Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 januari 2009, 23:18   #81
Graziëlla
Schepen

Graziëlla's schermafbeelding

Standaard

En men moet de medicijnen levenslang innemen.
Oud 28 januari 2009, 23:31   #82
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

In mijn omgeving ken ik niemand die psychotisch is, maar ik ken wel een aantal mensen met psychische problemen zoals waarschijnlijk iedereen. En ik moet bekennen dat ik zelfs enkele mensen ken die ik in staat zie tot heel agressieve daden. Het is te zeggen dat ze me weinig zouden verbazen...
Het probleem is dat je daar als mens op een bepaald moment van alles aan wil doen om ze te helpen, tot je op een muur stuit waarin de hulpbehoevende steeds meer en dwingender aandacht zal vragen enerzijds en anderzijds zal ontkennen hulp van jou te hebben gekregen. Zo begin jij je schuldig te voelen maar word je ook boos (wat begrijpelijk is) op de cliënt waardoor je steun niet meer oprecht is, plus je wordt er moedeloos van omdat je merkt dat het geen verschil uitmaakt voor de 'patiënt'... Dit resulteert in het geven van onoprechte hulp geven, wat de patiënt aanvoelt en hem enkel nog wanhopiger maakt en het probleem verergerd... (Dit eindigt vaak met een (gedwongen) opname.)
Dit geschetste plaatje geldt gelukkig enkel voor mensen die echt een relatief zware psychische stoornis hebben, en die niet-agressief zijn.
Een agressief iemand toetreden, is zelf risico's lopen... mogelijk met gevaar voor eigen leven.
Externe hulp zoeken is de boodschap, maar zoiets is niet makkelijk. Hoe doe je dat bijvoorbeeld voor een vage kennis waarvan je spijt hebt dat je hem ooit hebt leren kennen, maar waarvan je weet dat hij erg agressief is?

Daarom denk ik: enerzijds: ja, mensen moeten hun verantwoordelijkheid terug opnemen, veiligheid, vertrouwen, structuur en een warm thuis en luisterend oor kunnen bieden. Iedereen zou minstens één plek moeten hebben waarbij hij of zij kan thuiskomen met zijn verhaal.
Anderzijds is het kwaad soms al te erg geschied en schiet de menselijke opvang blijkbaar heel vaak tekort. Niet iedereen heeft hier ook de juiste vaardigheden voor (dat is geen verwijt) want zoiets is niet makkelijk... Voor die gevallen is het aan de overheid vind ik om een gepaste oplossing te bieden.
Daarmee bedoel ik concreet: veel toegankelijkere psychologische hulp en begeleiding, een vermindering van stigmatisering voor mensen die naar een psy gaan, terugbetaling van psychologische zorg, een systeem dat collocaties vermakkelijkt, lessen opvoeding voor beginnende ouders met opvolging gedurende heel het leven van hun kinderen waarbij men hen allerlei vaardigheden kan leren, sociale vaardigheden leren op school, psychologische problemen leren voorkomen op school, kinderen waarden aanleren zodat ze respectvol met mekaar omgaan, preventie van pesten, dit doorzetten op het werk, ...
Er is gewoon veel te weinig aandacht voor psychologische problemen in het algemeen... terwijl zowat ieder van ons waarschijnlijk wel eens in zijn leven één of meerdere momenten zal kennen waarbij hij goed steun en hulp van buitenaf kan gebruiken.
Want, ook al heeft een schizofreen bepaalde hersenstructuren die verschillen van de 'doorsneepopulatie', de ziekte heeft ook een specifieke context nodig om in te groeien en tot uiting te komen. Anders kan het zijn dat ze nooit aan de oppervlakte komt.

