Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 april 2009, 23:20   #81
DannyS
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Mensen zonder argumenten... altijd schattig
Ach, toch iets wat op affectie lijkt? Tiens, tiens.

And now...the news:
The communist world is fallin' apart
The capitalists are just breakin' hearts
Money is the reason to be
It makes me just wanna sing Louie Louie

Laatst gewijzigd door DannyS : 16 april 2009 om 23:38.
DannyS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2009, 23:43   #82
DannyS
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lysander Bekijk bericht
Toch een reden om prestatie extra te belonen. Presteren is niet leuk, maar het heeft wel positieve gevolgen voor: de werkgever (hogere winst), voor de klant (lagere prijzen, betere kwaliteit) en voor de overheid (meer belastinginkomsten). Degenen die willen presteren, mogen hier ook voor beloond worden. Tzou toch wel erg triest zijn als degenen die zich mentaal en fysiek opofferen, niet beloond mogen worden?
Die worden niet beloond: Your Money Goes Back to The Rich, La-di-da.
Oud 17 april 2009, 07:44   #83
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DannyS Bekijk bericht
Ik ben voor een serieuse loonspanning
Mag ik zeggen dat dit niet duidelijk is uit uw betogen hier
Citaat:
en tegen werkloosheidsvallen...
Dat is in veel gevallen een eigen keuze. En een die ik begrijp. Als prematuur schoolverlater, zonder technische bagage of werklust, waarom zou je nog moeite doen om te werken?
Citaat:
en zogezegd gratis overuren.
Dat beslis je nog steeds zelf.
Citaat:
Zolang echter 15% van de werkenden en niet-werkenden in het rijke België deel uitmaken van een gezin dat onder de armoedegrens leeft,
Klag dit aan bij onze beste zakkenvullers in Brussel. Zij hebben het perverse systeem ingevoerd qua belastingen. Zelfs van een laag loon gaat er een belangrijk deel af op voorhand, en later word het nog eens afgeroomd. Om nog niet te spreken over alle taxjes en extra rekeningen die blijven binnenvallen. Voorbeeldje. De zorgkas. Voor ons is die €25 pp geen groot iets, nog niet eens 1 bezoekje aan onze favoriete Chinees. Maar voor een minimumloner een ramp.
Citaat:
kan je niet ongestraft dubbel zoveel geven aan slavendrijvers en verspillers die zich enkel extra inspannen als ze daarmee hun perverse onderdrukkingsdrang kunnen botvieren en de na decenia verworven eerlijke verloning, ongedaan kunnen maken.
Ik weet niet waar U werkt, maar ik zou eens een babbeltje gaan doen met professor Barabas. Blijkbaar stapt U uit de teletijdmachine rond de tijd van Daens aan de tikklok bij uw werkgever.
Mijn grote bazen hebben een 50-voud aan inkomen op jaarbasis, als het al zoweinig is. Maar slavendrijvers zijn het niet. Want anders zou ik er niet voor werken. Ze hebben ook geen flauw benul van wat ik doe. Hun taken liggen op een heel ander vlak, waar ik geen drol mee te maken wil hebben.
Citaat:
Sommigen hier betuigen nul respect voor degene die werkelijk inspanning doet om rond te komen.
Ik toon geen respect voor mensen die het niet verdienen.
Citaat:
Wie daarentegen aan het algemeen welzijn bijdraagt, mag voor mijn part dik betaald worden.
Met mijn inhumane inslag, ga ik dus mogen verhongeren in de goot, en U zou me die doorweekte krant nog afnemen ook.

Laatst gewijzigd door maddox : 17 april 2009 om 07:45.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2009, 10:48   #84
eno2
Banneling

Standaard

Er moest ook meer loontransparantie zijn bij uitkeringstrekkers.
Ook daar zijn de ongelijkheden groot.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2009, 10:49   #85
eno2
Banneling

