Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 juni 2009, 16:35   #81
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BlueThunder Bekijk bericht
Dewever met zijn vals smoelwerk... wil nu regeren met de VLD en vriendje De Gucht
en van oppositie tegen VLD en CD&V hebben we ook niet veel gemerkt... gekocht door het regime ? verandering met de NVA? vergeet het maar, ook de postjes en de poen die tellen...
LDD ziet blijkbaar zijn Vlaamse regeringsdeelname al afgepakt door de N-VA, vandaar het vergif...
E. Gidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2009, 16:35   #82
k9
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles Bekijk bericht
U moet niet rekenen t.o.v. het totaal aantal Vlamingen. Het probleem doet zich voor in Vlaams-Brabant. Vlaams-Brabant is aan het verfransen, niet Limburg of Antwerpen en dan is 2500 per jaar erbij wel veel, dat is begot een half dorp .
De uitspraak waar ik op reageerde was dat de vlmaingen verdwijnen, laatste keer ik keek woonde er buiten vlaams brabant ook vlmaingen.

Als ik kijk naar het nl kiescollege waren er in 2004 130 000 nl bijgekomen, dat is 50 keer zoveel als franstaligen dus.

Verwijnen? Niet echt hoor.

Zelfs vlaams brabant, 780 000 kiezers
+15 000 in totaal UF+FN : +11000 nl + 5000

http://verkiezingen2004.belgium.be/n..._tab_e505.html

Dus op 5 jaar is het verschil zelfs nog minder, er komen er 1200 per jaar meer bij dan voor nl taligen. 1200 op 780 000 ja dat is echt een demographisch gevaar
"Voice or no voice, the people can always be brought to the bidding of the leaders. That is easy. All you have to do is tell them they are being attacked, and denounce the pacifists for lack of patriotism and exposing the country to greater danger. It works the same in any country."

-Hermann Goering (1893 - 1946)
Commander-in-Chief of the Luftwaffe, President of the Reichstag, Prime Minister of Prussia and Hitler's designated successor

The second in command of the Third Reich
k9 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2009, 16:36   #83
dominatrix
Minister-President

dominatrix's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
LDD ziet blijkbaar zijn Vlaamse regeringsdeelname al afgepakt door de N-VA, vandaar het vergif...

Dewever de maandagmorgen op Radio 1 bij Liesbeth Imbo: "Ik heb nog iets goed te maken met Jean-Marie"
Oud 3 juni 2009, 16:42   #84
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Pericles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door k9 Bekijk bericht
De uitspraak waar ik op reageerde was dat de vlmaingen verdwijnen, laatste keer ik keek woonde er buiten vlaams brabant ook vlmaingen.

Als ik kijk naar het nl kiescollege waren er in 2004 130 000 nl bijgekomen, dat is 50 keer zoveel als franstaligen dus.

Dus op 5 jaar is het verschil zelfs nog minder, er komen er 1200 per jaar meer bij dan voor nl taligen. 1200 op 780 000 ja dat is echt een demographisch gevaar
Niet absolute cijfers zijn belangrijk, de procenten zijn belangrijk. Als het aanal franstaligen in Vlaams-Brabant elk jaar met 5 procent groeit en het aantal Vlamingen elk jaar slechts met 1 procent, verfranst op den duur de regio. En dat is precies het probleem waartegen dient opgekomen worden.
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2009, 16:44   #85
dominatrix
Minister-President

Standaard

Citaat:

De bouwgronden in deze streek gaan steevast de hoogte in door grote inwijking vanuit het Brusselse, modale autochtone jonge gezinnen komen hierdoor vandaag de dag al zeer moeilijk aan hun 'woon-trekken' in deze streek.

Deze verkiezingsuitslag zegt genoeg, en daar komt U hier zelf mee aanlopen:
2004 1999
UF 43.391 36.683 +6,52%

Op 1 legislatuur groeit het electoraat van de Franstaligen dus met 6,5% daar waar we in vergelijking met '95 een verhoging kunnen noteren van zowaar 33%.

