Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Bekijk resultaten enquête: Welke taal kan de nieuwe functie vervullen als het Engels deze niet meer kan dragen?
Spaans 4 7,84%
Frans 0 0%
Esperanto of een andere ''gemaakte taal'' 5 9,80%
Latijn 1 1,96%
Mandarijn 3 5,88%
Arabisch 0 0%
Russisch of een andere Slavische taal 1 1,96%
Duits 3 5,88%
Nederlands 3 5,88%
Het blijft Engels 31 60,78%
Aantal stemmers: 51. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 9 juni 2009, 15:54   #81
Pieter B
Staatssecretaris

Pieter B's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Je blijft rond de pot draaien.

Ik herhaal:

Ik wil maar een ding weten, namelijk de wetenschappelijke ondersteuning van de bewering dat Engels 'relatief makkelijk te leren' is.
Het is makkelijk om te leren omdat we er via tv en internet constant mee in contact worden gebracht.

Ik kon al Engels voordat ik het ooit op school had gehoord.

Het is een vicieuze cirkel. We kunnen goed engels omdat we er veel mee in aanraking komen. Omdat de meeste mensen Engels kennen worden heel wat dinge in het Engels gemaakt.
Oud 9 juni 2009, 15:56   #82
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieter B Bekijk bericht
Het is makkelijk om te leren omdat we er via tv en internet constant mee in contact worden gebracht.

Ik kon al Engels voordat ik het ooit op school had gehoord.

Het is een vicieuze cirkel. We kunnen goed engels omdat we er veel mee in aanraking komen. Omdat de meeste mensen Engels kennen worden heel wat dinge in het Engels gemaakt.
Dat heeft dus niets met de taal an sich te maken maar met de macht achter die taal. Indien u van jongs af aan met Russisch o Chinees in contact wordt gebracht zijn die talen ook makkelijk om te leren.
De vraag is dus niet of de taal goed of slecht is (dat onderscheid is linguïstisch gezien complete nonsens want geen enkele taal in de wereld is inferieur) maar of de macht achter die taal wel wenselijk is.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2009, 16:04   #83
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

roger verhiest's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Met de oprukkende invloed van het Spaans in de Verenigde Staten door de groeiende latino-gemeenschap, zou volgens mij het Engels nog wel eens flink kunnen inboeten als universele handelstaal. Ik heb het dan niet over een erg korte termijn, maar over bijvoorbeeld een jaar of vijftig. Het marktaandeel van de Verenigde Staten in de wereldeconomie neemt ook gestaag af.

Hoe lang blijft Engels de lingua franca van de wereld?

En... misschien belangrijker... welke taal kan de nieuwe functie vervullen als het Engels deze niet meer kan dragen?
Er is geen enkele taal de lingua franca van een groot gebied gebleven. Het engels mag nu die functie hebben in een groot gedeelte van de wereld en zelfs nog stelselmatig die invloed opdrijven ; ooit is dat tijdperk voorbij.

Het mooie aan Esperanto is dat ze niet de ambitie heeft om andere talen te verdringen of te overheersen : dat zal deze taal uiteindelijk in staat stellen om daadwerkelijk als "tweede" taal dienst te doen en wel langduriger dan eender welke taal het haar voorgedaan heeft. Haar voorvaderen zijn eigenlijk het Sanskriet, Han-Chinees en Latijn : talen die alhoewel vertrokken als talen van een heersersvolk, die functie wisten te verlaten om talen van "velen" te worden vooral op gebied van wetenschap en literatuur.

Het Esperanto met die talen vergelijken gaat niet op : in vergelijking met deze talen is het Esperanto nog maar een kleine baby : amper 125 jaar oud
en qua overlevingskansen nog altijd in de "gevarenzone".

De "kritische massa" van 10 miljoen sprekers is nog niet bereikt = maar als elke Esperantist er 10 nieuwelingen kan van overtuigen de taal te leren is dat het werk van nog maar één generatie...

Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2009, 16:12   #84
Pieter B
Staatssecretaris

Standaard

Ja, maar het maakt niet uit hoe het komt dat Engels makkelijk te leren is.
Het is gewoon een feitelijke situatie die ervoor zorgt dat ze makkelijk te leren is en die haar voortbestaan als lingua franca mee verzekert.
Oud 9 juni 2009, 16:42   #85
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht
Er is geen enkele taal de lingua franca van een groot gebied gebleven. Het engels mag nu die functie hebben in een groot gedeelte van de wereld en zelfs nog stelselmatig die invloed opdrijven ; ooit is dat tijdperk voorbij.

Het mooie aan Esperanto is dat ze niet de ambitie heeft om andere talen te verdringen of te overheersen : dat zal deze taal uiteindelijk in staat stellen om daadwerkelijk als "tweede" taal dienst te doen en wel langduriger dan eender welke taal het haar voorgedaan heeft. Haar voorvaderen zijn eigenlijk het Sanskriet, Han-Chinees en Latijn : talen die alhoewel vertrokken als talen van een heersersvolk, die functie wisten te verlaten om talen van "velen" te worden vooral op gebied van wetenschap en literatuur.

Het Esperanto met die talen vergelijken gaat niet op : in vergelijking met deze talen is het Esperanto nog maar een kleine baby : amper 125 jaar oud
en qua overlevingskansen nog altijd in de "gevarenzone".

De "kritische massa" van 10 miljoen sprekers is nog niet bereikt = maar als elke Esperantist er 10 nieuwelingen kan van overtuigen de taal te leren is dat het werk van nog maar één generatie...
Hé daar ben je. Ik was al een beetje op je aan het wachten.

Als ik een taal/geloof/politiek forum opricht en iedere aanhanger bekeert elke dag tien anderen dan zit ik ook in ongeveer een week aan de tien miljoen. Bovendien vraag ik me af waar dit getal voor deze "kritische massa" vandaan komt. Het aantal sprekers lijkt me stiekem ook niet het enige bepalende punt. Als die tien miljoen mensen zo verspreid zijn dat ze elkaar nooit spreken is het vlug gedaan met een taal.

Laatst gewijzigd door Bovenbuur : 9 juni 2009 om 16:46.
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2009, 17:21   #86
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Dat is bij de Esperantisten alvast geen probleem. Die zijn al heel verspreid, wereldwijd zelfs, en wees maar zeker dat er nogal gesproken wordt.
Oud 9 juni 2009, 17:26   #87
Raven

Raven's schermafbeelding

Standaard

Al zaten ze met 3 miljard een klikklak-taaltje te spreken in de latijns-amerikaanse ghetto's... zolang die evenveel interessante lectuur publiceren zoals de forumbelgicisten, zal dat taaltje heus niet doorbreken op de internationale arena.
Oud 9 juni 2009, 17:35   #88
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

roger verhiest's schermafbeelding

Standaard

Laat ons de zaak eventjes testen. Ik geef jullie een tekstje uit een populaire Esperanto
internetkrant (Libera folio) wedden dat zelfs de meeste niet-esperanto sprekers redelijk goed zullen begrijpen wat er staat ?

Overigens : wat is er nodig voor een taal : een originele literatuur, een vertaalde literatuur,
vaktijdschriften, vaktaal en sprekers...

Esperantisto brutale arestita en Moskvo
de Redakcio Laste modifita: 2009-05-28 20:37

La konata esperantisto Ksenija Prilepskaja estis sabate perforte arestita en Moskvo okaze de manifestacio por la rajtoj de gejoj. La policanoj kaptis ŝin kiam ŝi estis parolanta kun usona ĵurnalisto. Lige kun la arestado ili forŝiris ŝiajn vestaĵojn kaj faligis ŝin de unumetra alteco sur asfalton. Ŝi estis liberigita pli malfrue en sabato. Jam de pluraj jaroj gejrajtaj aktivuloj ĉiuprintempe petas permeson de la Moskva urbestraro por publika manifestacio kaj parado. La permeson oni same regule rifuzas. La Moskva urbestro Jurij Luĵkov argumentas, ke gejoj estas perversaj kaj la gejrajta movado satanisma. La decido de la Moskva urbestraro havas fortan subtenon de ekstremnaciismaj movadoj, sed ankaŭ de la rusortodoksa eklezio.
Esperantisto brutale arestita en Moskvo

Ksenija Prilepskaja apartenas al la organiza teamo de la gejrajta manifestacio. Antaŭ la ĉi-jara manifestacio ŝi rakontis, kiel oni povas aranĝi gejparadon spite la oficialan malpermeson.