In het dagelijkse leven hoef je trouwens niet al te veel te vrezen voor een psychotisch of schizofreen iemand (tijdens een psychose): schizofrenen kom je meestal tegen op straat ... ze bedelen er, zijn onverzorgd, spreken in zichzelf en doen niemand kwaad. [Deze mensen worden blijkbaar door geen enkele maatschappelijke structuur opgevangen... :-/ ]
Zoals al werd gezegd zijn ze niet vaak agressief naar anderen toe, tenzij misschien er zich een heel specifieke waan in hun hoofd heeft ontvouwen waarbij ze denken dat x en y de oorzaak zijn van alle kwaad, of waarbij een stem in hun hoofd hun bepaalde opdrachten geeft...
Oud 28 januari 2009, 23:43   #83
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Over psychosen is alles welbeschouwd nog niet echt heel veel bekend, maar het onderzoek gaat wel vooruit. Ik weet er zelf te weinig van om mij er over uit te spreken, maar nodig iedereen die er méér van af weet hierbij graag uit mij daar bij te helpen. Interessante links met betrouwbare informatie zal ik heel dankbaar aanvaarden.
Ik wil hier al meteen even op reageren:

Specifiek over schizofrenie:
http://www.gezondheid.be/index.cfm?f...art&art_id=822

Ypsilon (vereniging van familie of kennissen van mensen met een psychose of schizofrenie)
http://www.ypsilon.org/wat_is_een_psychose_

Gerechtspsychiater over schizofrenie ivm KDG:
http://www.standaard.be/Artikel/Deta...kelId=Q125MHRU

Het dagelijks gevecht van een psychoot:
http://www.standaard.be/Artikel/Deta...st16092000_014
Oud 28 januari 2009, 23:53   #84
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Ik wil hier al meteen even op reageren:

Specifiek over schizofrenie:
http://www.gezondheid.be/index.cfm?f...art&art_id=822

Ypsilon (vereniging van familie of kennissen van mensen met een psychose of schizofrenie)
http://www.ypsilon.org/wat_is_een_psychose_

Gerechtspsychiater over schizofrenie ivm KDG:
http://www.standaard.be/Artikel/Deta...kelId=Q125MHRU

Het dagelijks gevecht van een psychoot:
http://www.standaard.be/Artikel/Deta...st16092000_014
Hey, Groentje-18,

hartelijk dank hiervoor.

Blijkbaar weet jij er wel een en ander van af. Tof dat je hier aan deze discussie deelneemt.

Jouw oproep aan het adres van de 'overheid' (de 'politiek', dus, en bijgevolg ook 'wij allen') kan alvast op mijn sympathie en steun rekenen.

Het zal geld kosten, maar ik vind zo'n investering meer dan de moeite waard.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2009, 23:53   #85
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Graziëlla Bekijk bericht
Er is hier al heel wat over geschreven en er zal er nog veel over geschreven worden, maar waar ik het helemaal niet mee eens ben, is: dat de maatschappij er enige schuld zou aan hebben; de maatschappij heeft helemaal géén verantwoordelijkheid in dit gebeuren.

Ook niet de ouders, ....
Ik las dat enkele jaren geleden de ouders KDG wilden plaatsen. Om een of andere reden is dit niet gelukt. Zoonlief zag dit waarschijnlijk niet goed zitten. Begrijpelijk. Ik stel mij de vraag hoe iemand, in welke toestand ook, zich moet voelen wetende dat je ouders je in een instelling willen plaatsen.
Ik vind dat de ouders wel ergens in de fout zijn gegaan. Eerst geneigd zijn om hem in een instelling te plaatsen, en hem nadien alleen laten gaan wonen. Sorry, hier klopt toch iets niet.