Standaard

Men kan daar trouwens meer spreken van loontranspiratie.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2009, 18:00   #86
DannyS
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Dat is in veel gevallen een eigen keuze. En een die ik begrijp. Als prematuur schoolverlater, zonder technische bagage of werklust, waarom zou je nog moeite doen om te werken?
Heel eenvoudig omdat je dan wel kan leven.
Met werkloosheidsval doel ik -zoals eno2 lijkt te beseffen- op de hogere uitkeringen: Het bestaansminimum (van erkende invaliden) is slechts 38% van wat je tegenwoordig in de primaire arbeidsongeschiktheid kan binnenrijven. Ik las onlangs dat een half miljoen mensen van die ongeschiktheid profiteren, terwijl er slechts enkele invaliden zijn. Bij de eerste controle valt namelijk bijna iedereen door de mand. Spijtig dat dit pas na een jaar gebeurd.
Citaat:
Dat beslis je nog steeds zelf.
Gij hebt hier niks te beslissen: de fiscale fraude (uit o.a. zwartwerk en niet-aangegeven overuren) bedraagt tot tien maal ons huidige begrotingstekort. Schaam je!
Citaat:
Klag dit aan bij onze beste zakkenvullers in Brussel. Zij hebben het perverse systeem ingevoerd qua belastingen. Zelfs van een laag loon gaat er een belangrijk deel af op voorhand, en later word het nog eens afgeroomd. Om nog niet te spreken over alle taxjes en extra rekeningen die blijven binnenvallen. Voorbeeldje. De zorgkas. Voor ons is die €25 pp geen groot iets, nog niet eens 1 bezoekje aan onze favoriete Chinees. Maar voor een minimumloner een ramp.
Mijn buurman betaalt € 7800 huur voor een kruipkot. Dat is bijna het volledige bestaansminimum.
Citaat:
Ik weet niet waar U werkt, maar ik zou eens een babbeltje gaan doen met professor Barabas. Blijkbaar stapt U uit de teletijdmachine rond de tijd van Daens aan de tikklok bij uw werkgever.
Mijn grote bazen hebben een 50-voud aan inkomen op jaarbasis, als het al zoweinig is. Maar slavendrijvers zijn het niet. Want anders zou ik er niet voor werken. Ze hebben ook geen flauw benul van wat ik doe. Hun taken liggen op een heel ander vlak, waar ik geen drol mee te maken wil hebben.
Het Belgisch bbp is veel hoger dan in de tijd van Daens, maar ze betalen meer divident uit dan loon. De lonen volgen de stijging van de bedrijfswinsten niet.
Citaat:
Ik toon geen respect voor mensen die het niet verdienen.
Wie verdient wat niet?
Citaat:
Met mijn inhumane inslag, ga ik dus mogen verhongeren in de goot, en U zou me die doorweekte krant nog afnemen ook.
Als je zelfs slechts 2% vraagt van de inkomsten uit vermogens boven het anderhalf miljoen, is dat al genoeg om de armoede uit België te verdrijven. Lees je krant!
Oud 17 april 2009, 18:45   #87
DannyS
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Klag dit aan bij onze beste zakkenvullers in Brussel.
Oh, hun inkomen was ik vergeten te vermelden:
- Voorzitter van het Vlaams parlement: € 16 000 p. maand
- Federale staatssecretarissen krijgen maandelijks 10.295 euro

Dat is echter een peulschil vergeleken met wat de vele onbekwame burgemeesters van kleine gemeenten per inwoner kosten.
Oud 17 april 2009, 20:33   #88
DannyS
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
De aandeelhouders zijn dus de slavendrijvers en je bazen hun adjudanten. Jij behoort tot de grote meerderheid wiens koopkracht in de loop van decenia weleenswaar daalt, terwijl je steeds harder moet werken, maar die toch boven de armoedegrens blijft zolang je werk hebt. Wie echter met het drievoud van een bestaansminimum toch beweert te moeten uitkijken om rond te komen, en gelijktijdig diezelfde bestaanminumtrekkers verwijt geen budgettten te kunnen beheren, ook die zouden ze zijn stemrecht moeten ontnemen, tot bescherming van de maatschappij tegen abnormalen (wet van 9 april 1930).
Oud 18 april 2009, 17:59   #89
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Die uitkeringen krijg je dan ook om niets te doen. Logisch dus en geheel normaal dat die maar een fractie van die 25000€ zijn...