- Ni rakontas kie ĝi okazos nur en la lasta momento. Pasintjare ni sukcesis bone. Ĉiuj agresemaj frenezuloj atendis ekster la urbodomo, kie estis interbatado la antaŭan jaron. Sed ni kolektiĝis ĉirkaŭ la statuo de Ĉajkovskij. Li ja estis gejo, kaj lia muziko estas grava parto de la rusa kulturo, do la loko estas bona.

Kial vi decidis aranĝi la ĉi-jaran manifestacion lige kun la ŝlagrokonkurso de Eurovision?

- Ni volas montri kiel hipokrita estas la politiko de la urbestraro. La konkurso de Eurovision ja havas fortajn ligojn kun la geja kulturo. Granda parto de la konkursantoj kaj de la publiko apartenas al ĉi tiu grupo, kaj oni investas amasegojn da mono por bonvenigi ilin kaj garantii ilian sekurecon. Sed la gejparado estas malpermesita, samkiel en ĉiuj antaŭaj jaroj.

La urbestro Jurij Luĵkov diris, ke gejparadoj estas perversaj kaj neniam estos permesitaj en Moskvo. Kia estas la situacio de gejoj en Rusio?

- Mi mem ne estas gejo, sed mi scias, ke la toleremo estas tre malalta, precipe ekster Moskvo. En la sovetia tempo gejaj rilatoj estis leĝe malpermesitaj, kaj la malnova sinteno restas.

Ĉi-jare la gejaj aktivuloj publike diskonigis, ke la manifestacio okazos en la urbocentro, sed pro la sekureco de la nemultaj partoprenantoj ili lastmomente decidis kolektiĝi ekster la urbocentro, ĉe la Moskva Ŝtata Universitato.

La polico tamen estis preta, multaj aktivuloj estis kaptitaj jam ĉe la metrostacio, kaj kiam la manifestacio komenciĝis je la 12-a horo sabate la polico tuj ĉirkaŭis ĝin.

Ĉiuj partoprenantoj estis rapide forportitaj al atendantaj policaj aŭtoj. Ksenija Prilepskaja, kiu okupiĝis pri informado kaj donis rektajn raportojn al retaj amaskomunikiloj, staris iom flanke kaj parolis kun usona ĵurnalisto, kiam la policanoj kaptis ankaŭ ŝin.

Pri ŝia aresto la retejo de la organizantoj rakontas jene: Plej multe dum la arestado, sen propra kulpo, suferis ĵurnalisto Ksenija Prilepskaja. La anoj de la OMON-polico fortiris ŝiajn vestaĵojn, nudigante ŝin, kaj faligis ŝin sur la asfalto el siaj fortaj manoj, de la alteco de unu metro, kun la kapo kaj dorso antaŭe.

Laŭ la sama retejo Ksenija Prilepskaja estis inter la kvar personoj kiuj estis liberigitaj pli malfrue sabate. Tuj post la liberiĝo ŝi estis devigita viziti kuraciston por esploroj pri suspektata cerboskuo.

Dimanĉe matene ŝi en Facebook dankis sian esperantistajn amikojn pro la subteno:

- Grandegan dankon pro la subteno! Mi liberas ekde 17:30 hieraŭ, ĝenerale enordas, simple doloregis la kapo hieraŭ. Baldaŭ mi verkos iun tekston kaj ĉiujn vin informos. Nun mi simple bezonas iom da tempo, resto, trankvileco. Denove grandegan dankon pro la subteno, tio gravas!

Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2009, 18:27   #89
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven Bekijk bericht
Al zaten ze met 3 miljard een klikklak-taaltje te spreken in de latijns-amerikaanse ghetto's... zolang die evenveel interessante lectuur publiceren zoals de forumbelgicisten, zal dat taaltje heus niet doorbreken op de internationale arena.
Er wordt heel veel interessante lectuur geproduceerd, en niet bepaalf van het niveau van de "forumbelgicisten".
Oud 9 juni 2009, 19:34   #90
Bovenbuur

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Maar Rogier: als jij Zweeds had getypt, of Duits, of Frans, of Spaans etc had ik net zoveel begrepen van wat er stond. Dit bewijst alleen maar dat Espranto vooral qua woordenschat op Europese (vooral Romaanse) talen gebaseerd is.

Laatst gewijzigd door Bovenbuur : 9 juni 2009 om 19:34.
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2009, 20:52   #91
Sus Iratus
Banneling

Standaard

Wat Bovenbuur al zei. En verder lijkt het Esperanto inderdaad verdacht veel op een soort Algemeen Romaans, gedestilleerd uit de huidige romaanse talen.

Voor de germaanse talen is er overigens een leuke tegenhanger, Folkspraak genaamd. Eenieder die een germaanse taal spreekt, begrijpt vrijwel meteen wat er staat.
Sus Iratus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2009, 21:07   #92
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Esperanto is zeker geen algemeen Romaans, daarvoor moet je bij Interlingua zijn. Esperanto heeft 60 % romaanse, 30 % germaanse en 10 % slavische woordstammen en nog wat woorden uit andere taalfamilies. De grammatica heeft bovendien meer weg van niet-indo Europese talen als Turks of Chinees. Wat wel een feit is is dat er bewust waar mogelijk werd gekozen voor woordstammen die in veel talen bestaan en dat zijn dan woordstammen meestal van griekse of latijnse afkomst, omdat die twee talen nu eenmaal een grote invloed op de vocabulaire van heel wat anderen hebben uitgeoefend.
Folkspraak is een leuk ding maar het blijft een hobby van enkelingen, terwijl Esperanto inmiddels al is uitgegroeid tot een wereldwijd ingeplante beweging.
Oud 9 juni 2009, 22:40   #93
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Esperanto is zeker geen algemeen Romaans, daarvoor moet je bij Interlingua zijn. Esperanto heeft 60 % romaanse, 30 % germaanse en 10 % slavische woordstammen en nog wat woorden uit andere taalfamilies. De grammatica heeft bovendien meer weg van niet-indo Europese talen als Turks of Chinees. Wat wel een feit is is dat er bewust waar mogelijk werd gekozen voor woordstammen die in veel talen bestaan en dat zijn dan woordstammen meestal van griekse of latijnse afkomst, omdat die twee talen nu eenmaal een grote invloed op de vocabulaire van heel wat anderen hebben uitgeoefend.
Folkspraak is een leuk ding maar het blijft een hobby van enkelingen, terwijl Esperanto inmiddels al is uitgegroeid tot een wereldwijd ingeplante beweging.
Esperanto is niet verkeerd. Men moet niet constant proberen het te verbeteren. Dat soort ervoor dat mensen hun interesse verliezen.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2009, 22:55   #94
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Het zijn voornamelijk niet-Esperantisten die het proberen verbeteren
Oud 9 juni 2009, 23:21   #95
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Esperanto kan snel groeien, eens het in het onderwijs doordringt en iedereen eraan blootgesteld wordt. Nooit kijken op de huidige omvang. Het heeft potentieel om veel groter te worden.
Esperanto komt IMO wel schrikbarend regelmatig over, en daarom zou het aan schoonheid inboeten, maar ik ben minder conservatief geworden. Eigenlijk kan het best een mooie taal zijn, zeker gezien het in verschillende accenten wordt gesproken.

Als ik luister naar de taal dan versta ik het nu al grotendeels op gehoor af zonder te geleerd te hebben. Volgens mij als je een willekeurig iemand aanspreekt in die taal, verstaat hij je mogelijk. Dit is zeker het geval met Interlingua in Romaanse gebieden en Folkspraak in Germaanse.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 9 juni 2009 om 23:26.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2009, 23:23   #96
Pieter B
Staatssecretaris

Standaard

Ik begrijp er nix van. Taal is dan ook niets men beste kant.
Oud 9 juni 2009, 23:41   #97
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Misschien is het omdat ik weet hoe Esperanto werkt door er vroeger over gelezen te hebben. Voorlopig is het aan het huidige selecte en groeiende groepje Esperanisten om de taal zo aantrekkelijk mogelijk te maken en daarin door te zetten.

