Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 november 2008, 18:57   #81
Jozef Ostyn
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Ik ga niet in herhaling vallen gewoon omdat u niet kan toegeven dat u zich vergist hebt.
Kunt u mij dan misschien gewoon een cijfer geven over die gigantische reserves?

Beseft u wel dat de enige link naar echte cijfers die u geplaatst heeft aantoont dat die reserves onbestaande zijn?
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2008, 19:06   #82
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn Bekijk bericht
Kunt u mij dan misschien gewoon een cijfer geven over die gigantische reserves?

Beseft u wel dat de enige link naar echte cijfers die u geplaatst heeft aantoont dat die reserves onbestaande zijn?
Ik kan niet verder gaan dan wat de studie van de wereldbank daarover zegt. Die studie kan u ongetwijfelt vinden, indien u echt in de details geïnteresseeerd bent.

Er is daarentegen 'niemand', behalve u, die beweerd dat Somalië geen olie heeft, wat niet hetzelfde is als beweren dat Somalië geen 'bewezen' reserves heeft, zoals ik zopas aantoonde. Ik denk dat u het ondertussen wel weet eigenlijk.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 26 november 2008 om 19:06.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2008, 19:10   #83
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:
Ik kan niet verder gaan dan wat de studie van de wereldbank daarover zegt. Die studie kan u ongetwijfelt vinden, indien u echt in de details geïnteresseeerd bent.

Er is daarentegen 'niemand', behalve u, die beweerd dat Somalië geen olie heeft, wat niet hetzelfde is als beweren dat Somalië geen 'bewezen' reserves heeft, zoals ik zopas aantoonde. Ik denk dat u het ondertussen wel weet eigenlijk.
Jamaar, u hebt die studie niet eens gelezen. U hebt er gewoon over gelezen op een andere website. En hoe kan u, zich baserend op die website, beweren dat Somalië en Soedan de grootste gas en oliereserves van Afrika hebben als u over geen enkel cijfer beschikt.

U erkent overigens zelf dat Somalië geen bewezen oliereserves heeft. Het heeft dus alleen oliereserves die niet bewezen zijn. Als ik geen bewezen inkomsten heb. Hoeveel inkomsten heb ik dan precies?
Oud 26 november 2008, 19:16   #84
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En hoe kan u, zich baserend op die website, beweren dat Somalië en Soedan de grootste gas en oliereserves van Afrika hebben als u over geen enkel cijfer beschikt.
Een beetje laat om met die vraag af te komen. Daarbij is het antwoord al gegeven.

Pas gewoon op volgende keer als jer ergens het cijfer '0' in een tabel ziet staan. Je baseerde daar een verkeerde conclusie op.
Oud 26 november 2008, 19:23   #85
D'ARTOIS

D'ARTOIS's schermafbeelding

Standaard

Re: Somalia

http://www.eia.doe.gov/emeu/international/reserves.html
Oud 27 november 2008, 08:34   #86
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door D'ARTOIS Bekijk bericht
Waaruit dus blijkt: oliereserves: 0 en gasreserves: zeer klein
Oud 27 november 2008, 13:43   #87
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waaruit dus blijkt: oliereserves: 0 en gasreserves: zeer klein
Diezelfde link had ik al eerder gegeven in deze draad. Met de nodige nuanceringen, waaruit blijkt dat er geen tegenspraak is tussen de wereldbankstudie die het grote potentieel van Somalië op het gebied van olie weergeeft, en de niet 'bestaande' 'bewezen' reserves. Geen reden dus om de wereldbankstudie of degenen die ernaar verwijzen op basis van deze tabel 'belachelijk' te vinden.
Oud 27 november 2008, 15:30   #88
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:
Diezelfde link had ik al eerder gegeven in deze draad. Met de nodige nuanceringen, waaruit blijkt dat er geen tegenspraak is tussen de wereldbankstudie die het grote potentieel van Somalië op het gebied van olie weergeeft, en de niet 'bestaande' 'bewezen' reserves. Geen reden dus om de wereldbankstudie of degenen die ernaar verwijzen op basis van deze tabel 'belachelijk' te vinden.
Geef dan eens de cijfers van die Wereldbankstudie?
Oud 27 november 2008, 16:46   #89
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Geef dan eens de cijfers van die Wereldbankstudie?
Ik verwees naar conclusies van die studie. Indien U die studie in twijfel trekt kom dan met degelijke argumenten af in plaats van te verwijzen naar de 'bewezen' reserves om daarmee die studie in discrediet te brengen. U weet ondertussen dat uw opmerking naast de kwestie was. Het gaat nu nog slechts om uw ego. Dit forum heeft een andere bedoeling.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 27 november 2008 om 16:50.
Oud 27 november 2008, 16:55   #90
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:
Ik verwees naar conclusies van die studie. Indien U die studie in twijfel trekt kom dan met degelijke argumenten af in plaats van te verwijzen naar de 'bewezen' reserves om daarmee die studie in discrediet te brengen. U weet ondertussen dat uw opmerking naast de kwestie was. Het gaat nu nog slechts om uw ego. Dit forum heeft een andere bedoeling.
U kent de cijfers van die studie dus niet en toch kunt u zeggen dat Somalië en Soedan de grootste reserves hebben van Afrika?
Oud 27 november 2008, 19:33   #91
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U kent de cijfers van die studie dus niet en toch kunt u zeggen dat Somalië en Soedan de grootste reserves hebben van Afrika?
Het is niet ik die beweer dat Somalië en Soedan het grootste potentieel in olie van Afrika hebben maar geologen van de wereldbank. Maar het is wel u die beweerd dat Somalië GEEN olie heeft op basis van een verkeerde interpretatie van de gegevens van 'World Oil' in verband met 'bewezen' reserves. Blijkbaar kende u het verschil niet tussen 'bewezen' reserves en 'potentieel'. Niemand is onfeilbaar, zo lang we maar uit onze fouten kunnen leren.

Nogmaals, 'bewezen' reserves houden rekening met de politieke situatie van een land. Dat je geen olie naar boven kan halen, omwille van de onstabiliteit van Somalië, betekent niet dat er niets in de grond zit. Hoe veel er precies in de grond zit weet ik niet, maar volgens de wereldbank is het 'veel' in verhouding tot de meeste andere Afrikaanse landen.

Vergeet ook niet dat verschillende westerse oliemaatschappijen reeds concessies bezitten voor de explotatie van die olie.

Welke redenen heeft u eigenlijk om aan te nemen dat de studie van de wereldbank verkeerd zou zijn?

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 27 november 2008 om 19:36.
Oud 28 november 2008, 09:04   #92
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:
Het is niet ik die beweer dat Somalië en Soedan het grootste potentieel in olie van Afrika hebben maar geologen van de wereldbank. Maar het is wel u die beweerd dat Somalië GEEN olie heeft op basis van een verkeerde interpretatie van de gegevens van 'World Oil' in verband met 'bewezen' reserves. Blijkbaar kende u het verschil niet tussen 'bewezen' reserves en 'potentieel'. Niemand is onfeilbaar, zo lang we maar uit onze fouten kunnen leren.

Nogmaals, 'bewezen' reserves houden rekening met de politieke situatie van een land. Dat je geen olie naar boven kan halen, omwille van de onstabiliteit van Somalië, betekent niet dat er niets in de grond zit. Hoe veel er precies in de grond zit weet ik niet, maar volgens de wereldbank is het 'veel' in verhouding tot de meeste andere Afrikaanse landen.

Vergeet ook niet dat verschillende westerse oliemaatschappijen reeds concessies bezitten voor de explotatie van die olie.

Welke redenen heeft u eigenlijk om aan te nemen dat de studie van de wereldbank verkeerd zou zijn?
U bent weer aan het zeveren. "Bewezen" reserves houden helemaal geen rekening met de politieke toestand, wel met de vraag of er reserves zijn die technisch kunnen ontgonnen worden.