Maar dat neemt niet weg dat het geen kunst is om 25000€ uit te geven. Ik denk dat ik met gemak de helft daarvan uitgeef, alleen al aan snoepreisjes, reisjes en uitgaan...
Op dit vlak geef ik je volmondig gelijk. Ik bedoel met het feit dat ik mij enige luxe permiteer dat ik ga winkelen in de Carrefour en niet in 'den Aldi'. Dat ik mij af en toe eens biologische producten aanschaf. Dat ik tijdens het uitgaan eens zot kan doen met cocktails en eens een rondje te geven. Dat ik toch minstens 3 keer per maand privé op restaurant kan gaan en een keer per jaar voor m'n plezier op reis. Dus is het idd niet moeilijk om 25000 euro op een jaar uit te geven. En zulke 'luxes' vind ik zeker in vergelijking met sommige andere 'uitspattingen' allesbehalve 'exuberant'.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2009, 18:02   #90
Tavek
Banneling

Standaard

Ik doe niks (geen reizen, geen dure aankopen) buiten goed eten.

Mijn geld gaat op aan restaurants
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2009, 18:41   #91
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik doe niks (geen reizen, geen dure aankopen) buiten goed eten.

Mijn geld gaat op aan restaurants
Een begrijpelijke keuze, goed en gezellig eten is dan ook quasi onbetaalbaar en een orgastische ervaring. En meestal geldt dan ook nog eens de regel 'hoe duurder, hoe gezonder de keuken' (neem van mij aan, sterrenrestaurants die onverantwoord bindmiddelen gebruiken begaan een doodzonde).
Oud 18 april 2009, 20:30   #92
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Een begrijpelijke keuze, goed en gezellig eten is dan ook quasi onbetaalbaar en een orgastische ervaring. En meestal geldt dan ook nog eens de regel 'hoe duurder, hoe gezonder de keuken' (neem van mij aan, sterrenrestaurants die onverantwoord bindmiddelen gebruiken begaan een doodzonde).
Als ik smiddags enkel broodjes eet (a la panos) val ik vollen bak af en kan ik ni goed werken. Warm eten is noodzakelijk. Dusja, ik jaag gemakkellijk 400-500 euro per maand erdoor aan voedsel :s

Nugoed, het is een van de betere dingen van het leven, dus ik klaag niet helemaal
Oud 18 april 2009, 20:37   #93
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Als ik smiddags enkel broodjes eet (a la panos) val ik vollen bak af en kan ik ni goed werken. Warm eten is noodzakelijk. Dusja, ik jaag gemakkellijk 400-500 euro per maand erdoor aan voedsel :s

Nugoed, het is een van de betere dingen van het leven, dus ik klaag niet helemaal
Ik vind 400 �* 500 euro per maand besteden aan eten nog niet zo abnormaal veel. Is dat dan met restaurantbezoeken bij? In 'mijn gouden tijd', toen ik nog thuis woonde en werkte en die nu helaas achter mij ligt, ging ik minstens één keer per week op restaurant. Neem 50 �* 70 euro voor een gemiddeld restaurantbezoek, dan kom je toch al uit aan een 300 euro per maand. Voor het 'thuiseten': als ik een volle kar van Carrefour of Delhaize heb, kom ik uit op 150 �* 200 euro. Ik ken inderdaad ook mensen die zogernaamd met 200 euro in de maand in totaal rondkomen, maar dat zijn dan exclusieve Lidl of Aldi winkelaars.

