![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#82 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#83 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#84 | ||
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#85 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Dat is 100% biologisch. Kan je mij eens 1 voorbeeld/ bewijs geven van het feit dat het cultureel is?
![]() |
![]() |
#86 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het kinderen baren van vrouwen is zodanig cultureel ingebakken, dat men nu, ondanks dat het technologisch wschl. perfect mogelijk is om mannen zwanger te maken en te laten baren, de wetenschappers zich door het maatschappelijk-cultureel bepaalde vooroordeel laten weerhouden om een 'stunt' in die richting te realiseren. Ook de onbegrijpelijke afkeer voor homohuwelijken vanwege reactionaire zeikstralen wijst op diepe culturele misgroeiïng. Zelfs een stoem contractje weigeren ze aan onze homofiele vrienden, louter omdat die atavistische ingebakken term in hun geesten niet losgekoppeld raakt van het mannetje-vrouwtje-pietje-spleetje-gedoe, terwijl een huwelijk niks meer is dan een contractuele vermogens-verbintenis.
![]() |
![]() |
![]() |
#87 | ||||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
1/ Het linkse Politiek Correcte dat o.a. de absolute gelijkheid tussen man en vrouw wil doordrukken, zie het stuk over dwingmatige utopisten, http://www.democrates.net/index.php?...amp;ucat=& 2/ Het culturele gegeven in ons land, namelijk de hoge mate van feminiteit. Rond de Middenlandse Zee, maar ook in bvb. de UK en de VS, worden mannen veel minder gedwongen zorgende taken op te nemen, en kunnen ze zich algemeen gesproken mannelijker gedragen. Opvallend in onze cultuur is dat uitgesproken vrouwelijk gedrag van vrouwen wel wordt aanvaard, terwijl mannelijk gedrag van mannen veel minder getollereerd wordt. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Een te ver doorgedreven feminiteit zou inderdaad wel eens een oorzaak kunnen zijn van het gevoel van onveiligheid zowel als de echte onveiligheid in onze samenleving.
![]() |
![]() |
#88 | |||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Het feit dat je zoiets kostbaars wil weggooien omdat jij een gebrek aan waarden en respect hebt vind ik dan ook ietwat zielig...
![]() |
![]() |
#89 |
Minister-President
|
![]() Niet op reageren, C!
Unter-linksen zullen altijd onze meer verheven ('ridderlijke') waarden, die bij wijlen 'vervreemd' van deze wereld lijken, naar omlaag proberen halen met hun sofistische gezever. Het zijn verachtelijke wezens! 8)
![]() |
#90 | ||
Schepen
|
![]() Citaat:
1. Bij het uitvoeren van een opgelegde taak, activeren vrouwen meer hersenzones dan mannen. Hieruit leidt men af dat vrouwen meer associëren dan mannen, meer verbanden leggen en een probleem vanuit meer hoeken bekijken. Bovendien zijn een aantal van die zones gelegen in gebieden die de emoties sturen. Vrouwen handelen dus letterlijk "met meer gevoel" dan mannen. 2. Hersenen zijn niet "af" bij de geboorte. De eerste levensjaren zijn de hersenen nog zeer plastisch, dit wil zeggen dat een heel aantal neuronale verbindingen nog moeten aangelegd worden. Hoeveel er en hoe die aangelegd worden, hangt af van de kwantiteit en kwaliteit van de aangeboden prikkels uit de omgeving, en bepaalt de denkpatronen in het verdere leven. In theorie is het dus mogelijk dat mannen en vrouwen bij de geboorte identieke neuronale patronen hebben, maar dat die in de eerste levensjaren anders gevormd worden door verschillende stimuli en ervaringen, waardoor vrouwen en mannen andere denk- en voelpatronen ontwikkelen en de omgeving anders ervaren en duiden. In theorie is het ook mogelijk dat mannen- en vrouwenhersenen al van bij de geboorte verschillend zijn. Om dit zeker te weten, zou je een groot aantal baby's van bij de geboorte regelmatig onder de scanner moeten leggen en de hersenactiviteit meten, en dit correleren met de stimuli uit hun omgeving, en dit tot volwassen leeftijd. Nog los van het feit dat je aan baby's geen gecontroleerde stimuli kan aanbieden, en dat je dus nooit echt zeker kan zijn over de verschillen tussen mannelijke en vrouwelijke baby's, én dat het quasi onmogelijk is om decennialang een inventaris bij te houden van alle omgevingsprikkels die iemand ondergaat en die te vergelijken met alle andere deelnemers, passeert zo'n experiment geen enkele ethische commissie. Zijn er verschillen tussen mannen- en vrouwenhersenen: JA. Is dit biologisch of cultureel bepaald: dat kunnen we met de huidige stand van de wetenschap gewoonweg niet weten. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#91 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
Langs de andere kant bewijst dat niet dat wij fout zijn. In plaats van "afgegleden" te zijn naar een "mietjesmaatschappij", kunnen wij ook een volwaardiger beschavingsvorm bereikt hebben, en kan het probleem bij die andere culturen liggen. Met de nadruk op "kan". Ik wil hier zeker niet pleiten voor een superioriteit van onze cultuur, enkel aantonen dat het probleem niet noodzakelijk enkel bij ons hoeft te liggen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#92 | ||
Schepen
|
![]() Citaat:
Nu beschouwen wij zwaarlijvigheid als een ziekte, in de tijd van Rubens waren corpulente vrouwen aantrekkelijk. Nu beschouwen wij bleke mensen als ziekelijk, in de tijd van Rubens vertegenwoordigden zij het schoonheidsideaal: wie buiten op het veld werkte, had een gebruinde huid; wie een bleke huid had, was geen arbeider. Een blanke huid stond dus voor luxe, was een statussymbool én schoonheidsideaal. In onze huidige maatschappij echter, waar bijna iedereen binnenshuis werkt, betekent een gebruinde huid dat je het geld en de tijd hebt om naar de zonnebank te gaan, in de zon te liggen of te reizen naar verre warme oorden; een bruine huid is nu dus een statussymbool/schoonheidsideaal. Dit is een aanwijzing dat schoonheidsidealen variëren in de tijd en vooral cultureel-maatschappelijk bepaald worden, en pleit tegen een raciaal-genetische bepaling. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#93 |
Minister-President
|
![]() Wat ik bedoelde, is geen lijn, maar een bepaalde bandbreedte.