Laatst gewijzigd door Rudy : 28 januari 2009 om 23:56.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2009, 00:13   #86
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Daarmee bedoel ik concreet: veel toegankelijkere psychologische hulp en begeleiding, een vermindering van stigmatisering voor mensen die naar een psy gaan, terugbetaling van psychologische zorg, een systeem dat collocaties vermakkelijkt, lessen opvoeding voor beginnende ouders met opvolging gedurende heel het leven van hun kinderen waarbij men hen allerlei vaardigheden kan leren, sociale vaardigheden leren op school, psychologische problemen leren voorkomen op school, kinderen waarden aanleren zodat ze respectvol met mekaar omgaan, preventie van pesten, dit doorzetten op het werk, ...
Er zijn voldoende mogelijkheden om psychologische hulp te krijgen. Zelfs gratis. Wat mij wel tegen de borst stoot is dat in bepaalde omstandigheden, zoals we hebben vastgesteld bij KDG, de overheid over de mogelijkheid beschikt om je medisch dossier te raadplegen. Hier in dit geval is het nog aanvaardbaar gezien de aard van de misdaad. Maar het kan dus. Zelfs gratis hulp bij het CAW wordt met naam, geboortedatum en adres geregistreerd.

Waarom collocaties vergemakkelijken ? Wat is er mis met de huidige procedure van gedwongen opname ?

Lessen opvoeding voor beginnende ouders ? Een beetje ernstig blijven. Binnenkort wordt er nog gevraagd een procedure te doorlopen zoals bij adoptie.
Oud 29 januari 2009, 00:17   #87
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In het dagelijkse leven hoef je trouwens niet al te veel te vrezen voor een psychotisch of schizofreen iemand (tijdens een psychose): schizofrenen kom je meestal tegen op straat ... ze bedelen er, zijn onverzorgd, spreken in zichzelf en doen niemand kwaad. [Deze mensen worden blijkbaar door geen enkele maatschappelijke structuur opgevangen... :-/ ]
Ik vind vooral dat er eens mag gestopt worden met het aanhalen van mogelijke symptomen bij bepaalde geestesstoornissen. De media doen momenteel op dat vlak goed hun best. Ik denk dat er ondertussen heel wat ouders zich onterecht beginnen ongerust maken over hun kinderen, om nog maar te zwijgen over partners. Geen paniekzaaierij aub.
Oud 29 januari 2009, 01:36   #88
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Ik las dat enkele jaren geleden de ouders KDG wilden plaatsen. Om een of andere reden is dit niet gelukt. Zoonlief zag dit waarschijnlijk niet goed zitten. Begrijpelijk. Ik stel mij de vraag hoe iemand, in welke toestand ook, zich moet voelen wetende dat je ouders je in een instelling willen plaatsen.
Ik vind dat de ouders wel ergens in de fout zijn gegaan. Eerst geneigd zijn om hem in een instelling te plaatsen, en hem nadien alleen laten gaan wonen. Sorry, hier klopt toch iets niet.
Ik las dat er onenigheid over was in familie of gezin, dat de psychiater het wel zo zag maar de huisarts niet en dat het daarom niet doorging.
Ik meen me te herinneren -uit wat ik leerde toen ik 18 was- dat voor een collocatiebevel wel méér dan alleen de psychiater en één familielid nodig is. Voor een vrijwillige opname natuurlijk niet zo veel: dokter en patient.
Er zijn, meen ik gelezen te hebben, 3 (of 4?) kinderen in het gezin en indien hij een zwaar storend element was (niet denkbeeldig) is het huren van een appartementje voor de meerderjarige natuurlijk een manier om de rust te herstellen. Toestand die ik elders zag bestaan.

Laatst gewijzigd door filosoof : 29 januari 2009 om 01:46.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2009, 01:44   #89
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
BMJ zoeken: Tennant & Rey natuurlijk en nog een reeks andere, o.m. een zeer grote Zweedse, Zammit geloof ik (70.000 personen, een ganse lichting vh leger!)
In the Lancet
Merete Nordentoft , Carsten Hjorthøj, recent, (maar betalend, ik heb geen abonnement thans)

BMJ is IMHO de best geordende site (en dikwijls niet betalend, the Lancet wél dus)
Pubmed geeft ook veel (titels) maar 't is soms een boeltje om 't artikel te recuperen)