Laatst gewijzigd door freespirit : 18 april 2009 om 20:38.
Oud 18 april 2009, 23:10   #94
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik vind 400 �* 500 euro per maand besteden aan eten nog niet zo abnormaal veel. Is dat dan met restaurantbezoeken bij? In 'mijn gouden tijd', toen ik nog thuis woonde en werkte en die nu helaas achter mij ligt, ging ik minstens één keer per week op restaurant. Neem 50 �* 70 euro voor een gemiddeld restaurantbezoek, dan kom je toch al uit aan een 300 euro per maand. Voor het 'thuiseten': als ik een volle kar van Carrefour of Delhaize heb, kom ik uit op 150 �* 200 euro. Ik ken inderdaad ook mensen die zogernaamd met 200 euro in de maand in totaal rondkomen, maar dat zijn dan exclusieve Lidl of Aldi winkelaars.
Das all-in, en dan doe ik nog niet overdreven kwa restaurantbezoek.
Oud 19 april 2009, 11:37   #95
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Das all-in, en dan doe ik nog niet overdreven kwa restaurantbezoek.
Dan maf je mij ook gerust een 'big spender' aan voedsel en drank beschouwen. 500 euro per maand is als alleenwonende geen uitzondering. Ik heb ergens gelezen dat een gemiddeld gezin nog maar 15 % van zijn uitgaven aan voedsel besteedt en de maandelijkse totale kosten voor energie en communicatie (internet, telefoon, GSM, elektriciteit, verwarming, ...) zelfs hoger liggen dan deze van de levensmiddelen uit de supermarkt. Ik betaal makkelijk per maand 25 �* 30 % van m'n inkomen aan voedsel. Maar bij mij vind je dan ook geen River Cola of Cara Pils in de frigo.
Oud 19 april 2009, 21:16   #96
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Op dit vlak geef ik je volmondig gelijk. Ik bedoel met het feit dat ik mij enige luxe permiteer dat ik ga winkelen in de Carrefour en niet in 'den Aldi'. Dat ik mij af en toe eens biologische producten aanschaf. Dat ik tijdens het uitgaan eens zot kan doen met cocktails en eens een rondje te geven. Dat ik toch minstens 3 keer per maand privé op restaurant kan gaan en een keer per jaar voor m'n plezier op reis. Dus is het idd niet moeilijk om 25000 euro op een jaar uit te geven. En zulke 'luxes' vind ik zeker in vergelijking met sommige andere 'uitspattingen' allesbehalve 'exuberant'.
Ach, ieder zijn luxe en ieder zijn uitspattingen. Voor jou is dat in de carrefour winkelen en af en toe een reisen zo, voor mij is dat qua geld nergens rekening mee moeten houden en gewoon doen en laten wat ik wil of niet wil. Ik kijk letterlijk nooit ofte nimmer naar geld; 10000€ geef ik op jaarbasis sowieso uit aan uitgaan en zo en het simpele feit dat ik dat kan doen is mijn luxe.

Laatst gewijzigd door Sfax : 19 april 2009 om 21:17.
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2009, 00:17   #97
DannyS
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Op dit vlak geef ik je volmondig gelijk.
Ik niet: In de primaire arbeidsongeschiktheid krijg je veel meer dan een logische of normale fractie van die 25000, je loon.
En dat is niet eerlijk omdat, wanneer het er bij die hoge uitkeringen op aan komt je ongeschiktheid te bewijzen (erkening van invaliditeit), de meesten helemaal niet arbeidsongeschikt blijken te zijn.
Trouwens de sociale lasten die je je hele leven hebt afgedragen, had jij die ook gekregen met "niks doen"? In mijn contract met de staat staat dat die bij ziekte recht geven op een percentage van het gederft loon. Wel , het bestaansminimum van een invalide is lager dan dat pecentage van het minimumloon: Contractbreuk, dus.
Oud 20 april 2009, 00:25   #98
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DannyS Bekijk bericht
Mijn buurman betaalt € 7800 huur voor een kruipkot. Dat is bijna het volledige bestaansminimum.
Ik huur een ruime bemeubelde studio in het centrum van Antwerpen voor €250/maand. Ik denk dat uw buurman u iets heeft wijsgemaakt.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2009, 00:30   #99
DannyS
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Ik huur een ruime bemeubelde studio in het centrum van Antwerpen voor €250/maand. Ik denk dat uw buurman u iets heeft wijsgemaakt.
Het schuurtje ertegenover stond tegen 750,- per maand te huur. Of men dat ook betaald heeft weet ik niet, maar een paar dagen later was het verhuurd.
Oud 20 april 2009, 00:33   #100
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik vind jouw uitgaven eerder aan de dedadente kant.

Ik eet s'middags op mijn bedrijf in het bedrijfsrestaurant voor 1 a 1,5 euro warm (ontbijten doe ik niet). S'avonds thuis eet ik gemiddelde voor 1 a 3 euro. In de weekends ga ik thuis eten. Mijn maandelijkse uitgaven aan eten bedragen dus €52. Van 500 euro eet ik ongeveer 8 a 9 maanden.
Als ik trouwens op restaurant ga eten (wat heel sporadisch gebeurt) kom ik niet aan 50 a 70 euro, eerder aan 20 a 25 euro. Ik eet 9/10 steak met saus en frieten in een standaard restaurant in Antwerpen/Leuven/Hasselt.
Ik snap ook niet wat er mis is met de Aldi of de Lidl. Als je een kilo ajuin of wortelen gaat halen heb je dezelfde producten als in de Delhaize of de Carrefour. Hetzelfde geldt voor 85% van de producten in de Aldi. Dat er niet het logo van "Coca Cola" of "Inbev" opstaat neem ik er wel bij, ik denk er niet aan om daarvoor geld neer te leggen.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be