Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 31 januari 2009, 13:50   #81
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door T'serclaes Bekijk bericht
Omdat franstaligen vinden plaisant in hun eigen taal bediend te worden ? Dan hoort U Frans in een Vlaamse gemeente ...
Er is niets mis met plezierig vinden in je eigen taal geholpen te worden, dat vindt denk ik iedereen prettig. Maar daarin sluit ook juist het probleem dat de Nederlandstaligen in en rondom Brussel ervaren.

U hebt zelf ook gezegd dat u in Vlaanderen winkelt en dat u dan in het Frans bediend wenst te worden en dat u anders naar een andere winkel gaat. Dat is de hele houding waar Nederlandstaligen 'de schijt' aan beginnen te krijgen.

Het hele probleem zou niet eens bestaan als Franstaligen in Nederlandstalig gebied net zo hun best zouden doen als Nederlandstaligen in Franstalig gebied. U snapt kennelijk niet dat dat weerstand begint op te roepen. DAAROM is het te doen, niet om of u thuis Frans, Nederlands of Arabisch of Spaans spreekt.

180 jaar geleden, ook 100 jaar geleden en zelfs 40 jaar geleden werd deze scheve verhouding volstrekt normaal gevonden. Die tijd is veranderd. Het moet alleen nog even doordringen bij sommige mensen.

Dat ik dat kan zien van waar ik zit, zegt toch wel iets lijkt me.

Laatst gewijzigd door Hollander : 31 januari 2009 om 13:58.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2009, 16:17   #82
Hendrik de Stoute
Parlementslid

Hendrik de Stoute's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb dit texst al 2 maal op dit forum gebruikt maar dit is heel belangrijk op de Brusselse mentaliteit beter te begrijpen :
Een andere opmerkelijke vaststelling is dat er een onderscheid dient gemaakt te worden tussen de perceptie van het Nederlands en het Vlaams bij de Brusselaars. Het Nederlands wordt vooral met positieve elementen geassocieerd, het Vlaams daarentegen eerder met extremisme. Rudi Janssens: “Als we de verschuivingen tussen beide peilingen bekijken, springen twee dingen toch wel in het oog: de snelheid waarmee taalverschuivingsprocessen zich op sommige domeinen voltrekken, hetgeen een blik in de toekomst erg speculatief maakt, en het duidelijke onderscheid dat wordt gemaakt tussen het Nederlands als taal, die algemeen als positief wordt gewaardeerd, en het label 'Vlaams' dat veelal weerstand oproept. http://www.briobrussel.be/ned/webpag...=188&MenuId=7; http://www.briobrussel.be/assets/and...hema%27s_7.pdf
Waarom noem je dat een "Brusselse mentaliteit"? Ik noem dat eerder een "Belgische" mentaliteit. Die angst en paranoia tegenover alles wat met Vlaams regionalisme te maken heeft zie je ook onder andere in Wallonië. Niet te verwonderen want de meeste Waalse burgers volgen juist dezelfde Franstalige media als de Franstalige Brusselaars. En die Franstalige media brengen veelvuldig een negatieve berichtgeving over alles wat "Vlaams" is.

Maar die negatieve ingesteldheid zie je niet alleen in Franstalig Brussel of in Wallonië maar ook (in mindere mate weliswaar) in Vlaanderen. Meer bepaald bij Vlamingen die sterk "Belgicistisch" zijn. Want die zijn er ook en niet een klein beetje ( een bekend voorbeeld is bv. Tom Lanoye). Zij lezen nochtans niet persé de Franstalige media. Maar ook in de Vlaamse media heb je verschillende journalisten die het niet zo op hebben met het Vlaams regionalisme. Ik denk dan bijv. aan een Hugo Camps in "De Morgen" of Mia Doornaerts (die door Koning Albert II de titel van barones heeft gekregen) in "De Standaard".
Het Vlaams regionalisme wordt dus in meer of mindere mate als een bedreiging beschouwd voor het bestaand Belgisch model zowel in Vlaanderen, Wallonië en Brussel. Daarom beschouw ik die paranoia tegenover alles wat "Vlaams " is eerder als een Belgische ziekte in plaats van een Brusselse.
Mijn Waalse kameraden klagen ook over de negatieve berichtgeving wat betreft het Waals regionalisme in de Franstalige pers. Dat verbaast mij niet want ook het Waals regionalisme wordt door het unitaire België als een bedreiging gezien. De verschillende regionalistische stromingen in België hebben over de taalgrenzen heen iets belangrijks dat gemeenschappelijk is : de wil om te hervormen. En die regionalistische wil om te hervormen wordt door een behoudsgezind België als een bedreiging aanzien.

Nederlands leren wordt daarentegen in Franstalig België en Wallonie niet persé als een automatische bedreiging van de "Belgische eenheid" beschouwd en krijgt dus minder die negatieve associatie. Maar dat wil niet zeggen dat Nederlands er populair is. In Wallonië kiest de helft van de Waalse leerlingen voor het Engels als tweede taal. En de gemiddelde Brusselaar kent tegenwoordig ook beter Engels dan Nederlands. De nieuwe Miss België heeft school gelopen in het Franstalig Brussels onderwijs (in Molenbeek) maar kent geen Nederlands. Op zichzelf misschien anekdotisch maar de vorige Miss België (uit Wallonië die keer) kende ook al geen Nederlands. Dat is niet de schuld van die meisjes maar het zegt wel iets over de relatie die België heeft met de taal van de meerderheid van de bevolking.

Website van de week : Taalrespect (met onlangs vernieuwde grafiek).

Laatst gewijzigd door Hendrik de Stoute : 31 januari 2009 om 16:24.
Hendrik de Stoute is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2009, 19:30   #83
T'serclaes
Parlementslid

T'serclaes's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
U hebt zelf ook gezegd dat u in Vlaanderen winkelt en dat u dan in het Frans bediend wenst te worden en dat u anders naar een andere winkel gaat. Dat is de hele houding waar Nederlandstaligen 'de schijt' aan beginnen te krijgen.
Ik heb dit NOOIT gezedt !
Ik heb gezegdt : ik zou logisch vinden in mijn moedertaal bediend te worden ... als het mogelijk is ! Dit betekend :
1. spreek ik met iemand die slechter Frans spreekt dan ik Nederlands : dan heb ik geen enkel probleem Nederlands te spreken.
2. spreek ik met iemand die tweetalig is en geen Frans wens te spreken DAN kom ik niet meer terug.

Als ik mijn klanten in hun moedertaal bediend kan ik hetzelfde van de andere verwachten. Als iemand geen kennis heeft van mijn moedertaal ... ga ik verder in het nederlands ... Ik ben geen extremist, zal geen schandaal doen en zelf geen enkel opmerking !
T'serclaes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2009, 20:30   #84
Hollander

Standaard

Citaat:
2. spreek ik met iemand die tweetalig is en geen Frans wens te spreken DAN kom ik niet meer terug.
In Vlaanderen zijn in een gegeven situatie twee mensen meertalig:

de winkel: Nederlandstalig en Franstalig
u: Franstalig en Nederlandstalig

toch eist u in het Frans geholpen te worden. Dat snap ik niet! Dan heeft u onvoldoende respect voor de lokale cultuur en gevoeligheden, wat mij betreft.

Overigens heb ik wel respect voor uw pogingen hier uw mening te verklaren.
Oud 31 januari 2009, 23:55   #85
Hendrik de Stoute
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Ik heb gezegdt : ik zou logisch vinden in mijn moedertaal bediend te worden ... als het mogelijk is ! Dit betekend :
1. spreek ik met iemand die slechter Frans spreekt dan ik Nederlands : dan heb ik geen enkel probleem Nederlands te spreken.
Wat een vreemd idee. Als ik in Wallonië ga winkelen dan spreek ik gewoon Frans. Het lijkt mij de evidentie zelve. Waarom zou ik nu de mensen daar eerst even gaan testen op hun kennis van het Nederlands? Alleen Franstalige Belgen staan erop in gans België in hun moedertaal te worden beantwoord. Zelfs op de Noordpool is een Franstalige Belg in staat om zich druk te maken over de Eskimo die weigert Frans te spreken.

