Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Hoe ziet u Groot Nederland?
met een Koningshuis 16 45,71%
als Republiek 19 54,29%
Aantal stemmers: 35. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 11 april 2009, 22:31   #81
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Dure folklore dan in Nederland.

"Het monarchistische systeem is verworden tot een (verkapt) totalitair machtsapparaat. De koninklijke familie behoort tot de rijkste ter wereld. Zij leven in opulente luxe en weelde, terwijl het Nederlandse volk een van de hoogste belastingen ter wereld moet betalen, betaalt de koninklijke familie geen belasting. De armoede neemt snel toe, met name onder de oude van dagen. Onderhoud van Beatrix en haar familie kost de Nederlandse belastingbetaler 500.000 + Euro per dag. (168 + millioen Euro per jaar).

Mede door de enorme rijkdom van Beatrix ( nr 9 op de ranglijst "rijkste vrouwen ter wereld") oefent zij een grote macht uit over de Nederlandse politiek. Deze macht wordt nog versterkt doordat zij o.a. commisarissen van de Koningin en burgemeesters benoemt. Hiermee heeft ze greep en invloed op de politieke partijen en het ambtelijk apparaat van de hoogste tot de laagste regionen."
nog zo'n kwaliteitscitaat?

U zult met meer moeten komen dan googelen en een paar u welgevallige meningen van anderen plakken.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2009, 22:44   #82
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Het geschatte vermogen van de Oranjes is overigens al aangepast van in de miljarden, naar honderden miljoenen, nog veel maar of je daar een van de rijkste vrouwen mee wordt? Tevens moet er een onderscheid worden gemaakt in kosten voor de functie van staatshoofd, dat ben je ook aan een president kwijt. Het onderhoud van de paleizen, deze zijn van de staat, hier mag de monarch om wille van de functie gebruik van maken, verder zijn het monumenten, dus onderhoudskosten houden we ook in een ander staatsbestel. Deze kosten moeten er eigenlijk nog vanaf om tot een beter beeld te komen. Het is echter wel zo dat het in de loop der jaren onduidelijk was geworden, hoe en via wat alles werd gefinancierd, daarmee heeft ex-minister Zalm en een commissie voorstellen gedaan, om de boekhouding van het koningshuis en het staatshoofd overzichtelijker te maken...
Oud 12 april 2009, 08:48   #83
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
nog zo'n kwaliteitscitaat?

U zult met meer moeten komen dan googelen en een paar u welgevallige meningen van anderen plakken.
U moet niet zo hoog van de toren blazen in deze. En niet zo denigrerend doen over 'googelen'. Iedereen 'googelt'. Dat is nu eenmaal een kenmerk van onze tijd om informatie te vergaren. Voor mijn part moogt u dezelfde informatie vergaren door eerst naar uw stadsbibliotheek te lopen en daar een uur gaan zoeken naar een boek waar die informatie in staat. Mocht u het daar ooit vinden natuurlijk. Dat komt maar precies op hetzelfde neer. En uiteindelijk googelt u maar juist zoals al de anderen hier op dit forum. Maar het zou wel eens kunnen dat u het in een ander woordelijk kleedje giet, zodat men denkt dat het uw eigen woorden zijn. Ik verberg het niet dat ik googel want ik haal aan en plaats de tekst tussen haakjes. En nog iets: sinds uw geboorte pleegde u plagiaat door uw vader en uw moeder constant na te praten. Toen was u al aan het 'googelen'. Alleen, u wist het nog niet.

Er is niets pejoratiefs aan googelen. En mocht die infomatie onjuist, kunt u ze nog altijd tegenspreken. Degelijk onderbouwd dan. Maar natuurlijk, wanneer men de dag van vandaag snel informatie kan verzamelen, dan zit het er dik dat er informatie naar boven komt die u niet aanstaat. En dat uw koningin en de Oranjes er niet meer zo goedkoop van af komen dan in de tijd toen alles onder de mat werd geveegd en mensen informatie werd onthouden. Pech voor u dan. U leeft wellicht in de verkeerde tijd.

Laatst gewijzigd door system : 12 april 2009 om 08:58.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2009, 08:55   #84
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Het geschatte vermogen van de Oranjes is overigens al aangepast van in de miljarden, naar honderden miljoenen, nog veel maar of je daar een van de rijkste vrouwen mee wordt? Tevens moet er een onderscheid worden gemaakt in kosten voor de functie van staatshoofd, dat ben je ook aan een president kwijt. Het onderhoud van de paleizen, deze zijn van de staat, hier mag de monarch om wille van de functie gebruik van maken, verder zijn het monumenten, dus onderhoudskosten houden we ook in een ander staatsbestel. Deze kosten moeten er eigenlijk nog vanaf om tot een beter beeld te komen. Het is echter wel zo dat het in de loop der jaren onduidelijk was geworden, hoe en via wat alles werd gefinancierd, daarmee heeft ex-minister Zalm en een commissie voorstellen gedaan, om de boekhouding van het koningshuis en het staatshoofd overzichtelijker te maken...

U ontchoogelt me. Want nu u bent op een hypocriete manier bezig dingen recht te praten, die altijd krom zijn geweest, nog steeds krom zijn en altijd krom zullen blijven en dit zolang als er mensen zoals de Oranjes of andere dynastieën bestaan.
Oud 12 april 2009, 09:03   #85
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
"Op 28 juni 2001 meldde NRC Handelsblad dat het tijdschrift Forbes het vermogen van de Oranjes op 3,5 miljard dollar schatte. Maandag jongstleden bracht deze krant het bericht dat Forbes de schatting op aandringen van prins Bernhard had verlaagd van 2,5 miljard (vorig jaar) tot 250 miljoen dollar. Die cijfers zeggen meer over de werkwijze van Forbes dan over het vermogen van de Oranjes".

En zo denk ik er ook over.

Een slordige 20% en zelfs 31%
van Shell zouden in handen zijn van de Oranjes. De meningen verschillen over het exacte % . Persoonlijk vind het wat veel. In ieder geval zal dit wel wat meer waard zijn en enkele honderd miljoenen dollars. In het slechtste geval, zelfs al mocht het aandeel van de Oranjes in Shell (de Koninklijke Olie...) maar 5% zijn, zitten we reeds in de miljarden dollars!

Laatst gewijzigd door system : 12 april 2009 om 09:33.
Oud 12 april 2009, 09:17   #86
Max van Dietschland

Max van Dietschland's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sidharta Bekijk bericht
80% van de Nederlanders ,zien Willem Alexander en Maxima graag als koning en koningin.
Dus dat zal niet snel veranderen.
Dan geen Groot-Nederland. Zo simpel is dat. Vlaanderen kan perfect onafhankelijk zijn. Geen Calvinisten aan het hoofd.

https://x.com/dietschland

Laatst gewijzigd door Max van Dietschland : 12 april 2009 om 09:17.
Max van Dietschland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2009, 09:41   #87
JP Coen
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
Dan geen Groot-Nederland. Zo simpel is dat. Vlaanderen kan perfect onafhankelijk zijn. Geen Calvinisten aan het hoofd.
Geen probleem.
Nederland kan prima zonder Vlaanderen,
Dat hebben we al 400 jaar gedaan en dat kan nog wel 400 jaar.

Vlamingen hebben al 400 jaar voor de Spanjaarden ,Oostenrijkers en Fransen gekozen en dat zullen ze nog jaren doen, voordat ze onafhankelijk zijn.
De meeste Nederlanders hebben geen verwachtingen meer van de Vlamingen.
Slechts enkele zotten lopen nog te dromen van Groot Nederland.

Wat mezelf betreft, Als Nederland en Vlaanderen samen kunnen gaan, dan zie ik het als een winstpunt, als dat niet zo is ,vind ik het ook goed.
We kunnen ook als buren leven.
Het is graag of traag ,wat mij betreft.

Laatst gewijzigd door JP Coen : 12 april 2009 om 09:44.
JP Coen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2009, 09:58   #88
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Félicien Bwanatongo Bekijk bericht
Wat een dom volk.
Dan beweert u dat alle landen die koningshuizen hebben, dom zijn? Totaal onzin!
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2009, 11:04   #89
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oud 12 april 2009, 11:10   #90
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Félicien Bwanatongo Bekijk bericht
Een klein nederland, zoals het is dus.

Als Vlaanderen überhaupt al zou moeten aansluiten bij een ander land, laat het dan Duitsland zijn.
En dan maar klagen bij moderators als je verweten wordt een fascist te zijn....
Ik volg het Russisch narratief.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2009, 11:10   #91
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoezo niet?
Ik volg het Russisch narratief.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2009, 11:25   #92
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U moet niet zo hoog van de toren blazen in deze. En niet zo denigrerend doen over 'googelen'. Iedereen 'googelt'. Dat is nu eenmaal een kenmerk van onze tijd om informatie te vergaren. Voor mijn part moogt u dezelfde informatie vergaren door eerst naar uw stadsbibliotheek te lopen en daar een uur gaan zoeken naar een boek waar die informatie in staat. Mocht u het daar ooit vinden natuurlijk. Dat komt maar precies op hetzelfde neer. En uiteindelijk googelt u maar juist zoals al de anderen hier op dit forum. Maar het zou wel eens kunnen dat u het in een ander woordelijk kleedje giet, zodat men denkt dat het uw eigen woorden zijn. Ik verberg het niet dat ik googel want ik haal aan en plaats de tekst tussen haakjes. En nog iets: sinds uw geboorte pleegde u plagiaat door uw vader en uw moeder constant na te praten. Toen was u al aan het 'googelen'. Alleen, u wist het nog niet.