De reden die ik heb om aan te nemen dat de "studie" waarnaar u verwijst verkeerd is omdat ik niet eens een bewijs heb dat ze bestaat (en u ook niet). U moet eens leren niet gewoon klakkeloos te geloven wat u op één of andere website leest.
Oud 28 november 2008, 15:24   #93
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U bent weer aan het zeveren. "Bewezen" reserves houden helemaal geen rekening met de politieke toestand, wel met de vraag of er reserves zijn die technisch kunnen ontgonnen worden.
Ik gaf eerder in deze draad al de door u aangehaalde instanties als 'world oil' e.d. gebruikte definitie van 'bewezen voorraden'. Lees het.

Citaat:
De reden die ik heb om aan te nemen dat de "studie" waarnaar u verwijst verkeerd is omdat ik niet eens een bewijs heb dat ze bestaat (en u ook niet). U moet eens leren niet gewoon klakkeloos te geloven wat u op één of andere website leest.
Vraag eens een copie aan de oliemaatschappijeen die concessies voor de olie in Somalië op zak hebben. En nee ik heb geen kopie van die consessies. Maar dat wil niet zeggen dat ze niet bestaan.

Uw manier om bronnen verdacht te maken is ronduit oneerlijk. En dat terwijl u zelf amper bronnen geeft. Ik heb de namen van de auteurs die naar deze wereldbandstudie verwijzen (meer dan 1 artikel trouwens) gegeven. Maar u doet zonder het minste argument alsof die auteurs zouden liegen en een studie van de wereldbank uit hun mouw zouden schudden, omdat u zelfs geen kleine vergissing kan toegeven. U hoeft niets toe te geven. Mensen kunnen wel lezen en hun eigen oordeel vormen.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 28 november 2008 om 15:30.
Oud 28 november 2008, 16:25   #94
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:
Ik gaf eerder in deze draad al de door u aangehaalde instanties als 'world oil' e.d. gebruikte definitie van 'bewezen voorraden'. Lees het.

Vraag eens een copie aan de oliemaatschappijeen die concessies voor de olie in Somalië op zak hebben. En nee ik heb geen kopie van die consessies. Maar dat wil niet zeggen dat ze niet bestaan.

Uw manier om bronnen verdacht te maken is ronduit oneerlijk. En dat terwijl u zelf amper bronnen geeft. Ik heb de namen van de auteurs die naar deze wereldbandstudie verwijzen (meer dan 1 artikel trouwens) gegeven. Maar u doet zonder het minste argument alsof die auteurs zouden liegen en een studie van de wereldbank uit hun mouw zouden schudden, omdat u zelfs geen kleine vergissing kan toegeven. U hoeft niets toe te geven. Mensen kunnen wel lezen en hun eigen oordeel vormen.
U hebt dus geen flauw idee van wat er in die Wereldbankstudie staat, afgezien van wat u op een andere website gelezen hebt.

Hebt u ooit van het concept "bronnenkritiek" gehoord?
Oud 28 november 2008, 17:37   #95
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U hebt dus geen flauw idee van wat er in die Wereldbankstudie staat, afgezien van wat u op een andere website gelezen hebt.
Meerdere websites, meerdere auteurs die studie en andere gegevens verwijzen, inderdaad. Ik heb geen reden om aan te nemen dat die allemaal liegen en samenspannen tegen u die beweerd dat Somalië geen olie heeft gebaseerd op een verkeerde interpretatie van een tabel. Blijkbaar werd er al 40 jaar geleden olie bovengehaald in Somalië trouwens. Hoe kan dat als ze 'GEEN' olie hebben?

Citaat:
SOMALIA
Oil, not terrorists, is the reason for US attack

Thursday 25 January 2007 by Wanjohi Kabukuru
Geologists put Somalia and Sudan at the top of the list of prospective commercial oil producers

Just why did the US attack Somalia two weeks ago? Of course, the answer given for the US military intervention and the generally accepted notion is the hunt for terrorists. But is it?