Laatst gewijzigd door Hendrik de Stoute : 31 januari 2009 om 23:55.
Oud 1 februari 2009, 00:38   #86
T'serclaes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hendrik de Stoute Bekijk bericht
Wat een vreemd idee. Als ik in Wallonië ga winkelen dan spreek ik gewoon Frans. Het lijkt mij de evidentie zelve. Waarom zou ik nu de mensen daar eerst even gaan testen op hun kennis van het Nederlands? Alleen Franstalige Belgen staan erop in gans België in hun moedertaal te worden beantwoord. Zelfs op de Noordpool is een Franstalige Belg in staat om zich druk te maken over de Eskimo die weigert Frans te spreken.
Als een nederlandstalig naar de Ardennen gaat wordt hij in het nederlands bediend ! Ik was er nog verleden week ... ! Wenst U in uw eigen taal niet bediend worden ... Dat is uw keuze ... Maar zeg nit dat het onmogelijk is en dat geen enkel Waal geen enkel woord Nederlands kan spreken !
U woont in Brussel, tweetaligheid betreft enkel publiek diensten ... toch zie ik een aantal Vlamingen (geen nederlandstalige Brusselaars) die een schandaal doen als die in het privé in hun eigen taal niet onmiddelijk bediend kunnen worden. Als ze op telefoon "Bonjour" horen ... vragen ze waarom geen "Goeiendag, Bonjour" ... ??? EN dit zelf als de secretaresse tweetalig is !

Verder ... Ik spreek Frans met mijn franstaligen klanten in Vlaanderen en Nederlands met mijn nederlandstaligen klanten in Wallonie zoals ik het doe in Brussel.

Laatst gewijzigd door T'serclaes : 1 februari 2009 om 00:41.
Oud 1 februari 2009, 01:39   #87
Hendrik de Stoute
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Als een nederlandstalig naar de Ardennen gaat wordt hij in het nederlands bediend ! Ik was er nog verleden week ... !
De Ardennen? Maar da's een toeristische streek! Aan onze Kust wordt je als toerist toch ook spontaan in verschillende talen bedient?! In veel toeristische streken in Europa trouwens. Maar beschouwt u zichzelf soms als toerist als u in Vlaams-Brabant bent?

Citaat:
Wenst U in uw eigen taal niet bediend worden ... Dat is uw keuze ... Maar zeg nit dat het onmogelijk is en dat geen enkel Waal geen enkel woord Nederlands kan spreken !
Ik zeg dat niet. 20% van de Waalse burgers kent Nederlands zegt een studie van de UCL. En de Waalse Minister-president Rudy Demotte spreekt beter Nederlands dan de Brusselse Minister-President Charles Picqué. En ja ik kreeg ook eens mijn krant "De Standaard" in hartje Ardennen in vlekkeloos Nederlands van de krantenverkoper. Maar eerlijk gezegd ik ga niet naar Wallonië als toerist om mij daar ook nog eens als een lompe toerist te gedragen. Dus spreek ik Frans in Wallonië en Frankrijk, Engels in Engeland, een beetje Duits in Duitsland en zeg ik "tot ziens" in het Turks (= güle güle) wanneer ik in Turkije ben. En ik ga echt niet proberen daar Nederlands te spreken en hun proberen een taaltest Nederlands te doen afleggen om te zien of het al dan niet onkunde of onwil is dat de persoon die ik dan tegenover mij heb geen Nederlands spreekt. Jongens, jongens, ...

Citaat:
U woont in Brussel, tweetaligheid betreft enkel publiek diensten ... toch zie ik een aantal Vlamingen (geen nederlandstalige Brusselaars) die een schandaal doen als die in het privé in hun eigen taal niet onmiddelijk bediend kunnen worden. Als ze op telefoon "Bonjour" horen ... vragen ze waarom geen "Goeiendag, Bonjour" ... ??? EN dit zelf als de secretaresse tweetalig is !
Ik woon in Brussel al gans mijn leven. Ik ben van Schaarbeek. En over tweetaligheid in Brussel kan ik een woordje meespreken. Moest ik elke keer een klacht indienen wanneer ik als een Chinees wordt behandeld wanneer ik Nederlands spreek dan zou ik daar potverdorie een halftijdse baan mee kunnen opvullen. Dus neen, de Nederlandstalige Brusselaar maakt er allang geen spel van want het is VERSCHRIKKELIJK VERMOEIEND om telkens maar je kwaad te maken omdat dat Tweetalige Brussel Hoofdstad 'de facto' meer dan de helft denkt dat Nederlands een exotische taal is die alleen door een zeer zeldzame met uitsterven bedreigde lagere diersoort wordt gesproken.

