Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 mei 2009, 11:11   #81
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Nee, want in Nederland bestaat er nauwelijks separatisme. Voor uw land is die vraag wel relevant.
Ik zei Arrogantie en Vrijpostigheid.
Wat heeft dat met separatisme te maken ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2009, 11:12   #82
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De Fransen worden in heel Europa gezien als uiterst arrogant. Toch heb ik jou daar nooit een probleem van zien maken. Integendeel...
Chauvinistisch kan je de Fransen noemen, arrogant eerder niet.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2009, 11:20   #83
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Chauvinistisch kan je de Fransen noemen, arrogant eerder niet.
Soms wel erg chauvinistisch dan.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2009, 11:47   #84
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1
Frankrijk : Een Franse graaf die een hotel uitbaat in zijn kasteel vroeg me bij reservatie of ik Hollander was. Ik antwoord neen, ik ben Belg ! Oké zei hij, les Belges sommes comme nous.
Italianen en Hollanders gaan ook niet zo goed samen.
Dat is allemaal héél relatief, weet je. Ik kom regelmatig in Italië. Veel Italianen hebben een hekel aan de "Francesi". En ik kan er alle begrip voor opbrengen. Want, waar je ook komt, wie steeds luid kakelend het hoogste woord voeren, zodanig dat het bepaald irriterend is voor anderen, dat zijn wel degelijk de Fransen. En ook de Belgische Franstaligen zijn in datzelfde bedje ziek.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2009, 14:44   #85
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Hollanders worden zelfs niet goed gezien in Curaçao...
Vandaar dat maar liefst 5% van de bevolking zonder Nederland verder zou willen en de overige 95% kiest voor een van de opties samen met Nederland.
(vlg. referendum 2005)
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2009, 15:23   #86
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

roger verhiest's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat is eigenlijk de meerwaarde van Belgique?

Gaat er werkelijk iets verloren bij de teloorgang van dat land?
Die vraag kan je over om het even welke staat stellen. Ik kan je bovendien het antwoord geven : het is een territorium waar bepaalde wetten gelden. Doordat de technologie zodanig evolueert dat er hoe langer hoe meer wetten en regels universeel moeten gelden verliezen territoriale begrenzingen universeel aan invloed. Het is geen punt te stellen dat er verschillen zijn van zodra men een of andere grens overschrijdt & dat die verschillen het bestaan van die grenzen verantwoorden. De vraag is eerder de verantwoording van dce verschillen.

Eén voorbeeld : is de legalizatie van de zegn. "soft drugs" een goede oplossing voor het drugprobleem ?

Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2009, 15:34   #87
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht
Eén voorbeeld : is de legalizatie van de zegn. "soft drugs" een goede oplossing voor het drugprobleem ?
Ja, mist je ook de teelt legaliseert. De problemen in Nederland worden vooral veroorzaakt om men niet ver genoeg gaat. Door de hele keten te legaliseren neem je criminelen enorme winsten uit handen, bevrijd je de rechterlijke macht van veel werk en bespaar je de belastingbetaler veel geld. Het enige bezwaar zou kunnen zijn dat er meer gebruikers komen bij een grotere beschikbaarheid. Maar dat verband is er gelukkig niet. Het gevoerde drugsbeleid heeft geen invloed op het aantal drugsgebruikers. Dus legaliseren die handel.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2009, 15:43   #88
Hollander

Standaard

Citaat:
Ja, mist je ook de teelt legaliseert. De problemen in Nederland worden vooral veroorzaakt om men niet ver genoeg gaat. Door de hele keten te legaliseren neem je criminelen enorme winsten uit handen, bevrijd je de rechterlijke macht van veel werk en bespaar je de belastingbetaler veel geld. Het enige bezwaar zou kunnen zijn dat er meer gebruikers komen bij een grotere beschikbaarheid. Maar dat verband is er gelukkig niet. Het gevoerde drugsbeleid heeft geen invloed op het aantal drugsgebruikers. Dus legaliseren die handel.
100% mee eens. En de cijfers tonen het gelijk hiervan aan. Al is het moreel uiteraard makkelijker te roepen dat het verderfelijk is en 'koste wat kost' gestop moet worden. Voorlopig leidt dit 'koste wat kost' bestrijden van drugs echter tot veel meer slachtoffers en tot onnoemelijk rijke criminelen. Maar nee, hard roepen levert je vast een plekje in de Hemel op.
Oud 3 mei 2009, 15:45   #89
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Er is een "algemeen" staatsprincipe dat een staat geregeerd zou worden bij middel van één "officiële" taal, maar dat het taalgebruik vanzelfsprekend vrij is. Zo kunnen er chinese restaurants zijn met uitsluitend menukaarten in het chinees, ééntalige chinese kellners
enz.. Maar als die chinezen zich tot het gemeentebstuur, belastingen enz.. moeten wenden zijn ze gehouden dat in de "officiêle taal" van het land te doen. Dat is zo in Frankrijk, Italië, Spanje enz... er zijn uitzonderingen op die regel zo heeft de stad New York onlangs faciliteiten voor Koreans en nog enkele anderstaligen.. (de officiële taal blijft inmiddels het amerikaanse engels).

