Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Brandend Actueel: Politieke crisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Brandend Actueel: Politieke crisis Hier kan je terecht met discussies over het ontslag van Yves Leterme, de crisis, de onderhandelaars en de deadlines.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 december 2008, 22:38   #81
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN

Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
In tegenstelling tot u - die naargelang dat element in discussie van positie verandert - weet ik wat ik wil. Ik wil geen eenrichtingsverkeer, en al evenmin een oplossing die slechts aan één aspect tegemoet komt.

Zoals ik al vele malen heb gesteld (maar schijnbaar heeft u nooit de moeite genomen die berichten van me te lezen), wens ik het Zwitser model na te streven.
U hangt de grote democraat en consistenticus uit, maar tegelijkertijd vindt u het normaal dat ik voor nationale verkiezingen alleen op arrondissementspolitici zou kunnen terugvallen. U vindt de legitimiteit van een eerste minister voldoende als hij in zijn kieskring kan gekozen worden.
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2008, 22:40   #82
Den Duisteren Duikboot

Standaard

Citaat:
Die 18- of 16-jaar is weldegelijk objectief. Het is meetbaar, controleerbaar en vaststelbaar. Men verbindt immers geen verdere criteria aan de bekwaamheid, iets wat u wel doet.

Wat u stelt, is hoogst twijfelachtig.
Omdat iets meetbaar is, is het objectief? 13 jaar is ook meetbaar. Twaalf maanden is meetbaar. Dus waarom 18?
Oud 21 december 2008, 22:42   #83
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
U hangt de grote democraat en consistenticus uit, maar tegelijkertijd vindt u het normaal dat ik voor nationale verkiezingen alleen op arrondissementspolitici zou kunnen terugvallen. U vindt de legitimiteit van een eerste minister voldoende als hij in zijn kieskring kan gekozen worden.
Schijnbaar weet u niet hoe het in België eraan toe gaat. Een eerste minister wordt immers niet rechtstreeks gekozen. Over het algemeen wordt hij immers aangeduid door de partij die uit de verkiezingen als overwinnaar komt.

Ik hang inderdaad de "grote democraat" uit, om de eenvoudige reden dat democratie bij mij de echte referentie is als het om de werking van een staat gaat. Daarom neem ik Zwitserland zovele malen als voorbeeld aan.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2008, 22:44   #84
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Omdat iets meetbaar is, is het objectief? 13 jaar is ook meetbaar. Twaalf maanden is meetbaar. Dus waarom 18?
In Oostenrijk is het 16.

Men gaat ervan uit dat men op die leeftijd voldoende maturiteit heeft om te kunnen oordelen. M.a.w. men veronderstelt dat alle burgers die eigenschappen hebben, waardoor er geen testen e.d. nodig zijn. Die testen weerspiegelen immers toch een tijdelijk inzicht. Ze zijn subjectief. Leeftijdsgrens is evenwel objectief meetbaar.
Oud 21 december 2008, 22:49   #85
Den Duisteren Duikboot

Standaard

Citaat:
Schijnbaar weet u niet hoe het in België eraan toe gaat. Een eerste minister wordt immers niet rechtstreeks gekozen. Over het algemeen wordt hij immers aangeduid door de partij die uit de verkiezingen als overwinnaar komt.
Hang toch niet altijd de grote slimmerik uit. Ik weet ook wel dat wij die sukkelaar niet rechtstreeks verkiezen. Maar we zouden het wel moeten kunnen. Vandaar dat een federale kieskring ook geen slecht idee is. Men zou die verkiezing kunnen organiseren als een premierverkiezing.
Oud 21 december 2008, 22:51   #86
Den Duisteren Duikboot

Standaard

Citaat:
In Oostenrijk is het 16.

Men gaat ervan uit dat men op die leeftijd voldoende maturiteit heeft om te kunnen oordelen. M.a.w. men veronderstelt dat alle burgers die eigenschappen hebben, waardoor er geen testen e.d. nodig zijn. Die testen weerspiegelen immers toch een tijdelijk inzicht. Ze zijn subjectief. Leeftijdsgrens is evenwel objectief meetbaar.
Ah, eindelijk geeft u toe dat men "ergens van uitgaat", iets "veronderstelt", namelijk van "maturiteit". We gaan er nog komen. Trek nu deze redenering eens logisch door. Ik test liever iets dan zomaar ergens van uit te gaan. En u?
Oud 21 december 2008, 22:57   #87
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hang toch niet altijd de grote slimmerik uit. Ik weet ook wel dat wij die sukkelaar niet rechtstreeks verkiezen. Maar we zouden het wel moeten kunnen. Vandaar dat een federale kieskring ook geen slecht idee is. Men zou die verkiezing kunnen organiseren als een premierverkiezing.
Ik zie daar geen meerwaarde in. Wat mij betreft, vind ik het Zwitsers systeem vele malen superieurder.
Oud 21 december 2008, 22:58   #88
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ah, eindelijk geeft u toe dat men "ergens van uitgaat", iets "veronderstelt", namelijk van "maturiteit". We gaan er nog komen. Trek nu deze redenering eens logisch door. Ik test liever iets dan zomaar ergens van uit te gaan. En u?
Ja, men gaat ergens van uit. Ik test dat liever niet, om de eenvoudige reden dat dergelijke tests steeds subjectief zijn en de momentane inzichten weerspiegelen van bepaalde psychologen. In tegenstelling tot u verbind ik dat liever aan een objectief criterium.
Oud 21 december 2008, 23:00   #89
Uh-Huh
Banneling

Uh-Huh's schermafbeelding

Standaard

@ DDD: als grote mensen spreken, moeten kleine kinderen zwijgen.
Uh-Huh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2008, 23:09   #90
Den Duisteren Duikboot

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Uh-Huh Bekijk bericht
@ DDD: als grote mensen spreken, moeten kleine kinderen zwijgen.
Tja, ik begrijp ook niet waarom hij maar blijft reageren. Nu goed, wat baten kaars etc.
Oud 21 december 2008, 23:13   #91
Uh-Huh
Banneling

Uh-Huh's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tja, ik begrijp ook niet waarom hij maar blijft reageren. Nu goed, wat baten kaars etc.
Hoogmoed komt voor de val.
Uh-Huh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2008, 23:53   #92
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Stuur een bericht via Skype™ naar rikbe
Standaard

Citaat:
In Oostenrijk is het 16.

Zoals gewoonlijk spreekt U zichzelf weer eens tegen.

Eén burger één stem is IMO achterhaald. Iemand met een hoog IQ zou meer stemmen moeten hebben dan iemand met een laag IQ.
Oud 21 december 2008, 23:57   #93
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rikbe Bekijk bericht
Zoals gewoonlijk spreekt U zichzelf weer eens tegen.

Eén burger één stem is IMO achterhaald. Iemand met een hoog IQ zou meer stemmen moeten hebben dan iemand met een laag IQ.
Zoals gewoonlijk dicht u me zaken toe die u fantaseert.

In ieder geval, er is geen enkele aanduiding dat een objectief criterium als leeftijd "achterhaald" is.

Hoog of laag IQ, het zijn allemaal burgers. Juist in een democratie zijn alle burgers gelijk aan elkaar. Dit is een fundamenteel beginsel dat u juist wil omverwerpen. U bent dus door en door antidemocraat.
Oud 22 december 2008, 00:03   #94
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat brengt jouw aantal uit te brengen stemmen op een totaal van nul.

Dat een hoog IQ geen enkele garantie biedt, bewijzen onze regeringsadvocaatjes elke dag opnieuw.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2008, 01:09   #95
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel Bekijk bericht
Dat brengt jouw aantal uit te brengen stemmen op een totaal van nul.

Dat een hoog IQ geen enkele garantie biedt, bewijzen onze regeringsadvocaatjes elke dag opnieuw.
Advokaten met een hoog IQ?
Waar in Thorsnaam haalt U dat vandaan?
Oud 22 december 2008, 01:10   #96
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zoals gewoonlijk dicht u me zaken toe die u fantaseert.

In ieder geval, er is geen enkele aanduiding dat een objectief criterium als leeftijd "achterhaald" is.

Hoog of laag IQ, het zijn allemaal burgers. Juist in een democratie zijn alle burgers gelijk aan elkaar. Dit is een fundamenteel beginsel dat u juist wil omverwerpen. U bent dus door en door antidemocraat.
WIe zegt dat? (Behalve U natuurlijk)
Oud 22 december 2008, 01:29   #97
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
WIe zegt dat? (Behalve U natuurlijk)
De gelijkheid van alle burgers ten opzichte van elkaar en van de wet is een fundamenteel beginsel van de ordening die door de verlichtingsfilosofen werd uitgewerkt. In het Franse staatsdenken is het het "postulat central" waarop heel het staatsdenken is gestoeld. Aldus hebben alle burgers dezelfde rechten én plichten. Geen enkele burger staat hoger of lager ten opzichte van een andere. In het Zwitsers staatsrecht heeft men eveneens deze notie opgenomen in de vorm van "de natuurlijke vrijheid van de mens" die geen onderscheid toelaat tussen de burgers. Alleen zijn gelijk voor elkaar.

Dit alles steunt op Montesqieus idee dat de eenheid van het mensdom vooropstelt. Doordat we allen één zijn, zijn we ook gelijk ten opzichte van elkaar en van de wet.
Oud 22 december 2008, 02:26   #98
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Het begint menens te worden:

http://users.telenet.be/hand/antipolitiek.html

Wat denken jullie daarvan?

Vriendelijke groeten,

djimi

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2008, 03:07   #99
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De gelijkheid van alle burgers ten opzichte van elkaar en van de wet is een fundamenteel beginsel van de ordening die door de verlichtingsfilosofen werd uitgewerkt. In het Franse staatsdenken is het het "postulat central" waarop heel het staatsdenken is gestoeld. Aldus hebben alle burgers dezelfde rechten én plichten. Geen enkele burger staat hoger of lager ten opzichte van een andere. In het Zwitsers staatsrecht heeft men eveneens deze notie opgenomen in de vorm van "de natuurlijke vrijheid van de mens" die geen onderscheid toelaat tussen de burgers. Alleen zijn gelijk voor elkaar.

Dit alles steunt op Montesqieus idee dat de eenheid van het mensdom vooropstelt. Doordat we allen één zijn, zijn we ook gelijk ten opzichte van elkaar en van de wet.
Montesquieu leefde 250 jaar geleden. Achterhaald mijn beste, hopeloos achterhaald. Zoals de religie.
Oud 22 december 2008, 06:35   #100
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Montesquieu leefde 250 jaar geleden. Achterhaald mijn beste, hopeloos achterhaald.
Uw laatste zin bevat geen feit, dan wel een mening. Uw mening die u schijnbaar niet verder kunt uitleggen trouwens.

In 1789 werd de "Verklaring van de rechten van de mens en de burger" afgekondigd. Ook een flinke tijd geleden. Niettemin nog altijd actueel, net als de beginselen waarop die gestoeld is. En niet toevallig komt ook hier Montesqieu om de hoek kijken...

Maar goed, u zult mij ongetwijfeld uitgebreid kunnen uitleggen waarom het basisbeginsel van de gelijkheid van de burgers én bijgevolg ook de basistekst uit 1789 "hopeloos achterhaald" is.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be