![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
Bekijk resultaten enquête: Welke Mis verkiest u als Katholiek? | |||
De Latijnse Mis |
![]() ![]() ![]() |
15 | 51,72% |
De "Novus Ordo" eucharistieviering in de volkstaal |
![]() ![]() ![]() |
14 | 48,28% |
Aantal stemmers: 29. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#82 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#83 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#84 |
Minister
|
![]() Zou ik ook mogen weten waar en door welke priester? Mag gerust ook in PB. Ik weet dat een FSSP priester een H. Mis opdroeg bij het einde van het academiejaar voor KHV-Gent. Mogelijk was het deze? Maar dit zal wel een gelezen Mis geweest zijn, nee?
Ik had verwacht dat de "eucharistieviering" het hier ging halen met voorsprong op de Tridentijnse Ritus, maar ik lees toch zeer hoopvolle dingen.
![]() |
![]() |
#85 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]()
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies. De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen. Tezamen zullen wij overwinnen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#86 |
Minister
|
![]() Inderdaad, ik had het niet verwacht. Maar ik moet ook zeggen dat de bokken zich van de lammeren hebben gescheiden op verschillende gebieden. De kinderachtige papkindjes die alleen uit zijn op aandacht en provocatie hebben "eucharistieviering" gestemd, terwijl de inhoudelijke en mondige forumleden Tridentijns gestemd hebben ook al hebben ze nu niet bepaald veel affiniteit met het Katholicisme. Zoals men kan zien kunnen mensen, hun persoonlijke instelling daargelaten, wel degelijk waarnemen wat goed en slecht is, lelijk en mooi.
![]() |
![]() |
#87 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#88 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#89 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Hier hoor je ze een religieuze klassieker brengen. Luister, en laat je kippevel welig tieren! De wereldberoemde Cosicaanse a capellamuziek is er gewoon deel van hun eilandcultuur. 's Avonds zit de hele familie rond de tafel en zingen ze. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#90 |
Gouverneur
|
![]() Hier een van hun popnummers mét instrumenten:
http://www.youtube.com/watch?v=LbOXd...eature=related en het obligate duet met Sting, hun grootste fan: http://http://www.youtube.com/watch?v=hXQgDqytBTA Dit is nu eenmaal hun bekendste nummer, maar heeft wel alle mystiek verloren in vergelijking met hun vroegere werk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#91 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Ik heb nog nooit een Latijnse Mis bijgewoond, dus ik weet niet welke vorm mijn voorkeur zou hebben. Ik erger me echter mateloos aan het monotoon scanderen van de riten tijdens Novus Ordo diensten en heb daarom wel interesse voor hoe dit tijdens een Latijnse Mis gebeurd. Ik vermoed echter dat mijn persoonlijke voorkeur eerder van andere factoren afhangt. Zo zal ik waarschijnlijk altijd een gezongen viering verkiezen boven een gesproken, wil ik vooral dat de aanwezige gelovigen niet als kinderen behandeld worden en dat de preek intelligent is. Of dit nu "Novus Ordo" of "Latijns" is, dat is van secundair belang. Het verbaast me dat deze discussie over taal lijkt te gaan, want het verschil tussen de Novus Ordo en de Latijnse Mis lijkt me toch eerder over de uitvoering te gaan dan over de taal. Zelfs als men tijdens een rite perfect de gebruikte woorden begrijpt, kan men zonder enige achtergrondkennis toch niet de bedoeling van de rite begrijpen. Ofwel begrijpt men de rite (in welke taal dan ook) ofwel niet.
![]() |
![]() |
#92 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#93 |
Minister
|
![]() Nu weet ik nog niet welke "meerwaarde" de eucharistieviering volgens u heeft. U zegt hier alleen "de taal". Is Nederlands dan een meerwaarde op zich?
![]() |
![]() |
#94 | |
|
![]() Citaat:
![]()
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies. De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen. Tezamen zullen wij overwinnen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#95 |
Banneling
|
![]() @ Preuße
In post #45 van deze draad reageerde ik, weliswaar enigzins offtopic, op uw uitspraak dat Judas Iskarioth zeer zeker ter helle afgedaald zou zijn. Heeft u daar nog gedachten over? Desnoods kan er een draadje worden opgestart om dit personage eens aan een nader onderzoek te onderwerpen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#96 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#97 | |
|
![]() Citaat:
![]() "Alle mensen" is, met andere woorden, een interpretatieve vertaling. Een correcte interpretatieve vertaling trouwens, volgens het Vaticaan.
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies. De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen. Tezamen zullen wij overwinnen. Laatst gewijzigd door Geert C : 20 juni 2009 om 15:09. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#98 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#99 | |
|
![]() Citaat:
Maar zoudt gij nu eindelijk eens kunnen zeggen waarom voor u de Tridentijnse mis de voorkeur wegdraagt in plaats van eindeloos op de man te spelen? Jij valt blijkbaar veel liever mensen persoonlijk aan dan te discussiëren, erg on-christelijk van je. ![]()
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies. De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen. Tezamen zullen wij overwinnen. Laatst gewijzigd door Geert C : 20 juni 2009 om 15:03. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#100 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |