![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
U hebt zelf ook gezegd dat u in Vlaanderen winkelt en dat u dan in het Frans bediend wenst te worden en dat u anders naar een andere winkel gaat. Dat is de hele houding waar Nederlandstaligen 'de schijt' aan beginnen te krijgen. Het hele probleem zou niet eens bestaan als Franstaligen in Nederlandstalig gebied net zo hun best zouden doen als Nederlandstaligen in Franstalig gebied. U snapt kennelijk niet dat dat weerstand begint op te roepen. DAAROM is het te doen, niet om of u thuis Frans, Nederlands of Arabisch of Spaans spreekt. 180 jaar geleden, ook 100 jaar geleden en zelfs 40 jaar geleden werd deze scheve verhouding volstrekt normaal gevonden. Die tijd is veranderd. Het moet alleen nog even doordringen bij sommige mensen. Dat ik dat kan zien van waar ik zit, zegt toch wel iets lijkt me. Laatst gewijzigd door Hollander : 31 januari 2009 om 13:58. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#82 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
![]() ![]() Maar die negatieve ingesteldheid zie je niet alleen in Franstalig Brussel of in Wallonië maar ook (in mindere mate weliswaar) in Vlaanderen. Meer bepaald bij Vlamingen die sterk "Belgicistisch" zijn. Want die zijn er ook en niet een klein beetje ( een bekend voorbeeld is bv. Tom Lanoye). Zij lezen nochtans niet persé de Franstalige media. Maar ook in de Vlaamse media heb je verschillende journalisten die het niet zo op hebben met het Vlaams regionalisme. Ik denk dan bijv. aan een Hugo Camps in "De Morgen" of Mia Doornaerts (die door Koning Albert II de titel van barones heeft gekregen) in "De Standaard". Het Vlaams regionalisme wordt dus in meer of mindere mate als een bedreiging beschouwd voor het bestaand Belgisch model zowel in Vlaanderen, Wallonië en Brussel. Daarom beschouw ik die paranoia tegenover alles wat "Vlaams " is eerder als een Belgische ziekte in plaats van een Brusselse. Mijn Waalse kameraden klagen ook over de negatieve berichtgeving wat betreft het Waals regionalisme in de Franstalige pers. Dat verbaast mij niet want ook het Waals regionalisme wordt door het unitaire België als een bedreiging gezien. De verschillende regionalistische stromingen in België hebben over de taalgrenzen heen iets belangrijks dat gemeenschappelijk is : de wil om te hervormen. En die regionalistische wil om te hervormen wordt door een behoudsgezind België als een bedreiging aanzien. Nederlands leren wordt daarentegen in Franstalig België en Wallonie niet persé als een automatische bedreiging van de "Belgische eenheid" beschouwd en krijgt dus minder die negatieve associatie. Maar dat wil niet zeggen dat Nederlands er populair is. In Wallonië kiest de helft van de Waalse leerlingen voor het Engels als tweede taal. En de gemiddelde Brusselaar kent tegenwoordig ook beter Engels dan Nederlands. De nieuwe Miss België heeft school gelopen in het Franstalig Brussels onderwijs (in Molenbeek) maar kent geen Nederlands. Op zichzelf misschien anekdotisch maar de vorige Miss België (uit Wallonië die keer) kende ook al geen Nederlands. Dat is niet de schuld van die meisjes maar het zegt wel iets over de relatie die België heeft met de taal van de meerderheid van de bevolking. Website van de week : Taalrespect (met onlangs vernieuwde grafiek). Laatst gewijzigd door Hendrik de Stoute : 31 januari 2009 om 16:24. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#83 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Ik heb gezegdt : ik zou logisch vinden in mijn moedertaal bediend te worden ... als het mogelijk is ! Dit betekend : 1. spreek ik met iemand die slechter Frans spreekt dan ik Nederlands : dan heb ik geen enkel probleem Nederlands te spreken. 2. spreek ik met iemand die tweetalig is en geen Frans wens te spreken DAN kom ik niet meer terug. Als ik mijn klanten in hun moedertaal bediend kan ik hetzelfde van de andere verwachten. Als iemand geen kennis heeft van mijn moedertaal ... ga ik verder in het nederlands ... Ik ben geen extremist, zal geen schandaal doen en zelf geen enkel opmerking ! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#84 | |
|
![]() Citaat:
de winkel: Nederlandstalig en Franstalig u: Franstalig en Nederlandstalig toch eist u in het Frans geholpen te worden. Dat snap ik niet! Dan heeft u onvoldoende respect voor de lokale cultuur en gevoeligheden, wat mij betreft. Overigens heb ik wel respect voor uw pogingen hier uw mening te verklaren.
