Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Brandend Actueel: Politieke crisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Brandend Actueel: Politieke crisis Hier kan je terecht met discussies over het ontslag van Yves Leterme, de crisis, de onderhandelaars en de deadlines.

Bekijk resultaten enquête: Wie is er aanvaardbaar als premier?
Yves Leterme 2 3,77%
Jean-Luc Dehaene 5 9,43%
Wilfried Martens 0 0%
Leo Tindemans 1 1,89%
De hond van prins Laurent 11 20,75%
Prinses Elisabeth 2 3,77%
De geit van Yves Leterme 7 13,21%
Geert Hoste 9 16,98%
Guy Verhofstadt 4 7,55%
nog iemand anders 12 22,64%
Aantal stemmers: 53. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 24 december 2008, 11:42   #81
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Thyssen is een tweederangsfiguur die omhoog gegooid werd bij gebrek aan degelijk politiek personeel.

Van Rompuy is een vertegenwoordiger van de oude Belgische politieke kaste, dezelfde als Dehaene, Eyskens en Martens. Die oude kaste is vertwijfeld op zoek naar Belgisch-gezinden binnen hun partij om ze op hoge posten te kunnen zetten, maar vindt er steeds minder. Daarom nemen ze maar apparatsjiks als Thyssen die gewoon doen wat his master's voice voorschrijft.

Het zijn de laatste stuiptrekkingen, wees gerust.
martens verkenner
dehaene formateur
van rompuy premier

vr is wel van dezelfde generatie, maar heeft nog geen premierschap kunnen waarmaken ... maar de laatste stuiptrekkingen zijn het ja ...

tot we de kans krijgen om die steeds weer belgicistische CVP weg te stemmen.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2008, 11:53   #82
den ambetantsten
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
martens verkenner
dehaene formateur
van rompuy premier

vr is wel van dezelfde generatie, maar heeft nog geen premierschap kunnen waarmaken ... maar de laatste stuiptrekkingen zijn het ja ...

De geschiedenis herhaalt zich, nietwaar. Eerst werd afgerekend met de CVP door de toenmalige VLD met een stevig Vlaams profiel. Lees er maar de Burgermanifesten op na. Daarna werd afgerekend met diezelfde VLD door een CD&V met een welhaast nog steviger Vlaams profiel. Gaan wij, Vlamingen, nu afrekenen met die CD&V door massaal te stemmen op... LDD??? Zijn zij wel democratisch genoeg?
den ambetantsten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2008, 12:10   #83
De_Laatste_Belg
Minister

De_Laatste_Belg's schermafbeelding

Standaard

Olivier Chastel

Eens kijken wat een Waal er van terecht brengt.
Maar niet Reynders, hij heeft zo'n loens lachje.
Oud 24 december 2008, 14:21   #84
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik weet het nu ook niet meer.....
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2008, 14:22   #85
hotschizodiscocop
Staatssecretaris

hotschizodiscocop's schermafbeelding

Standaard

Iedereen behalve Miss Theysen!!!
hotschizodiscocop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2008, 15:02   #86
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door den ambetantsten Bekijk bericht
De geschiedenis herhaalt zich, nietwaar. Eerst werd afgerekend met de CVP door de toenmalige VLD met een stevig Vlaams profiel. Lees er maar de Burgermanifesten op na. Daarna werd afgerekend met diezelfde VLD door een CD&V met een welhaast nog steviger Vlaams profiel. Gaan wij, Vlamingen, nu afrekenen met die CD&V door massaal te stemmen op... LDD??? Zijn zij wel democratisch genoeg?
er is in Vlaanderen nog steeds slechts 1 partij die ondubbelzinnig voor Vlaamse Onafhankelijkheid gaat zonder het Belgisch lijk nog verder te willen reanimeren.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2008, 15:49   #87
Max van Dietschland
Perm. Vertegenwoordiger VN

Max van Dietschland's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hotschizodiscocop Bekijk bericht
Guy Verhofstadt! Guy Verhofstadt!
Ge moogt nog blijven roepen, dat gespuis mag nooit nog terugkomen !

https://x.com/dietschland

Laatst gewijzigd door Max van Dietschland : 24 december 2008 om 15:50.
Max van Dietschland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2008, 15:51   #88
hotschizodiscocop
Staatssecretaris

hotschizodiscocop's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
Ge moogt nog blijven roepen, dat gespuis mag nooit nog terugkomen !
Eila, eila!
hotschizodiscocop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2008, 22:32   #89
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard

Voor mij is geen enkele "Belgische" premier aanvaardbaar. Heel die functie is voor mij onaanvaardbaar, wie ze ook vervuld.
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2008, 22:34   #90
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ontkent niet dat de CVP weggestemd moet worden omwille van dit verraad. Wel voeg ik daar aan toe dat alle traditionele partijen in hetzelfde bedje ziek zijn. SP-A en VLD zijn niet beter of niet slechter dan CD&V.
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2008, 23:37   #91
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Als buitenstaander, lijkt het me misschien wel zinnig dat de verkiezingen op gewestelijk, Federaal en Europees Niveau op hetzelfde moment komen; dan kan niemand zich meer daar achter verschuilen. (P.S. ik vond het Nederlandse regeerformatie methode gesloten, maar ik heb me verbaasd dat afgelopen Belgische formatie onderhandelaars tijdens de formatie geinterviewd werden en zo open waren (willen die wel naar hetzelfde doel, dacht ik) )
Oud 24 december 2008, 23:46   #92
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

CD&V toch een partij in de traditie van CDA en CDU/CSU, heeft , is mijn conclusie, niet gunstig kunnen opereren. Normaal gesproken positioneren christen democraten zich in het centrum van de macht. Los van politieke rivalen hadden zij hun bondgenoten en politieke verwanten, NVA en CDh beter moeten managen. Het is namelijk mijn indruk dat bijvoorbeeld de liberale politieke familie meer als blok kan opereren dan de christen democratische familie; toch een teken aan de wand.... En dan nog de kunst van onderhandelen die heel erg veel geduld vraagt.....
Oud 25 december 2008, 00:37   #93
jogo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
er is in Vlaanderen nog steeds slechts 1 partij die ondubbelzinnig voor Vlaamse Onafhankelijkheid gaat zonder het Belgisch lijk nog verder te willen reanimeren.
als ze niet dubbelzinnig waren deden ze toch niet mee aan de federale belgische verkiezingen ?

Laatst gewijzigd door jogo : 25 december 2008 om 00:38.
jogo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2008, 10:01   #94
I amsterdam
Minister-President

I amsterdam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Als buitenstaander, lijkt het me misschien wel zinnig dat de verkiezingen op gewestelijk, Federaal en Europees Niveau op hetzelfde moment komen; dan kan niemand zich meer daar achter verschuilen. (P.S. ik vond het Nederlandse regeerformatie methode gesloten, maar ik heb me verbaasd dat afgelopen Belgische formatie onderhandelaars tijdens de formatie geinterviewd werden en zo open waren (willen die wel naar hetzelfde doel, dacht ik) )
Het grote nadeel van het Belgische systheem is ,dat je om het jaar verkiezingen en campagne hebt ,waardoor stabiliteit niet mogelijk is.
Zeker In deze tijd van crisis op crisis, is een breed draagvlak bij de bevolking noodzakelijk. Uitgerekend nu is de federale regering aan Vlaamse kant een minderheidsregering en kan dus niet op steun van de bevolking rekenen.
Hoe verzin je zoiets?
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2008, 10:06   #95
I amsterdam
Minister-President