Toch één ding: de taal lijkt enorm aan te spreken bij communisten, zonder ideologische oordelen te vellen, dat schrikt sommige bekrompen mensen af volgens mij.

ВПЕРЕД СОЮЗ ЭСПЕРАНТО-ГОВОРЯЩИХ ПРОЛЕТАРИАТОВ! ДА ЗДРАВСТВУЕТ ВЕЛИКИЙ ЯЗЫК НАШЕГО ЛЮБИМОГО ГОСУДАРСТВА! ЧТОБ ВСЕ ОСТАЛЬНЫЕ ЯЗЫКИ БЫЛИ СТЕРТЫМИ С ЛИЦА МИРА, ИБО ОНИ ЯВЛЯЮТСЯ ПРИЧИНОЙ МНОГОЧИСЛЕННЫХ ВОЙН И ЗВЕРСКИХ ПРЕСТУПЛЕНИЙ!

Maar serieus, dat is hetzelfde als hoe ecologisme vooral linkse mensen aanspreekt. Het is daarom niet verkeerd.

Ik ga in de zomer eens tijd pakken die taal op mezelf te leren. Wie weet word ik nog wel lid van een vereniging.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 9 juni 2009 om 23:56.
Oud 9 juni 2009, 23:59   #98
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Esperanto slaat ook aan bij katholieken, spoorwegbedienden, linguïsten en nog een hoop groepen, er bestaat voor zowat alles wel een eo-organisatie
Oud 10 juni 2009, 00:01   #99
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Esperanto komt IMO wel schrikbarend regelmatig over, en daarom zou het aan schoonheid inboeten, maar ik ben minder conservatief geworden.
Als er nu iets is dat ik aan Esperanto ten zeerste apprecieer is het net de elegantie waarmee begrippen, uitdrukkingen en neologismen kunnen gevormd worden.
Oud 10 juni 2009, 00:05   #100
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Eigenlijk heb ik het nog geen kans gegeven. Het wortelt in de vrijwel menselijke reflex die bepaalt dat een taal complex moet zijn om elegantie te bieden.
Dit is eigenlijk een valse bewering, als je kijkt hoe simpelere varianten niet afdoen aan schoonheid bij natuurlijke talen. Men denke aan Brazilliaans Portugees, één der simpelste Romaanse talen, itt. Europees Portugees dat de moeilijkste grote Romaanse taal is volgens veel linguïsten. Men denke aan Afrikaans, regelmatigheid troef, toch duidelijk een levende taal en véél creatiever dan zelfs het Nederlands als het op neologismen aankomt. Men denke aan Amerikaans Engels dat duidelijk losgebroken is van het conservatievere Brits Engels. Enz...
Eigenlijk is simpel is een foutieve term, het is eenvoud, want echt gemakkelijker maakt zoiets een taal niet.
Of wat met slang tegenover dialect? Het ene is niet minderwaardig aan het andere.

Ik ben persoonlijk wel een liefhebber van archaïsch taalgebruik, maar hoe je je moedertaal spreekt kies je zelf, en je hoort je niet te verzetten tegen taalkundige evolutie van latere generaties.
Eigenlijk hoop ik dat men ooit de rebellerie van een vorige generatie terug overneemt. Ik hoop dat er ooit een beweging komt zoals ten tijde van de progressieve spelling. Spellingen als krities, konsekwent, doeane, aksent, enz... Je kan ook back-to-roots gaan en ouderwetsere taal hanteren door terug de aanvoegende wijs actief te gebruiken, enz...
In die zin leeft taal. Mensen die zich vrij voelen gebruiken die vrijheid, anderen volgen braafjes de opgelegde regeltjes te allen tijde.

Niet te zeggen dat dit niet over Esperanto gaat.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 10 juni 2009 om 00:32.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be