![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#82 | |||||||||||||||||||||||||
Staatssecretaris
|
![]() vrede,
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
ik kies dus geen enkel van jouw antwoorden, want ik verwerp de vraag als onzinnig. Citaat:
nogmaals, als je zegt dat die keuze niet arbitrair is, leg dan uit waarom je bepaalde variabelen wel (het aantal gsm's dat in 2008 werd geproduceerd) en andere niet (prijs, lonen, grondstoffen, distributie...) in je model mee opneemt. mijn stelling blijft dat die keuze puur arbitrair is verlopen, dat er geen enkele zinvolle reden is om juist die variabelen te kiezen en de rest te negeren. je kunt die stelling weerleggen als je voor elk van de door jou genegeerde variabele een plausibele reden kunt aangeven waarom je die niet in je model wil opnemen. Citaat:
je doet dit constant. je parafraseert een uitspraak van mij, maar dan op die manier dat de inhoud van die uitspraak volledig verdraaid wordt. daarna geef je mij zogenaamd gelijk. ik vraag me af of dit komt doordat je niet alles begrijpt wat ik schrijf. op het eerste zicht lijkt het wel zo. het kan natuurlijk ook zijn dat er kwade wil achter zit, maar ik denk niet dat jij iemand bent die dit soort parafrases bewust uit kwade wil maakt. Citaat:
ik merkte trouwens alleen maar op dat jouw zogenaamde oefening niets te maken heeft met de productie van gsm's in de werkelijkheid. in die werkelijkheid zijn grondstoffen, lonen, distributie... namelijk wel heel erg belangrijk. in echte fabrieken komt niets uit de lucht vallen, ook geen grondstoffen. echte arbeiders werken niet gratis, ze krijgen een loon. echte gsm's worden niet via een beam me up scotty systeem naar de consument getoverd. jij komt met een oefening af die op zich onzinnig is. ik probeer je daar vriendelijk op te wijzen (geef toe, in vergelijking met een aantal andere forumleden op politics.be blijf ik heel beleefd en leg ik heel geduldig mijn standpunt uit). jouw antwoord op mijn uitleg maakt duidelijk dat je zelfs de zinnen waaruit mijn uitleg bestaat niet begrijpt (denk aan jouw pogingen om mijn tomatensoepzin te interpreteren) en je herhaalt daarna dezelfde zogenaamde oefening, die ondertussen niet zinvoller geworden is. wat rest een mens dan nog anders dan het herhalen van mijn uitleg in de hoop dat je het dit keer wel snapt? wat mij betreft is er wel een probleem. niet het feit dat we het met mekaar oneens zijn (dat maakt onze wereld er alleen interessanter en spannender op), maar het feit dat jij mij constant woorden in de mond legt die niet van mij zijn vind ik eerlijk gezegd behoorlijk irritant. gelieve dus in het vervolg ofwel op te houden met mij te parafraseren (letterlijk citeren is natuurlijk nooit een probleem) ofwel moet je de moeite doen om te controleren of jouw parafrase inderdaad overeenkomt met wat ik zei. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
ik denk dus inderdaad dat jij nogmaals niet begreep wat ik eigenlijk schreef. nu beweren dat dit niet zo is, lijkt me eerlijk gezegd vrij kinderachtig. blijkbaar ben je bang dat iemand je op een foutje zou betrappen. nochtans is het maar door op onze foutjes gewezen te worden dat we kunnen groeien. Citaat:
Citaat:
alles wat we weten en denken is rechtstreeks of onrechtstreeks overgenomen van iemand anders. ik zie niet in wat dat te maken heeft met al dan niet menen wat ik schrijf. als ik schrijf dat in een rechthoekige drie hoek de som van de kwadraten van de rechthoekzijde gelijk is aan het kwadraat van de hypotenusa, dan meen ik dat. ook al zal iedereen weten dat ik deze kennis heb overgenomen van iemand. Citaat:
ik vind trouwens dat iets meer respect voor de psychiatrische geneeskunde hier wel op zijn plaats is. uit mijn ervaring als sociaal assistent heb ik verschillende mensen na een gedegen therapie eindelijk weer in staat gezien om hun eigen leven in handen te nemen. Citaat:
de woorden 'net omwille van' hebben trouwens geen betekenis in de zin waarin jij ze gebruikte. Citaat:
Citaat:
als die persoon dan ook nog eens beweert dat hij de wielen, het stuur en de carrosserie bij het bouwen van deze auto buiten beschouwing wil laten... tja, ik vrees dat de meeste autoconstructeurs daar dan geen woorden meer aan vuil zouden willen maken. Citaat:
