Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 mei 2009, 10:45   #81
schaker
Provinciaal Gedeputeerde

schaker's schermafbeelding

Standaard Re: In een democratie niet, in Belgié wel.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
In een democratie niet, in Belgié wel.
Ja, Belgie is een speciaal geval. Daar wordt de regering gesteund door de meerderheid van de franstalige partijen en door een minderheid van de vlaamse partijen.

Maar ik spreek echter over de verkiezingen volgende maand voor het vlaamse gewest. De vlaamse regering werd en wordt gesteund door de partijen die de stemmen kregen van de meerderheid van de (vlaamse) kiezers (meer dan 50%).

En als deze vlaamse partijen geen onafhankelijke vlaamse staat willen, dan heeft de minderheid van de vlaamse bevolking dit te accepteren.
schaker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2009, 10:50   #82
schaker
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vette Pois(s)on Bekijk bericht
Schaker, zet me ook maar in het clubje van de dommeriken, want ik ben het ook met hen eens.
Neen, ik zet jou en ook de anderen niet in een clubje van dommeriken, aangezien ik jullie persoonlijk niet of nauwelijk ken.
Ik werd alleen maar droevig dat er zich zoveel domme teksten op één pagina verzameld hadden.
Oud 8 mei 2009, 11:01   #83
schaker
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard De basisregels van de democratie.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DannyS Bekijk bericht
Haalt het blok 90%, dan zullen ze nog over het lijk van de andere 10% moeten.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
Hehe, het is cru gesteld,maar het bevat een grond van waarheid aangezien het vlaams belang dan mooi in zijn cordon sanitaire zou moeten blijven zitten,en die andere armzalige 10% het beleid zouden uitstippelen...

Volgens schaker hoort dit onder de basisregels der democratie, nou ja...
Neen, als het VB meer dan 51% van de stemmen haalt, dan kan het VB alleen de vlaamse regering vormen, en kan deze regering ook de vlaamse onafhankelijkheid uitroepen. De andere partijen komen dan in de oppositie. Dit behoort volgens mij tot de basisregels van de democratie.

Jullie willen blijkbaar niet dat dit gebeurd, aangezien jullie niet voor het VB gaan stemmen.
Oud 8 mei 2009, 11:11   #84
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaker Bekijk bericht
Neen, als het VB meer dan 51% van de stemmen haalt, dan kan het VB alleen de vlaamse regering vormen, en kan deze regering ook de vlaamse onafhankelijkheid uitroepen. De andere partijen komen dan in de oppositie. Dit behoort volgens mij tot de basisregels van de democratie.

Jullie willen blijkbaar niet dat dit gebeurd, aangezien jullie niet voor het VB gaan stemmen.
Het vlaams belang mijn beste,is door het cordon sanitaire ,ingesteld door andere vlaamse politieke partijen buiten regeringsdeelname gesteld....

Hoevéél stemmen zij ook halen ,al op voorhand worden zij uit elke regeringsonderhandelingen geweerd....

En zulke zaken durft U democratisch te noemen,onvoorstelbaar mijn beste....

De koning van dit land bijvoorbeeld,hoort na iedere crisis én voor iedere nieuwe regeringsvorm als zijnde een a-politiek persoon de voorzitters van alle verkozen partijen bij hem uit te nodigen in laken voor gesprekken....

Het feit dat hij dit aan zijn laars lapt is een wettelijke inbreuk tegen het basisrecht der democratie,en tegen de rechten van diegenen die op een partij hebben gestemd wiens stem door hem niet wil worden gehoord....

Als een koning kleur bekent tegenover één bepaalde partij door hen weigeren te spreken,tja dan keert die koning zich af tegen de kiezers van diezelfde partij ,waardoor hij niet langer als koning van alle belgen kan beschouwd worden ,en daarvoor dient af te treden omwille van zijn politiek engagement....gesnopen....
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2009, 11:21   #85
Maes_P
Staatssecretaris

Maes_P's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het vlaams belang mijn beste,is door het cordon sanitaire ,ingesteld door andere vlaamse politieke partijen buiten regeringsdeelname gesteld....

