Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Bekijk resultaten enquête: Welke Mis verkiest u als Katholiek?
De Latijnse Mis 15 51,72%
De "Novus Ordo" eucharistieviering in de volkstaal 14 48,28%
Aantal stemmers: 29. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 19 juni 2009, 22:25   #81
Preuße
Minister

Preuße's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Ontwijk nu toch niet zo. Ge predikt de Latijnse mis - ik zei u als één van de eerste reacties al dat Jezus enkel Aramees en wat Hebreeuws en Grieks sprak en dat ik u dus impliciet vroeg waar het Latijn zijn gezagspositie vandaan haalde.

Als gij daarop antwoordt 'doorheen de geschiedenis bleek het Latijn voor het christendom de meest invloedrijke taal' dan staat namelijk niets in de weg dat de autoriteit van de Kerk beslist dat dat anders is.

Ziet ge, ofwel komt de autoriteit van het inherente, maar dan zouden missen in het Aramees, Hebreeuws en Grieks moeten opgedragen worden; ofwel komt het van het historische, en dat is veranderlijk.
Wat is nu precies uw punt, de woordenkramerij daargelaten? En waarom koppelt u de taal die Jezus sprak aan de taal van de H. Mis? Er is géén verband tussen de twee. Wel grappig dat u al uw aandacht vestigt op het Latijn, terwijl u nog enkel argument pro-Novus Ordo heeft gegeven hetgeen al tekenend genoeg is.

Avatar toont Friedrich-Wilhelm III König von Preussen (1770-1840).
Preuße is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2009, 22:27   #82
Preuße
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Meer zelfs: Jezus was een langharige hippie die op sandalen door de woestijn slofte, van dat werkschuw tuig dat overal ging preken over vrede en liefde, die op z'n dertigste nog bij z'n moeder woonde, nogal handig was in de keuken, volstrekt geen interesse toonde in het vrouwelijke geslacht en met de regelmaat van de klok uitging met de mannen. En hij had een voetenfetisj, er doen namelijk verhalen de ronde dat op één van zijn spetterende fuiven - met alleen maar mannelijke genodigden! - hij erop stond eerst zelf de voeten van zijn gasten te wassen.

(Nu krijgt hij zeker een hartaanval. )
Ach, u bent gewoon flauw en onvolwassen, meer niet. Geen hartaanval, eerder een geeuw krijgt u van mij.

Oud 19 juni 2009, 22:51   #83
Nestor Burma
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Preuße Bekijk bericht

Tenslotte nog een vraag voor u persoonlijk: heeft u beide ritussen dan meegemaakt? U schrijft hier dat u niet-katholiek bent, edoch vind ik uw analyse werkelijk zéér treffend.
Eén keer een Tridentijnse mis, ja.
Nestor Burma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2009, 22:56   #84
Preuße
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nestor Burma Bekijk bericht
Eén keer een Tridentijnse mis, ja.
Zou ik ook mogen weten waar en door welke priester? Mag gerust ook in PB. Ik weet dat een FSSP priester een H. Mis opdroeg bij het einde van het academiejaar voor KHV-Gent. Mogelijk was het deze? Maar dit zal wel een gelezen Mis geweest zijn, nee?

Ik had verwacht dat de "eucharistieviering" het hier ging halen met voorsprong op de Tridentijnse Ritus, maar ik lees toch zeer hoopvolle dingen.

Oud 19 juni 2009, 23:01   #85
Geert C
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Ik had verwacht dat de "eucharistieviering" het hier ging halen met voorsprong op de Tridentijnse Ritus, maar ik lees toch zeer hoopvolle dingen.
U bent wel fier op de hulp van de goddeloze, doch nostalgische papenvreters.
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2009, 23:05   #86
Preuße
Minister

Standaard

Citaat:
U bent wel fier op de hulp van de goddeloze, doch nostalgische papenvreters.
Inderdaad, ik had het niet verwacht. Maar ik moet ook zeggen dat de bokken zich van de lammeren hebben gescheiden op verschillende gebieden. De kinderachtige papkindjes die alleen uit zijn op aandacht en provocatie hebben "eucharistieviering" gestemd, terwijl de inhoudelijke en mondige forumleden Tridentijns gestemd hebben ook al hebben ze nu niet bepaald veel affiniteit met het Katholicisme. Zoals men kan zien kunnen mensen, hun persoonlijke instelling daargelaten, wel degelijk waarnemen wat goed en slecht is, lelijk en mooi.

