![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
Bekijk resultaten enquête: Hoe de Irak-crisis oplossen ? | |||
De geallieerden moeten doorbijten en hun wil opleggen |
![]() ![]() ![]() |
9 | 20,00% |
De geallieerden moeten hun troepen terugtrekken zodat de Sjiïeten en Soenieten het onderling zelf kunnen uitvechten |
![]() ![]() ![]() |
8 | 17,78% |
Irak moet voorlopig onder VN-mandaat worden geplaatst in afwachting van een definitieve oplossing |
![]() ![]() ![]() |
20 | 44,44% |
Nu gebleken is dat Irak toch geen massavernietigingswapens heeft, kan de macht opnieuw worden overgedragen aan Sadam Hoessein zodat hij het vuile werk kan opknappen |
![]() ![]() ![]() |
8 | 17,78% |
Aantal stemmers: 45. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 | |||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#82 | |
|
![]() Citaat:
Japan was compleet anders dan iraq maar dat zal te lang duren om uit te leggen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#83 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Komaan wat voor praat noem jij dit dan kerel? Praat voor iemand van 5 jaar ja. Dat je anti Bush bent tot daar aan toe maar deze soldaten kunnen er ook niets aan doen é. Of de Italiaan die eerder deze week een nekschot heeft gekregen é. Ja was eigenlijk ook een amerikaan dus what the hell. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#84 | ||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() ![]()
![]() |
![]() |
#85 | |
|
![]() Citaat:
Of het de VS zal lukken in Irak te realiseren wat ze voorop gezet hebben weet ik niet. Dat kan niemand nu al weten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#86 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ik zie hier (en niet alleen hier) infeite 2 opkomende fenomenen: - korte termijn denken, - een onvermogen om het bos door de bomen te zien. Beiden zijn het gevolg van de globalisatie en de information revolution: we willen en krijgen steeds maar alles onmiddellijk en we worden overstelpt met informatie en desinformatie. Elk detail is nagenoeg live te volgen op tv. Goede analyses en syntheses maken wordt dus steeds belangrijker, en diegenen die dit kunnen zijn schaars. Een derde fenomeen is een gebrek aan realisme, aan "visie", dat verbaast mij ook... Soit, 't is maar een algemene bedenking... niemand specifiek geviseerd.
![]() |
![]() |
#87 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Ik zuig dit dus niet uit m'n duim... Uw reactie is exact dezelfde als de mijne toen BushCo kort na de invasie zijn eerste timings bekend maakte. En die "schietkraam-theorie"... enfin, ik ben blij dat u niet gepoogd hebt om die tegen mij uit te spelen, zoals sommigen. U weet heel goed dat die meer dan reëel is; nu reeds staat het vast dat er vanuit Iran en Jordanië talloze amateur-schutters op weg zijn op trofeeënjacht... Ik vind het dus ronduit onverantwoord dat de US op zo'n ondoordachte manier het leven van z'n militairen op het spel zet. ... en voor wat eigenlijk? Dat heeft nog niemand mij haarfijn kunnen verduidelijken (buiten wat algemeen getheoretiseer); het zal toch niet zijn dat Bush teveel geluisterd heeft naar zijn goeie vriend Sharon? (neen, aan dergelijke speculaties wil ik me niet wagen... ![]() Indien Groot-Brittannië de handdoek in de ring had geworpen na het eerste jaar in WO II, dan aten we hier allemaal -Britten incluis- Sauerkraut mit Wurst en zaten we met een overontwikkelde musculatuur in de rechterarm. Dat wist de UK zelf ook maar al te goed... Die vergelijking gaat dus zeker niet op. Voor de UK was WO II immers niet een oorlog aan het andere eind van de wereld om één of ander vage en slecht gedefinieerde strategie uit te voeren.
![]() |
![]() |
#88 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Ik ben geen militair of politiek strateeg, maar dat hoef je ook niet te zijn om te zien dat de hele operatie rotslecht is voorbereid. Bush heeft zichzelf overschat; de VS kan nooit (read my lips: NEVER) op eigen houtje orde brengen in Irak. Daarvoor is een zeer brede coalitie nodig die de VS vandaag eenvoudigweg niet k�*n bijeenkrijgen en -houden. (al was het alleen al omdat de economische belangen zo groot zijn) Zo simpel is dat. En alle mooie plannen en strategieën zijn niks, nulkommanul waard als je niet de middelen hebt om ze waar te maken. D�*t had Bush op voorhand moeten inzien. En tot slot... is er nog de kleine kwestie van de integriteit en geloofwaardigheid. Mag misschien bijkomstig lijken, maar is het allerminst. De president van de Verenigde Staten heeft de wereldgemeenschap en zijn eigen volk voorgelogen (alle excuses en uitvluchten ten spijt) en flagrant misbruik gemaakt van de terechte verontwaardiging na de aanslagen van 9/11. En zoiets is een staatsman onwaardig. En alle "kazakkendraaierij" in de wereld -van WMD's tot het brengen van de "verlichting"- verandert daar geen ene moer aan. Tijd voor een nieuw bewind dat er hopelijk wel in slaagt om voldoende buitenlandse steun (liefst via de VN) op te bouwen om nog te redden wat er te redden valt in Irak.