Hoevéél stemmen zij ook halen ,al op voorhand worden zij uit elke regeringsonderhandelingen geweerd....
Euh neen, als ze 51% van de zetels halen zullen ze kunnen regeren

Citaat:
En zulke zaken durft U democratisch te noemen,onvoorstelbaar mijn beste....
Als een meerderheid van Vlaanderen beslist dat een minderheid niet-democratische principe hanteert bij het uitoefenen van hun politiek en dat ze niet willen samenwerken met een partij die is veroordeeld (jaja, ik weet het, het waren de vzw's) voor racisme dan is dat inderdaad democratisch.
Wat vindt U daar niet democratisch aan?

Jullie zitten toch ook te fulmineren (vaak terecht) dat de Walen als minderheid de Vlamingen gijzelen: jullie eren dan toch ook het principe dat de meerderheid beslist?

Citaat:
Het feit dat hij dit aan zijn laars lapt is een wettelijke inbreuk tegen het basisrecht der democratie,en tegen de rechten van diegenen die op een partij hebben gestemd wiens stem door hem niet wil worden gehoord....
Een wettelijke inbreuk?
Zeg eens tegen welke wet?
En dan nog iets; zeg jij nu dat FdW zou ingaan op een uitnodiging van Albert???

Laatst gewijzigd door Maes_P : 8 mei 2009 om 11:23.
Maes_P is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2009, 11:30   #86
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maes_P Bekijk bericht
Een wettelijke inbreuk?
Zeg eens tegen welke wet?
En dan nog iets; zeg jij nu dat FdW zou ingaan op een uitnodiging van Albert???
Een koning dient volledig a-politiek te zijn mijn beste......

Bijgevolg dient hij alle wettelijke verkozen partijen én hun voorzitters te aanhoren.....

En Uw laatste zin is niet revelant ,en één en al speculatie....
Oud 8 mei 2009, 11:32   #87
roskam
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lollysticky Bekijk bericht
zielig...
'Niet de geschiedenis herhaalt zich, maar de mensen' (Voltaire)
roskam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2009, 11:32   #88
schaker
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard Vooral blijven mopperen.

Citaat:
Natuurlijk mijn beste,wij zijn tenminste zo beleefd om ons gedacht wat Uw post betreft voor onszelf te houden.....
En dit om Uw zelfbeeld niet te beschadigen....
Wees a.u.b. zo beleefd om Uw gedacht mij mede te delen. Zowel in dit forum (waar ik graag aan deelneem), en ook op de verkiezingsdag moet U Uw gedacht niet voor U houden. Daarvoor is er dit forum en daarvoor zijn er verkiezingen, zodat we Uw gedacht vernemen kunnen.

Maak U over mijn zelfbeeld geen zorgen, ik neem dit forum daarvoor niet serieus genoeg. Ik houd principieel alle kritiek op de forum uit.
Citaat:
Zozo, democratie,wéét U wél mijn beste wat het woord democratie betekend...
Dat is namelijk van toepassing in landen waar alle verkozen partijen aan de besprekingen om een regering te kunnen vormen mogen deelnemen.....

Zelfs al haalt het vlaams belang in zijn eentje 49% , dan nog zullen de andere vlaamse partijen met zijn allen bijeenkruipen om een vlaamse regering te vormen....

België is géén democratie mijn beste aangezien men hier één partij uitsluit van op voorhand tot een eventuele regeringsdeelname door middel van het beroemd cordon sanitaire....

Zelfs in het voorbeeld dat ik aanhaal blijft dan bijna de helft van de vlamingen uitgesloten van regeringsdeelname....
Er zijn vele democratische landen waar sommige partijen nooit in de regering hebben gezeten. B.v. Le Pen in Frankrijk.
Als het VB in zijn eentje 49,99% haalt, dan is dit een minderheid. De meerderheid (50,01%) kan dan een regering gaan vormen.
ALS JIJ zou gaan stemmen dan zou het VB in dit geval misschien de meerderheid zelfs halen. Maar dit wil je blijkbaar niet.
Citaat:
Dat is dus eerder een didactuur mijn beste, daarin bepalen enkelingen ook wie er voorts mag meespelen in het politieke circus.....
Democratie: de meerderheid (meer dan 50% van de kiezers) bepaald het beleid.
Dictatuur: een minderheid (b.v. een enkeling) bepaald het beleid.
De niet-stemmers willen bewust helemaal niets bepalen.
Citaat:
Natuurlijk mijn beste, de laatste dertig jaar heb ik talloze oorvijgen zien uitdelen aan partijen die achteraf wél mee in de regering bleken te zitten, en dit niet omdat ze het zo goed gedaan hadden, maar eerder om het vlaams belang op die manier schaakmat te zetten....

En dan 4 jaar lang naar een regering moeten kijken die alle dagen volop ruzie aan het maken zijn over wie er wat mag doen, en wiens punten men uitvoerd....

Wij mopperen hier over wat wij willen mijn beste, daar hoeft U zich niet mee te bemoeien....

U hebt twee opties, U leest deze draad niet, of U begint zélf met een forum waarop U het beleid zelf uitstippelt..

Begrepen.......
Vooral blijven mopperen, ik zal het (echter met verbazing) blijven lezen.
Ik ben blij dat ik niet zelf een forum moet beginnen, maar dat ik in deze draad mijn mening kan geven.
Oud 8 mei 2009, 11:36   #89
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Euh neen, als ze 51% van de zetels halen zullen ze kunnen regeren
En als dat vlaams belang nu nét 50% zou halen ,en de andere partijen tesamen de andere 50% ,dan zullen de andere partijen gezamelijk regeren met uitsluiting van het vlaams belang mijn beste,héél democratisch dus,en nét de sterkte voor de waalse partijen die het hele vlaamse front destijds slim hebben uiteengespeeld door de zinsspelen op een CS waar de overige vlaamse politici graag op ingingen omdat het vlaams belang grondig aan hun machtspositie knabbelde,om zodoende hun eigen politieke postjes in de toekomst veilig te stellen....

U steunt dus het eigenbelang van de vlaamse politici die slaafs de bevelen volgen van hun meesters uit de francofone hoek...

Te laf om te durven op een verandering te stemmen....
Oud 8 mei 2009, 11:37   #90
Maes_P
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Een koning dient volledig a-politiek te zijn mijn beste......

Bijgevolg dient hij alle wettelijke verkozen partijen én hun voorzitters te aanhoren.....
Jaja, maar ik vroeg je op basis van welke wet hij een 'wettelijke inbreuk' pleegde door het VB niet uit te nodigen.
Op welke wet baseer jij je hiervoor?

Citaat:
En Uw laatste zin is niet revelant ,en één en al speculatie....
Maar stel dat Albert FdW uitnodigt; gaat hij dan op bezoek gaan?
Of juist niet?
Speculeer eens...

Een tipje van de sluier waarom VB niet wordt uitgenodigd en waarom mijn opmerking wel relevant is en niet speculatief
"De reden waarom de voorzitter van het Vlaams Belang nooit in Laken op de koffie wordt gevraagd, ligt voor de hand. Zo’n 30 jaar geleden kreeg ook toenmalig Vlaams Blok-voorzitter Karel Dillen een uitnodiging om bij de koning op audiëntie te gaan. Dillen weigerde resoluut. Toen begon het het Belgische establishment te dagen: ónze partij is niet te koop voor een handvol ministerportefeuilles of Belgische eretitels. "
bron: http://www.vlaamsbelang.org/0/4777/

Waarom zou je een partij uitnodigen als ze
1. niet willen komen
2. zich te goed voelen om te komen
3. doen alsof ze nooit zijn uitgenodigd ook al is dat onwaar
Oud 8 mei 2009, 11:40   #91
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaker Bekijk bericht
Er zijn vele democratische landen waar sommige partijen nooit in de regering hebben gezeten. B.v. Le Pen in Frankrijk.
Als het VB in zijn eentje 49,99% haalt, dan is dit een minderheid. De meerderheid (50,01%) kan dan een regering gaan vormen.
ALS JIJ zou gaan stemmen dan zou het VB in dit geval misschien de meerderheid zelfs halen. Maar dit wil je blijkbaar niet.
Een meerderheid volgens U die dan bestaat uit een samenraapsel van minderheden....
Die dan aangezien ze met zovéél aan de regering deelnemen voortdurend onderling zullen bekvechten om hun programmapunten door te drukken,zodat er van regeren niet véél meer in huis komt...

Blijkbaar wil U dit niet zien.....
Oud 8 mei 2009, 11:46   #92
Maes_P
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
En als dat vlaams belang nu nét 50% zou halen ,en de andere partijen tesamen de andere 50% ,dan zullen de andere partijen gezamelijk regeren met uitsluiting van het vlaams belang mijn beste,héél democratisch dus,en nét de sterkte voor de waalse partijen die het hele vlaamse front destijds slim hebben uiteengespeeld door de zinsspelen op een CS waar de overige vlaamse politici graag op ingingen omdat het vlaams belang grondig aan hun machtspositie knabbelde,om zodoende hun eigen politieke postjes in de toekomst veilig te stellen....
Nogmaals: als de meerderheid beslist om een bepaalde partij niet mee in bad te nemen: wat is daar 'ondemocratich' aan?
Wenst U dan een dictatuur van een VB minderheid?
Een systeem waarbij het VB moet regeren ook al is een meerderheid van de Vlamingen daar tegen?
Moeten we met andere woorden het VB de macht geven die ze Walen verwijten te hebben?

Citaat:
U steunt dus het eigenbelang van de vlaamse politici die slaafs de bevelen volgen van hun meesters uit de francofone hoek...
Ik heb als vlaams-nationalist een hogere dunk van de meerderheid van de Vlaamse politici en hun kiezers.
Wat me opvalt bij sommige Vlaams nationalisten is dat ze constant een meerderheid van de vlamingen beschouwen als minderwaardig en slaafs.
Dat ze iedereen die niet akkoord is met hun visie als minder beschouwen.
Zeg eens:
indien er geen cordon zou zijn met wie gaat het VB dan regeren?
Met de verraders van NVA?
Met de beerputvisser Dedecker?
Met de corrupte SP.A?
Met de belgicistische CD&V?
Met de emo-clowns van SLP?
of met de fundi's van GROEN!?

Met wie gaan ze regeren....

Citaat:
Te laf om te durven op een verandering te stemmen...
Of te slim om op een gevaar te stemmen.
Oud 8 mei 2009, 11:54   #93
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nogmaals: als de meerderheid beslist om een bepaalde partij niet mee in bad te nemen: wat is daar 'ondemocratich' aan?
Wenst U dan een dictatuur van een VB minderheid?
Een systeem waarbij het VB moet regeren ook al is een meerderheid van de Vlamingen daar tegen?
Moeten we met andere woorden het VB de macht geven die ze Walen verwijten te hebben?.
Onder welke didactuur zitten we nu mijn beste,een minderheid van CD&V ,OPEN-VLD en een paar splinterpartijtjes....

Iedere partij moet vrij aan de regeringsonderhandelingen kunnen deelnemen mijn beste,dat is pas democratie...

En steunt U liever zoals het momenteel op federaal niveau al zo ver is dat de vlaamse partijen uiteindelijk een minderheid zijn geworden in de huidige zetelende regering ....

Natuurlijk mijn beste ,en U noemt zichzelf vlaams-nationalist....
Oud 8 mei 2009, 11:54   #94
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een meerderheid volgens U die dan bestaat uit een samenraapsel van minderheden....
Die dan aangezien ze met zovéél aan de regering deelnemen voortdurend onderling zullen bekvechten om hun programmapunten door te drukken,zodat er van regeren niet véél meer in huis komt...

Blijkbaar wil U dit niet zien.....
Dat is dan ook hùn probleem. En in het geval dat hun beleid op een mislukkig uitloopt, kan dit dan ook volledig op hun rekening geschreven worden. Niet op die van het VB. Het is dus aan hen om te bewijzen dat men het VB niet nodig heeft.

Laatst gewijzigd door Zwartengeel : 8 mei 2009 om 11:55.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2009, 12:05   #95
Maes_P
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Onder welke didactuur zitten we nu mijn beste,een minderheid van CD&V ,OPEN-VLD en een paar splinterpartijtjes....
Voor het geval je het niet weet;
in Vlaanderen is er een meerderheid met CD&V, O-VLD en SP-A

Citaat:
Iedere partij moet vrij aan de regeringsonderhandelingen kunnen deelnemen mijn beste,dat is pas democratie...
Onzin.
Een partij die zich door zijn methodes en stellingen buiten de democratie zet (en daarvoor zelfs is veroordeeld) heeft geen plaats in een democratie.
Alle democratische partijen moeten vrij deelnemen aan de democratie.
Als een Vlaamse meerderheid beslist dat het VB niet aan dat criterium voldoet dan hebben ze daar geen plaats.
Het VB is een voetbalploeg die met de handen wil spelen; dat gaat niet e...

Citaat:
En steunt U liever zoals het momenteel op federaal niveau al zo ver is dat de vlaamse partijen uiteindelijk een minderheid zijn geworden in de huidige zetelende regering ....
Wie zegt dat ik die regering steun??
We hadden het over het democratische gehalte van het cordon.
De "federale minderheidsregering" is natuurlijk een aberratie die niet houdbaar is.
Maar voor zover ik weet kun je met de democratische vlaamse partijen een federale meerderheid vormen.
Het steunen van het cordon sluit dus niet uit dat ik voorstander ben van een vlaamse meerderheid op federaal niveau.
Trouwens, zou het VB in een regering stappen met Reynders of Di Rupo?

Citaat:
Natuurlijk mijn beste ,en U noemt zichzelf vlaams-nationalist....
ALs Vlaams-nationalist schrijf ik respect voor andersdenkenden hoog in mijn vaandel.
Daarom doet het me ook zo zeer dat het clubje van het VB op het vlaams-nationalistisch thema een monopolie lijkt te nemen.

PS; het valt me op dat je niet antwoordt op dede vraag met wie VB zou samenwerken in een Vlaamse regering indien er geen cordon zou bestaan.

Laatst gewijzigd door Maes_P : 8 mei 2009 om 12:08.
Oud 8 mei 2009, 12:24   #96
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Voor het geval je het niet weet;
in Vlaanderen is er een meerderheid met CD&V, O-VLD en SP-A
Weet ik heus wel,met splinterpartijtjes was het SP.A en zijn coalitieaanhangertje om toch maar iets te kunnen voorstellen bedoeld....

Citaat:
PS; het valt me op dat je niet antwoordt op dede vraag met wie VB zou samenwerken in een Vlaamse regering indien er geen cordon zou bestaan.
Hoeft ook niet,aangezien ik niet voor het VB stem....

Het gaat mij over de invulling van een beleid dat zich democratisch wil noemen,maar dat al op voorhand één bepaalde partij volledig uitsluit van de onderhandelingen....

Dat is dictatoriaal,niet meer en niet minder.....
Oud 8 mei 2009, 12:29   #97
Maes_P
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Weet ik heus wel,met splinterpartijtjes was het SP.A en zijn coalitieaanhangertje om toch maar iets te kunnen voorstellen bedoeld....
Dus dan toch een meerderheid, niet?

Citaat:
Hoeft ook niet,aangezien ik niet voor het VB stem....
Euh, waarom antwoord je dan niet?
Ik stem ook niet op VB maar kan er wel een antwoord op verzinnen.

Citaat:
Het gaat mij over de invulling van een beleid dat zich democratisch wil noemen,maar dat al op voorhand één bepaalde partij volledig uitsluit van de onderhandelingen....
Omdat het VB geen democratische partij is, tiens.
Of vind je van wel?
Zoja, graag wat argumenten in die zin.
Oud 8 mei 2009, 12:35   #98
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Omdat het VB geen democratische partij is, tiens.
Of vind je van wel?
Zoja, graag wat argumenten in die zin.
U vindt het blok géén democratische partij,tja dan moet U de argumenten maar aanhalen om U standpunten hard te maken...

Het VB heeft een wettelijke basis,en is een verkozen partij,en heeft dus recht op een deelname ,of althans een poging tot deelname aan het bestuur van het land...

Laatst gewijzigd door Svennies : 8 mei 2009 om 12:38.
Oud 8 mei 2009, 12:37   #99
schaker
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard Re: Te laf om te durven op een verandering te stemmen....

Citaat:
En als dat vlaams belang nu nét 50% zou halen, en de andere partijen tesamen de andere 50%, dan ....
heeft het VB geen meerderheid behaald omdat U niet bent gaan stemmen.
Citaat:
Te laf om te durven op een verandering te stemmen....
U noemt het laf, ik noem het dom.
Oud 8 mei 2009, 12:41   #100
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U vindt het blok géén democratische partij,tja dan moet U de argumenten maar aanhalen om U standpunten hard te maken...

Het VB heeft een wettelijke basis,en is een verkozen partij,en heeft dus recht op een deelname ,of althans een poging tot deelname aan het bestuur van het land...
tuurlijk hebben ze dat recht.

maar zeg jij mij eens, hebben andere partijen het recht om te regeren met wie ze willen?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be