Laatst gewijzigd door filosoof : 29 januari 2009 om 01:58.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2009, 17:21   #90
De_Laatste_Belg
Minister

De_Laatste_Belg's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik vind vooral dat er eens mag gestopt worden met het aanhalen van mogelijke symptomen bij bepaalde geestesstoornissen. De media doen momenteel op dat vlak goed hun best. Ik denk dat er ondertussen heel wat ouders zich onterecht beginnen ongerust maken over hun kinderen, om nog maar te zwijgen over partners. Geen paniekzaaierij aub.
Onze media zijn bezig met 'bladvulling'. Ze bieden tegen elkaar op met een hoeveelheid aan pagina's. Dat is niet in tegenspraak met wat hun eerste taak zou moeten zijn: Informeren. Integendeel, ze 'overinformeren'. Dat ligt volledig in de lijn van hun tweede taak: de adverteerder op grote oplagen verspreiden. Zij staan daarbij los van van het onderzoek, de onderzoekers, de aanklacht en de verdediging. En zo moet je ze ook lezen. Ze lezen als zijnde de officele aanklacht is naast de kwestie. Ze lezen als zijnde het officieel onderzoek is 'wishfull thinking'. Ze lezen als een verdediging of zelfs maar als verklarend is vergeten dat ze, net zoals u en ik, zoekende zijn.
Oud 29 januari 2009, 17:32   #91
Knipp
Banneling

Knipp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik stel mij de vraag hoe iemand, in welke toestand ook, zich moet voelen wetende dat je ouders je in een instelling willen plaatsen.
Je voelt je net niet vermoord ?

Laatst gewijzigd door Knipp : 29 januari 2009 om 17:32.
Knipp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2009, 17:46   #92
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De_Laatste_Belg Bekijk bericht
Zij staan daarbij los van van het onderzoek, de onderzoekers, de aanklacht en de verdediging. En zo moet je ze ook lezen. Ze lezen als zijnde de officele aanklacht is naast de kwestie. Ze lezen als zijnde het officieel onderzoek is 'wishfull thinking'. Ze lezen als een verdediging of zelfs maar als verklarend is vergeten dat ze, net zoals u en ik, zoekende zijn.
Er is geen reden waarom "officieel" altijd en overal de absolute norm zou moeten zijn. Overheidswaarheid is niet per definitie de enig geldige. Ook is de overheid geen eigenaar van de gepleegde feiten, dat zijn in eerste instantie de slachtoffers en hun nabestaanden, en in tweede instantie wij allen.
Oud 29 januari 2009, 17:47   #93
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knipp Bekijk bericht
Je voelt je net niet vermoord ?
Ik kan er in komen.

Dan rijst de vraag: wat nu?
Oud 29 januari 2009, 17:47   #94
Knipp
Banneling

Knipp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er is gewoon veel te weinig aandacht voor psychologische problemen in het algemeen...
Nee, dat vind ik niet. Aandacht genoeg.

Maar ik vermoed sterk dat er iets mis is met het paradigma, de categorieën rammelen, de geboden hulp werkt nooit echt, een echt causale verklaring ontbreekt,
veel meer dan een Grote Apotheek met sociale franjes is het niet.

Zag gisteren nog een reportage over een aantal onderzoekers waar psychisch niks mis mee was.
Ze boden zich vrijwillig aan bij een aantal instellingen,
kregen louter op grond van de zelfgegeven beschrijving van een aantal symptomen, prompt een stoornis opgestempeld (tot en met schizofreen) en werden in sommige gevallen pas na ettelijke weken 'observatie' terug 'gereleased'.
Oud 29 januari 2009, 17:54   #95
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Er zijn voldoende mogelijkheden om psychologische hulp te krijgen. Zelfs gratis. Wat mij wel tegen de borst stoot is dat in bepaalde omstandigheden, zoals we hebben vastgesteld bij KDG, de overheid over de mogelijkheid beschikt om je medisch dossier te raadplegen. Hier in dit geval is het nog aanvaardbaar gezien de aard van de misdaad. Maar het kan dus. Zelfs gratis hulp bij het CAW wordt met naam, geboortedatum en adres geregistreerd.
De drempel is blijkbaar toch veel te hoog, getuige het aantal mensen met psychische problematieken.
Bij het CAW is meestal enkel het eerste gesprek gratis bij mijn weten.