Oud 20 juni 2009, 09:01   #87
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:
Wat is eigenlijk de "meerwaarde" van de eucharistieviering?
Ik heb het over e meerwaarde van de taal. De H. Mis zelf is een mystiek gebeuren en is dus buiten categorie.
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2009, 09:42   #88
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Inderdaad, ik had het niet verwacht. Maar ik moet ook zeggen dat de bokken zich van de lammeren hebben gescheiden op verschillende gebieden. De kinderachtige papkindjes die alleen uit zijn op aandacht en provocatie hebben "eucharistieviering" gestemd, terwijl de inhoudelijke en mondige forumleden Tridentijns gestemd hebben ook al hebben ze nu niet bepaald veel affiniteit met het Katholicisme. Zoals men kan zien kunnen mensen, hun persoonlijke instelling daargelaten, wel degelijk waarnemen wat goed en slecht is, lelijk en mooi.
Als ik me niet vergis toont uw avatar een protestant, een Lutheraan zelfs.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2009, 10:13   #89
Queensburry
Gouverneur

Queensburry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Ik woonde in Italië eens een a capella mis bij: een aanrader, ook voor atheïsten.
Inderdaad. Alleen al om die a capella gezangen te horen, zou ik eens naar Corsica gaan. Iedereen hier kent I Muvrini wel, maar dat blijft toch een mengvorm met popmuziek.
Hier hoor je ze een religieuze klassieker brengen. Luister, en laat je kippevel welig tieren!
De wereldberoemde Cosicaanse a capellamuziek is er gewoon deel van hun eilandcultuur. 's Avonds zit de hele familie rond de tafel en zingen ze.
Queensburry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2009, 10:20   #90
Queensburry
Gouverneur

Queensburry's schermafbeelding

Standaard

Hier een van hun popnummers mét instrumenten:
http://www.youtube.com/watch?v=LbOXd...eature=related

en het obligate duet met Sting, hun grootste fan: http://http://www.youtube.com/watch?v=hXQgDqytBTA
Dit is nu eenmaal hun bekendste nummer, maar heeft wel alle mystiek verloren in vergelijking met hun vroegere werk.
Queensburry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2009, 11:19   #91
Visjnu
Minister

Visjnu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fozzie Bekijk bericht
Als ex-katholiek ga ik enkel naar de mis voor familiale plechtigheden (doop, huwelijk, begrafenis) en dan weet ik wel graag wat men over mijn dierbaren vertelt. Voor die enkele keren dat ik er bij ben dus graag in het Nederlands. In welke taal de mis op andere momenten gebeurt moeten de gelovigen maar zelf onder elkaar uit maken.
De Latijnse Mis is niet volledig in het Latijn. De lezingen, preek,... worden in de volkstaal gegeven. Voor zover ik weet worden eigenlijk enkel de riten in het Latijn gegeven.

Ik heb nog nooit een Latijnse Mis bijgewoond, dus ik weet niet welke vorm mijn voorkeur zou hebben. Ik erger me echter mateloos aan het monotoon scanderen van de riten tijdens Novus Ordo diensten en heb daarom wel interesse voor hoe dit tijdens een Latijnse Mis gebeurd. Ik vermoed echter dat mijn persoonlijke voorkeur eerder van andere factoren afhangt. Zo zal ik waarschijnlijk altijd een gezongen viering verkiezen boven een gesproken, wil ik vooral dat de aanwezige gelovigen niet als kinderen behandeld worden en dat de preek intelligent is. Of dit nu "Novus Ordo" of "Latijns" is, dat is van secundair belang.

Het verbaast me dat deze discussie over taal lijkt te gaan, want het verschil tussen de Novus Ordo en de Latijnse Mis lijkt me toch eerder over de uitvoering te gaan dan over de taal. Zelfs als men tijdens een rite perfect de gebruikte woorden begrijpt, kan men zonder enige achtergrondkennis toch niet de bedoeling van de rite begrijpen. Ofwel begrijpt men de rite (in welke taal dan ook) ofwel niet.
Oud 20 juni 2009, 13:37   #92
Preuße
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Visjnu
Het verbaast me dat deze discussie over taal lijkt te gaan, want het verschil tussen de Novus Ordo en de Latijnse Mis lijkt me toch eerder over de uitvoering te gaan dan over de taal.
Dat is inderdaad precies wat ik lombas probeer duidelijk te maken. Alleen heeft het blijkbaar zo weinig godsdienstig gevoel dat het puur praktische, gemakzuchtige niet te overstijgen valt, blijkbaar. Overigens hoort de de teloorgang van de H. Mis samen met de teloorgang van de theologie, de twee zijn onlosmakelijk verbonden. "Lex orandi, lex credendi".

Oud 20 juni 2009, 13:48   #93
Preuße
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn Bekijk bericht
Ik heb het over e meerwaarde van de taal. De H. Mis zelf is een mystiek gebeuren en is dus buiten categorie.
Nu weet ik nog niet welke "meerwaarde" de eucharistieviering volgens u heeft. U zegt hier alleen "de taal". Is Nederlands dan een meerwaarde op zich?

Oud 20 juni 2009, 14:34   #94
Geert C

Standaard

Citaat:
Je snapt het niet hé, hun voorkeur voor de Latijnse mis heeft niets te maken met een voorkeur voor de Tridentijnse mis, maar alles met het feit dat ze de mis als een performance, een opvoering zien, zoals je naar een optreden gaat of (nog erger) naar een museum. Als het om een opvoering gaat verkies ik ook de Latijnse mis hoor, maar als het om een misviering gaat is de "Novus Ordo"-viering de beste optie.
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Oud 20 juni 2009, 14:42   #95
Sus Iratus
Banneling

Standaard

@ Preuße

In post #45 van deze draad reageerde ik, weliswaar enigzins offtopic, op uw uitspraak dat Judas Iskarioth zeer zeker ter helle afgedaald zou zijn. Heeft u daar nog gedachten over? Desnoods kan er een draadje worden opgestart om dit personage eens aan een nader onderzoek te onderwerpen.
Sus Iratus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2009, 14:56   #96
Preuße
Minister

Standaard

Citaat:
Je snapt het niet hé, hun voorkeur voor de Latijnse mis heeft niets te maken met een voorkeur voor de Tridentijnse mis, maar alles met het feit dat ze de mis als een performance, een opvoering zien, zoals je naar een optreden gaat of (nog erger) naar een museum. Als het om een opvoering gaat verkies ik ook de Latijnse mis hoor, maar als het om een misviering gaat is de "Novus Ordo"-viering de beste optie.
Voor iemand die niet eens het verschil kende tussen het Gloria en het consecratiegebed, blaast u wel héél hoog van de toren in deze discussie. U lijkt zelf niet te beseffen dat u niet eens weet waarover het gaat. U maakte zich al onsterfelijk belachelijk in de pro multis discussie, een normaal iemand zou zich uit schaamte om zoveel arrogante onwetendheid al lang afzijdig gehouden hebben maar u blijft maar doorgaan.

Oud 20 juni 2009, 14:59   #97
Geert C

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door redwasp Bekijk bericht
vrede,

overigens interpreteer je de woorden 'περι πολλων' toch best exclusief. niet alle mensen zullen gered worden. de verdeling wordt echter niet gemaakt op basis van het lidmaatschap van een bepaalde club (katholiek, evangelisch, moslim, hindoe, jood...), maar op basis van het enige onderscheid dat van belang is: vroomheid. wie vroom is (oprecht, nederig, dienstbaar, berouwvol over wat hij misdeed...) zal gered worden, wie niet vroom is, is verloren.

het bloed dat vergoten wordt ter vergeving van de zonden, helpt alleen zij die zelf inspanningen doen om dichter bij god te komen door zijn schepper en zijn medemens in liefde te dienen. wie ook maar één afgod naast god neemt (geld, roem, eer, macht, sex, drank... er zijn zo veel afgoden vandaag de dag) is verloren.

vrede,

redwasp
Dat is al een inclusieve definitie: alle mensen kunnen gered worden. Dat is wat die woorden volgens mij betekenen.

"Alle mensen" is, met andere woorden, een interpretatieve vertaling. Een correcte interpretatieve vertaling trouwens, volgens het Vaticaan.

Laatst gewijzigd door Geert C : 20 juni 2009 om 15:09.
Oud 20 juni 2009, 15:02   #98
Preuße
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sus Iratus Bekijk bericht
@ Preuße

In post #45 van deze draad reageerde ik, weliswaar enigzins offtopic, op uw uitspraak dat Judas Iskarioth zeer zeker ter helle afgedaald zou zijn. Heeft u daar nog gedachten over? Desnoods kan er een draadje worden opgestart om dit personage eens aan een nader onderzoek te onderwerpen.
Dat is een zeer oude discussie die u daar aanraakte. Er is al veel over geschreven. Mijn eigen mening erover is van bijzonder weinig belang, ik ben geen theoloog.

Oud 20 juni 2009, 15:03   #99
Geert C

Standaard

Citaat:
Voor iemand die niet eens het verschil kende tussen het Gloria en het consecratiegebed, blaast u wel héél hoog van de toren in deze discussie. U lijkt zelf niet te beseffen dat u niet eens weet waarover het gaat. U maakte zich al onsterfelijk belachelijk in de pro multis discussie, een normaal iemand zou zich uit schaamte om zoveel arrogante onwetendheid al lang afzijdig gehouden hebben maar u blijft maar doorgaan.
Ik ken het verschil wel, maar ik verwarde ze even.

Maar zoudt gij nu eindelijk eens kunnen zeggen waarom voor u de Tridentijnse mis de voorkeur wegdraagt in plaats van eindeloos op de man te spelen? Jij valt blijkbaar veel liever mensen persoonlijk aan dan te discussiëren, erg on-christelijk van je.

Laatst gewijzigd door Geert C : 20 juni 2009 om 15:03.
Oud 20 juni 2009, 15:11   #100
Preuße
Minister

Standaard

Citaat:
Ik ken het verschil wel, maar ik verwarde ze even.

Maar zoudt gij nu eindelijk eens kunnen zeggen waarom voor u de Tridentijnse mis de voorkeur wegdraagt in plaats van eindeloos op de man te spelen? Jij valt blijkbaar veel liever mensen persoonlijk aan dan te discussiëren, erg on-christelijk van je.
U weet werkelijk van geen ophouden, nietwaar? Ik wou eigenlijk niet meer reageren op uw vervelend en kinderachtig gedrag, maar goed. De Tridentijnse Ritus is de eigenlijke H. Mis, de "eucharistieviering" is een banaal product (woorden van Z.H. Benedictus XVI) uit de jaren '60 van de 20ste eeuw. De meest belangerijke gebeden zijn eruit gelaten, anderen zijn totaal verkeerd vertaald, het meest belangrijke gebed werd vertekend weergegeven ("voor alle mensen"), nutteloze handelingen werd toegevoegd (het handjes geven), sommige gebeden zoals het Introibo werden zonder reden of doel gedumpt, met het nieuwe systeem van de "voorbeden" werd de politisering en moralisering binnen gehaald, het Gregoriaans werd van de ene dag op de andere vervangen door de meest domme deuntjes, de gebeden op het einde van de H. Mis (het Salve Regina) werd eveneens gedumpt, het verlies van alle sacraliteit, de priesterlijke handelingen net voor en na de consecratie werden eenvoudigweg geschrapt, de wierook werd opgeborgen - moet er werkelijk nog zand zijn? U lijkt me vooral op vooroordelen en onwetendheid voort te gaan wat de Tridentijnse Ritus betreft.

Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be