Per decennium groeit het aantal Franstaligen in de Vlaamse rand rond Brussel met meer dan 1/3de. Moet ik er nog tekeningetjes bijmaken dat dit VerBrussellingsscenario echt wel niks meer te maken heeft met 'druppeltjes'???
Oud 3 juni 2009, 16:48   #86
k9

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles Bekijk bericht
Niet absolute cijfers zijn belangrijk, de procenten zijn belangrijk. Als het aanal franstaligen in Vlaams-Brabant elk jaar met 5 procent groeit en het aantal Vlamingen elk jaar slechts met 1 procent, verfranst op den duur de regio. En dat is precies het probleem waartegen dient opgekomen worden.
Waarom gebruik je fictieve cijfers als ik ze geef?

1200 op 780 000 dat is 0.15% per jaar. En dit is enkel voor vlaams brabant, in vlaanderen ligt het nog vele keren lager.
"Voice or no voice, the people can always be brought to the bidding of the leaders. That is easy. All you have to do is tell them they are being attacked, and denounce the pacifists for lack of patriotism and exposing the country to greater danger. It works the same in any country."

Commander-in-Chief of the Luftwaffe, President of the Reichstag, Prime Minister of Prussia and Hitler's designated successor

Oud 3 juni 2009, 16:52   #87
dominatrix
Minister-President

Standaard

UF rekent op een tweede zetel: http://www.hln.be/hln/nl/3624/Verkie...arlement.dhtml

Van Eyken is parlementslid sinds 1999, dwz dat ze uitgaan van een verdubbeling van hun electoraat op 10jaar.
Oud 3 juni 2009, 16:53   #88
dominatrix
Minister-President

Standaard

Citaat:

1200 op 780 000 dat is 0.15% per jaar. En dit is enkel voor vlaams brabant, in vlaanderen ligt het nog vele keren lager.

Waarom antwoord je niet op de cijfers van Laeremans die ik je geef???
Oud 3 juni 2009, 16:55   #89
k9

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dominatrix Bekijk bericht
De bouwgronden in deze streek gaan steevast de hoogte in door grote inwijking vanuit het Brusselse, modale autochtone jonge gezinnen komen hierdoor vandaag de dag al zeer moeilijk aan hun 'woon-trekken' in deze streek.
En?

Citaat:
Deze verkiezingsuitslag zegt genoeg, en daar komt U hier zelf mee aanlopen:
2004 1999
UF 43.391 36.683 +6,52%

Op 1 legislatuur groeit het electoraat van de Franstaligen dus met 6,5% daar waar we in vergelijking met '95 een verhoging kunnen noteren van zowaar 33%.
Per decennium groeit het aantal Franstaligen in de Vlaamse rand rond Brussel met meer dan 1/3de. Moet ik er nog tekeningetjes bijmaken dat dit VerBrussellingsscenario echt wel niks meer te maken heeft met 'druppeltjes'???
Platte demagogie de lijst UF werd in die tijd samengesteld, logisch dat ze dan veel won tov de vorige verkiezingen als het veelal apart was.

http://streekkrant.rnews.be/nl/regio...498860586.html
De UF is een kartellijst die in Vlaams-Brabant kandidaten groepeert van cdH, MR, FDF en PS. De lijst kwam in 1995 voor het eerst op. Sindsdien is Christian Van Eyken lid van het Vlaams parlement.

Moesten ze van 1 naar 2 kiezers gaan zou je kunnen afkomen dat ze verdubbelen.

Zoals ik al zei tussen 99 en 04 groeide ze met 0.15% van de bevolking aan tov nederlandstaligen per jaar. Ja 0.15% per jaar.

Oud 3 juni 2009, 16:57   #90
k9

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dominatrix Bekijk bericht
Waarom antwoord je niet op de cijfers van Laeremans die ik je geef???
Omdat het daar gaat over federale verkiezingen, daar heb je veel minder zicht op wie waarop stemt, en zit je met BHV .

Bij europese/vlaamse heb je dat veel minder daar kan je perfect zien wie waarop stemt en je zit binnen vlaanderen.

Oud 3 juni 2009, 16:57   #91
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Pericles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Het was maar een voorbeeld, ik dacht dat u dat begrepen had. het aantal franstaligen in Vlaams-Brabant blijft procentueel veel sneller groeien dan het aantal nederlandstaligen en dat feit wordt op den duur een probleem.
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2009, 16:59   #92
Fieseler

Fieseler's schermafbeelding

Standaard

De NVA had de keuze: ofwel een kartel met het VB met behoud van hun eigenheid en het niet akkoord gaan met de hardste VB standpunten ofwel met de CD&V en het opgeven van hun ambitie om Vlaanderen onafhankelijk te maken.