( Ik heb daar een leuke anekdote over. Ik had een Brusselse Franstalige vriend die kwam bij mij op bezoek en die verbaasde zich erover dat mijn computer in het Nederlands was. Hij wist niet dat dat bestond! "Un ordi en flamand? Incroyable!" )

Ooh ja, dit is een aanrader : www.taalrespect.be

Citaat:
Verder ... Ik spreek Frans met mijn franstaligen klanten in Vlaanderen en Nederlands met mijn nederlandstaligen klanten in Wallonie zoals ik het doe in Brussel.
Maar als u Frans spreekt in Vlaanderen geeft u de indruk dat u een rabiate franskiljon bent die geen Nederlands wilt leren. Het verbaast mij dat u dat niet lijkt in te zien. Misschien toch "Le Mouvement Flamand Expliqué Aux Francophones" van Destexhe lezen? Een beetje droog maar toch interessant om het allemaal beter te begrijpen. Ik lees tegenwoordig trouwens veel over de Waalse Beweging. En heb al veel bijgeleerd!

Laatst gewijzigd door Hendrik de Stoute : 1 februari 2009 om 01:47.
Oud 1 februari 2009, 02:20   #88
Fetai
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
In Wallonië kiest de helft van de Waalse leerlingen voor het Engels als tweede taal.
Eerlijk is eerlijk, Nederlands is voor een gemiddelde Waal gewoon veel minder zinnig om te leren dan een wereldtaal als Engels. Aan de andere kant vind ik het voor een Vlaming ook onzinnig om een relatief kleine taal als Frans te leren, met Engels kom je een stuk verder in de wereld. Bij een gesplitst België zal ik me ook echt afvragen hoeveel Vlamingen nog daadwerkelijk Frans boven Engels verkiezen om te leren.

Citaat:
En de gemiddelde Brusselaar kent tegenwoordig ook beter Engels dan Nederlands.
Dit vind ik wel een zorgelijke ontwikkeling, in Brussel moet je gewoon goed terecht kunnen komen met Nederlands. Het is godzijdank nog wel een officiële taal in Brussel. In een onafhankelijk Vlaanderen is een tweetalige hoofdstad helemaal niet zo verkeerd, goed voor het internationale karakter. Daarnaast vraag ik me af of Brussel niet steeds meer zal veranderen in een Nederlandstalige stad wanneer het de hoofdstad van Vlaanderen zal zijn. Een onafhankelijk Vlaanderen met als tweetalige hoofdstad Brussel is gewoon essentieel.
Fetai is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2009, 10:44   #89
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In Duitsland spreken wij ook van Berlijn uitbreiding. Taalimperialisme mischien ???
Uitbreiding van een hoofdstad is geen taalimperialisme maar gewoon logisch en nuttig voor de 3 gewesten. Uitbreid Brussel zonder faciliteiten uitbreiding, zonder tweetaligheid uitbreiding, Brusselaars (en Brusselaars in de Rand) hebben er (niks) weinig tegen !
Jammer , maar we hebben daar wel een slechte ervaring mee.
Gemeentes die bij Brussel gevoegd werden, o.a. Evere, na WOII werden in ijltempo verfranst.
Uitbreiding van het Brussels gewest?
Lekker niet.
Oud 1 februari 2009, 10:46   #90
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En Brussel hinterland loopt nog verder ... maar met Brabant zal momenteel Brussel genoeg hebben !
Momenteel?
Oud 1 februari 2009, 10:48   #91
Hollander

Standaard

Citaat:
U woont in Brussel, tweetaligheid betreft enkel publiek diensten ...
...............

u zegt daarmee alles.
Oud 1 februari 2009, 10:58   #92
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fetai Bekijk bericht
Dit vind ik wel een zorgelijke ontwikkeling, in Brussel moet je gewoon goed terecht kunnen komen met Nederlands. Het is godzijdank nog wel een officiële taal in Brussel. In een onafhankelijk Vlaanderen is een tweetalige hoofdstad helemaal niet zo verkeerd, goed voor het internationale karakter. Daarnaast vraag ik me af of Brussel niet steeds meer zal veranderen in een Nederlandstalige stad wanneer het de hoofdstad van Vlaanderen zal zijn. Een onafhankelijk Vlaanderen met als tweetalige hoofdstad Brussel is gewoon essentieel.
Dat is volgens mij ook zo en dat is juist hetgeen waar de Franstalige Brusselse elite zo bang voor is: dat Brussel weer zou vernederlandsen. Nu is het immers zo dat België in de wereld bij veel mensen nog steeds verkeerdelijk aanzien wordt als een eentalig Frans land. En Brussel als een eentalig Franse stad. Waardoor het in de ogen van vele anderstalige nieuwkomers die zich uit het buitenland in Brussel vestigen logisch is dat zij voor het Frans kiezen. Wanneer Brussel echter de hoofdstad zou worden van een Nederlandstalige staat, zou die perceptie echter verdwijnen en zou het kunnen gebeuren dat als maar meer inwijkelingen juist voor het Nederlands zouden beginnen kiezen. Waardoor Brussel inderdaad opnieuw zou gaan vernederlandsen.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2009, 11:14   #93
Hollander

Standaard

Citaat:
En u zou het ongetwijfeld wél vreemd vinden als in de hoofdstad van een hoofdzakelijk Franstalig land, zeg Frankrijk of Wallonië u niet met Frans terecht kan. U gaat winkelen in Parijs of Namen/Namur en wordt uitsluitend in het Nederlands te woord gestaan. Zou u dat te vuur en te zwaard verdedigen, net zoals u hier de positie van het Frans in Brussel verdedigd?

neen, dat denk ik niet. Denkt u daar maar eens over na.
Oud 1 februari 2009, 11:17   #94
T'serclaes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht
Jammer , maar we hebben daar wel een slechte ervaring mee.
Gemeentes die bij Brussel gevoegd werden, o.a. Evere, na WOII werden in ijltempo verfranst.
Uitbreiding van het Brussels gewest?
Lekker niet.
Dit is het probleem, daarom moet een compromis moeten gevonden worden ...
- Taalgrens niet veranderen (dus delen van Brussel gewest eentalig Fr of Nl)
- Gewesten grenzen niet veranderen maar een aantal regionale bevoegdheden aan een "subregio" of een "superprovincie" Brabant geven bij voorbeeld.
Oud 1 februari 2009, 17:03   #95
T'serclaes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
...............

U woont in Brussel, tweetaligheid betreft enkel publiek diensten ...

u zegt daarmee alles.
Wat ik wou zeggen is dat de verplichting van een tweetalig dienst betreft enkel publiek diensten.
Het grootste deel van de Franstaligen in de Rand zijn tweetalig en bedienen binnen Brussel klanten in de twee talen (zelf als het niet verplicht is).
Dan verwachten ze (als klanten) hetzelfde.
Oud 1 februari 2009, 17:06   #96
Hollander

Standaard

Het is genoegzaam bekend dat de wettelijke verplichting slechts voor publieke diensten geldt. Waar het wrijft bij de Nederlandstalige ingezetenen van België is dat je in hun hoofdstad nauwelijks met Nederlands terecht kunt.

U ziet toch wel dat dat pijnlijk is?
Oud 1 februari 2009, 17:35   #97
T'serclaes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
En u zou het ongetwijfeld wél vreemd vinden als in de hoofdstad van een hoofdzakelijk Franstalig land, zeg Frankrijk of Wallonië u niet met Frans terecht kan. U gaat winkelen in Parijs of Namen/Namur en wordt uitsluitend in het Nederlands te woord gestaan. Zou u dat te vuur en te zwaard verdedigen, net zoals u hier de positie van het Frans in Brussel verdedigd?

neen, dat denk ik niet. Denkt u daar maar eens over na.
1. Vlaanderen en Wallonie zijn geen landen ! Ik zal onmiddelijk "momenteel" erbij plaatsen ... juist om een bericht te sparen.
2. Zouden Brussel, Vlaanderen en Wallonie onafhankelijk moeten worden ... zou het kwestie taal toch niks in de Rand veranderen : in France langs de grens met Italië spreken handelaars Italiaans met hun italiaans klanten, langs de grens met Spanje spreken ze Spaans, langs de grens met Duitsland spreken ze Duits.
3. Voor uw voorbeeld : Parijs of Namen zijn geen goed voorbeelden (te ver van de taalgrens) maar zou ik logisch vinden dat elk handelaar in Waver een nederlandstalig klant in zijn eigen taal kan bedienen ... en persoonlijk bedien ik in de twee talen in het midden van Vlaanderen en in het midden van Wallonie.
4. Uiteindelijk, in Wallonie zijn er een aantal tweetalig projecten ontwikkeld waar het nodig is

Les Wallons doivent-ils craindre cette vague néerlandophone ? A Profondeville, où leur nombre est en augmentation, ce n'est pas le cas. La commune a développé, spontanément, une brochure bilingue, avec infos administratives, sociales et touristiques, bien avant que Rudy Demotte (PS) s'en mêle.