I amsterdam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
CD&V toch een partij in de traditie van CDA en CDU/CSU, heeft , is mijn conclusie, niet gunstig kunnen opereren. Normaal gesproken positioneren christen democraten zich in het centrum van de macht. Los van politieke rivalen hadden zij hun bondgenoten en politieke verwanten, NVA en CDh beter moeten managen. Het is namelijk mijn indruk dat bijvoorbeeld de liberale politieke familie meer als blok kan opereren dan de christen democratische familie; toch een teken aan de wand.... En dan nog de kunst van onderhandelen die heel erg veel geduld vraagt.....
Met geduld los je niets op.
Juist daadkracht en politieke moed is er nodig om tot oplossingen te komen.
Het CD&V heeft dit de afgelopen periode gemist en is het een toonbeeld van machteloosheid geworden.
De strategie is geweest 'Hoe kunnen we problemen vermijden ,i.p.v hoe lossen we problemen op"
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2008, 10:24   #96
JP Coen
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
De CD&V is een partij van pappen en nat houden.Zo is het altijd geweest.
En dat kan niet meer in deze tijd.De ontwikkelingen gaan te snel en de burgers zijn te mondig geworden.
Daarom is het C S tegen het VB ook niet meer van deze tijd en blijkbaar in Belgie nog heel gewoon.
In Nederland zou het hele land op zijn kop staan, als Wilders niet wordt ontvangen door de koningin of door een informateur.
Zo zie je ,hoe groot de verschillen zijn tussen Nederland en Belgie.
JP Coen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2008, 10:35   #97
JP Coen
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam Bekijk bericht
Het grote nadeel van het Belgische systheem is ,dat je om het jaar verkiezingen en campagne hebt ,waardoor stabiliteit niet mogelijk is.
Zeker In deze tijd van crisis op crisis, is een breed draagvlak bij de bevolking noodzakelijk. Uitgerekend nu is de federale regering aan Vlaamse kant een minderheidsregering en kan dus niet op steun van de bevolking rekenen.
Hoe verzin je zoiets?
CD&V verzint zoiets ,om dat voor deze partij het eigenbelang gaat boven het landsbelang.
JP Coen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2008, 10:49   #98
Den Duisteren Duikboot

Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JP Coen Bekijk bericht
De CD&V is een partij van pappen en nat houden.Zo is het altijd geweest.
En dat kan niet meer in deze tijd.De ontwikkelingen gaan te snel en de burgers zijn te mondig geworden.
Het drama van deze tijd is dat we weliswaar een mondigere kiezer hebben, maar helaas geen meer hoogstaande kiezer - noch in intellectueel noch in moreel opzicht.

Het gros van de kiezers begrijpt niet dat compromissen pijlers zijn van de democratie en straffen elke partij af die niet autoritair en dictatoriaal haar programma weet of wenst door te drukken. Het succes van "rechtse" partijen - en de afkeer van veel intellectuelen t.a.v. deze partijen - heeft niets te maken met hun conservatieve en/of kapitalistische en/of monoculturele en/of elitaire zienswijze, maar is te danken/wijten aan het nuchtere feit dat de meeste van deze partijen zich autoritair opstellen: "Geen compromissen, geen regering zolang onze eisen niet onverdund zijn ingewilligd, etc." Dat is heel duidelijk bij populistische groupuscules als Vlaams Belang en LDD, maar ook - waar het haar core business betreft - N-VA.

In tijden van versnipperde politieke landschappen is de noodzaak aan goede compromismakers echter groter dan ooit. Om van de noodzaak van een nadenkend publiek nog maar te zwijgen.

Wat we nodig hebben is meer macht aan democratisch geïnspireerde elites en minder macht aan dictatoriaal geïnspireerd plebs.
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2008, 10:54   #99
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Het drama van deze tijd is dat we weliswaar een mondigere kiezer hebben, maar helaas geen meer hoogstaande kiezer - noch in intellectueel noch in moreel opzicht.
Wie maakt uit wat intellectueel en moreel hoogstaand is, en wat niet? En op basis waarvan? Heeft u daar ook een wetenschappelijke test voor?

Enfin, de norm is zoals steeds het zwarte gat in uw levensbeschouwing.
Oud 25 december 2008, 11:14   #100
Den Duisteren Duikboot

Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Wie maakt uit wat intellectueel en moreel hoogstaand is, en wat niet? En op basis waarvan? Heeft u daar ook een wetenschappelijke test voor?

Enfin, de norm is zoals steeds het zwarte gat in uw levensbeschouwing.
Misschien moeten we konijnen stemrecht geven. Immers, wie zijn wij om te bepalen of zo'n konijn intellectueel en moreel in staat is om een verantwoorde keuze te maken?
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be