heb er mijn cursussen psychologie van den IPSOC nog eens bijgehaald en voor de zekerheid met twee vroegere docenten gebeld. nergens vond ik een spoor van de term 'egotransverwarring'. heb daarna nog twee vrienden gemaild, beiden een paar jaar geleden als master afgestudeerd in de psychologie, geen van beiden had ooit over 'egotransverwarring' gehoord. dan maar gegoogeld en gemerkt dat het woord alleen voorkomt op een aantal discussieforums. het woord wordt op die forums gebruikt door 'chaos' (wetenschapsforum.nl), MIS (hier natuurlijk, maar ook bv op zelfkennis.com) of 'extract' (vb op seniorennet.be) vergis ik me of is 'egotransverwarring' een concept dat je volledig zelf hebt uitgedacht? mag ik vragen welk onderzoek je verricht hebt om tot de conclusie te komen dat de psychologie dit concept zou gebruiken? mag ik ook vragen waarom, als dit concept uit een serieus onderbouwde psychologische theorie stamt, ik het nergens terugvind in peer reviewed publicaties en dat niemand er ooit van gehoord heeft? kreeg net telefoon van één van de docenten over wie ik daarnet sprak. hij heeft het nog eens opgezocht en kwam niemand tegen die ooit het woord 'egotransverwarring' had gehoord. hij zegt dat we met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid kunnen stellen dat dit woord niet uit de psychologische literatuur stamt, maar (ik citeer hier even) 'uit de koker van een vrij verward ego'. Citaat:
graag presenteerde ik nogmaals mijn voorbeeld van een bekwame en wetenschappelijke hartchirurg die af en toe een fout maakt tegenover de kwakzalver die niets anders kan dan fouten maken. vrede, redwasp
![]() |
![]() |
#83 | |||||||||||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Gegroet, ik hou het hier maar bij, onze studie werd nogmaals bekrachtigd, oprecht dank hiervoor. |
|||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#84 | |
Staatssecretaris
|
![]() vrede,
Citaat:
vrede, redwasp
![]() |
![]() |
#85 |
Staatssecretaris
|
![]() vrede,
toen ik de rest van je thread las, wilde ik toch nog één ding kwijt. deze verdoemde maatschappij waarin miljarden mensen worden uitgebuit in naam van het heilige papiertje met getallen op is helaas geen fictie. jij mag vinden dat er geen probleem is, ik heb net iets te lang als maatschappelijk werker in één van de armste wijken van antwerpen gewerkt om dat te kunnen vinden. mensen die hun gas en electriciteit niet kunnen betalen, mensen die uit hun appartement worden gezet omdat ze het geld van hun huur niet meer betalen zijn echt, het is geen fictie. ga jij ze vertellen dat hun probleem eigenlijk niet bestaat, omdat jij toevallig tot een subliem inzicht in de zogenaamde ontginning van de tijd bent gekomen? ga jij ze vertellen dat je zowel de rijken als de armen iets meer kunt geven? en zullen ze dan ineens hun electriciteit wel kunnen betalen? ga jij morgen naar de daklozen van het deconinckplein om ze te vertellen dat hun pogingen om zich te organiseren in het daklozen actie commitee zinloos is omdat er eigenlijk geen probleem is? ga jij aan een stakingspikket uitleggen dat ze niet meer moeten vechten voor hun job, hun loon, hun arbeidsomstandigheden, omdat jij de werkers en de kapitalisten allebei een beetje tijd wil geven? wanneer je onzinnige spelletjes speelt over economie, dan erger ik je alleen aan de fouten tegen de spelregels die je maakt. die ergernis is mild en ik wijs je graag op je fouten. het gebeurt regelmatig dat iemand anders op dit forum mij op fouten betrapt, en dat vind ik telkens heel plezant. alleen zo leer ik echt bij. wanneer je echter begint te zeggen dat er geen probleem bestaat wanneer letterlijk miljarden mensen worden uitgebuit, dan maak je me kwaad. ik heb te veel miserie rond mij gezien om hier kalm bij te blijven. ga dan toch zelf kijken in de seefhoek, op het kiel, in molenbeek... gelijk waar armoede knagend aanwezig is. ga daar luisteren naar de bewoners, leer van hen en blijf, als je kan, lang genoeg bij hen om samen met hen te vechten tegen deze verdoemde maatschappij die hen keer op keer in de miserie duwt. hoe zeer wenste ik niet dat deze verdoemde maatschappij een fictie was. vrede, redwasp
![]() |
#86 | |||||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door MIS : 29 juni 2009 om 07:01. |
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#87 |
Gouverneur
|
![]() MIS, je eindigt je bericht met 'Als we al iets willen doen is het dus kunst een brug te slaan'.
Daar sluit ik mij volledig bij aan. Vandaar dat het mij telkens verbaasd dat je zoveel moeite doet te zorgen dat er geen brug geslagen kan worden. Je slaat bruggen tussen al je hersenspinsels en fantasmen om maar geen brug met je gesprekspartners te slaan. En ondertussen verwijt je hen dat ze je tegenwerken door onbegrip te veinzen. Over mensen in financieel kwetsbare situaties, waar redwasp over schrijft, geef je aan dat hun problemen fictie zijn en dat je ze helpt door jouw onsamenhangende onbegrijpelijke verhalen aan 'beleidsverantwoordelijken' te presenteren (die er nog minder mee kunnen dan wij hier op dit forum die tenminste nog de tijd nemen om te proberen je verhalen te begrijpen en met vragen tevergeefs de samenhang proberen te vinden). Ik heb je al eerder de tip gegeven om te investeren in het slaan van bruggen; te zorgen dat je verhaal helder is voor je toehoorders. Wijs ze niet af als een van je toehoorders om een toelichting vraagt, maar leg uit wat je bedoelt. Grijp de vraag ook niet aan om een verwant onderwerp aan te snijden. Dat kan leuk zijn voor jezelf, maar voor je toehoorders is het alleen maar vervelend als jouw onbegrijpelijke verhaal vervuild wordt met een mogelijk even onbegrijpelijke aanvulling. Als je werkelijk een oplossing weet voor grote maatschappelijke problemen (waar ik ten zeerste over twijfel, maar wellicht komt dat doordat je de oplossingen nooit helder hebt kunnen omschrijven), dan zou je die oplossing moeten formuleren in woorden die degenen die deze problemen zouden kunnen oplossen aanspreekt en voor hen begrijpelijk is.
![]() |
#88 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ik wil meedoen,
vandaag allemaal een CDMA gsm, morgen een edge, dan allemaal een met PDA functie, dan volgende week een 3G, daarna iedereen eentje met een touch screen, en als we daarmee klaar zijn met een fototoestel enz. Dat zijn al 50 miljard GSMs die we gaan maken
![]() |
#89 | ||
Banneling
|
![]() Met zeer veel pijn in het nederige hart werd ik verplicht om nog op het onderstaande te reageren. Normaal gezien doen we dit niet maar in het belang van zovele slachtoffers des onkundigheid worden we hiertoe genoodzaakt.
