Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Brandend Actueel: Politieke crisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Brandend Actueel: Politieke crisis Hier kan je terecht met discussies over het ontslag van Yves Leterme, de crisis, de onderhandelaars en de deadlines.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 december 2008, 11:36   #81
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cassandra Bekijk bericht
Weet er iemand waarom Dehaene de Belgische kar niet meer wilde trekken?

de kippen hebben hem weggestemd en hij wist meteen dat het kartel er onmogelijk is van terecht kon brengen.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2008, 11:39   #82
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Ik wou nog het volgende kwijt.

Deze draad is verworden tot een opsomming van iedereens wensen voor de toekomst, over wat de verkiezingsuitslag zal zijn. Wensen die op niks gebaseerd zijn, dan alleen maar vermoedens. Wensen die alleen maar projekteren wat je zelf graag zou zien dat zou gebeuren.

Persoonlijk denk ik dat Leterme, de grote Vlamingen-verrader, wel degelijk geskoord heeft bij een groot deel van de brave bevolking, door zijn volhoudende uitspraken over de garantie van de mensen hun spaarboekje.
Ik vrees dat hem dat veel stemmen zal opleveren in juni.
Maar zeker weten doe ik dat niet.

Idem dito geloof ik dat de peilingen omtrent het sukses van brulkikker Dedekker minstens deels zullen uitkomen. Maar van welke partijen hij zal stemmen kunnen stelen (en wie dus achteruit zal gaan), dat zal nog moeten blijken.

Idem dito denk ik dat de nieuwe generatie sossen niet erg zal aanslaan. Tsja, vermoedens.

Nu terug naar de 'vaststellingen'.
Leterme blijft zitten, al ontploft Vlaanderen van Cnokke-het-zoute tot aan de Voerstreek.
Van een staatshervorming zie ik weinig konkreets.

Deze nva-stemmer ziet het dus somber in.
Ik hoop op een uitslag met een meerderheid (of minstens blokkerende-mogelijkheid) van Vlaamsgezinden: blok, nva, ldd (ochgottekes misschien aangevuld met vier of vijf mensen die op spirit zouden stemmen, de familieleden van Geert Lambert niewaar).

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2008, 11:39   #83
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
dehaene kon zonder ronkende verklaringen vooraf 1 en ander "arrangeren".
De mensen zullen heimweee krijgen naar de cvp van toen.
En voor een lijst stemmen waar JDL al tien jaar niet meer opstaat? Als je dat denkt, dan ken je waarschijnlijk erg weinig Vlaamse kiezers.

Citaat:
le nouveau cvp wilde Belgen enkel onder elkaar opzetten en men zal daar genoeg van hebben.
Le nouveau CVP was de enige hoopgevende opflakkering van de electorale resultaten van de laatste 40 jaar voor de partij. Dat is nu voorbij.
Oud 15 december 2008, 11:40   #84
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
en nu weer heel populair is.
Laat hem eens opkomen in juni... LOL
Oud 15 december 2008, 11:42   #85
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dehaene heeft zich ook een poos stil gehouden.
En heeft bij de laatste verkiezingen hoeveel stemmen gehaald?
Oud 15 december 2008, 11:42   #86
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik hoop op een uitslag met een meerderheid (of minstens blokkerende-mogelijkheid) van Vlaamsgezinden: blok, nva, ldd (ochgottekes misschien aangevuld met vier of vijf mensen die op spirit zouden stemmen, de familieleden van Geert Lambert niewaar).
Maar die Vlaamsgezinden gaan dan onder elkaar ruzie maken voor de beste Vlaamsgezinde.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2008, 11:42   #87
Cassandra
Burger

Standaard

Citaat:
de kippen hebben hem weggestemd en hij wist meteen dat het kartel er onmogelijk is van terecht kon brengen.
Het kartel bestaat niet meer.
Dehaene kan zich dus opnieuw verkiesbaar stellen.
Hij ziet nu toch dat er wél nog wat van terecht te brengen is?
Cassandra is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2008, 11:45   #88
Cassandra
Burger

Standaard

Citaat:
Maar die Vlaamsgezinden gaan dan onder elkaar ruzie maken voor de beste Vlaamsgezinde.

