Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 juni 2009, 17:16   #81
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
...
waddist
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2009, 18:21   #82
MaGNiFiCaT

MaGNiFiCaT's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
ik vind zelfs dat ze de ongeschreven verplichting van een hemd te dragen moeten afschaffen.
Ja, laten we allen als strandjutters te voorschijn komen.

Ik vind het spijtig dat de goede smaak teloorgaat aan de vunzige, vieze, zielloze, goedkope confectie-kledij! Dit is waarlijk diep betreurenswaardig! Mensen die zich niet weten op te kleden op een fatsoenlijke manier hebben geen geen trots en zelfrespect. Kun je deze mensen dan nog au serieus nemen?
Oud 15 juni 2009, 18:31   #83
lantjes
Eur. Commissievoorzitter

lantjes's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
en net zoals alle subversieve elementen met een grondige hekel aan autoriteit, woont hij in een dikke villa.
Zo zie je dat het ene het andere niet per definitie hoeft uit te sluiten...
lantjes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2009, 18:32   #84
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MaGNiFiCaT Bekijk bericht
Ja, laten we allen als strandjutters te voorschijn komen.
strandjutter? verklaar.
Oud 15 juni 2009, 18:37   #85
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
Nee, als in: zal ik overal serieus worden genomen? Zal ik beperkt worden in bijvoorbeeld beroepskeuze? Hoeveel mensen zullen op mij neerkijken?
Als je in een wetenschappelijke wereld blijft, heel ver. Als je consultancy of commerciele functies ambieert zijn plastrons en apepakken wel noodzakelijk.

Gebakken lucht hoort een mooie verpakking te hebben he, anders verkoopt het niet.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2009, 19:02   #86
MaGNiFiCaT

MaGNiFiCaT's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
strandjutter? verklaar.
Andere betekenis van het woord voor iemand, een armoedezaaier die miezerig, armtierig, schabouwelijk 'gekleed' is.
Oud 15 juni 2009, 19:03   #87
Jedd
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Gebakken lucht hoort een mooie verpakking te hebben he, anders verkoopt het niet.
amen

hier kan een slotje op
Jedd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2009, 20:32   #88
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Andere betekenis van het woord voor iemand, een armoedezaaier die miezerig, armtierig, schabouwelijk 'gekleed' is.
ik vind een tshirt niet miezerig of armtierig. Het zit veel beter dan een hemd. In welke tijd leeft gij nog?
Oud 15 juni 2009, 21:00   #89
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ik vind een tshirt niet miezerig of armtierig. Het zit veel beter dan een hemd. In welke tijd leeft gij nog?
ik heb eigenlijk nog nooit een hemd aan gehad dat echt goed zat of mij helemaal paste.
of ik moet zo'n gigantisch grote maat nemen maar dat trekt ook op niks want dan zijn de mouwen te lang.

hoe doet bart dewever dat toch?
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2009, 21:42   #90
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
't Is dat. Ik draag enkel onder strikte voorwaarden een hemd - trouwfeest, begrafenis - en ik heb er dan nog een hekel aan.

Ik draag veel liever een T-shirt.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2009, 21:49   #91
stropke
Minister-President

stropke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lantjes Bekijk bericht
Vrijdag laatstleden hoor ik een ventje van pakweg 20 zich beklagen over het interimkantoor waar ze hem hadden aangeraden zijn talrijke piercings en, toegegeven, nogal opzichtige oorbellen te verwijderen als hij zich ergens ging aanbieden. Hij wiegerde deze "raad" op te volgen en vond dat men hem maar moest nemen zoals hij was. Dat is absoluut zijn recht, maar of dat zijn kansen op de arbeidsmarkt zal vergroten.....
Ja zeg en als die in zijnen bloten komt.
Miss een job als " live guard" op een nudisten strand.
Oud 16 juni 2009, 09:13   #92
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
Hoe ervaar jij het?
Ik zit niet echt in de informatica, eerder in de nucleaire electronica, maar 't is vergelijkbaar. De grootste sloddervos bij ons is mijn baas (ik zou daar dingen kunnen over vertellen maar dit is een publiek forum en ik ben hier niet achter een pseudoniem...), en ik ben een van de keurigst gekleden (op onze beroepsfotograaf na) in gans het gebouw: draag meestal een gestreken broek en een hemdje met korte mouwen en stadsschoenen. Mijn vrouw wil dat zo, en ik wil haar dat plezier niet ontzeggen, maar als het van mij zou afhangen zou ik in jeans en T-shirt gaan werken. Het maakt allemaal niet veel uit.
Oud 16 juni 2009, 18:55   #93
Deepeco
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Okee om dassen dragen te verbieden, omdat het een statussimbool is.