Ze hebben gekozen voor de tjeven.

Ik heb toevallig in die tijd een paar lange en geanimeerde gesprekken gehad met een paar NVA parlementairen.
Nadat ze alle kanten van de ring hadden gezien (ze waren oprecht verrast door mijn events-kennis van de Vlaamse politiek) kwamen ze niet verder dan: "wij gaan van de tjeven Vlamingen maken".
Als dat al hun bedoeling is geweest dan was dat een eerbare betrachting.
Als dat al hun bedoelinig is geweest dan zijn ze daar niet in geslaagd.

Ik heb hun toen gevraagd: "en als de tjeven nu eens een anti Vlaamse koers gaan varen om toch maar aan de macht te komen, wat gaan jullie dan doen?"
1 man zei: "dat zullen ze niet doen".
1 man zei: "dan stappen we eruit".

Nu terug on topic:
De toekomst zal uitwijzen of de NVA voor Vlaanderen iets heeft bereikt.
Op dit ogenblik ziet het er natuurlijk bijzonder mager uit.
BDW zegt 0/10.
Vanderkelen verklaart dat DBW hem heeft toevertrouwd dat hij al tevreden is met een vorm van "confederalisme".
BDW gaf toe dat hij dat had beweerd.

Is dit misschien de reden waarom hij zo uitgebreid aan bod is mogen komen in de infotainmentpropagandadienst van de VRT?

Nogmaals terug on topic:
Staat NVA voor Vlaamse onafhankelijkheid?
De feiten van de afgelopen vier jaar zeggen neen.
Hun programma zegt ja.

Ik weet in ieder geval het volgende:
Als je zwart op wit wil stemmen voor een partij die nog liever 1000 jaren de vetpotten wordt ontzegt dan hun punt nr 1 : Vlaamse onafhankelijkheid zonder compromissen waar te maken dan moet je VB stemmen.
Als je wil geloven in een strathegie die voorlopig nog nul, nadda, noppes heeft opgeleverd maar wel onze tegenstanders heeft verdergeholpen dan heb je méér dan één keuze: NVA én LDD
Oud 3 juni 2009, 19:58   #93
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fieseler Bekijk bericht
...
Ik heb toevallig in die tijd een paar lange en geanimeerde gesprekken gehad met een paar NVA parlementairen.
Nadat ze alle kanten van de ring hadden gezien (ze waren oprecht verrast door mijn events-kennis van de Vlaamse politiek)
...
Beleefde en geduldige mensen, die nva-parlementairen, heb ik de indruk.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2009, 20:08   #94
dominatrix
Minister-President

Standaard

Citaat:
Omdat het daar gaat over federale verkiezingen, daar heb je veel minder zicht op wie waarop stemt, en zit je met BHV .

Bij europese/vlaamse heb je dat veel minder daar kan je perfect zien wie waarop stemt en je zit binnen vlaanderen.
Het is anders een perfecte verfransingsbarometer die ik je geef! En daar ging de discussie toch over? Jij die dat allemaal minimaliseerde, 'het zijn maar druppeltjes'.
Oud 3 juni 2009, 20:12   #95
dominatrix
Minister-President

Standaard

Citaat:
En?

Platte demagogie de lijst UF werd in die tijd samengesteld, logisch dat ze dan veel won tov de vorige verkiezingen als het veelal apart was.

http://streekkrant.rnews.be/nl/regio...498860586.html
De UF is een kartellijst die in Vlaams-Brabant kandidaten groepeert van cdH, MR, FDF en PS. De lijst kwam in 1995 voor het eerst op. Sindsdien is Christian Van Eyken lid van het Vlaams parlement.

Moesten ze van 1 naar 2 kiezers gaan zou je kunnen afkomen dat ze verdubbelen.

