Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 november 2008, 00:06   #81
willem1940NLD
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Zoals u het idd goed zegt: 'geprivatiseerd'.
EN monopolies.
Oud 25 november 2008, 00:10   #82
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
EN monopolies.
Maar geen vrije markt monopolies.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2008, 00:17   #83
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Maar geen vrije markt monopolies.
Het heet wel zo en werkt ook zo; groot graaiwerk en enorme winsten.
Oud 25 november 2008, 00:18   #84
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
Het heet wel zo en werkt ook zo; groot graaiwerk en enorme winsten.
Maar het is het wrslk niet
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
Oud 25 november 2008, 00:26   #85
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Maar het is het wrslk niet
Toch.

http://www.metaseek.nl/search/nl/1/p...polie+bonussen
Oud 25 november 2008, 00:29   #86
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Franchisewetten, licenties, patenten, ...

Overheidsmonopolies, remember?
Oud 25 november 2008, 00:31   #87
De_Laatste_Belg
Minister

De_Laatste_Belg's schermafbeelding

Standaard

Als niet past in adrian's wereldbeeld dan is 't geen 'vrije' markt. De ultieme verdediging.

Nog even en 't komt neer op: 'Er bestaat geen vrije markt, en die heeft nooit bestaan".
Oud 25 november 2008, 00:35   #88
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De_Laatste_Belg Bekijk bericht
Als niet past in adrian's wereldbeeld dan is 't geen 'vrije' markt. De ultieme verdediging.
U vindt licenties, patenten en franchise wetten een onderdeel van de vrije markt?
Oud 25 november 2008, 09:38   #89
De_Laatste_Belg
Minister

Standaard

Citaat:
U vindt licenties, patenten en franchise wetten een onderdeel van de vrije markt?

Er is geen vrije markt. Het begrip 'vrije markt' is een verzinsel. Een hersenspinsel van overijverige libertariers. Het begrip 'vrije markt' is in 't leven geroepen om 'de ecomische wetenschappen' enigsinds te doen kloppen. Het begrip 'de vrije markt' is een premisse. Het is een theoretisch kader waarin economische vereenvoudigde wetten van 't ene kader naar 't andere kader gekaatst worden.

De vrije markt is een illusie. Een goocheltrukje.

Het begrip de 'vrije markt' is een keurslijf voor de denkende mens en maakt integraal uit van de op niks gebaseerde verdediging van een libertarier.
Oud 25 november 2008, 10:22   #90
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Er is geen vrije markt. Het begrip 'vrije markt' is een verzinsel. Een hersenspinsel van overijverige libertariers. Het begrip 'vrije markt' is in 't leven geroepen om 'de ecomische wetenschappen' enigsinds te doen kloppen. Het begrip 'de vrije markt' is een premisse. Het is een theoretisch kader waarin economische vereenvoudigde wetten van 't ene kader naar 't andere kader gekaatst worden.

Het begrip de 'vrije markt' is een keurslijf voor de denkende mens en maakt integraal uit van de op niks gebaseerde verdediging van een libertarier.
Ja, jongen, ja.
Oud 25 november 2008, 10:30   #91
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Adrian, als Jehova-getuige van de vrije markt ben je weer lekker bezig. Dit is een subforum over Europa, niet over de NWO van de vrije markt.
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2008, 11:01   #92
De_Laatste_Belg
Minister

Standaard

Citaat:
Ja, jongen, ja.
Dank u.
Oud 25 november 2008, 12:04   #93
Bill Ayers
Burgemeester

Bill Ayers's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Er is aan jou een groots wetenschapper verloren gegaan. 'k Zou serieus overwegen om een paper te publiceren hoor. Je bevindingen zijn immers te groots om verloren te laten gaan aan de mensheid.

Serieus nu, deze quote is op z'n plaats:

Citaat:
It is no crime to be ignorant of economics, which is, after all, a specialized discipline and one that most people consider to be a 'dismal science.' But it is totally irresponsible to have a loud and vociferous opinion on economic subjects while remaining in this state of ignorance.
Ik geef grif toe dat ik ook geen geniaal econoom ben, integendeel, maar ik opper tenminste niet van die arrogante, absurde waanbevindingen. Als ik niet weet waarover ik het heb, dan zwijg ik gewoon. Adrian, daarentegen, is veel belezener dan u, ik of de overgrote meerderheid van dit forum en dus beter geplaatst om uitspraken hieromtrent te doen.