Maar dan alleen maar gekoppeld aan het verbieden van een ander statussimbool, een ietwat "dubbel omgekeerd" statussimbool, en dat is het onderlijveke gelijk de Jansens van A., onder een gewone vest. Ik vind dat niet staan. Ik krijg er de kriebels van in mijne nek, omdat ik geen kraag van een hemd voel die tussen mijn vest en mijn nek zit ... allez ge begrijpt wat ik bedoel.

En ge begrijpt ook zeer goed hoe de sossen-reklame-jongen uit A. omspringt met status-simbolen.
Toch wel straf hé: linkse politici zie je veel minder vaak met stropdas (Patrick Jansens, Wouter Bos,...). Dat is omdat hun publiek bestaat uit lagere sociale klassen (arbeiders), en ze willen sympathiek overkomen bij hen. Meer zit daar niet achter, maar bevestigd weer es mijn stelling. Ook de laatste campagne van Groen! bevestigt dat: affiches met iedereen in maatpak. Een duidelijke knipoog...

Citaat:
En als ge dan wat verder denkt: de mens is van vlees en bloed, en daar zit nu eenmaal status bij aangebakken enz. eet meer Freud.
Als ik niet zo statusgevoelig ben, mag ik verwachten dat anderen dat ook net zijn.

Citaat:
ps twee: zijn juwelen niet een "veel groter probleem" dan ?
absoluut; zeer zeker. Koop geen diamanten, want ik kan horrorverhalen uit afrika vertellen. Er kleeft bloed aan zowat alle diamanten die nu verkocht worden. Idem voor goud en de mijnbouw in Zuid-Amerika: cyanidevergiftiging, vernietiging van regenwoud en lokale culturen door goudzoekers. Iedereen die een juiste ethiek heeft (die dus kwetsbaar leven intrinsiek waardevol acht, die opkomt voor het behoud van biodiversiteit, het welzijn van arme mensen, mensenrechten,...) zou het met mij eens moeten zijn dat we die gouden en diamanten juwelen moeten afschaffen.
Deepeco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2009, 21:36   #94
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

mijn mama zou nog zo blij zijn als ik vaker een hemd droeg.
'ge zijt daar heel mooi mee' zegt ze dan, of ook 'dat slankt schoon af'.

terwijl dat niet zo is, mama.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2009, 23:11   #95
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In mijn gemeente woont iemand die ik anders niets anders weten doen heb dan op het strand lopen zoeken naar oude spullen en wat handelen in oud ijzer.
Maar echt armtierig zou ik hem niet durven noemen met zijn 6 huizen die hij bezit.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2009, 08:44   #96
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Volgens mij is Deepeco een notoire sadist, met een grote kennis van de wereld. De manier waarop hij de wereld in sneltreinvaart de dieperik in wilt helpen, is gewoonweg interessant te noemen.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2009, 08:47   #97
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ik zit niet echt in de informatica, eerder in de nucleaire electronica, maar 't is vergelijkbaar. De grootste sloddervos bij ons is mijn baas (ik zou daar dingen kunnen over vertellen maar dit is een publiek forum en ik ben hier niet achter een pseudoniem...), en ik ben een van de keurigst gekleden (op onze beroepsfotograaf na) in gans het gebouw: draag meestal een gestreken broek en een hemdje met korte mouwen en stadsschoenen. Mijn vrouw wil dat zo, en ik wil haar dat plezier niet ontzeggen, maar als het van mij zou afhangen zou ik in jeans en T-shirt gaan werken. Het maakt allemaal niet veel uit.
meent ge dat?

Allé joh, ik zou al snel zeggen tegen uw vrouw, komaan op mijn werk MAG ik dat, gun mij dat plezier toch.
Oud 17 juni 2009, 10:20   #98
Deepeco
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ik zou niet zeggen dat het degene met de stropdas is die zichzelf "de hogere status" aanmeet, in tegendeel. Het is eerder: "ik heb me keurig aangekleed om U korrekt te kunnen dienen en als teken van mijn onderwerpen heb ik zelfs een das aangedaan"

Wanneer doe je een das aan ? Als je gaat solliciteren, of als je naar een trouwfeest gaat, of als je vriendellijk aan je bankier wil vragen of je je lening mag hebben of zo. Niet wanneer je "baasje" speelt. Het is niet de rijkaard op zijn prive golf veld die daar staat te stoefen met zijn das, he. Die staat er ontspannen bij met zijn witte T-shirt, short en petje op. Het zijn de onderdanige gatlekkers die hun das aanhebben als ze bij Meneer moeten komen.
Een kleine test: hoe vaak zul jij een das aanhebben terwijl die 'hogere' Meneer er met een t-shirt bijloopt? Ooit al meegemaakt? Draagt de bruidegom een t-shirt of een sjiek pak? Draagt de bankier een trui of een hemd met stropdas?
De Meneer zal er toch wel bijna altijd 'deftig' gekleed zijn. Maar er is meer: hij bepaalt welke kledij jij zult dragen. Dat, mijn beste, is status. Geen fake, maar echte status. Meneer heeft macht.
Dus Meneer beslist wat jij zult dragen. Maar voor wat zou hij kiezen? Zou hij u meer respectvol benaderen als je een t-shirt draagt, of een stropdas. Mijn gok zou dat tweede zijn, want mijn hypothese is dat die 'hogere' Meneer niet graag met een 'lagere' praat. Dat is kewstie van sociale psychologie.
Dus Meneer heeft macht over u en beslist dat jij ook een deftig geknoopte stropdas zal moeten dragen, anders vindt hij u vies of onwaardig om mee te praten. En jij trapt daarin. Jij bevestigt zijn macht als je daaraan toegeeft.
Onlangs ging ik naar een trouwfeest. Ik was zowat de enige met gewone trui, de rest liep er sjiek gekleed bij. Ik kan mezelf verantwoorden, want echt respect voor de bruid en bruidegom zie je niet in kleding. Kleding staat totaal los van het vieren. Als ik later ga trouwen, mag iedereen doen wat hij wil. Ja, ze mogen naakt komen als ze willen.
Ik ben wel enkel naar de misviering kunnen gaan, niet naar het feest zelf, want op de uitnodiging stond 'stadskledij', en die heb ik niet. Dus ja, nu zeiden ze zelf expliciet dat ik een stropdas moest dragen (want dat hoort bij stadskledij), en eigenlijk zeiden ze dat ik niet welkom was, tenzij ik een pak ging kopen of huren. Dat laatste zie ik niet zitten (ik geef liever dat geld aan armoedebestrijding), dus ging ik niet naar het feest.

Citaat:
En dat hebt ge ook onder de scholieren die het juiste rekenmachientje, of de juiste speelconsole, of de juiste sportschoenen willen hebben om "in" te zijn.
Ja, dat is waar. Ik had dat al snel door, en verzette me daartegen. Ik bleef dragen wat niet "in" was.

Citaat:
Dat is een eigenschap van de mens, die er een hekel aan heeft om gelijkgesteld te worden aan een andere mens, en die er dus alles voor over heeft om zich te onderscheiden. Niks is verschrikkelijker voor de mensen dan een vorm van egalitarisme, allemaal dezelfde eenheidssoep, en iedereen gelijk.
wel, het is nog ietsje complexer. Ik conformeer me ook niet, niet omdat ik me wil onderscheiden, maar omdat ik 'valse waarden' wil doorbreken.
Zoals ik zei heeft het ook met macht te maken: de machtigen beslissen over de anderen. Doe je niet mee, dan sta je er alleen voor. Tenzij je zelf macht of aanzien of status hebt, en dan kun je het jezelf veroorloven om een nieuwe trendsetter te worden. dan zullen een aantal anderen je volgen en bevestigen ze op die manier uw status.
De mens is een kuddedier, en de trendsetter is degene met status en wil dat anderen hem volgen om zo zijn status te bevestigen. Dus iemand met status wordt schijnbaar minder kuddedier.
Deepeco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2009, 12:15   #99
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
meent ge dat?

Allé joh, ik zou al snel zeggen tegen uw vrouw, komaan op mijn werk MAG ik dat, gun mij dat plezier toch.
Gij zijt niet getrouwd ?
Oud 17 juni 2009, 12:55   #100
lantjes
Eur. Commissievoorzitter

lantjes's schermafbeelding

Standaard

De pluimen maken de vogel.
Het geeft blijk van enig respect voor uw medemens om het principe "dressed for the occasion" toe te passen, gaande van een kapotte jeans met slechte t-shirt tot maatpak met das, alles ten gepaste tijde. Maar wie zich daartegen wil afzetten doet maar, en neemt er de eventuele nadelen bij.
lantjes is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be