Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 januari 2009, 16:44   #81
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Inwoners van Vlaanderen. Simpel toch?
Dan zijn Belgen gewoon inwoners van België, Westvlamingen gewoon inwoners van West-Vlaanderen, en Limburgers gewoon inwoners van Limburg. Wat bewijs je daarmee? Als we nu eens staatsburgerschap en identiteit zouden loskoppelen van elkaar en iedereen zelf over zijn identiteit laten beslissen? Laat iedereen zelf zijn gemeenschappen kiezen.
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben.

westhoek.jpg
Doomy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2009, 20:05   #82
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doomy Bekijk bericht
Dan zijn Belgen gewoon inwoners van België, Westvlamingen gewoon inwoners van West-Vlaanderen, en Limburgers gewoon inwoners van Limburg. Wat bewijs je daarmee? Als we nu eens staatsburgerschap en identiteit zouden loskoppelen van elkaar en iedereen zelf over zijn identiteit laten beslissen? Laat iedereen zelf zijn gemeenschappen kiezen.
Schijnbaar heeft de tijd bij u stilgestaan. In West-Europa verbindt geen enkele staat identiteit met nationaliteit: men dwingt niemand een bepaalde identiteit aan te nemen, wel vraagt of eist men integratie. Dat zijn twee verschillende zaken evenwel.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2009, 20:08   #83
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tommm Bekijk bericht
Ik stoor me ook aan de milde druk van fanatici die me tracht te dwingen me als Vlaming te profileren. Ik ben geboren als Belg maar plots moet het allemaal vlaams zijn... Ik vind het ontroerend absurd dat er blijkbaar mensen samenkomen om te beslissen dat het niet langer de Belgische kust maar wel de Vlaamse kust is. Wat de meerwaarde daar van is is voor iedereen een raadsel. Waarom moet ik plots Vlaams zijn? Mag ik niet Europees of Belgisch zijn? Nee hoor, Vlaanderen moet zijn, willen of niet...
"Geboren als Belg"... Tja, als staatsaanhorigheid gelijk staat bij u voor identiteit "waarmee men geboren wordt", dan heeft u toch wel een heel oubollige visie op dit alles.

Wat is het probleem met de benaming "Vlaamse kust"? Of ligt die kust niet in Vlaanderen misschien?

Men kan trouwens u bestrijden met uw eigen kritiek: waarom moet het Europees of Belgisch zijn... Wilt u dat dan misschien opleggen, juist wat u anderen verwijt?
Oud 23 januari 2009, 20:11   #84
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En de Vlaamsche identiteit, wat is dat dan? U zegt dat ik aan zelfhaat doe omdat ik me geen Vlaming voel maar euh... wat is dat nu eigenlijk: de Vlaming?
Wat moet ik me daarbij voorstellen? De fijngebekte medeforummers hier? Filip Dewinter? Laura Lynn? Wat is de Vlaming? Leg me dat eens uit en dan beslis IK wel of ik bij je clubje wil horen, akkoord?
De eigenlijke redenering die u verzwijgt, is dat u geen identitaire gemeenschappen wenst te aanvaarden. Vlamingen bestaan volgens u dus niet (ik heb het niet over "de" Vlaming zoals u stelt, want die bestaat inderdaad niet). Gelijkaardig bestaan volgens uw redenering dus de Sorben niet, de Catalanen niet, de Basken niet, enz. Allemaal onbestaande.
Oud 23 januari 2009, 20:12   #85
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zucht... Dus het is een louter geografisch gegeven? Waarom dan al die drukte?
Waarom dan al die haat aan uw zijde?
Oud 24 januari 2009, 20:29   #86
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Schijnbaar heeft de tijd bij u stilgestaan. In West-Europa verbindt geen enkele staat identiteit met nationaliteit: men dwingt niemand een bepaalde identiteit aan te nemen, wel vraagt of eist men integratie. Dat zijn twee verschillende zaken evenwel.
Integratie, maar ze moeten wel van de blanke vrouwen afblijven.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2009, 20:31   #87
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
"Geboren als Belg"... Tja, als staatsaanhorigheid gelijk staat bij u voor identiteit "waarmee men geboren wordt", dan heeft u toch wel een heel oubollige visie op dit alles.

Wat is het probleem met de benaming "Vlaamse kust"? Of ligt die kust niet in Vlaanderen misschien?

Men kan trouwens u bestrijden met uw eigen kritiek: waarom moet het Europees of Belgisch zijn... Wilt u dat dan misschien opleggen, juist wat u anderen verwijt?
Het is altijd de Belgische kust geweest en plotseling hebben de Franstalige Belgen geen eigen kust meer; die wordt hen afgenomen door de Vlamingen; terwijl de Franstaligen daar niets aan kunnen doen of een alternatief hebben.
Oud 24 januari 2009, 20:32   #88
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

En als ze werk hebben, dan pakken ze het werk van het eigen volk af.
Oud 24 januari 2009, 21:15   #89
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Het is altijd de Belgische kust geweest en plotseling hebben de Franstalige Belgen geen eigen kust meer; die wordt hen afgenomen door de Vlamingen; terwijl de Franstaligen daar niets aan kunnen doen of een alternatief hebben.
"Ze hebben ons Vlaanderen gestolen" zoiets?
Oud 24 januari 2009, 21:56   #90
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
"Ze hebben ons Vlaanderen gestolen" zoiets?
Hoezo, je moet maar eens door VL rijden en je ziet hoeveel rijker VL is dan Wallonië.
Oud 24 januari 2009, 22:01   #91
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hoezo, je moet maar eens door VL rijden en je ziet hoeveel rijker VL is dan Wallonië.
Hier in vlaanderen is het geld goed besteedt geweest mijn beste,in wallonië heeft men nochtans voor iedere cent in vlaanderen die door de overheid werd geinvesteert ook een cent gekregen...

Wat heeft men met dat geld gedaan mijn beste......Juist ja...

Laatst gewijzigd door Svennies : 24 januari 2009 om 22:03.
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2009, 00:20   #92
Hendrik de Stoute
Parlementslid

Hendrik de Stoute's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Lees ik hier nu echt dat de Vlamingen de kuststreek afgenomen zouden hebben van de Franstalige Belgen? Of is hier iemand bezig een poging te ondernemen voor een scenario voor de volgende Monty Python film? Ik hou het op het laatste want anders ga ik hier misschien beginnen huilen of de slappe lach krijgen dat het niet meer schoon is.

Hendrik de Stoute is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2009, 00:43   #93
Hendrik de Stoute
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Ik stoor me ook aan de milde druk van fanatici die me tracht te dwingen me als Vlaming te profileren. Ik ben geboren als Belg maar plots moet het allemaal vlaams zijn... Ik vind het ontroerend absurd dat er blijkbaar mensen samenkomen om te beslissen dat het niet langer de Belgische kust maar wel de Vlaamse kust is. Wat de meerwaarde daar van is is voor iedereen een raadsel. Waarom moet ik plots Vlaams zijn? Mag ik niet Europees of Belgisch zijn? Nee hoor, Vlaanderen moet zijn, willen of niet...
Welke druk van fanatici? Is Voorpost bij u aan de deur komen bellen en ze hebben u verplicht zich als Vlaming te uiten?

U lijkt wel een probleem te hebben met de politieke realiteit en de democratie. Vlaanderen is terecht een staatkundige realiteit geworden zoals een heleboel andere Europese regio's (Wallonië, Catalonië, Baskenland, Schotland, ...). Misschien heeft u daar een probleem mee en was het unitaire België van voor 1970 meer uw ding maar de democratie heeft daar gelukkig anders over beslist.

Laatst gewijzigd door Hendrik de Stoute : 25 januari 2009 om 00:45.
Oud 25 januari 2009, 00:52   #94
Hendrik de Stoute
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Zoveel rijker? Aan wat ziet u dat? Aan de lintbebouwing en de verkavelingen? Als we zo verder doen wordt Vlaanderen een mega verkaveling vol lelijke fermette woningen met kabouters in de tuin. Dat is geen teken van rijkdom. Of vindt u soms van wel? Wallonië is groter en telt minder inwoners. Elke Waalse burger heeft 2 keer meer ruimte, 2 keer meer groen en een veel goedkopere huur. Het zou mij dan ook niet verbazen dat de Waalse burger al bij al beter af is dan de Vlaamse.

Trouwens verschillende achtergestelde regio's in Vlaanderen krijgen Europese subsidies voor regionale ontwikkeling ( Limburg, de Westhoek, ...). Het is niet overal Brasschaat hé! By the way : de regio met de hoogste lonen in België is Waals-Brabant en de rijkste Belg is een Waal (Albert Frère).