Dan moet ge maar niet de arrogante betweter uithangen en uw plaats (er)kennen, denk ik dan. Misschien kunt ge nog iets leren van de libertariërs die ge zo veracht?
Bill Ayers is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2008, 12:30   #94
De_Laatste_Belg
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bill Ayers Bekijk bericht
Er is aan jou een groots wetenschapper verloren gegaan. 'k Zou serieus overwegen om een paper te publiceren hoor. Je bevindingen zijn immers te groots om verloren te laten gaan aan de mensheid.

Serieus nu, deze quote is op z'n plaats:

Ik geef grif toe dat ik ook geen geniaal econoom ben, integendeel, maar ik opper tenminste niet van die arrogante, absurde waanbevindingen. Als ik niet weet waarover ik het heb, dan zwijg ik gewoon. Adrian, daarentegen, is veel belezener dan u, ik of de overgrote meerderheid van dit forum en dus beter geplaatst om uitspraken hieromtrent te doen.

Dan moet ge maar niet de arrogante betweter uithangen en uw plaats (er)kennen, denk ik dan. Misschien kunt ge nog iets leren van de libertariërs die ge zo veracht?

Wat is er arrogant, absurt en/of een waanbevinding aan de gestelde bewering ?
Oud 25 november 2008, 13:10   #95
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax Bekijk bericht
Adrian, als Jehova-getuige van de vrije markt ben je weer lekker bezig. Dit is een subforum over Europa, niet over de NWO van de vrije markt.
Sorry Sjaax; ge hebt gelijk, 'k zou het topic zo niet mogen kapen. (Alhoewel, in mijn verdeiging, het was wel nodig dat er een beetje werd opgetreden tegen de onzin die Pelgrim & Ambiorix aan't vertellen waren.)

Maar moet ik nog uitleggen dat wat Sarkozy voorstelt geen goed idee is in theorie? Als je mijn mening hier meer toegespitst op wilt, ga je iets meer informatie moeten geven. Dit debacle heb ik niet gevolgd.

(En die beledigingen door middel van associaties hoeven niet, hoor.)
Oud 25 november 2008, 13:11   #96
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat is er arrogant, absurt en/of een waanbevinding aan de gestelde bewering ?
Arrogant: dat het een 'keurslijf' is
Absurd: dat het een verzinsel is.
Waanbevinding: dat het een begrip is uitgevonden om de wetenschappen te doen 'kloppen'
Oud 25 november 2008, 13:28   #97
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
Two economists of the 1920s, Waddill Catchings and William Trufant Foster, popularized a theory that influenced many policy makers, including Herbert Hoover, Henry A. Wallace, Paul Douglas, and Marriner Eccles. It held the economy produced more than it consumed, because the consumers did not have enough income. Thus the unequal distribution of wealth throughout the 1920s caused the Great Depression [11]. Roosevelt scrawled in his copy, "Too good to be true—you can't get something for nothing," but while he wanted to economize, most of his advisors bought the theory and wanted to spend.

According to this view, wages decreased at a rate higher than productivity increases. Most of the benefit of the increased productivity went into profits, which went into the stock market bubble rather than into consumer purchases. Say's law no longer operated in this model (an idea picked up by Keynes).

As long as corporations had continued to expand their capital facilities (their factories, warehouses, heavy equipment, and other investments), the economy had flourished. Under pressure from the Coolidge administration and from business, the Federal Reserve Board kept the discount rate low, encouraging high (and excessive) investment. By the end of the 1920s, however, capital investments had created more plant space than could be profitably used, and factories were producing more than consumers could purchase.

According to this view, the root cause of the Great Depression was a global overinvestment in heavy industry capacity compared to wages and earnings from independent businesses, such as farms. The solution was the government must pump money into consumers' pockets. That is, it must redistribute purchasing power, maintain the industrial base, but reinflate prices and wages to force as much of the inflationary increase in purchasing power into consumer spending. The economy was overbuilt, and new factories were not needed. Foster and Catchings recommended[12] federal and state governments start large construction projects, a program followed by Hoover and Roosevelt.
@Adriaan, dit bovenstaande is onzin volgens u?
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2008, 13:28   #98
Ambiorix

Standaard

en nog @Adriaan, over de schaal van protectionisme.