Dat zal d�*n nog moeten blijken.
DE Belgischgezinde regering heeft NU al niets dan onenigheid met mekaar.
Oud 15 december 2008, 11:58   #89
Cassandra
Burger

Standaard

Citaat:
Ik hoop op een uitslag met een meerderheid (of minstens blokkerende-mogelijkheid) van Vlaamsgezinden: blok, nva, ldd
Is het geen schande voor een N-VA-er om naar de blokkeringsmogelijkheid te grijpen waarbij het Vlaams Belang ontontbeerlijk is?
Oud 15 december 2008, 14:46   #90
Hallebarde
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik wou nog het volgende kwijt.

Deze draad is verworden tot een opsomming van iedereens wensen voor de toekomst, over wat de verkiezingsuitslag zal zijn. Wensen die op niks gebaseerd zijn, dan alleen maar vermoedens. Wensen die alleen maar projekteren wat je zelf graag zou zien dat zou gebeuren.

Persoonlijk denk ik dat Leterme, de grote Vlamingen-verrader, wel degelijk geskoord heeft bij een groot deel van de brave bevolking, door zijn volhoudende uitspraken over de garantie van de mensen hun spaarboekje.
Ik vrees dat hem dat veel stemmen zal opleveren in juni.
Maar zeker weten doe ik dat niet.

Idem dito geloof ik dat de peilingen omtrent het sukses van brulkikker Dedekker minstens deels zullen uitkomen. Maar van welke partijen hij zal stemmen kunnen stelen (en wie dus achteruit zal gaan), dat zal nog moeten blijken.

Idem dito denk ik dat de nieuwe generatie sossen niet erg zal aanslaan. Tsja, vermoedens.

Nu terug naar de 'vaststellingen'.
Leterme blijft zitten, al ontploft Vlaanderen van Cnokke-het-zoute tot aan de Voerstreek.
Van een staatshervorming zie ik weinig konkreets.

Wij komen niet altijd goed overeen, De Schoofzak, maar ik kan uw twijfel dit keer wel bijtreden.

Ik verheel u niet dat ikzelf, zowat sinds de tijd van clown Dehaene, meer en meer twijfels heb omtrent de politieke slagvaardigheid van de Vlamingen. Voor mij persoonlijk resulteert dat in de groeiende vraag of het eigenlijk wel zin heeft van zich in te zetten voor een volk dat te laks, te onderdanig, en te verknecht blijkt te zijn om voor zichzelf op te komen.

Ik zou het mezelf desbetreffend erg makkelijk kunnen maken ; tenslotte heb ik, behalve voor wat 50 % van mijn afkomst betreft (Vlaamse moeder) in de praktijk weinig of niets met Vlaanderen vandoen.

Ik zou derhalve, véél meer dan de verlopen Vlamingen, thans pseudo-Franstaligen (genre Azert en veel zogenaamd Franstalige inwoners van provinciestadje Brussel) alles wat Vlaams is kunnen afzweren en/of verraden, en zelfs evengoed zonder taalonderscheid op alle petits belges kunnen kakken, vermits dat nu eenmaal het goed recht blijkt te zijn van de ingezetenen der République Française.

Edoch : ik moet vaststellen dat ik, wellicht ergens vanuit mijn genen, Vlaamsvoelender blijk te zijn dan veel volbloed Vlamingen.

Derhalve is het aan mensen als u en ik, en de gelijkgezinden op dit forum en elders, om ons klein steentje bij te dragen tot een poging om de Vlamingen wakker te houden.

Blijken die uiteindelijk te mak te zijn om hun eigen toekomst en die van hun kinderen op democratische wijze uit te stippelen, tja, dan is het niet anders, maar dan hebben we tenminste allen ons best gedaan.

Hoe dan ook : je kunt één en ander misschien wel eens een ogenblik somber inzien, en het is inderdaad zo dat de Vlaamse Leeuw zich al te dikwijls gedraagt als een tam schaap, maar er is geen enkele reden tot wanhoop : gelukkig worden we bij onze inzet en overtuiging in grote mate (en meestal ongewild, maar soit) geholpen door voornoemde Belgische pseudo-Franstaligen, want ik ben er meer en meer van overtuigd dat zij het zullen zijn, die België doen uiteenspatten.

De Vlamingen zelf blinken weliswaar niet uit in politieke daadkracht en vasthoudendheid, maar de Belgische fransdollen wél !

Het ziet er dus, op termijn, goed uit voor Vlaanderen. Geef het huidige federale België nog een jaar of tien, vijftien, allez….
Hallebarde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2008, 15:22   #91
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is zo weer een voorspelling die gebaseerd is op wat je graag zou hebben dat zal gebeuren ...

en voor mijn part mogen ze dan ruzie maken ... zolang ze maar beletten dat er een belgisistische regering gevormd kan worden.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 15 december 2008, 15:26   #92
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Is het geen schande voor een N-VA-er om naar de blokkeringsmogelijkheid te grijpen waarbij het Vlaams Belang ontontbeerlijk is?
Neen, dat is nog geen schande.
Want dat is niet 'samenwerken met'.
Dat is gewoon zeggen: "wij zijn niet begerig om in een belgisistische regering te stappen, en als jullie geen meerderheid bij mekaar krijgen, dan is dat jullie probleem".

Iedere partij doet zijn eigen ding, en moet zich niet laten dikteren door een andere. Niet in de ene zin (verplichten tot samenwerken met "x"), noch in de andere zin (verplichten tot samenwerken tegen "x").

Laatst gewijzigd door De schoofzak : 15 december 2008 om 15:27.
Oud 15 december 2008, 15:32   #93
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hallebarde Bekijk bericht
Wij komen niet altijd goed overeen, De Schoofzak, maar ik kan uw twijfel dit keer wel bijtreden.

...

Het ziet er dus, op termijn, goed uit voor Vlaanderen. Geef het huidige federale België nog een jaar of tien, vijftien, allez….

Ik heb zeer letterlijk inderdaad gezegd dat ik het somber inzie.

Maar zóó somber dat Vlaanderen pas over tien vijftien jaar vrij zal zijn, zo somber nu ook weer niet.

Alleen maar somber dat het niet voor 2009 zal zijn.

Oud 15 december 2008, 16:43   #94
Cassandra
Burger

Standaard

Citaat:
Neen, dat is nog geen schande.
Want dat is niet 'samenwerken met'.
Dat is gewoon zeggen: "wij zijn niet begerig om in een belgisistische regering te stappen, en als jullie geen meerderheid bij mekaar krijgen, dan is dat jullie probleem".
Iedere partij doet zijn eigen ding, en moet zich niet laten dikteren door een andere. Niet in de ene zin (verplichten tot samenwerken met "x"), noch in de andere zin (verplichten tot samenwerken tegen "x").
Hier probeer je weg te komen met woordspelletjes.
Als ik je goed begrijp is aan dezelfde kar trekken niet samenwerken zolang het vanuit twee verschillende partijen gebeurt?
Was het dan wel een goede samenwerking toen binnen een kartel N-Va en CD&V totaal andere dingen nastreefden en goedkeurden?

Ik begrijp je gêne hoor.
N-Va'ers reden zich maar al te vaak vast door hun gespeelde huiver voor wat van de VB-kant kwam. Indertijd stemden er sommigeN-Va'ers zelfs royalistische voorstellen in weerwil van hun republikeinse opvattingen puur omdat ze niet met het VB wilden geassocieerd worden.

Maar goed, géén samenwerking, maar wél samen de huidige regering bestrijden, samen oppositie voeren, samen de zaak blokkeren.........
Oud 15 december 2008, 17:06   #95
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ah, je hebt het begrepen.

