![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
Voor het gemak denken we nu even verder na over de gevolgen van deze situatie: - De Belgische inflatie is groter dan die van Nederland, daardoor zullen wij meer Nederlandse goederen importeren, terwijl onze export naar Nederland natuurlijk zal afnemen. - een daling van de koopkracht in België. (het geld neemt af in zijn waarde) We beelden ons in dat er in Duitsland "deflatie" heerst, dan zou daar: - alle voorraden stijgen - de vraag naar grondstoffen op het internationaal toneel neemt af/ valt weg - de prijzen zakken snel - bedrijven hebben minder afzet en ontslaan mensen - het geld neemt toe in zijn waarde de economische verhouding Duitsland - België: - België zal inderdaad meer Duitse goederen (voorraden) - die Duitsland in z'n eigen land niet kwijtraakt - importeren. (En dat terwijl elk land veel meer wil exporteren dan importeren) Vergeet niet dat de reële waarde van het geld in Duitsland is toegenomen, terwijl er dus een prijsdaling is van de goederen. Gezien de gemeenschappelijke munt, is de reële waarde waarde van het geld in Duitsland dan wel gestegen, maar niet tegenover degenen (België) die in een periode van sterke inflatie zitten. De betalingsbalans en begroting van beide landen zou in ieder geval ongunstig zijn, in dit scenario zouden import en export niet meer verhoudingsgewijs zijn. Elk land wil meer exporteren, dan importeren. Belgie zou in dit scenario spectaculair meer goederen importeren dan exporteren. Eigenlijk zou er via een stimulans geldstroom moeten weggaan in het land waar een hoge inflatie is, naar het land waar een deflatie is. Zo exporteer je deels je inflatie. ![]() Citaat:
Atmosphere quote .... zichzelf en valt door de mand als dubbelaccount: Laatst gewijzigd door DebianFox : 4 januari 2009 om 13:53. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#82 | |||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door MIS : 4 januari 2009 om 14:15. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#83 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Een soort tafeltje dekje. Ik wil die mogelijkheid niet uitsluiten. Maar vooralsnog hebben we die bron nog niet gemaakt. We doen er dan ook best aan onze aantallen af te stemmen op de bron die wel bestaat. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#84 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Geen van de drie zijn gemakkelijk te verwezenlijken, maar ik denk dat het aantal consumenten op een stabiel niveau houden of zelfs licht te laten dalen het gemakkelijkst van de drie is. Technisch gesproken alleszins, de technieken (voorbehoedsmiddelen zijn immers reeds lang een feit). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#85 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#86 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#87 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Tot in zekere zin klopt die stelling. De goederen en diensten die we als mensheid produceren ligt ettelijke malen hoger dan pakweg 200 jaar geleden. Er hoeft strikt genomen zelfs geen bovenlimiet te bestaan. Als we het heelal (andere zonnen en bijhorende planeten) kunnen intrekken is de groei weer voor ettelijke millenia onbeperkt. Maar momenteel zijn we lang zover nog niet en dus is het verstandiger onze aantallen af te stemmen op hetgeen de bron momenteel kan leveren. Momenteel zitten we in een faze waarbij hetgeen de bron produceert lijkt te stagneren of zelfs af te nemen. Mogelijk is dat binnen een halve eeuw een totaal ander verhaal. Het lijkt me echter gevaarlijk z'n politiek af te stemmen op mogelijke verwachtingen. Het lijkt me beter om z'n politiek af te stemmen op hetgeen waar men daadwerkelijk kan op rekenen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#88 | |||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
You're an Angel, I presume ? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#89 | |||||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Kortzichtigheid wordt doorgaans niet als positief ervaren, dat klopt. Citaat:
Citaat:
Jij schijnt in de plaats van anderen te willen bepalen wat goed voor hen is. Je kan daar dan nog gelijk in hebben ook, maar kan men het principe dat jij gaat bepalen wat anderen hun mening zou moeten zijn zo maar aanvaarden? Citaat:
Halverwege tss Rigel en Betelgeuze blijven hangen lijkt me geen goed idee ![]() Citaat:
Het is wat het is. Als je al hetgeen de aarde kan produceren voorsteld door een dagelijkse productie van 20 miljard boterhammen met choco, moeten we enkel maar kiezen hoeveel boterhammen met choco we aan ieder willen geven. Als we ieder 10 boterhammen met choco willen geven is er plaats voor 2 miljard mensen. Als we genoegen nemen met 2 boterhammen/persoon, is er plaats voor 10 miljard mensen. Het probleem is dat we in de recente geschiedenis van 1 naar 5, naar 10, naar 20 miljard boterhammen /dag gegaan zijn. Sinds kort lijkt deze stijgende tendens echter gebroken. Waarschijnlijk gaan we op korte termijn naar een status quo, tot zelfs daling. Op middelange termijn zie ik wel een mogelijk beterschap (als ITER succesvol is, of een andere doorbraak op gebied van energiebevoorrading). Van engelen wordt gezegd dat ze begaan zijn met het lot van de mens. Datzelfde durf ik ook wel van mezelf te zeggen. Daarom ben ik er nog geen natuurlijk ![]() Laatst gewijzigd door satiper : 4 januari 2009 om 19:08. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#90 | ||||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#91 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#92 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#93 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#94 |
Gouverneur
|
![]() Luxe en welvaart is overconsumptie (consumptie die voor de primaire levensbehoeften niet noodzakelijk is). Hoe is het mogelijk overconsumptie te elimineren en luxe te verhogen?
![]() |
#95 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Zoals MIS als schreef: "Het probleem is (...) een gebrek aan wereldcentrische visie." Democratisch of dictatoriaal?
![]() |
![]() |
#96 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#97 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#98 |
Gouverneur
|
![]()
![]() |
#99 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#100 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Als we willen dat het goed gaat voor de mensen moeten we denk ik niet pleiten voor oorlog. Ik denk dat oorlog nooit goed is voor de mensen, oorlog lijkt me één van de ergste gruwelen te zijn. Oorlog kan wel mogelijkheden scheppen voor de generaties erna, dat klopt (maar enkel via lijden van de generatie die het meemaakt). Net zoals een bosbrand ruimte geeft aan nieuwe bomen om te groeien. Je kan natuurlijk ook aan bosbeheer doen, waarom via catastrofes naar verbetering streven als die ook via minder pijnlijke maatregelen kunnen bereikt worden?. |
|
![]() |
![]() |