Citaat:
Citaat:
http://www.google.be/search?sourceid...+trans+fallacy en speciaal voor jou met tekeningetjes http://www.kheper.net/topics/Wilber/Wilber_II.html . Voor de 'masters' hebben we jammer genoeg niets meer. Laat ons blunderen, geef ze Joly …. Hoeveel GSM’s kunnen we nu maken op een jaar ? Zou je niet beter met je ‘masters’ terug tot één proberen te tellen, twee komt daarna. Straks zijn ze weer kwaad, let maar op. Man man man toch ... ![]() ![]() ![]() Laatst gewijzigd door MIS : 29 juni 2009 om 19:46. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#90 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#91 | ||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() ![]() |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#92 | |||
Staatssecretaris
|
![]() vrede,
Citaat:
daarenboven heeft die wilber zelf nooit over 'egotransverwarring' geschreven, wel over het pre/trans-misverstand (pre/trans fallacy). ik blijf dus bij mijn stelling dat jij dat hele concept gewoon uit je duim gezogen hebt. het feit dat je je als een kikker opblaast en doet alsof je meer van psychologie weet dan mensen die ervoor gestudeerd hebben, die het vak zelfs mogen doceren aan een hogeschool is zo arrogant dat het medelijden opwekt. voor de rest blijf ik bij wat ik hierboven zei: Citaat:
vrede, redwasp
DENK EROM: EIGEN KARMA EERST! ALTIJD, OVERAL! Laatst gewijzigd door redwasp : 29 juni 2009 om 21:57. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#93 | ||
Staatssecretaris
|
![]() vrede,
Citaat:
vrede, redwasp men heeft
![]() |
![]() |
#94 |
Staatssecretaris
|
![]() vrede,
wanneer Okke je uitlacht, dan heb je het niet door en prijs je hem omdat hij een 'plausibel antwoord' gaf. wanneer Okke je een vriendelijke raad geeft, dan heb je het niet door en probeer jij hem te kleineren. vrede, redwasp
![]() |
#95 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
De vraag werd gesteld hoelang het zou duren om iedereen een GSM te ‘geven’. Deze GSM zou van duurzame en kwalitatieve aard moeten zijn, zo ook werd gesteld dat er één model zou aanvaard worden als ‘voldoende’. Dit laatste wil niet zeggen dat we een steeds verder ontluikende technologie zouden stoppen dan wel ons te beraden over de verkwisting van tijd door een gebrek aan samenwerking zoals economie kan begrepen worden. In deze context kunnen we allen nalezen dat globalisatie een natuurlijk proces is in een wereld die doorheen de geschiedenis relatief kleiner geworden is. Dit natuurlijk proces heeft ook z’n impact op onze manier van denken waardoor, net omwille van de thans heersende monetaire crisis, een mondiaal bewustzijn ontkiemt. Uit angst voor het verlies van de gerealiseerde welvaart bestaat echter het risico dat ego of etnocentrisme wordt aangewakkerd waardoor op zich de druk geïntensifieerd wordt. Deze reactie is normaal te noemen maar het zal ook betekenen dat beleidsbeslissingen een regressief karakter aannemen, het 'eigen volk eerst' manifesteert zich meer dan ooit. Uitsluiting wordt gezalfd met nog meer regeltjes die verstikkend ervaren worden en de drang (of noodzaak) naar vereenvoudiging meer dan ooit aan de oppervlakte brengen. De schijnbare belachelijkheid van de oefening wordt bekrachtigd door het op zich eenvoudige idee van een ‘universele GSM lader’. Ik had nog het idee je te bevragen of je info had over hoeveel verschillende modelletjes van GSM’s er bestaan. Moest je me dat kunnen vinden, zeer gewaardeerd. Laatst gewijzigd door MIS : 30 juni 2009 om 05:56. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#96 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Als ik zeg dat geld met een machientje kan gedrukt worden en dat er dus ook geen geldtekort kan zijn, is dit waar. Jij zal dan zeggen dat ik niets van economie begrijp en ook de bevolking wijsmaken dat ze langer moeten werken omdat er een geldtekort is. Wie heeft er nu gelijk ? Laatst gewijzigd door MIS : 30 juni 2009 om 06:04. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#97 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#98 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]() Gunther Verheugen brengt verheugend nieuws ... misschien is het toch een grapje ... Laatst gewijzigd door MIS : 30 juni 2009 om 06:10. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#99 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#100 | ||||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Het drukken van geld heeft in Zimbabwe niet geholpen. De Zimbabwaanse dollar is afgeschaft en de Amerikaanse dollar is enig wettig betaalmiddel geworden in Zimbabwe op 14 april. Met de Zimbabwaanse dollar is niets meer te koop. Een noodgreep, maar onvermijdelijk toen de Zimbabwaanse dollar inflatiepercentages van enkele duizenden procenten per dag ging scoren. Citaat:
Citaat:
Op zich is je vraag dus al meerdere keren beantwoord: Elke tijdsaanduiding is correct voor de tijd die het zou kunnen duren om voor iedereen een gsm te maken, waarbij we alle logistieke factoren buiten beschouwing laten. Citaat:
Het verband tussen de vraag of globalisatie een natuurlijk proces is en de vraag hoe lang het zou duren om voor iedereen een gsm te maken als we alle logistieke factoren buiten beschouwing laten, moet je nog maar even uitleggen, graag.
![]() |