Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 juli 2009, 14:08   #81
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Doe toch geen moeite.
Ze leven hier met oogkleppen op.
Zelfs als je zaken 100% kunt bewijzen weten ze het nog te verdraaien in hun voordeel.

Zelfs in Holland zitten racisten en separatisten......
liegen is altijd je sterkste kant geweest.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2009, 14:10   #82
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Natuurlijk niet. Het gallo-romaans was er in de provincie Luxemburg eeuwen en eeuwen aanwezig voordat België het licht zag. Dat heeft niets, maar dan ook absoluut niets te maken met de zogenaamde 'verfansingspolitiek' van België. Natuurlijk het staat altijd goed zoiets te beweren. En dan denken dat men gelijk heeft ook nog. Een vals gelijk dan. Eigenlijk doet u aan historisch bedrog. Waarschijnlijk omdat het in uw poltieke kaart past.
het Gallo-romaans, ok. maar je zegt toch zelf dat er andere talen werden gesproken voor 1830?
Oud 7 juli 2009, 14:10   #83
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
liegen is altijd je sterkste kant geweest.
Hier stond geen enkele leugen.

Wat U daarentegen onze vlamingen wilt verkopen met dat document tesamen met Ernst is je ware volksverloedering.

Denk daar maar eens over na, Meneer de Hollander.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2009, 14:12   #84
Shadowke

Standaard

Citaat:
Hier stond geen enkele leugen.

Wat U daarentegen onze vlamingen wilt verkopen met dat document tesamen met Ernst is je ware volksverloedering.

Denk daar maar eens over na, Meneer de Hollander.
ik ben geen Hollander, ik ben een geboren en getogen Vlaams-Brabander met Belgisch Limburgse roots.

en je was wel aant liegen: in nl zijn geen separatisten.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 7 juli 2009 om 14:14.
Oud 7 juli 2009, 14:14   #85
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
wacht hé, ik snap je niet goed.

je zegt dus dat ze daar andere talen dan het Frans spraken en nu Frans, maar toch is de verfransing niet gelukt??
U staart zich dood op het woordje 'Frans'. Er werden Romaanse talen gesproken in het grootste gedeelte van de Provincie Luxemburg. Daar ging het over. En vermits die talen veel gemeenschappelijks hadden heeft men op termijn een soort eenheidstaal gekregen (of geschapen), een meer gepolijste taal: het Frans. Hetzelfde doen wij nu met het Nederlands. Met dien verstande weliswaar, dat het bij ons het Noord-Nederlands is (met de 'je' en de 'jij') dat ons wordt opgedrongen. Niets nieuws: de Vlamingen laten zich altijd vanalles opdringen. Eerst door de 'Walen', nu door de 'Hollanders'.

Laatst gewijzigd door system : 7 juli 2009 om 14:16.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2009, 14:15   #86
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
ik ben geen Hollander, ik ben een geboren en getogen Vlaams-Brabander met Belgisch Limburgse roots.

en je was wel aant liegen: in nl zijn geen separatisten.
In Nederland zitten wel separatisten.

Als dat niet zo was moeiden ze zich niet met het huishouden in een andere souvereine staat.

Einde oefening.
Oud 7 juli 2009, 14:18   #87
Shadowke

Standaard

Citaat:
In Nederland zitten wel separatisten.

Als dat niet zo was moeiden ze zich niet met het huishouden in een andere souvereine staat.

Einde oefening.
ah ja, waar dat dan?
in Limburg? neen.
in Friesland? mss enkelingen maar toch niet zo veel.
in Vlaanderen? in Vlaanderen zitten nu idd veel separatisten maar Vlaanderen maakt nog altijd deel uit van België.

blijven oefenen!
Oud 7 juli 2009, 14:19   #88
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
ah ja, waar dat dan?
in Limburg? neen.
in Friesland? mss enkelingen maar toch niet zo veel.
in Vlaanderen? in Vlaanderen zitten nu idd veel separatisten maar Vlaanderen maakt nog altijd deel uit van België.

blijven oefenen!
Hier een serviette, dan kunt U uw mond afvegen.
Oud 7 juli 2009, 14:20   #89
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U staart zich dood op het woordje 'Frans'. Er werden Romaanse talen gesproken in het grootste gedeelte van de Provincie Luxemburg. Daar ging het over. En vermits die talen veel gemeenschappelijks hadden heeft men op termijn een soort eenheidstaal gekregen (of geschapen), een meer gepolijste taal: het Frans. Hetzelfde doen wij nu met het Nederlands. Met dien verstande weliswaar, dat het bij ons het Noord-Nederlands is (met de 'je' en de 'jij') dat ons wordt opgedrongen. Niets nieuws: de Vlamingen laten zich altijd vanalles opdringen. Eerst door de 'Walen', nu door de 'Hollanders'.
bij mijn weten kan je Waals en Lorreins wel degelijk op dezelfde hoogte zetten als het Frans. maw, die talen zijn daar verdwenen in vervangen geworden door een taal die er mee verwant zijn.

allé, zoals ik het zie, is het verschil tussen Waals en Frans ongeveer dat als tussen Nederlands en Duits.
Oud 7 juli 2009, 14:21   #90
Shadowke

Standaard

Citaat:
Hier een serviette, dan kunt U uw mond afvegen.
je kunt ze beter gebruiken dan ik.

er komen geen vuile woorden uit mijn mond.
Oud 7 juli 2009, 14:40   #91
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
je kunt ze beter gebruiken dan ik.

er komen geen vuile woorden uit mijn mond.
Ik zal U eens een vergelijking proberen uit te leggen.

Volgens de Duitsers behoorde Oostenrijk ook tot Duitsland.

Die "Anschluss" vertoont dus opmerkelijke gelijkenis met uw plan.

Er is echter één groot verschil.
De Oostenrijkers zetten de slagbomen ven hun grenzen pas open toen de Duitse stoottroepen in zicht waren.

De Nederlanders hier op dit forum willen ook dat België tot Nederland behoort.
Ook een "Anschluss" dus.

Er is echter één groot verschil met die van Oostenrijk:
De Hollander willen geen stoottroepen sturen, ze verwachten gewoon met de "rode loper" binnengehaald te worden.
Oud 7 juli 2009, 14:50   #92
Nyquist
Minister-President

Nyquist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Had de Belgische bourgeoisie de intentie gehad om het Nederlands in België uit te roeien dan hadden ze het lager onderwijs in Vlaanderen moeten verfransen. Dat hebben ze echter nooit gedaan.
Men heeft voor wat betreft Vlaanderen alle bestuurszaken verfranst, de volledige rechtspraak verfranst, de wetgevende organen verfranst, het leger verfranst, het ambtenarenkorps verfranst, alle openbare ambten verfranst, het hoger onderwijs verfranst en het middelbaar onderwijs verfranst, etc, etc. Het Nederlands is nota bene volledig afgeschaft als officiele taal, en de Franstalige machthebbers hebben ondubbelzinnig verklaard dat Belgie een ééntalig Franstalig land moest worden.

Desalniettemin heb jij het onvernuft om hier te komen beweren dat men helemaal niet wou verfransen, want het lager onderwijs kon nog in het Nederlands.

Ik hoop dat je je toch een klein beetje schaamt als je zo'n dingen post.
Nyquist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2009, 14:59   #93
Shadowke

Standaard

Citaat:

De Oostenrijkers zetten de slagbomen ven hun grenzen pas open toen de Duitse stoottroepen in zicht waren.

Ook een "Anschluss" dus.

De Hollander willen geen stoottroepen sturen, ze verwachten gewoon met de "rode loper" binnengehaald te worden.
Frankrijk stuurde nochtans wel stoottroepen om onze contreien te annexeren in 1830?
Oud 7 juli 2009, 15:01   #94
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Het gaat over Nederland, U wijkt af.
Oud 7 juli 2009, 15:07   #95
Shadowke

Standaard

Citaat:
en u begint telkens over annexatie wat totaal niet de bedoeling is van Ernst en mijzelf.

annexatie is zonder zeggenschap van politici/bevolking par manu militari een land/streek bij een ander land te voegen en direct worden de wetten van dat land op de bevolking toegepast.

wij vragen een democratische wijze.
maar eerst moet Vlaanderen onafhankelijk worden.
dan gesprekken opgestart met Nederland over een hereniging. indien deze gesprekken lukken komt er eerst een confederatie en later pas een federatie.
ik zie hier niets inzake annexatie.