Blijkbaar is dit in België nog altijd een probleem. De reden is simpel : in een nog niet zo ver verleden was er een "heersende mening" dat België een Franstalig land is ... met een
Nederlandstalige meerderheid. Het Nederlands was niet meer of minder dan de 2de officiële taal met klemtoon op 2de.

In de praktijk komt dit er nog steeds op neer dat men zich als franstalige overal in Vlaanderen kan vestigen met slechts een minieme rudimentaire kennis van het Nederlands
(om met het gemeentebestuur te kunnen communiceren) & voor de rest kon men gerust rekenen op de goodwill en de talenkennis van de "andere vlamingen" -want inderdaad
indien men in Vlaanderen woont is men Vlaming-

Dat dit in Wallonië niet zo is en zelfs in Brussel niet is een feit waarover geen discussie bestaat - alleen heeft dit een diepe vervreemding tussen de ééntalige medemensen voor gevolg.

Nu is het zo dat talloze andere europese staten eveneens "taalminderheden" huisvesten,
maar die zijn eerder te vergelijken met de duitstalige belgen, die er eigenlijk absoluut geen graten in zien om behalve hun moedertaal vooral Frans te leren als goede burgers van dit land. Een ander notoir uitzondering op de ééntaligheidsregel is die andere Beneluxstaat Luxemburg, waar op een zeer kleine oppervlakte er 3 officiële talen aanwezig zijn en waarvan de meeste inwoners dan nog "vreemdelingen" zijn die voornamelijk Portugees en /of Engels spreken behalve één van de drie officiële talen die ze nodig hebben om in verbinding te komen met de overheid.

Tempo toleras
sed vero aperas
Oud 3 mei 2009, 15:52   #90
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Woon jij in Nederland ? Ik dacht dat het schering en inslag zijn van schietpartijen in de straten van Amsterdam wel degelijk drugsgerelateerd zijn.
En inderdaad de "tolerantiegraad" die er gehanteerd wordt is op zijn zachtst gezegd hypocriet. Een goeie overdenkenswaarde mening over drugs die ik laatst las was dat men er "zo jong mogelijk" mee moet beginnen : dan kan men er nl. nog voor zijn 30ste "gezond" van afkicken.. eigenlijk niet mijn maatschappijbeeld. De vraag is overigens hoe "soft" is de beroemde nederwiet eigenlijk nog ? Oppervlakkig gezien is het drugsprobleem in de belgische grootsteden toch kleiner dan in de Nederlandse (de drugbaronnen, zowel de Nederlandse als de Belgische vinds je overigens broederlijk naast elkaar in de stille Kempen..)

Zijn de coffeeshops in Breda overigens al dicht ?

Tempo toleras
sed vero aperas

Laatst gewijzigd door roger verhiest : 3 mei 2009 om 15:53.
Oud 3 mei 2009, 15:59   #91
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht
Woon jij in Nederland ? Ik dacht dat het schering en inslag zijn van schietpartijen in de straten van Amsterdam wel degelijk drugsgerelateerd zijn.
En inderdaad de "tolerantiegraad" die er gehanteerd wordt is op zijn zachtst gezegd hypocriet. Een goeie overdenkenswaarde mening over drugs die ik laatst las was dat men er "zo jong mogelijk" mee moet beginnen : dan kan men er nl. nog voor zijn 30ste "gezond" van afkicken.. eigenlijk niet mijn maatschappijbeeld. De vraag is overigens hoe "soft" is de beroemde nederwiet eigenlijk nog ? Oppervlakkig gezien is het drugsprobleem in de belgische grootsteden toch kleiner dan in de Nederlandse (de drugbaronnen, zowel de Nederlandse als de Belgische vinds je overigens broederlijk naast elkaar in de stille Kempen..)

Zijn de coffeeshops in Breda overigens al dicht ?
Nogmaals, al die problemen komen juist omdat men de boel niet volledig heeft gelegaliseerd. Als men wiet in door de overheid gereguleerde kassen gaat kweken, dan valt er voor de criminelen niets meer aan te verdienen. Net zoals er nu voor hen niets te verdienen valt aan de tomaten- en komkommerkweek. In Amerika hebben ze een keihard en repressief drugsbeleid. Moet je eens zien wat ze daar voor problemen hebben. In Mexico wordt er gemoord alsof het niets is om de smokkelroutes voor cocaine in handen te krijgen. Verbieden en bestrijden van drugs heeft nog nooit geholpen. Dat zou men toch moeten weten sinds de drooglegging. Wiet is dan mischien niet onschadelijk. Maar zelfs de moderne soorten met een hoog THC-gehalte zorgen nog niet voor zoveel ellende als alcohol. Alcohol is een veel grotere sloper. Maar daar lust je wel pap van geloof ik...
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2009, 16:00   #92
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb nu al drie jaar, op verschillende plaatsen in Italië, juist omgekeerde ervaringen.

In een bungalowpark aan de adriatische kust werd het alleen aan (''nederlandssprekende'') Belgen en Nederlanders toegestaan het eigen energiegebruik op te geven aan het eind van de periode.
Italiaanse uitbaters die vroegen of we niet meer mensen kenden die ernaar toe wilden want 'Ze hadden graag Nederlanders, prettige gasten'.

Uitbaters die zelfs de moeite deden Nederlands te spreken.

Ik herinner me een franstalige Belg die persé in Italie in het Frans te woord wilde worden gestaan en die daarover een rel schopte. De uitbater sprak Italiaans, Engels en Duits.

Ik trek hieruit echter niet de conclusie dat mensen uit sommige landen niet gewild zijn. Dat zou u beter ook niet doen.

Laatst gewijzigd door Hertog van Gelre : 3 mei 2009 om 16:02.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2009, 16:12   #93
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Dat is allemaal héél relatief, weet je. Ik kom regelmatig in Italië. Veel Italianen hebben een hekel aan de "Francesi". En ik kan er alle begrip voor opbrengen. Want, waar je ook komt, wie steeds luid kakelend het hoogste woord voeren, zodanig dat het bepaald irriterend is voor anderen, dat zijn wel degelijk de Fransen. En ook de Belgische Franstaligen zijn in datzelfde bedje ziek.
Bron? Uw duim, zeker!

http://www.youtube.com/watch?v=TdIa0ohTCb4
http://www.youtube.com/watch?v=hskBRwFWq7c
http://www.youtube.com/watch?v=o4WeBF0qDeY
http://www.youtube.com/watch?v=WJPdqHsaFwU
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2009, 16:54   #94
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Bof ik heb die 2 ppapers en comments gelezen - tot nogtoe weinig "euroean dimension".
Interessant is wel vast te stellen dat de sociale zekerheidstransferts grotendeels te wijten zouden zijn aan het feit dat er meer rijke mensen wonen in Vlaanderen.

Vroeger was ik er altijd voorstander voor om de werklozen, gepensioneerden en zieken van Wallonië te verhuizen naar de Vlaamse Kust. Blijkbaar moet men eerder de rijke (en vooral de franstalige) inwoners van Vlaanderen ertoe overhalen hun domicilie te nemen in Wallonië - bliksemsnel lopen de transferts dan in omgekeerde richting zonder dat er iemand ook maar één cent rijker o�*f armer van wordt.

It's magic !

Tempo toleras
sed vero aperas
Oud 3 mei 2009, 17:02   #95
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Nogmaals, al die problemen komen juist omdat men de boel niet volledig heeft gelegaliseerd. Als men wiet in door de overheid gereguleerde kassen gaat kweken, dan valt er voor de criminelen niets meer aan te verdienen. Net zoals er nu voor hen niets te verdienen valt aan de tomaten- en komkommerkweek. In Amerika hebben ze een keihard en repressief drugsbeleid. Moet je eens zien wat ze daar voor problemen hebben. In Mexico wordt er gemoord alsof het niets is om de smokkelroutes voor cocaine in handen te krijgen. Verbieden en bestrijden van drugs heeft nog nooit geholpen. Dat zou men toch moeten weten sinds de drooglegging. Wiet is dan mischien niet onschadelijk. Maar zelfs de moderne soorten met een hoog THC-gehalte zorgen nog niet voor zoveel ellende als alcohol. Alcohol is een veel grotere sloper. Maar daar lust je wel pap van geloof ik...
Ik lust alcohol, maar mijn gebruik beperkt zich tot ca. 4 eenheden per week
en gewoonlijk haal ik dat zelfs niet. Idem dito voor die andere drug tabak.
Bovendien ken ik ook wietgebruikers met een zeer matig gebruik - het gaat me
niet over druggebruik - dat is een ander debat dan dit over de "denktank"
Re-Bel. Ik gaf slechts aan dat grenzen verantwoord worden door verschillen en dat ipv deze te cultiveren men beter van elkaars verschillen zou leren.