Are terrorists the only bone of contention the US has with Somalia? When the US military devised “Operation Restore Hope” in 1993 which was short-lived after they were whipsawed by rag-tag militia in and around Mogadishu, were they fighting the ‘war on terror’?

They couldn’t have been because this war was to start much later, If anything it is a post-Sept 11 phenomenon. So then why did the US bomb ICU extremists in the name of Al Qaeda terrorists and not throughout last year when they occupied Mogadishu?

Just why is Somalia so important to the US, and by extension the big boys of Europe and some Gulf states?

A UN Somalia Monitoring Group report released in November 2005 reveals that a dozen countries, namely Yemen, Djibouti, Libya, Egypt, Kazakhstan, Ethiopia, Iran, Syria, Eritrea, Lebanon, Saudi Arabia and Uganda were all poking their noses into the Somalia pie.

What the UN Somalia Monitoring Group didn’t reveal, however, is that these were not the only countries which were interested in the country.

The little known yet well-heeled contact group, consisting of Norway, the US, UK, France and Tanzania (just an appendage) are also deeply enmeshed in Somalia.

While the terrorism theory holds some water, the reality of the factors contributing to the mess in Somalia is pegged on natural resources. Oil and gas are Somalia’s Achilles heel. It is an open secret that four US oil giants are sitting pretty on money-spinning concessions expecting to reap huge windfalls from massive resources of both oil and gas in Somalia.

The story of Somalia and oil goes back to the colonial period. British and Italian geologists first identified oil deposits during that period of imperialism.

The first oil wells historically referred to as the Daga Shabell series were dug in the 1960s. Tiny gas discoveries adjacent to Socotra were also noted..

The race for these precious natural resources took a new turn in 1988, when the United Nations Development Programme (UNDP) and the World Bank, with the support of the governments of Britain, France and Canada and backed by several Western oil companies financed a regional hydrocarbon study of the countries bordering the Red Sea and the Gulf of Eden.

The countries were Somalia, Ethiopia and Saudi Arabia. Saudi Arabia was later dropped, but not before it had been established that within the study area, massive deposits of oil and gas existed.

The results of the findings were presented to a three-day American Association of Petroleum Geologists, Eastern Hemisphere group conference, in London in September, 1991. Is there oil in Somalia? Listen to the answer:

“It’s there. There’s no doubt there’s oil there,” said geologist Thomas E. O’Connor, the World Bank’s principal petroleum engineer, who steered the in-depth, three-year study of oil prospects in Somalia’s Gulf of Eden in the northern coastal region.

The study was intended to encourage private investment in the petroleum potential of eight African nations. The conclusions of their findings are quite telling as the geologists put Somalia and Sudan at the top of the list of prospective commercial oil producers.

While presenting their results during the conference, two geologists involved in the study (an American and an Egyptian) reported that the investigation of nine exploratory wells dug in Somalia pointed out that the region was “situated within the oil window, and thus (is) highly prospective for gas and oil.”

Geologist, Z. R. Beydoun, who was involved in the survey, noted that “the geological parameters conducive to the generation, expulsion and trapping of significant amounts of oil and gas” were within the offshore sites.

Soon after a race for lucrative deals kicked off in earnest.

Four US oil companies, namely Conoco, Chevron, Amoco and Philips have concessions in nearly two thirds of Somalia. This quartet of oil conglomerates was granted these contracts in the final days of Somalia’s deposed dictator, Siad Barre. The US first military engagement in Somalia was fully supported by Conoco.