Zoals ik al zei tussen 99 en 04 groeide ze met 0.15% van de bevolking aan tov nederlandstaligen per jaar. Ja 0.15% per jaar.
Ik zeg hier potverdikke dat het gaat om een verfransingsbarometer in de Vlaamse rand rond Brussel. Al het UF denkt dat ze een tweede zetel gaan halen dan gaan ze er vanuit dat het laatste decennium hun stemmenpotentieel verdubbelt is. Dat is wat hun betreft een franstaligstemmenpotentieel dat zich concentreert in de regio halle-vilvoorde. Als je extrapoleert naar die regio zie je dat de verfransingsdruk daar enorm toeneemt in tegenstelling tot hoe jij het hier probeert te doen uitschijnen.

Of zullen we het een omgekeerd vragen: Waarom maken de Franstaligen toch zo een heisa over de splitsing van bhv, waarom willen ze die toch zo tegengaan als er voor hun niks te rapen is zoals jij komt vertellen?
Oud 3 juni 2009, 20:22   #96
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fieseler Bekijk bericht

Als je wil geloven in een strathegie die voorlopig nog nul, nadda, noppes heeft opgeleverd maar wel onze tegenstanders heeft verdergeholpen dan heb je méér dan één keuze: NVA én LDD
Ik neem aan dat U met die "tegenstanders",de partijen bedoeld die Belgie persé NIET willen gesplitst zien ,en die daartoe een verkozen mandaat gekregen hebben van een meerderheid van de kiezers.

Welnu,NVA heeft ,sedert hun kartel met CD&V,niet deelgenomen aan enigerlei Belgische regering(niet met een minister en niet met een staatssecretaris).Het scheiden van het kartel werd daardoor eenvoudiger toen er geen vis in de pan lag...

Ik weet eigenlijk niet hoezeer CD&V "geholpen" is nu ze,in Christelijke edelmoedigheid,voor dweil van alle Belgische problemen spelen door "hun verantwoordelijkheid op te nemen",en daarvoor op de schietstoel dreigen te zitten als er,(in het najaar vermoed ik),federale verkiezingen aankomen .Ook dat kan bezwaarlijk aan NVA verweten worden,dat Paars kan terugkomen!

Het is grappig te kakken op het enige "kleintje" dat e v e n t u e e l nog op de wip kan zitten bij een coalitievorming(Vlaams-),maar duidelijk niet marcheert op de maat van de muziek

Laatst gewijzigd door kelt : 3 juni 2009 om 20:25.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2009, 20:27   #97
Nyquist
Minister-President

Nyquist's schermafbeelding

Standaard

Onafhankelijkheid heeft meer dan 1 betekenis.

Er is de staatkundige betekenis, waar Vlaanderen zich afscheurt van Belgie en Belgie de facto ophoudt met bestaan.

Er is ook de andere betekenis, waar Vlaanderen ongebonden en onbelemmerd haar eigen beleid kan voeren, en haar eigen toekomst uitstippelt.

Dit laatste kan perfect binnen een confederale, Belgische context. Het is dan ook de vorm van Vlaamse onafhankelijkheid die ik steun. Ik voel aan mijn water dat dat ook dicht aanleunt bij wat Bart De Wever wil bereiken.
Nyquist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2009, 20:33   #98
Gwyndion
Minister-President

Gwyndion's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Gwyndion
Standaard

In theorie heb je gelijk, maar als we de Belgische versie van "confederalisme" bekijken...
Gwyndion is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2009, 20:36   #99
dominatrix
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwyndion Bekijk bericht
In theorie heb je gelijk, maar als we de Belgische versie van "confederalisme" bekijken...
Hoeveel versies van confederalisme heeft U dan wel niet in gedachten?
Oud 3 juni 2009, 20:38   #100
Max van Dietschland

Max van Dietschland's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Het zijn dan ook geen federale verkiezingen, waar je boter bij de vis kan eisen ivm de staatshervorming.
Het Vlaams Parlement wordt gekozen en dit kan veel dingen doen. Zichzelf bevoegdheden toekennen die in strijd zijn met de Belgische grondwet of gewoon een éénzijdige onafhankelijksheidsverklaring uitroepen. Je kan zelfs voorzien in de oprichting van een nieuw Vlaams Legioen, die de belangen van Vlaanderen desnoods op een buitenparlementaire manier kan verdedigen.

https://x.com/dietschland
Max van Dietschland is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be