Laatst gewijzigd door Hendrik de Stoute : 25 januari 2009 om 01:01.
Oud 25 januari 2009, 02:01   #95
Hendrik de Stoute
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doomy Bekijk bericht
Denk u nu dat u zelf iets heeft uitgevonden? Voor de Vlaamse deelstaat is elke burger die in de regio Vlaanderen woont en elke Brusselaar die kiest voor de Vlaamse Gemeenschap een Vlaamse burger. Of u ook nog eens West-Vlaming bent, Limburger, holebi, postzegelverzamelaar, man of vrouw, maakt verder niets uit. En voor dat project bestaat een democratische meerderheid. Natuurlijk mag u zelf over uw eigen identiteit beslissen. De Vlaamse regering eist toch niet van bijvoorbeeld een Turkse allochtoon in de West-hoek om alleen nog maar naar 't Hof Van Commerce te luisteren en niet meer naar Arkan? Misschien moet u wat minder achter uw PC blijven zitten en wat meer de Vlaamse regio gaan verkennen om te zien hoe het er werkelijk aan toe gaat in de samenleving zodat u uw aan paranoia grenzende complottheorieën overboord kunnen gooien. Vlaanderen is misschien niet het paradijs maar in vergelijking met het internationaal gemiddelde zijn we het wel een beetje.
Oud 25 januari 2009, 02:14   #96
Hendrik de Stoute
Parlementslid

Standaard

Citaat:
En de Vlaamsche identiteit, wat is dat dan? U zegt dat ik aan zelfhaat doe omdat ik me geen Vlaming voel maar euh... wat is dat nu eigenlijk: de Vlaming?
Wat moet ik me daarbij voorstellen? De fijngebekte medeforummers hier? Filip Dewinter? Laura Lynn? Wat is de Vlaming? Leg me dat eens uit en dan beslis IK wel of ik bij je clubje wil horen, akkoord?
U moet zich helemaal geen "Vlaming voelen". Alle burgers die in Vlaanderen wonen zijn voor de Vlaamse deelstaat Vlaamse burgers. Dat is geen gevoel maar een staatkundige realiteit. En als u zich nu persé "Belg" wil voelen is dat geen probleem. Tot welk clubje(s) U wilt behoren dat beslist U. Maar het lidgeld betaalt U zelf. De Vlaamse regering heeft zo al zorgen genoeg.

<<Sire, Vous régnez sur deux peuples. Il y a en Belgique, des Wallons et des Flamands ; il n'y a pas de Belges. >>
Jules Destrée, Waals politicus, in een open brief aan de koning (1912).
Oud 25 januari 2009, 05:20   #97
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U lijkt wel op Destrée die ook jammerde over het feit dat de Vlamingen de Franstaligen het een en ander hadden "afgenomen".

Citaat:
Ils (de Vlamingen) nous ont pris notre passé. Iis nous ont pris nos artistes... Ils nous ont pris les emplois publics... Ils nous ont pris notre argent. Ils nous ont pris notre sécurité. Nous ne sommes plus �* l'aise vis-�*-vis d'eux... Ils nous ont pris notre liberté!
Trouwens, wat belet de Walen naar "de Vlaamse kust" te komen? Is die voor hen misschien minder aantrekkelijk dan "de Belgische kust"? Verandert het uitzicht? Zijn de porties roomijs er anders? Veranderen de huurappartementen van vorm of zo? Heeft het zand nu een andere kleur? Is de pier in Nieuwpoort daardoor anders geworden?
Oud 25 januari 2009, 08:14   #98
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

.

Laatst gewijzigd door Zwartengeel : 25 januari 2009 om 08:17.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2009, 08:37   #99
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Trouwens, wat belet de Walen naar "de Vlaamse kust" te komen? Is die voor hen misschien minder aantrekkelijk dan "de Belgische kust"? Verandert het uitzicht? Zijn de porties roomijs er anders? Veranderen de huurappartementen van vorm of zo? Heeft het zand nu een andere kleur? Is de pier in Nieuwpoort daardoor anders geworden?
Het raar gevoel van er niet meer echt welkom te zijn. Allee; de Franstaligen mogen nog komen want de Vlamingen hebben hun centen nodig; maar het is voortaan wel van "widder" en in Blankenberge van oengs.
Oud 25 januari 2009, 09:36   #100
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waarom niet? Heet het dan nu 'de Nederlandstalige Kust' misschien?

Laatst gewijzigd door Zwartengeel : 25 januari 2009 om 09:36.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be