We stellen een verschil vast tussen België en Nederland.. ik bedoel dus niet
dat Nederland het belgische voorbeeld beter zou volgen noch dat Nederland
absoluut het "goede voorbeeld" is. (Dat vind je overigens zelf ook niet)

Ik ben een voorstansder van het "Rethinking the Benelux in an european perspective" & daartoe is het wel nuttig te weten dat een politieke vereniging van de "Beneluxstaten" een proces of in artistieke termen een "work in progress" is ; waarbij uiteindelijk de inhoud van de staten op diverse gebieden een totaal andere weg zal inslaan dan wat we nu meemaken - het resultaat zal in ieder geval "een ander land" zijn. De optie dat je dan een "groter Nederland" of een "machtiger Vlaanderen" zal bereiken is een dwaling.

Tempo toleras
sed vero aperas
Oud 3 mei 2009, 17:53   #96
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Vandaar dat maar liefst 5% van de bevolking zonder Nederland verder zou willen en de overige 95% kiest voor een van de opties samen met Nederland.
(vlg. referendum 2005)
Referendum 2005 zoals u zegt. Maar:

Nu. Algemeen, Zo 3 mei 2009-
WILLEMSTAD - Op Curaçao demonstreren zo'n duizend mensen tegen het akkoord dat het eiland is overeengekomen met Nederland over de betaling van de schulden. Over dit onderwerp wordt op 15 mei (as) een referendum op het eiland gehouden.

De demonstranten vinden dat Nederland in ruil voor sanering van 70 procent van de miljardenschuld te veel invloed krijgt op de financiële huishouding van het eiland. De actievoerders dragen borden met teksten als: 'Ank, rot maar op met je geld. Curaçao is niet te koop.'

Het akkoord is gesloten met staatssecretaris Ank Bijleveld (Koninkrijkrelaties), die maandag een kort bezoek aan Curaçao brengt. Curaçao wil per 2010 een autonoom land binnen het Koninkrijk worden. De schuldsanering wordt volgens Nederland uitgevoerd om te zorgen voor een financieel gezonde startpositie van het nieuwe land.

Laatst gewijzigd door system : 3 mei 2009 om 17:54.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2009, 19:22   #97
Hollander

Standaard

Citaat:
Referendum 2005 zoals u zegt. Maar:

Nu. Algemeen, Zo 3 mei 2009-
[i]WILLEMSTAD - Op Curaçao demonstreren zo'n duizend mensen tegen het akkoord dat het eiland is overeengekomen met Nederland over de betaling van de schulden. Over dit onderwerp wordt op 15 mei (as) een referendum op het eiland gehouden.
ehm, ja?
Duizend mensen geven hun mening?
Demonstratie is in onze omgeving een democratisch recht?
Duizend is overigens minder dan 1% van de bevolking van Curacao?

en daaruit distilleert u dat ' Curacaoers de Ollanders niet zo moeten' ?

u bent een koeckebacker.
Oud 3 mei 2009, 19:30   #98
Unie der Provinciën
Parlementslid

Unie der Provinciën's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoe komt U bij de stelling dat alleen de Belgen de Hollanders niet zouden zien zitten ?
Er zijn voorbeelden genoeg van andere Bourgondische Europese landen die liever Hollandse uitlaten dan koplampen zien.

Enkele noemen ?
Frankrijk : Een Franse graaf die een hotel uitbaat in zijn kasteel vroeg me bij reservatie of ik Hollander was. Ik antwoord neen, ik ben Belg ! Oké zei hij, les Belges sommes comme nous.
Ja ja, dat verhaal kunnen we onderhand dromen met z'n allen. Heeft u nog meer verhaaltjes voor het slapengaan?
Fransen zijn trouwens de irritantse toeristen van Europa, volgens onderzoek van een reisbureautje onder vierduizend hotels in Noord-Amerika en Europa. En de Belgen komen nog 2 plaatsen onder de Nedelanders in die ranglijst. Dus ga jij maar lekker bij die Franse etterbak op schoot zitten. Samen vriendjes, forever!!!!!
Unie der Provinciën is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2009, 19:32   #99
Unie der Provinciën
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Misschien heeft dat met de arrogantie en de vrijpostigheid van de Hollanders in het algemeen te maken ?
Dit is een ernstig, maar duidelijk geval van: De pot verwijt de ketel! Als we het over arrogantie hebben doen jullie aardig mee. Ik moet zeggen..het wordt zelfs steeds gekker. Zijn jullie echt aan het VERHOLLANDSEN?!??! Het lijkt er wel op.
Oud 3 mei 2009, 19:34   #100
Unie der Provinciën
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Hollanders worden zelfs niet goed gezien in Curaçao...
Curacao? Is dat één van die eilanden die we af moeten stoten? Ze hebben nog geluk dat ze geen frans gebied zijn, dan waren ze waarschijnlijk een testgebied voor franse kernbommen. Zolang we hun staatsschuld wegwerken moeten ze gewoon doen wat we zeggen. Ze vergeten toch stiekum niet dat ze een KOLONIE zijn.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be