Verder juich ik het niet toe, maar de overheid en dataverzamelingsbureaus hebben toegang tot tal van gegevens over de bevolking. Deze worden bijgehouden voor wetenschappelijk onderzoek (in leuke statistiekjes gegoten) of voor marketingdoeleinden... Daar valt denk ik niet veel tegen te doen. We kunnen enkel hopen dat er geen misbruik gemaakt wordt van die informatie.

Citaat:
Waarom collocaties vergemakkelijken ? Wat is er mis met de huidige procedure van gedwongen opname ?
Het lukt niet.
Hoe gestoord iemand ook is en hoezeer hij daardoor ook zijn omgeving teistert of zelfdodingsneigingen heeft, je krijgt hem niet vast zolang hij niet wil. Dat betekent dat jij met de onomkeerbare brokken zit opgescheept.
Vraag maar eens rond aan mensen die te maken hebben met mensen met psychologische problemen...

Citaat:
Lessen opvoeding voor beginnende ouders ? Een beetje ernstig blijven. Binnenkort wordt er nog gevraagd een procedure te doorlopen zoals bij adoptie.
Dat zou helemaal geen slecht idee zijn.
Waarom zou je immers op alle vlakken je bekwaamheid moeten bewijzen als je de pech hebt onvruchtbaar te zijn of dergelijke, terwijl zomaar iedereen een eigen kind mag maken? Verdient dit eigen kind dan een minder goede en stabiele thuis of opvoeding dan een geadopteerd kind ofzo?
De overheid lijkt dit te insinueren met deze asymmetrische politiek...
Oud 29 januari 2009, 18:00   #96
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Nee, dat vind ik niet. Aandacht genoeg.

Citaat:
Maar ik vermoed sterk dat er iets mis is met het paradigma, de categorieën rammelen, de geboden hulp werkt nooit echt, een echt causale verklaring ontbreekt,
veel meer dan een Grote Apotheek met sociale franjes is het niet.

Zag gisteren nog een reportage over een aantal onderzoekers waar psychisch niks mis mee was.
Ze boden zich vrijwillig aan bij een aantal instellingen,
kregen louter op grond van de zelfgegeven beschrijving van een aantal symptomen, prompt een stoornis opgestempeld (tot en met schizofreen) en werden in sommige gevallen pas na ettelijke weken 'observatie' terug 'gereleased'.
Dat experiment is vroeger al eens gebeurd...
Geen enkele humane wetenschap is een exacte wetenschap, zoals de term al zegt.
En uiteraard krijg je hopelijk een stoornis opgeplakt obv een zelfopgegeven beschrijving. Er wordt dan ook niet vanuit gegaan dat een patiënt voor de lol naar ons komt en zichzelf de meest zware symptomen toeschrijft, om eens te testen of het werkt.
Anderzijds zijn er wel vragenlijsten die kunnen nagaan in welke mate een patiënt geneigd is negatief (of positief) te overdrijven bij zijn zelfbeoordelingen.