Kabukuru is a Nairobi-based freelance journalist
http://www.globalpolicy.org/empire/i...2somalioil.htm

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 28 november 2008 om 17:58.
Oud 28 november 2008, 18:00   #96
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:
Meerdere websites, meerdere auteurs die naar die verwijzen naar die en andere studies verwijzen, inderdaad. Ik heb geen reden om aan te nemen dat die allemaal liegen en samenspannen tegen u die beweerd dat Somalië geen olie heeft gebaseerd op een verkeerde interpretatie van een tabel. Blijkbaar werd er al 40 jaar geleden olie bovengehaald in Somalië trouwens. Hoe kan dat als ze 'GEEN' olie hebben?

http://www.globalpolicy.org/empire/i...2somalioil.htm
Zeer grappig. Uw bron is dus een freelance-journalist die zeer selectieve quotes gebruikt. een snelle search leverde mij om de volgende quote op van dezelfde Beydoun die door jouw journalist geciteerd wordt over dezelfde conferentie in London:

Beydoun, who now works for Marathon Oil in London, cautioned in a recent interview that on the basis of his findings alone, "you cannot say there definitely is oil," but he added: "The different ingredients for generation of oil are there. The question is whether the oil generated there has been trapped or whether it dispersed or evaporated."

Toch merkwaardig dat uw freelance journalist dat niet het vermelden waard vond.

Kortom: U hebt geen enkele geloofwaardige en verifieerbare bron en niet één cijfer. En toch meende u te kunnen beweren dat het hele VS-beleid gestuurd wordt door olie-reserves (die nog niemand gevonden heeft).
Oud 28 november 2008, 18:03   #97
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

De 'East African Petroleum Conference' in 2005 in Oeganda benadrukte het petroleumpotentieel in Oost Afrika, meer specifiek in de hoorn van Afrika. (bron: Petrosom)
Oud 28 november 2008, 18:06   #98
Jozef Ostyn

Standaard

"Er is potentieel"

Dat is een beetje zoals Didier Reynders die over de gemeenschapsdialoog zegt: "De sfeer is goed".

Wat koop je daarvoor. Niets dus.
Oud 28 november 2008, 18:23   #99
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zeer grappig. Uw bron is dus een freelance-journalist die zeer selectieve quotes gebruikt. een snelle search leverde mij om de volgende quote op van dezelfde Beydoun die door jouw journalist geciteerd wordt over dezelfde conferentie in London:

Beydoun, who now works for Marathon Oil in London, cautioned in a recent interview that on the basis of his findings alone, "you cannot say there definitely is oil," but he added: "The different ingredients for generation of oil are there. The question is whether the oil generated there has been trapped or whether it dispersed or evaporated."

Toch merkwaardig dat uw freelance journalist dat niet het vermelden waard vond.
U erkent nu dus dat er toch olie zou zijn, in tegenspraak met uw eerdere uitspraak dat Somalië geen olie heeft, wat niet hetzelfde is trouwens als beweren dat er geen bewezen reserves zouden zijn.

Maar u legt nog steeds de conclusie van een wereldbankstudie naast zich neer (u twijfelt zelfs aan het bestaan van die studie door O’Connor en Beydoun uit 1991), maar dan gaat u wel weer een van de makers van die studie citeren. Om daarna weer te beweren
Citaat:
U hebt geen enkele geloofwaardige en verifieerbare bron en niet één cijfer.

Citaat:
En toch meende u te kunnen beweren dat het hele VS-beleid gestuurd wordt door olie-reserves (die nog niemand gevonden heeft).
Dat heb ik niet beweerd.

Dit is voorbij de logica en niet de naam een eerlijke discussie waardig.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 28 november 2008 om 18:25.
Oud 28 november 2008, 18:29   #100
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
uw freelance journalist
Het artikel werd gepubliceerd op het Global Policy forum (onder andere)

Board Global Policy forum
Citaat:
Joel Krieger, Professor of Political Science, Wellesley College, serves as chair of GPF’s ten-member Board of Directors. Other members are: professors Margaret Burnham, Paul Chevigny, and Diana Gordon, NGO leaders Peter Davies and Catherine Dumait-Harper, GPF director James Paul, policy analyst Michael Renner, lawyer Aruna Chandra Spencer and UNIFEM senior official Barbara Adams.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 28 november 2008 om 18:29.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be