Ge hebt ongelijk, een gerguleerde arbeids- en afzetmarkt op EU niveau is helemaal niet nadelig. Mss wel voor de doorsnee multinational, maar daar gaat het juist om.

Laatst gewijzigd door Ambiorix : 25 november 2008 om 13:29.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2008, 13:31   #99
De_Laatste_Belg
Minister

Standaard

Citaat:
Arrogant: dat het een 'keurslijf' is
Absurd: dat het een verzinsel is.
Waanbevinding: dat het een begrip is uitgevonden om de wetenschappen te doen 'kloppen'
Ik kan aantonen dat huismoeders bestaan en gevoelens en gezond verstand hebben.

Kan jij mij aantonen dat de 'vrije markt' effectief bestaat ?

Neen !

Een verzinsel dus.
Oud 25 november 2008, 13:41   #100
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
@Adriaan, dit bovenstaande is onzin volgens u?
Deze Keynesiaanse uitleg is inderdaad dubieus. En ik zal zelfs uitleggen waarom, ook al ga je die uitleg negeren:

Citaat:
It held the economy produced more than it consumed, because the consumers did not have enough income
Lang verhaal kort: dit gaat uit van een typische visie, dat er zoiets is als een 'aggregaat' geproduceerde hoeveelheid en een 'aggregate' vraag. Dat is natuurlijk ridicuul: elk aanbod is op zijn beurt een vraag naar een bepaald product. Wat correcter is om te stellen, is dat er een coördinatieprobleem was: van sommige goederen was er teveel gemaakt en van anderen teweinig gemaakt. In sommige sectoren was er overproductie - daar zag je dat de zaken niet verkocht konden geraken aan prijzen die winst opleverden - en in andere sectoren was er teweinig productie. Het is echter moeilijk om 'te weinig productie' te zien, vermits dat niet zo duidelijk is als 'overschotten', maar het is er wel degelijk.

Citaat:
Say's law no longer operated in this model (an idea picked up by Keynes).
Maar het probleem is da Say's law waar is per definitie in een economie van directe ruil. In een economie met directe ruil zit daar een entrepreunerial marge in, maar ze blijft wel nog steeds waar. Dus een theorie die zegt: 'ja, maar toch eigenlijk niet', die theorie maakt zichzelf gewoon belachelijk.

Een ander probleem met deze theorie is dat ze, zoals typisch bij de Keynesianen, niet praat over het prijspeil. Als prijzen van goederen 'te hoog' zijn, kan een producent 2 zaken doen. Hij kan ze allemaal naar het stort brengen en er €0 voor krijgen, of hij kan ze verkopen aan, bijvoorbeeld, €5. Die 5 is mss nog altijd veel lager dan de kostprijs en ten opzichte van zijn oorspronkelijke investering zal hij wrslk nog altijd veel verlies maken, maar ten opzichte van het moment dat hij dat product heeft (en alle kosten al achter de rug zijn = sunk costs), kan hij het beter aan €5 verkopen dan aan 0€ wegsmijten, he.

Dus neen, het is niet mogelijk dat er een algemene 'overinvestering' was in alle sectoren van de economie. Wat er wel was, was een misallocatie van middelen op grote schaal (sommige zaken teveel, anderen te weinig). De best manier omdat op te lossen is, inderdaad, om de markt zijn werk te laten doen. En dan kunnen we eens gaan kijken naar hoe deze totale misallocatie tot stand is gebracht en, inderdaad, het had te maken met veel te lage rentevoeten en geld dat in de economie werd gepompt om deze rentevoeten mogelijk te maken. Teveel investeringen op lange termijn, die helemaal niet vatbaar waren op die lange termijn.

Misallocatie zal ontstaan in een vrije markt - ondernemers maken fouten. Maar ik zie geen reden om die ondernemers expres nog wat extra foute informatie te even, he. Dan verhoog je de kans op fouten wel aanzienlijk.

Als je wilt, kan ik je een filmpje tonen waarin Percalion dat concept duidelijker uitlegt. 't is een goede spreker en aangenaam om naar te luisteren.

Anders kan ik het later nog wel wat verder uitleggen, want 'k moet nu echt gaan eten.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be