Wat vooral geldt is dat het altijd makkelijk is om ergens kritiek op te geven, als je er totaal niet in thuis bent. De beste stuurlui staan uiteraard aan wal. Maar als u het zelf allemaal beter weet en kan, belet natuurlijk niets u om zelf tot een nieuwe nosologie af te komen. Als ze beter blijkt, wordt ze gegarandeerd geadapteerd.
Oud 29 januari 2009, 18:04   #97
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Daar ben ik het absoluut mee oneens.
Men kan de mensen niet genoeg informeren over de symptomen van bepaalde psychologische stoornissen.
Het aantal mensen dat er rondlopen met een niet-officieel herkende stoornis is vermoedelijk enorm. Het zijn net die mensen die alle hulp die ze nodig hebben ontberen, en die vroeg of laat gevaarlijk kunnen worden, voor hunzelf, of voor hun omgeving. Deze mensen hebben daarnaast ook het recht op hulp omdat levenskwaliteit simpelweg een heel belangrijk iets is, een mensenrecht.
Oud 29 januari 2009, 18:41   #98
Knipp
Banneling

Knipp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Ik kan er in komen.

Dan rijst de vraag: wat nu?
Je bedoelt of ik alternatieven zie ?

Jonge startende bedrijven krijgen soms een mentor.
Zoiets ?
Weet niet of je de paradigma shift aanvoelt ?
Weg uit de medische begrippen.
Niet inzoemen op de depressie.
Inzoemen op wat er aanwezig is aan 'human capital'.
Investeringsadvies geven.
Aha, gij flipt op horror ? Al es gedacht aan de filmschool ?

Maar of dat een alternatief zou kunnen geweest zijn in casu 'het monster van de week' ?
Geen idee.
Ik kan me ook voorstellen dat er gekken bestaan van
een orde die m'n inlevingsvermogen overstijgt.
Of dat er bizondere ongelukkige combinaties bestaan.
Op duizend psychoten in spe zijn er 999 watjes.
De duizendste wordt Thrill Killer.
Of is het al deep down inside op z'n vijftiende ?

Delusions of grandeur. Er bestaat nogal wat variatie.
Oud 29 januari 2009, 18:51   #99
Knipp
Banneling

Knipp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als ze beter blijkt, wordt ze gegarandeerd geadapteerd.
Keep dreaming.

Beter voor wie of wat ?

Voor de omzet van de pharmacie ?

Voor de tewerkstelling in de sector ?

Voor het algemeen gevoel van welbehagen in het fabeltjesland 'extra muros' ?
Oud 29 januari 2009, 19:13   #100
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je bedoelt of ik alternatieven zie ?
Nee dat bedoelde ik niet. Ik vroeg me af wat ouders aanmoeten, als ze beslist hebben het ultieme verraad (hun kind laten opsluiten in de psychiatrie) niet te plegen.

Want daarmee is de situatie natuurlijk niet leefbaarder geworden voor het gezin, en daarmee is er ook nog geen vinger uitgestoken om de lijdende psychoot te helpen. En het is ook te laat om in een wip de fouten van 15 jaar opvoeding recht te zetten.

Er moet dus iets gebeuren.

Citaat:
Jonge startende bedrijven krijgen soms een mentor.
Zoiets ?
Weet niet of je de paradigma shift aanvoelt ?
Weg uit de medische begrippen.
Niet inzoemen op de depressie.
Inzoemen op wat er aanwezig is aan 'human capital'.
Investeringsadvies geven.
Aha, gij flipt op horror ? Al es gedacht aan de filmschool ?
Ik vind dit wel een schitterende denkpiste.

De enige manier om zo'n benadering op de agenda te krijgen is, vrees ik, er zelf mee te beginnen.

Citaat:
Maar of dat een alternatief zou kunnen geweest zijn in casu 'het monster van de week' ?
Geen idee.
Ik kan me ook voorstellen dat er gekken bestaan van
een orde die m'n inlevingsvermogen overstijgt.
Of dat er bizondere ongelukkige combinaties bestaan.
Op duizend psychoten in spe zijn er 999 watjes.
De duizendste wordt Thrill Killer.
Of is het al deep down inside op z'n vijftiende ?
Ik denk idd dat Kim op zijn 15de al ver heen was.

Laatst gewijzigd door E. Gidius : 29 januari 2009 om 19:14.
E. Gidius is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be