En juillet 2008, le ministre-président wallon libérait 700 000 euros pour les communes qui aident les allophones dans leur langue. Certes, les lois linguistiques restent d'application, mais Demotte spécifie, par exemple, qu'un document nécessaire pour obtenir un permis de bâtir pourra être produit en néerlandais, s'il est complété en français. Liège se range parmi les communes qui ont sollicité le subside. La Cité ardente accueille de plus en plus de néerlandophones. D'ailleurs, elle n'a pas attendu ce financement pour ouvrir un guichet spécial �* leur intention. Et si un groupe de théâtre flamand demandait un subside ? « Aucun problème », répond le bourgmestre Demeyer, qui rappelle que Liège est entourée de territoires néerlandophones, et que cela impose le « respect ».
Oud 1 februari 2009, 17:50   #98
Hendrik de Stoute
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Dit is het probleem, daarom moet een compromis moeten gevonden worden ...
- Taalgrens niet veranderen (dus delen van Brussel gewest eentalig Fr of Nl)
- Gewesten grenzen niet veranderen maar een aantal regionale bevoegdheden aan een "subregio" of een "superprovincie" Brabant geven bij voorbeeld.
Overleg tussen Brussel, Vlaams-Brabant en Waals-Brabant? Daar is bij mijn weten niemand tegen. Zelfs de regio's Kortrijk, Tournai (Doornik) en Lille (Rijsel) doen aan interregionaal overleg. Maar dat moet dan wel op een respectvolle en gelijkwaardige basis gebeuren. Niet met Brussel als "Zonnekoning" en Vlaams-Brabant en Waals-Brabant als het mindere "hinterland". Vlaams-Brabant is tussen haakjes groter dan Brussel zowel qua oppervlakte als aantal inwoners. Dus overleg en samenwerking tussen de 3 B's (Brussel, Vlaams-Brabant en Waals-Brabant) : prima. Dat doet er mij aan denken : hoe zit het met het overleg en samenwerking tussen de 3 regio's Vlaanderen, Wallonië en Brussel? Een confederaal samenwerkingsverband zou alvast een veel beter alternatief zijn dan de huidige Belgisch federale status-quo die om de zoveel tijd last heeft van een agressieve vorm van conflictfederalisme.

Laatst gewijzigd door Hendrik de Stoute : 1 februari 2009 om 17:51.
Oud 1 februari 2009, 17:59   #99
Hendrik de Stoute
Parlementslid

Standaard Vlaanderen en Wallonië bestaan!

Citaat:
1. Vlaanderen en Wallonie zijn geen landen ! [/i]
Het is niet omdat je geen officieel door de VN erkende staat bent dat je geen eigen regio kunt zijn, een eigen gemeenschap, ... met een eigen taal, een eigen cultuur, een eigen parlement, een eigen regering, een eigen minister-president, een eigen vlag, een eigen hymne en een eigen feestdag. Is dat niet voldoende voor u om Vlaanderen en Wallonië op z'n minst te erkennen als deelstaten?

Vlaanderen en Wallonië bestaan!

« Le peuple wallon, lui aussi, a son génie, son tempérament propre, comme le flamand, et c’est une erreur de les traiter de la même manière, d’attendre d’eux des comportements et des réactions identiques » (Elie Baussart - TEMOIGNAGE CHRETIEN http://www.eliebaussart.org/ )

Laatst gewijzigd door Hendrik de Stoute : 1 februari 2009 om 18:02.
Oud 1 februari 2009, 18:22   #100
T'serclaes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Het is genoegzaam bekend dat de wettelijke verplichting slechts voor publieke diensten geldt. Waar het wrijft bij de Nederlandstalige ingezetenen van België is dat je in hun hoofdstad nauwelijks met Nederlands terecht kunt.

U ziet toch wel dat dat pijnlijk is?
Ik zal niet zeggen dat Brussel effectief tweetalig is maar :
1. Tweetaligheid is niet zo slecht als het beschreven is
2. Het gaat beter en beter
3. ALs 75% Brusselaars pleiten voor een tweetalig onderweis ... betekend dit dat de populatie wenst meer tweetaligheid.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be