Het is een feit dat schoonheidsidealen vaak tegennatuurlijk zijn. Wie mooi wil zijn, moet lijden; u kent het wel. Rubens' vrouwen waren geïdealiseerde vrouwen met onwerkelijke lichaamsverhoudingen. Zij zijn dus irrelevant voor de vrouw in zijn tijd. Hetzelfde geldt ook voor de vrouwen bij de Vlaamse Primitieven met hun intrigerende 'zwangere' buikje... De veelgehoorde (vermeende) tegenstelling "bleke huid tegen donkere huid" in de Middeleeuwen lijkt mij echter een fabeltje uit overjaarse schoolboeken. Wat is immers het verschil tussen een getaande en een niet-getaande blanke huid en dito lichaamskenmerken, men kan toch bezwaarlijk spreken van twee rassen? Zou een 'bleke' huid dan doelbewust nagestreefd zijn of een gevolg zijn van de (ongezonde) stedelijke levenswijze van de patriciër? Wat wel waar is, is de tegenstelling wit-licht (goed) tegen zwart-donker (slecht) uit onze Indo-Europese en later gekerstende erfenis. U hoeft er Nietzsches 'Genealogie der moraal' maar op na te lezen.
![]() |
#94 | |||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Ten tweede worden de hersenen "georganiseerd". Zones in de hersenen krijgen bepaalde speciale functies (voor zover die hiervoor nog niet genetisch voorbestemd waren). De manier waarop dit gebeurt is nog niet gekend, hoewel men vermoedt dat er een vorm van "genetisch" zoekalgoritme (genetisch in de wiskundige betekenis) meespeelt. En ten derde leren de hersenen specifieke taken en slaan ze specifieke herinneringen op. Het biologisch versterken van geactiveerde hersenverbindingen speelt hier zeker een rol. Citaat:
![]() |
![]() |
#95 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Onder invloed van de "feminiteit" wordt in West-Europa het "zorgende" gemeenschapsgevoel fel benadrukt, hetgeen resulteert in solidariteit en welvaartsherverdeling. Positief dus. De keerzijde is echter dat het mannelijke gemeenschapsgevoel in de verdrukking is, vooral dan het opkomen voor de fysische veiligheid, de beschermende solidariteit. Een te ver doorgedreven feminiteit zou wel eens de oorzaak kunnen zijn van het gevoel van onveiligheid zowel als de echte onveiligheid in onze samenleving. Een maatschappelijk tekort aan solidariteit op het vlak van fysische veiligheid maakt onze samenleving kwetsbaar wanneer we geconfronteerd worden met agressie, of met een "viriele" cultuur.
![]() |
![]() |
#96 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ze verachten iedereen die hun romantische dromen verstoort en hen met hun neus op 'the facts of life' drukt en hen naar 'deze wereld' terughaalt. Hun achterhaalde stoffige bronnen die hun schwärmerige gemoedsgesteltenis voeden, doorstaan de toets met de realiteit niet. Na een zwakke poging om via wat stemmingmakerij hun frustraties te verlichten, duiken ze weer knus in de nieuwe TeKoS, tot ze weerom iets gevonden hebben wat hun smachtende jongensszieltje beroert, en waarvan ze vinden dat de buitenwereld er nu lang genoeg op gewacht heeft...... ![]() Ik wil echter niet veralgemenen: dus bij deze een welgemeend proficiat aan C uit W, Dilbert, en Xanthippe die wél reageren met eigen meningen.