Er is niets pejoratiefs aan googelen. En mocht die infomatie onjuist, kunt u ze nog altijd tegenspreken. Degelijk onderbouwd dan. Maar natuurlijk, wanneer men de dag van vandaag snel informatie kan verzamelen, dan zit het er dik dat er informatie naar boven komt die u niet aanstaat. En dat uw koningin en de Oranjes er niet meer zo goedkoop van af komen dan in de tijd toen alles onder de mat werd geveegd en mensen informatie werd onthouden. Pech voor u dan. U leeft wellicht in de verkeerde tijd.
Welnee, ik gebruik google net als iedereen. Maar ik zoek in eerste instantie naar feiten en vermeld ook bijna altijd de bron. Uw bericht waar ik op reageerde was meer iemand anders' mening, dan een bron. Dat mag u opvoeren, maar dan niet verpakt feit of als waarheid.

Als ik dus meld dat volgens tns-nipo 85% van de bevolking van mening is dat Bea het goed doet en een fijn staatshoofd is, en u werpt tegen dat volgens u maar slechts 1 miljoen Nederlanders monarchist (6%; red.) zijn, en dat zonder degelijke bronvermelding, dan diskwalificeert u zich in de discussie en kunt u dergelijke reacties verwachten.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2009, 11:36   #93
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland
Wat een achterlijke, reactionaire en contra-reformatorische onzin! Het was net in Vlaanderen dat in de 16e eeuw het Calvinisme stevig wortel schoot en een enorme aanhang kende onder de bevolking. Van hier uit heeft de leer van Calvijn zich verspreid in het huidige Nederland. De R.K.K. heeft dit, met het Spaanse leger, letterlijk te vuur en te zwaard bestreden. Na de ramp van 1585 stond in Gent een derde van de woningen leeg! Gelukkig zijn er desondanks nog steeds Protestanten in Vlaanderen.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2009, 12:58   #94
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JP Coen
Vlamingen hebben al 400 jaar voor de Spanjaarden ,Oostenrijkers en Fransen gekozen en dat zullen ze nog jaren doen, voordat ze onafhankelijk zijn.
Het zijn niet Vlamingen die voor die vreemde bezetters gekozen hebben, zij hadden gewoon niets in de pap te brokken. Anderen hebben destijds voor hen beslist. En die anderen, dat was een bont gezelschap van zowel religieuze als politieke machthebbers.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2009, 12:59   #95
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U ontchoogelt me. Want nu u bent op een hypocriete manier bezig dingen recht te praten, die altijd krom zijn geweest, nog steeds krom zijn en altijd krom zullen blijven en dit zolang als er mensen zoals de Oranjes of andere dynastieën bestaan.
Dat valt wel mee, ik zeg alleen maar dat (een deel van) deze kosten ook worden gemaakt zonder koningshuis. Wanneer je een faire vergelijking over de kosten wilt, dan lijkt het me zo dat je deze kosten niet meeneemt of daar een duidelijk onderscheid in aanbrengt...
Oud 12 april 2009, 13:17   #96
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Een alleenheerschappij is onverzoenbaar met de eeuwenoude democratische traditie die Nederland kent. Noord-Nederland is nog maar 20 jaar langer een formele monarchie dan België, dus ik zie niet in waarom de Oranje-dictatuur meer legitimiteit zou hebben dan de Van Saksen-Coburg-dictatuur.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2009, 13:24   #97
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Een alleenheerschappij is onverzoenbaar met de eeuwenoude democratische traditie die Nederland kent. Noord-Nederland is nog maar 20 jaar langer een formele monarchie dan België, dus ik zie niet in waarom de Oranje-dictatuur meer legitimiteit zou hebben dan de Van Saksen-Coburg-dictatuur.
de Oranje-dictatuur bestaat al lang niet meer terwijl de Saksen-Coburg-dictatuur nog altijd bestaat.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 12 april 2009 om 13:25.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2009, 13:59   #98
xrc
Parlementsvoorzitter

xrc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
En dan maar klagen bij moderators als je verweten wordt een fascist te zijn....
Los van het feit dat ik het een slecht voorstel vind om Vlaanderen bij Duitsland te voegen, is het een beetje dwaas iemand fascist (heeft er zelfs niets mee te maken) te noemen omdat hij daar wel voor is. Er zijn forumleden die Vlaanderen bij Frankrijk willen voegen, maar daar kan je zo geen beladen term op plakken hé.
xrc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2009, 14:04   #99
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
de Oranje-dictatuur bestaat al lang niet meer terwijl de Saksen-Coburg-dictatuur nog altijd bestaat.
Ontkent u dat Nederland een monarchie kent?
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2009, 14:12   #100
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Ontkent u dat Nederland een monarchie kent?
ik heb niets ontkent.

Nederland heeft idd een monarchie maar een veel betere dan de Belgische.
vergeet niet dat er eind 2008 er een Francofone staatsgreep plaatsnam gesteund door Albert Bibber.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:46.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be