![]() |
![]() |
#89 |
|
![]() En wat zou uw alternatief geweest zijn? De Clinton-politiek voortzetten en zo af en toe wat bombardementen uitvoeren?
Overigens is het helemaal niet zo dat Bush gezegd heeft dat hij na 1 jaar alle VS-troepen wou terugtrekken. En tenslotte is de idee dat het gemakkelijker zou zijn om meer orde te brengen in Irak als er nog meer landen bij zouden betrokken zijn helemaal lachwekkend. Iemand moet de leiding hebben, anders krijg je een internationale kakofonie die tegen elkaar uitgespeeld wordt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#90 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
De idee dat de US het alleen kan rooien onder deze omstandigheden is ronduit absurd... alleen al omwille van het kostenplaatje. En ja, dankzij de zeer bekwame diplomatieke strategie heeft Bush zich om zo te zeggen "in een hoekje geverfd"... Blijkt ook uit het feit dat men nu al bestanden moet gaan afsluiten met fundamentalistische terreurbendes...
![]() |
![]() |
#91 |
|
![]() Wel het aantal troepen wordt aangepast aan de noodzaak hé.
Op mijn eerste vraag antwoordde u alweer niet. En wie moet er volgens u dan wel betrokken worden bij de operaties in Irak en op welke manier? |
![]() |
![]() |
![]() |
#92 | ||||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Bepaalde situaties en ontwikkelingen zijn zo bovendien zo onvoorspelbaar dat een zekere improvisatie onvermijdelijk is, en wat je dan ook doet, je zal altijd kritiek krijgen. Ik blijf erbij dat de VS met éénheid van "command" nog het beste geplaatst is om snel en doeltreffend te interveniëren in zéér moeilijke situaties, en strategie snel aan te passen aan wijzigende omstandigheden. Ik kijk daarbij ook naar de alternatieven, zoals een aanpak door de VN. Ik zou de VN nog wel eens bezig willen zien in Irak, en wat er allemaal zou gebeuren als europese (belgische) soldaten sneuvelen bij bosjes... Eens zien wat voor blunders er dan (politiek en militair) gemaakt worden.... Daarstraks Mark Eyskens dit ook nog eens horen zeggen op canvas... Het valt me trouwens op de Claes en Eyskens zich terzake nooit "per saldo" negatief uitlaten over de VS en nochtans ook de fouten en tekortkomingen van de VS strategiën durven aanduiden. Citaat:
De persoon en entourage van Bush zijn inzake PR zéér zeker zeer tegenvallend. Daar ben ik het volledig mee eens. En wat de brede coalitie betreft: ik herhaal dat de meeste andere coalitiepartners wel snel zouden afdruipen, met alle gevolgen vandien, wanneer ze maandelijks tientallen doden tellen in eigen rangen. En de kakafonie en blunders die ontstaan bij een gebrek aan "éénheid" van command... ik moet er niet aan denken. Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#93 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() ...en de hamvraag blijft natuurlijk nog open. Was een gewapend optreden in Irak (regime change) wel nodig? Of was het enkel een fixatie met bijbehorende gezichtsvernauwing bij een aantal figuren in Washington? Ware het niet beter om via een zeer brede coalitie langs diplomatieke weg (bekrachtigd door de VN) de nodige garanties te bekomen dat Irak op middellange en lange termijn geen gevaar voor de regio mee kon opleveren? De VS had een sterk diplomatiek uitgangspunt na de inval in Afghanistan... en heeft dat momentum volledig verloren toen het al snel duidelijk werd waar het in Irak naartoe aan het gaan was.
Nu blijkt dat de kurk van de fles is in Irak en dat er niet meer, maar veel minder stabiliteit is in die regio. Objectief beschouwd is de Iraakse burger er zeer zeker niet beter aan toe en steeds meer van die burgers beginnen dat nu ook te zien... En ondertussen zit de situatie voor alle partijen muurvast. Ik heb de persconferentie van Bush gezien (en door verschillende analysten horen duiden) en... echt sterk kwam de Bush administration er toch niet uit. Het nation building experiment is op z'n zachtst gezegd een zeer naïeve natte droom gebleken. En niets wat erop wijst dat dit nu plots gaat omslaan. De enige die enig voordeel heeft bij deze situatie is Israël, die de "dreiging" van een sterke arabische staat "binnen raketbereik" nu wel ziet afgenomen. Ik zie de UNO ook niet meteen het (militiare) initatief overnemen, maar moet wel het platform bieden waarbinnen een policy, een strategie formeel ook voor de internationale gemeenschap wordt bekrachtigd en verduidelijkt. De VS hebben gekozen om dit niet te doen en zitten daarmee met een zeer groot probleem in de internationale diplomatie... en dat er intenser internationaal zal moeten samengewerkt worden staat nu reeds vast.
![]() |
#94 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#95 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#96 | ||
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#97 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
En Saddam... sja, waarom hebben ze die niet gewoon uitgeschakeld met een gerichte assassinatie zoals Israel doet met de top van Hamas? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#98 |
|
![]() Er sterven momenteel in Iral veel minder mensen dan onder Saddam.
Saddam elimineren zoals met Rantissi gebeurt is zou zo éénvoudig niet geweest zijn en zou op zich geen kans geboden hebben om iets constructiefs te doen in Irak. |
![]() |
![]() |
![]() |
#99 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |