![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Zelfdiscipline kweken, jezelf leren concentreren op een serie van concepten en deze verwerken zonder afgeleid te worden. Leren denken, kortom. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#82 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#83 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() We gaan het niet eens worden vrees ik.
![]() Ze zouden beter heel het schoolsysteem omgooien. En nog meer gerichte opleidingen aanbieden. Al gaan daar ook hopen voor- en tegenstanders voor zijn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#84 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik wou geschiedenis doen tot het zesde middelbaar. Toen zag ik ineens het licht. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#85 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]()
Studies show that those who rely on the [corporate] media for their information have a poor understanding of the issues and are unable to discern misrepresentations in political advertising. Laatst gewijzigd door Andy : 5 mei 2009 om 13:02. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#86 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
"80% van de auto ongelukken die we 's nachts vaststellen hebben een dronkaard aan 't stuur ; 5% van de gekontroleerden 's nachts hebben een glaasje op ; 20% van de auto ongelukken overdag hebben een dronkaard ; 0.3% van de gekontroleerden overdag hebben een glaasje op ; 35% van de ongelukken 's nachts hebben te maken met overdreven snelheid ; 15% van de ongelukken overdag hebben te maken met overdreven snelheid ; analyseer de correlaties tussen dag/nacht, dronken/niet-dronken/overdreven snelheid of niet." Matrices iemand ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#87 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#88 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En de sociologie die ik krijg, is meer dan genoeg, dat moeten ze niet meer herwerken, ze zouden dat beter ook wat uitbreiden naar het gewone ASO-onderwijs toe. Dan hebben ze daar tenminste ook een deftige rugzak om mee te nemen naar het hoger of de unif. Vandaar dat ik zeg dat er gerust wat minder uren aan (bvb) wiskunde besteed worden (buiten statistiek edm) en die extra bij te steken in hun specifieke vakken. Of uren bijgeven, maar daar gaat helemaal niemand mee akkoord gaan vrees ik. ![]() Laatst gewijzigd door Duupje : 5 mei 2009 om 13:07. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#89 |
Banneling
|
![]() Statistiek
the horror ! |
![]() |
![]() |
![]() |
#90 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#91 |
Banneling
|
![]() Als er iets geschrapt moet worden: schrap dat irritant levensbeschouwend gedeelte.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#92 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Bvb ja : daar zou ik nog mee akkoord gaan, 2u zedenleer, godsdienst of whatever schrappen. Geef daar dan in de plek 2u van de specifieke vakken voor bij. Dat zou nog eens een deal zijn Flanel.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#93 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar, ik zou hopen, onderwijs, vooral secundair onderwijs, is toch wel meer dan dat. De bedoeling is om denkende, beschouwende burgers te vormen. Dat wil niet zeggen dat je ook niet wat bruikbare vakkennis mag meekrijgen, maar, vooral in het ASO, is dat niet de hoofdbedoeling. Je moet een *algemene* vorming krijgen, wat wil zeggen dat je een beetje aan de beginselen van alle hogere opleidingsrichtingen gesnoept hebt, en er ten minste de basisbeginselen van hebt begrepen. Natuurlijk mag je, naargelang je aanleg, goesting, ambities, en zo wel het gewicht wat verschuiven in de ene of andere richting, maar je moet toch wel de basis kennen van elke grote intellectuele richting in het hoger onderwijs. Niet van de *beroepen* natuurlijk. Voldoende om op zijn minst de probleemstelling te begrijpen die de mensen die deze richtingen volgen bestuderen. Je moet de hoofdproblematiek van elke richting snappen, tot op een zekere minimale hoogte. Natuurlijk niet de dieper gaande studie en de oplossingen en zo, maar wel de basis problematiek. Er zijn vakken die een "directe" impact hebben op het maatschappelijk gebeuren, zoals economie en zo, en er zijn algemeen ondersteunende vakken die de onderliggende laag van het denken behandelen. Wiskunde is er daar zo een van. Ik zou zeggen, filosofie ook, en 't is jammer dat dat niet gegeven wordt, maar levensbeschouwelijke vakken raken dat wel wat aan. Geschiedenis en aardrijkskunde zijn ook van die ondersteunende vakken. Je kan die niet te veel moduleren, of je helpt het algemeen vormend karakter van ASO omzeep. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#94 |
Banneling
|
![]() Vormen mag niet, patrickve. Dat zou teveel Vrije Tijd in beslag nemen.
Want mensen zijn alleen gelukkig als ze leuke dingen dingen doen. En werk is saai. Toch? |
![]() |
![]() |
![]() |
#95 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#96 | ||
Burger
|
![]() Patrickv schreef :
Citaat:
Citaat:
Voor de huidige Wetenschap geldt misschien nog in sterkere mate het fiere antwoord van Euclides op de vraag van Koning Ptolemaeus Soter, of er dan geen kortere weg naar de Meetkunde bestond is dan door de "Elementen" : …µη ειναι βασιλικην ατραπον επι γεωμετριαν… (...zelfs voor Koningen is er geen afzonderlijk pad dat naar de Meetkunde leidt..) Laatst gewijzigd door alter : 5 mei 2009 om 15:01. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#97 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik kom hier met een ruimere basis uit dan dat ik hetzelfde zou volgen in het gewone onderwijs. In het gewone onderwijs zouden ze beter dezelfde basis meekrijgen als ze buiten komen. Ik verwacht helemaal geen professionele opleiding in het ASO, iedereen weet dat je met dat diploma op zich niets bent. Iedereen weet dat dat gewoon de voorbereiding is om verder te gaan studeren. Maar vakken zoals godsdienst/zedenleer/islam etc, mogen van mij gerust geschrapt worden en daar 2u andere vakken voor bij geven. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#98 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#99 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#100 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Let wel, ik vind 3 of 4 uur wiskunde genoeg voor een humane richting, maar het moet wel echte wiskunde zijn. Een uur wiskunde daar moet even "zwaar" wegen als een uur wiskunde in de meer wiskundige richtingen. De vermindering zit hem in de uren, niet in de "intensiteit". |
|
![]() |
![]() |