De wever&wintermannekes hebben hun kans gehad en die is verkeken.

Tijdens de stage die Leteme gedaan heeft bij Verhofstadt heeft hij duidelijk veel bijgeleerd.

Hier en daar zal er nog wel iets gesplitst worden zoals de autokeuring en activering van de 50+; maar verder niet veel meer.
En zo blijft België verder rotten als de zieke man van West-Europa. Niet dat het u stoort natuurlijk.
Flippend Rund is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2008, 17:42   #96
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hier probeer je weg te komen met woordspelletjes.
Als ik je goed begrijp is aan dezelfde kar trekken niet samenwerken zolang het vanuit twee verschillende partijen gebeurt?
Was het dan wel een goede samenwerking toen binnen een kartel N-Va en CD&V totaal andere dingen nastreefden en goedkeurden?

Ik begrijp je gêne hoor.
N-Va'ers reden zich maar al te vaak vast door hun gespeelde huiver voor wat van de VB-kant kwam. Indertijd stemden er sommigeN-Va'ers zelfs royalistische voorstellen in weerwil van hun republikeinse opvattingen puur omdat ze niet met het VB wilden geassocieerd worden.

Maar goed, géén samenwerking, maar wél samen de huidige regering bestrijden, samen oppositie voeren, samen de zaak blokkeren.........
Je moet niet teveel tegen me aanschurken, en niet teveel de nadruk leggen op samen.
Zelfs al vermoed ik dat, als je tien prosent van je leiders buiten zou gooien, het kordon aan diggelen zal liggen.

Nu, ik ben maar één simpele ziel die nva stemt, maar mijn gedacht is dus: na de volgende verkiezingen wordt er niet in een regering gestapt als die belgisistisch is. Doen andere partijen dat ook, zoveel te beter.

Eén ding wil ik toegeven: als ooit het onmogelijke zou gebeuren, en dus voor het onafhankelijke Vlaanderen de nva niet door de kiesdrempel zou geraken en daardoor verdwijnen, dan zal ik heel presies iemand uitkiezen uit het Belang om mijn stem op uit te brengen.

Oud 15 december 2008, 17:43   #97
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

roger verhiest's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Het is het volle recht van Leterme om tot diametraal tegenovergestelde ideeën te komen, als 2 jaar geleden.
Alleen zou het van enige democratische ingesteldheid getuigen, om te kijken of ook de bevolking meegedraaid is in zijn evolutie. Want een man die tot de jaren van verstand is gekomen, wil zijn populistische tegenstanders toch niet de kans geven dat deze met het argument "kiezersbedrog" zouden kunnen schieten?
Inj ons politiek bestel van meerdere en zeer diverse politieke partijen, pleegt iedereen die een coalitie aangaat met wat partijen om tot een meerderheid te geraken "kiezersbedrog". Onze franstalige landgenoten hebben duidelijk geprofiteerd van het feit dat Leterme na de verkiezingen met zeer ferme standpunten naar buiuten kwam ... zonder grote staatshervorming geen regering... enz.. Idereen weet dat zelfs de overheveling van een drietal kleine gemeentjes aan de uiteinden van dit land van de ene provincie naar de andere aanleiding vwas voor ,onderhandelingen die jaren hebben aangesleept
en waar de participanten nog steeds nachtmerries aan overhouden. De frustraties opgedaan door de diverse politieke partijen vergiftigen nog steeds alle geesten... men graaft zich in de loopgraven (die we nooit meer wilden zien in dit land en waarvan we de bommen nog aan het opdelven en ontmijnen zijn)...

We hebben nochtans een gouden opportuniteit : nl. Europa en de Wereld tonen dat we ons particulier belang kunnen overstijgen en kunnen werken aan een samenleving waar diverse culturen, talen samen kunnen leven ...

elke vlaming kan mlet elke waal samenleven, zonder bijster veel moeite in de meeste gevallen zullen ze elkaars taal minstens begrijpen en kunnen ze op die manier elk hun eigen staal sprekend beschaafd converseren.

