Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 juli 2009, 21:24   #81
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Franstaligen en Vlaamse Belgicisten zitten hier nog onafgebroken over de Ijzertoren te zwammen, alsof dat dit gebeuren nog steeds representatief is voor de Vlamingen en de Vlaamse beweging. Voor het overgrote deel van de huidige Vlaams-Nationalisten is dat noch min noch meer een oorlogsmomument zoals een ander, waar al te lang een ritus werd opgevoerd in een stijl die de huidige Vlaming absoluut niet meer bevalt. Wij hebben in het huidige Belgique andere katten te geselen. In de sociaal-economisch en budgettair zwaar beladen communautaire dossiers gaat het over heel wat anders. Wij willen die oplossen langs structurele weg in een ander staatsbestel dan het huidige Belgique. En net daarover vertoeven de Franstaligen nog steeds in het verleden en pogen voortdurend ons stokken in de wielen te steken. Dat is hen in het verleden steeds aardig gelukt. Maar, jammer voor hen, daar komt een einde aan.
Een heel knap museum trouwens in de toren van de Diksmuide. Ongewoon interessant. Een absolute aanrader.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2009, 21:40   #82
Kapitein Nemo
Provinciaal Statenlid

Kapitein Nemo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door T'serclaes Bekijk bericht
En 25 jaar later ...
Wat wil je daarmee aantonen? De economische en politieke macht is altijd al in Brussel geconcentreerd geweest.

Laatst gewijzigd door Kapitein Nemo : 1 juli 2009 om 21:40.
Kapitein Nemo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2009, 21:42   #83
T'serclaes
Parlementslid

T'serclaes's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kapitein Nemo Bekijk bericht
Wat wil je daarmee aantonen? De economische en politieke macht is altijd al in Brussel geconcentreerd geweest.
Dat wij binnenkort en het Vlaams en en het Waals Parlement in Brussel zullen hebben ... Belachelijk
T'serclaes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2009, 08:36   #84
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door T'serclaes Bekijk bericht
Luik doet zijn best ...
En Brussel is meer dan "min of meer" tweetalig !
Het probleem is dat het nooit genoeg is ...

Een Congolees, na 2 dagen in Matonge, zou perfect tweetalig moeten zijn !
neen, maar een Franstalige die in Brussel geboren is, die elke dag in contact komt met Nederlandstaligen, zou toch op z'n minst goeiendag moeten kunnen zeggen.

laatst nog in een broodjeszaak volgende meegemaakt: ik vroeg "een broodje met américain en groentjes". wel, hij verstond me niet, ik moest "une baguette avec américain et des légumes, svp" zeggen.

was de laatste keer dat die me daar gezien hebben....
Oud 2 juli 2009, 09:07   #85
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
neen, maar een Franstalige die in Brussel geboren is, die elke dag in contact komt met Nederlandstaligen, zou toch op z'n minst goeiendag moeten kunnen zeggen.

laatst nog in een broodjeszaak volgende meegemaakt: ik vroeg "een broodje met américain en groentjes". wel, hij verstond me niet, ik moest "une baguette avec américain et des légumes, svp" zeggen.

Ooit hebben er in Brussel plakkaten gehangen met tweetalige teksten als "Een hoffelijke leverancier spreekt de taal van zijn klant!"

Wat was het nut van deze campagne?
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2009, 13:37   #86
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Als ik je een tip mag geven:
ga er toch maar heen. En bestel je broodje.

Als het op betalen aankomt, dan doe je plots alsof je geen Frans verstaat. Kunnen ze je niet het bedrag in Nederlands zeggen, dan ga je buiten zonder te betalen.

Ik heb het al meermaals gedaan. Dat is het leuke aan Brussel: je kan er op sommige plekken gratis eten
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2009, 13:39   #87
Geert C
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Als ik je een tip mag geven:
ga er toch maar heen. En bestel je broodje.

Als het op betalen aankomt, dan doe je plots alsof je geen Frans verstaat. Kunnen ze je niet het bedrag in Nederlands zeggen, dan ga je buiten zonder te betalen.

Ik heb het al meermaals gedaan. Dat is het leuke aan Brussel: je kan er op sommige plekken gratis eten
En zo komt het FDF dus aan haar stemmen, lieve kinderen...
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2009, 13:41   #88
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
maar ik ga er vanuit dat je het gedrag van die winkeliers ook niet goedkeurt?
Oud 3 juli 2009, 13:43   #89
Geert C

Standaard

Citaat:
maar ik ga er vanuit dat je het gedrag van die winkeliers ook niet goedkeurt?
Natuurlijk keur ik dat niet goed, het minste wat je kan doen als je in een Brusselse winkel werkt is twee woorden Nederlands leren.
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2009, 13:50   #90
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Geen probleem, nog meer mogelijkheden om de Brusselse winkels leeg te plunderen Tijd voor transfers in omgekeerde richting
Oud 3 juli 2009, 14:04   #91
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het was ook in de eerste plaats de reden waarom het FDF opgericht werd: het feit dat het Nederlands in Brussel op gelijke hoogte geplaatst werd met het Frans. Indien we dus allemaal mooi Frans waren blijven spreken in Brussel, was er dus geen FDF nodig geweest. Maar is het nog nodig jezelf de vraag te stellen of we dan uiteindelijk zoveel beter afgeweest waren?
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2009, 14:49   #92
Hendrik de Stoute
Parlementslid

Hendrik de Stoute's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Brel heeft al uitgelegd dat hij een verschil maakte tussen de "gewone Vlamingen" en de Vlaams-Nationalisten. Wat hij niet kon verdragen - en dat is zijn volle recht - zijn de Vlaams-Nationalisten. Brel heeft nooit iets gehad tegen het Nederlands, hij heeft trouwens ook in het Nederlands gezongen.
Brel heeft nooit iets gehad tegen het Nederlands 'an sich'? Zou kunnen. Maar Brel had wel een stevig probleem met de in Vlaanderen aan de gang zijnde emancipatie op taal, cultureel en politiek vlak. Tussen haakjes : toen hij een denigrerend lied over de Vlaamse vrouwen schreef ( "Les Flamandes") hebben een aantal zalen in Vlaanderen hem geboycot. Brel staat symbool voor een België dat niet Vlaams noch Waals was en zich in de eerste plaats liet inspireren door de Franse taal en cultuur en het zeer moeilijk had met een Vlaanderen op zoek naar erkenning en gelijkwaardigheid van haar eigen taal en kultuur.

Laatst gewijzigd door Hendrik de Stoute : 3 juli 2009 om 14:50.
Hendrik de Stoute is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2009, 14:54   #93
Hendrik de Stoute
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Dit probleem heb je niet alleen in Brussel maar meer en meer ook in de regio Halle-Vilvoorde (Vlaams-Brabant). Een geïntegreerde en allesomvattende moedige taalpolitiek hebben we nodig zoals in Quebec waar een identiek probleem bestaat (bestond) met het Frans en het Engels.

Laatst gewijzigd door Hendrik de Stoute : 3 juli 2009 om 15:02.
Oud 3 juli 2009, 15:06   #94
Hendrik de Stoute
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Het is al jaren geleden dat ik nog naar de Bedevaart gegaan ben. En ik ben dat ook niet meer van plan. 't Is kapot gemaakt. Bedankt Lionel en Bert
Zonder Lionel en Bert was de Ijzerbedevaart al lang verworden tot de Ijzerwake.
Oud 3 juli 2009, 15:13   #95
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
dus heb je de veldervaring niet om te kunnen vergelijken.
veldervaring is bullshit. Het enige wat nuttig is zijn statistieken.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2009, 15:13   #96
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hendrik de Stoute Bekijk bericht
Eum, ge gaat toch niet zeggen dat wat er nu van overschiet *goed* is? Het is complete rotzooi geworden.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2009, 15:14   #97
Hendrik de Stoute
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Franstaligen en Vlaamse Belgicisten zitten hier nog onafgebroken over de Ijzertoren te zwammen, alsof dat dit gebeuren nog steeds representatief is voor de Vlamingen en de Vlaamse beweging. Voor het overgrote deel van de huidige Vlaams-Nationalisten is dat noch min noch meer een oorlogsmomument zoals een ander, waar al te lang een ritus werd opgevoerd in een stijl die de huidige Vlaming absoluut niet meer bevalt. Wij hebben in het huidige Belgique andere katten te geselen. In de sociaal-economisch en budgettair zwaar beladen communautaire dossiers gaat het over heel wat anders. Wij willen die oplossen langs structurele weg in een ander staatsbestel dan het huidige Belgique. En net daarover vertoeven de Franstaligen nog steeds in het verleden en pogen voortdurend ons stokken in de wielen te steken. Dat is hen in het verleden steeds aardig gelukt. Maar, jammer voor hen, daar komt een einde aan.
Goed gesproken zou ik zeggen. Volledig mee akkoord. Maar wat doen CD&V en Open-VLD dan nog in de huidige Belgische regering? Zou het niet logischer zijn dat geen enkele Vlaamse partij nog in een Belgische regering zetelt zolang er geen zicht is op het omvormen van België tot een confederatie met zelfbestuur voor de deelstaten ?
Oud 3 juli 2009, 15:18   #98
Shadowke

Standaard

Citaat:
Goed gesproken zou ik zeggen. Volledig mee akkoord. Maar wat doen CD&V en Open-VLD dan nog in de huidige Belgische regering? Zou het niet logischer zijn dat geen enkele Vlaamse partij nog in een Belgische regering zetelt zolang er geen zicht is op het omvormen van België tot een confederatie met zelfbestuur voor de deelstaten ?
en als wallonie niet luisteren wilt, ist vaarwel belgie!
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2009, 15:19   #99
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wel dan had er toch tenminste iets van inhoud bestaan. Niet de goeie, maar toch nog iets.
Oud 3 juli 2009, 15:20   #100
Hendrik de Stoute
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
Eum, ge gaat toch niet zeggen dat wat er nu van overschiet *goed* is? Het is complete rotzooi geworden.
Wel ze proberen hun best onder andere met de 'Ten Vrede' concerten en nu met het nieuw ijzerbedevaartthema van 'Vlaanderen is er voor iedereen'. Ze zitten op de goede weg en nemen duidelijk een andere richting dan de Ijzerwake of het Vlaams Nationaal Zangfeest. Maar er is nog werk te doen. Dat lelijke lompe stenen kruis (de Ijzertoren) zie ik graag vervangen door een vuurtoren ontworpen door Panamarenko bijvoorbeeld.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:45.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be