overleveringen en bovendien n² maal bijgewerkt (verschlimbessert? wie zal 't zeggen?) in de loop der eeuwen...
-vermits de paus pas onfeilbaar (ex cathedra!) verklaard werd 150 jaar geleden zou er wel ergens één of andere vergissing kunnen staan in de circulerende schriften...
Laat die 'sint' (st) maar weg.

Laatst gewijzigd door system : 6 oktober 2008 om 17:10.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2008, 18:08   #94
Travis66
Europees Commissaris

Travis66's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat bedoel ik niet. Er werd gewoon op de man gespeeld. Als je een kind de onwaarheid van de paashaas aantoont zeg je toch niet dat het een idioot is omdat het daarin gelooft.
Een kind niet neen, maar als dat kind tot de jaren van verstand is gekomen en nog altijd weigert in te zienj dat hem blazen zijn wijsgemaakt, dan is het uw plicht om het te vertellen dat geloof in de paashaas achterlijk en dom is. En hem uitlachen tot hij tot inzicht komt zou ook niet verkeerd zijn.

Het is raar, als je iemand slim noemt, omdat hij/zij iets verstandigs deed, daar heeft niemand problemen mee. Maar andersom, ho maar. Nochtans is dat net zo goed een vaststelling gebaseerd op feiten.

Laatst gewijzigd door Travis66 : 6 oktober 2008 om 18:11.
Travis66 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2008, 18:11   #95
Travis66
Europees Commissaris

Travis66's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fiere Jood Bekijk bericht
Ik zal mijn best doen om te antwoorden.
Eerst bij de vrouwen beginnnen.
Een getrouwde vrouw moet haar 'haar' bedekken voor vreemde mannen.
Ze kan dat doen op eender welk manier : hoed,bandana,pruik enz...
In fanatieke kringen scheren vrouwen hun haar en gaan ze met potsen op hun kop maar dat is zeker niet een religieuze plicht.

Bij de mannen is er een verschil tussen Shabat en tijdens de week.
Op Shabat(en feestdagen) gaan alle Chasidim en niet-Chasidim uit oud-Jersualem(Mea Shaarim) met een Streimel.
Tijdens de week draagt elke Chasid een gewone(meestal harde) hoed,elk volgens zijn Chasidut.
De litaïm(oorsprong Rusland,Letland,Litouwen) dragen altijd dezelfde hoed :

Je hebt ook joden die tijdens de week niks dragen(enkel keppel) maar Shabat een gewone hoed(zie figuur) dragen.

Een hoed tijdens de week is niet verplicht om te dragen het is een eeuwige gewoonte.Wanneer men bidt moet de hoofd dubbelbedekt zijn daarom begonnen mannen hoeden te dragen enz.....
Bedankt voor de info. Weer wat bijgeleerd.
Oud 6 oktober 2008, 18:19   #96
Blaft
Lokaal Raadslid

Blaft's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een kind niet neen, maar als dat kind tot de jaren van verstand is gekomen en nog altijd weigert in te zienj dat hem blazen zijn wijsgemaakt, dan is het uw plicht om het te vertellen dat geloof in de paashaas achterlijk en dom is. En hem uitlachen tot hij tot inzicht komt zou ook niet verkeerd zijn.
Welke verstandige ouder maakt aan zijn kinderen wijs dat er een paashaas bestaat.
Oud 6 oktober 2008, 18:21   #97
Blaft
Lokaal Raadslid

Blaft's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Het is raar, als je iemand slim noemt, omdat hij/zij iets verstandigs deed, daar heeft niemand problemen mee. Maar andersom, ho maar. Nochtans is dat net zo goed een vaststelling gebaseerd op feiten.
Inderdaad, raar.
Oud 6 oktober 2008, 18:25   #98
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:

Mijn mama heeft haar kinderen katholiek opgevoed. Alhoewel geen van haar kinderen gelooft, is zij wel nog altijd gelovig. In geen geval zal ik haar vertellen dat ze achterlijk of dom is. Dat is ze ook niet. Ze is bijvoorbeeld intelligent genoeg om open te staan voor andere overtuigingen. Haar uitlachten doe ik ook niet. Zij heeft respect voor mijn overtuiging. En ik heb respect voor haar overtuiging.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2008, 19:46   #99
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Welke verstandige ouder maakt aan zijn kinderen wijs dat er een paashaas bestaat.
Een goede ouder. Want kinderen hebben deze magische wereld nodig. De wereld van de sprookjes. Sprookjes die we helaas minder en minder vertellen aan onze kinderen.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2008, 20:03   #100
Depth of Field
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Goldband Bekijk bericht
Dat heeft met religie niks meer te maken. Dat is één grote neurose.
Toch leuk voor een neuroot, heeft die ineens een godsdienst aangepast aan zijn noden.
Depth of Field is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be