Een kosovaarse leerde me een goed trukje om eventuele franstalige fanatiekigaards in BXL ertoe te brengen om iets anders dan Frans te spreken : doe alsof je een allochtoon bent, woonachtig in Vlaanderen en slechts moeizaam Nederlands spreekt en een beetje Engels : daar heeft zelfs de fanatiekste FDFer niet van terug en zijn taalkennis is plotsklaps zeer wonderlijk.

Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2008, 18:32   #98
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht
Inj ons politiek bestel van meerdere en zeer diverse politieke partijen, pleegt iedereen die een coalitie aangaat met wat partijen om tot een meerderheid te geraken "kiezersbedrog". Onze franstalige landgenoten hebben duidelijk geprofiteerd van het feit dat Leterme na de verkiezingen met zeer ferme standpunten naar buiuten kwam ... zonder grote staatshervorming geen regering... enz.. Idereen weet dat zelfs de overheveling van een drietal kleine gemeentjes aan de uiteinden van dit land van de ene provincie naar de andere aanleiding vwas voor ,onderhandelingen die jaren hebben aangesleept
en waar de participanten nog steeds nachtmerries aan overhouden. De frustraties opgedaan door de diverse politieke partijen vergiftigen nog steeds alle geesten... men graaft zich in de loopgraven (die we nooit meer wilden zien in dit land en waarvan we de bommen nog aan het opdelven en ontmijnen zijn)...

We hebben nochtans een gouden opportuniteit : nl. Europa en de Wereld tonen dat we ons particulier belang kunnen overstijgen en kunnen werken aan een samenleving waar diverse culturen, talen samen kunnen leven ...

elke vlaming kan mlet elke waal samenleven, zonder bijster veel moeite in de meeste gevallen zullen ze elkaars taal minstens begrijpen en kunnen ze op die manier elk hun eigen staal sprekend beschaafd converseren.

Een kosovaarse leerde me een goed trukje om eventuele franstalige fanatiekigaards in BXL ertoe te brengen om iets anders dan Frans te spreken : doe alsof je een allochtoon bent, woonachtig in Vlaanderen en slechts moeizaam Nederlands spreekt en een beetje Engels : daar heeft zelfs de fanatiekste FDFer niet van terug en zijn taalkennis is plotsklaps zeer wonderlijk.
Als je het voordeel hebt er een beetje 'mediterraan' uit te zien, en bovendien bliksemsnel West-Vlaams uit je strottenhoofd geperst krijgt, werkt dat inderdaad wonderwel.
Ik spreek uit eigen ervaring .

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2008, 18:39   #99
Hallebarde
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik heb zeer letterlijk inderdaad gezegd dat ik het somber inzie.

Maar zóó somber dat Vlaanderen pas over tien vijftien jaar vrij zal zijn, zo somber nu ook weer niet.

Alleen maar somber dat het niet voor 2009 zal zijn.
Tja, niemand die zoiets met enige zekerheid kan voorspellen, natuurlijk.

Ik heb het altijd gehouden op "over twee �* drie federale verkiezingen", en ik zie voorlopig geen reden om die visie te herzien.

Ik bespaar u de details van mijn persoonlijke analyse, maar rekent u zelf maar uit : dat is over zo'n tien �* vijftien jaar, give or take a few years.

Misschien hou ik wel een beetje te weinig rekening met de factor "de opvolger van Albert de Saxe-Cobourg". Als die door het belgicistisch puikje niet voldoende in toom gehouden kan worden, kan één en ander aanzienlijk versnellen, meen ik.
Hallebarde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2008, 19:44   #100
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam Bekijk bericht
Deze partijen kunnen in juni 2009 ook samen 51% halen.
natuurlijk, net zoals CD&V alleen ook 51% ,...of 1%,....kan halen.
speurneus is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:14.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be