![]() |
![]() |
#85 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Hendrik de Stoute : 31 januari 2009 om 23:55. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#86 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
U woont in Brussel, tweetaligheid betreft enkel publiek diensten ... toch zie ik een aantal Vlamingen (geen nederlandstalige Brusselaars) die een schandaal doen als die in het privé in hun eigen taal niet onmiddelijk bediend kunnen worden. Als ze op telefoon "Bonjour" horen ... vragen ze waarom geen "Goeiendag, Bonjour" ... ??? EN dit zelf als de secretaresse tweetalig is ! Verder ... Ik spreek Frans met mijn franstaligen klanten in Vlaanderen en Nederlands met mijn nederlandstaligen klanten in Wallonie zoals ik het doe in Brussel. Laatst gewijzigd door T'serclaes : 1 februari 2009 om 00:41. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#87 | ||||
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
( Ik heb daar een leuke anekdote over. Ik had een Brusselse Franstalige vriend die kwam bij mij op bezoek en die verbaasde zich erover dat mijn computer in het Nederlands was. Hij wist niet dat dat bestond! "Un ordi en flamand? Incroyable!" ) Ooh ja, dit is een aanrader : www.taalrespect.be Citaat:
![]() Laatst gewijzigd door Hendrik de Stoute : 1 februari 2009 om 01:47. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#88 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Dit vind ik wel een zorgelijke ontwikkeling, in Brussel moet je gewoon goed terecht kunnen komen met Nederlands. Het is godzijdank nog wel een officiële taal in Brussel. In een onafhankelijk Vlaanderen is een tweetalige hoofdstad helemaal niet zo verkeerd, goed voor het internationale karakter. Daarnaast vraag ik me af of Brussel niet steeds meer zal veranderen in een Nederlandstalige stad wanneer het de hoofdstad van Vlaanderen zal zijn. Een onafhankelijk Vlaanderen met als tweetalige hoofdstad Brussel is gewoon essentieel. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#89 | |
|
![]() Citaat:
Gemeentes die bij Brussel gevoegd werden, o.a. Evere, na WOII werden in ijltempo verfranst. Uitbreiding van het Brussels gewest? Lekker niet.
![]() |
![]() |
#90 |
|
![]() Momenteel?
![]() |
#91 | |
|
![]() Citaat:
u zegt daarmee alles.
![]() |
![]() |
#92 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#93 | |
|
![]() Citaat:
neen, dat denk ik niet. Denkt u daar maar eens over na.
![]() |
![]() |
#94 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
- Taalgrens niet veranderen (dus delen van Brussel gewest eentalig Fr of Nl) - Gewesten grenzen niet veranderen maar een aantal regionale bevoegdheden aan een "subregio" of een "superprovincie" Brabant geven bij voorbeeld. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#95 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Het grootste deel van de Franstaligen in de Rand zijn tweetalig en bedienen binnen Brussel klanten in de twee talen (zelf als het niet verplicht is). Dan verwachten ze (als klanten) hetzelfde. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#96 |
|
![]() Het is genoegzaam bekend dat de wettelijke verplichting slechts voor publieke diensten geldt. Waar het wrijft bij de Nederlandstalige ingezetenen van België is dat je in hun hoofdstad nauwelijks met Nederlands terecht kunt.
U ziet toch wel dat dat pijnlijk is?
![]() |
#97 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
2. Zouden Brussel, Vlaanderen en Wallonie onafhankelijk moeten worden ... zou het kwestie taal toch niks in de Rand veranderen : in France langs de grens met Italië spreken handelaars Italiaans met hun italiaans klanten, langs de grens met Spanje spreken ze Spaans, langs de grens met Duitsland spreken ze Duits. 3. Voor uw voorbeeld : Parijs of Namen zijn geen goed voorbeelden (te ver van de taalgrens) maar zou ik logisch vinden dat elk handelaar in Waver een nederlandstalig klant in zijn eigen taal kan bedienen ... en persoonlijk bedien ik in de twee talen in het midden van Vlaanderen en in het midden van Wallonie. 4. Uiteindelijk, in Wallonie zijn er een aantal tweetalig projecten ontwikkeld waar het nodig is Les Wallons doivent-ils craindre cette vague néerlandophone ? A Profondeville, où leur nombre est en augmentation, ce n'est pas le cas. La commune a développé, spontanément, une brochure bilingue, avec infos administratives, sociales et touristiques, bien avant que Rudy Demotte (PS) s'en mêle. En juillet 2008, le ministre-président wallon libérait 700 000 euros pour les communes qui aident les allophones dans leur langue. Certes, les lois linguistiques restent d'application, mais Demotte spécifie, par exemple, qu'un document nécessaire pour obtenir un permis de bâtir pourra être produit en néerlandais, s'il est complété en français. Liège se range parmi les communes qui ont sollicité le subside. La Cité ardente accueille de plus en plus de néerlandophones. D'ailleurs, elle n'a pas attendu ce financement pour ouvrir un guichet spécial �* leur intention. Et si un groupe de théâtre flamand demandait un subside ? « Aucun problème », répond le bourgmestre Demeyer, qui rappelle que Liège est entourée de territoires néerlandophones, et que cela impose le « respect ». |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#98 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Hendrik de Stoute : 1 februari 2009 om 17:51. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#99 |
Parlementslid
|
![]() Het is niet omdat je geen officieel door de VN erkende staat bent dat je geen eigen regio kunt zijn, een eigen gemeenschap, ... met een eigen taal, een eigen cultuur, een eigen parlement, een eigen regering, een eigen minister-president, een eigen vlag, een eigen hymne en een eigen feestdag. Is dat niet voldoende voor u om Vlaanderen en Wallonië op z'n minst te erkennen als deelstaten?
Vlaanderen en Wallonië bestaan! « Le peuple wallon, lui aussi, a son génie, son tempérament propre, comme le flamand, et c’est une erreur de les traiter de la même manière, d’attendre d’eux des comportements et des réactions identiques » (Elie Baussart - TEMOIGNAGE CHRETIEN http://www.eliebaussart.org/ ) Laatst gewijzigd door Hendrik de Stoute : 1 februari 2009 om 18:02. |
![]() |
![]() |
![]() |
#100 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
1. Tweetaligheid is niet zo slecht als het beschreven is 2. Het gaat beter en beter 3. ALs 75% Brusselaars pleiten voor een tweetalig onderweis ... betekend dit dat de populatie wenst meer tweetaligheid. |
|
![]() |
![]() |