![]() |
![]() |
![]() |
#97 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik gaf het op vraag van iemand die niet gelooft dat de meeste onderscheiden tussen man en vrouw cultureel bepaald worden. De enige barrière die er nu nog bestaat om mannen dezelfde biologische functies als vrouwen toe te kennen (b.v. baren) zijn culturele. Citaat:
Wanneer ik merk dat de meeste koppels na luttele jaren (maanden) al dat kostbaars als waardeloos overboord gooien, zowel officieus als officiëel, dan hoef ik niet echt veel respect voor het instituut op te brengen. Het blijft enkel een contractuele verbintenis, met wettelijke gevolgen ook bij opzegging ervan. Is dat een waarde waarvoor ik een buitenaards respect hoef te betonen? Is het waarnemen van de realiteit op een andere dan de voorgekauwde manier zielig?
![]() |
![]() |
![]() |
#98 | ||||
|
![]() Citaat:
Maar ik denk dat we beiden vechten tegen de bierkaai als we elkaar willen overtuigen met woorden. We zullen niet plooien. Ik kan je enkel aanraden om een hele hoop kinderen te kopen en ermee lopen te pronken, tot dan vertouw ik daarvoor op vrouwen daarvoor ![]() Citaat:
Wat het oorspronkelijke principe van het huwelijk niet wegneemt. Als ik huw, zal ik er veel aan hangen. Citaat:
Neen! Het is een ontsporing, een lapsus en gedoemd te verdwijnen. Als niemand het respecteerd zal het vervangen worden. Citaat:
![]() |
![]() |
#99 | ||||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Een selectie van quotes over de link tussen viriliteit en competitie/creativiteit.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Om te winnen in een competitie blijken er een aantal factoren mee te spelen: de wil/drang om te winnen (vitaliteit, overlevingsdrang, motivatie), de beste troeven hebben voor de confrontatie (bvb. de "sterkste" zijn, of de "mooiste"), het grootste aanpassingsvermogen hebben (flexibiliteit, intelligentie), enz. Viriliteit (syn.: mannelijkheid) geeft een aantal "biologisch" reflexen die soms goed zijn, en soms minder goed in niet-biologische (artificiele) competities tussen bvb. volkeren, culturen, bedrijven, enz. Vrouwen hebben m.i. even veel of even weinig "troeven" dan mannen, men mag bvb. de biologische competitie en overlevingsdrang bij vrouwen niet onderschatten. Mannen en vrouwen gebruiken verschillende troeven of benaderingen in competities. Soms is de een beter, soms de ander. Ik ga akkoord met C dat conflict/strijd, confrontatie/uitdaging, en competitie dikwijls essentieel is om vooruitgang en bloei te creeren. Ik betwijfel echter dat dit iets typisch mannelijk is.
![]() |
![]() |
#100 | ||
Schepen
|
![]() Citaat:
Ik vind het niet belangrijk dat er evenveel vrouwen als mannen een kaderfunctie bekleden, wel dat vrouwen die die ambitie hebben, dezelfde kansen krijgen als mannen om de meest geschikte opleiding te volgen en de juiste kwalificaties te verwerven, en op de arbeidsmarkt dezelfde kansen krijgen als mannen met dezelfde ambitie, kwalificaties, ervaring, competentie en capaciteiten. Bovendien moeten mannen en vrouwen ook gelijke waardering krijgen voor gelijke prestaties, niet alleen financieel maar ook qua maatschappelijk aanzien en status. Emancipatie draait vooral om je eigen leven leiden, je eigen beslissingen nemen, en niet door derden of door de maatschappij in rollenpatronen gedwongen worden. In onze maatschappij is financiële onafhankelijkheid een heel belangrijke factor om je eigen leven te kunnen leiden. Daarom vind ik wel dat betaalde arbeid een hoge emancipatorische waarde heeft. Let wel, ik heb het hier niet over de talloze vrouwen die deeltijds en vaak onder hun kwalificaties en onderbetaald, gaan werken als aanvulling op het loon van hun man, en naast hun job nog eens het volledige huishouden en de zorg voor de kinderen op zich moeten nemen, terwijl manlief naar TV kijkt of zich vermaakt in de sportclub of op café. Die vrouwen zijn de slavinnen van onze consumptiemaatschappij, en voor mij zijn ze slechter af dan voltijdse huisvrouwen zonder bijkomende baan. Vrouwen met een volwaardige betaalde job en een eigen inkomen daarentegen, zijn financieel zelfstandig, wat (in onze maatschappij althans) nodig is om sociaal aanzien en respect te verwerven, en te functioneren als een autonoom individu dat onafhankelijke levenskeuzes kan maken. Het belangrijkste is echter dat vrouwen dezelfde kansen hebben als mannen in de maatschappij, en de keuzevrijheid en keuzemogelijkheid om te beslissen welke kansen ze willen opnemen en welke richting ze daarmee uit willen. "Alle vrouwen op de werkvloer" vind ik even verwerpelijk als "alle vrouwen aan de haard". Al dan niet buitenshuis gaan werken, deeltijdse arbeid combineren met het huishouden, of huishoudelijke taken uitbesteden, is een beslissing die elke man en elke vrouw voor zichzelf moet maken. |
||
![]() |
![]() |