en als Vlaanderen alleen blijft of later pas een hereniging wilt, dan ist maar zo.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 7 juli 2009 om 15:14.
Oud 7 juli 2009, 16:03   #96
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Henri1, jouw berichten in dit forum zijn voer voor wetenschappers. Echt waar. Ik heb je nachtelijke escapades gelezen met uitgebreid commentaar, mede op mijn inzendingen. En heus, ik begrijp dat je overal tegen bent. Ik heb de hoop opgegeven dat je binnen de korste keren een warm pleitbezorger wordt van de hereniging of dat je deze tenminste steunt.

Ik neem het je allerminst kwalijk, want jij staat als voetvolk voor je eigen belangen, al is dat dan een aflopende zaak. En al lezend kan ik somtijds een glimlach niet onderdrukken als ik heldhaftige termen lees als "annexatie", "stoottroepen", "Hollanders". Daarom - en ik herhaal het nog maar even: je inzendingen zijn de moeite van het bestuderen waard. Leuk om eens terug te lezen als blijkt dat je straks in Klein-België (Wallonië) woont.

Pas er wel voor op dat jouw naam, Henri1, geen hyperoniem wordt voor querulante commentator.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2009, 16:04   #97
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nyquist Bekijk bericht
Men heeft voor wat betreft Vlaanderen alle bestuurszaken verfranst, de volledige rechtspraak verfranst, de wetgevende organen verfranst, het leger verfranst, het ambtenarenkorps verfranst, alle openbare ambten verfranst, het hoger onderwijs verfranst en het middelbaar onderwijs verfranst, etc, etc. Het Nederlands is nota bene volledig afgeschaft als officiele taal, en de Franstalige machthebbers hebben ondubbelzinnig verklaard dat Belgie een ééntalig Franstalig land moest worden.

Desalniettemin heb jij het onvernuft om hier te komen beweren dat men helemaal niet wou verfransen, want het lager onderwijs kon nog in het Nederlands.

Ik hoop dat je je toch een klein beetje schaamt als je zo'n dingen post.
Het is zeker zo dat men op een bepaald ogenblik geprobeerd heeft in België het Frans op te leggen als enige officiële taal. Dit omdat het Frans een wereldtaal was (in die tijd) en men met het Nederlands dat men toen in België sprak (ieder dorp had zo ongeveer zijn eigen dialect) nergens naartoe kon in het wereldgebeuren. Daar kwam bij dat in die dagen het kapitaal zich bevond in Wallonië en in Brussel en dat de veronderstelde Nederlandstalig zijnde hoge burgerij tot op zeker hoogte verfranst was of thuis Frans sprak. Dit was ook courant in die tijd. Zelfs de Oranjes en/of de Engelse koningen spraken in deze tijden Frans.

Maar dit opzet is dus niet gelukt. En het heeft dus weinig zin om daarover te blijven doorbomen en daarover te blijven janken. Nu moeten we alleen maar opletten dat we niet dreigen 'verhollandst' te worden. Zoals de latere Fronters de leuze hanteerden: 'onverfranscht en onverduitscht! ', zo moeten wij er nu aan toevoegen: 'én onverhollandscht!'.

Laatst gewijzigd door system : 7 juli 2009 om 16:12.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2009, 16:06   #98
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Doe toch geen moeite.
Ze leven hier met oogkleppen op.
Zelfs als je zaken 100% kunt bewijzen weten ze het nog te verdraaien in hun voordeel.

Zelfs in Holland zitten racisten en separatisten......
Grapjas.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2009, 16:11   #99
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het is zeker zo dat men op een bepaald ogenblik geprobeerd heeft in België het Frans op te leggen als enige officiële taal. Dit omdat het Frans een wereldtaal was (in die tijd) en men met het Nederlands dat men toen in België sprak (ieder dorp had zo ongeveer zijn dialect) nergens naartoe kon in het wereldgebeuren. Daar kwam bij dat in die dagen het kapitaal zich bevond in Wallonië en in Brussel en dat de veronderstelde Nederlandstalige hoge burgerij tot op een zeker hoogte verfranst was of thuis Frans sprak. Dit was ook courant in die tijd. Zelfs de Oranjes en/of de Engelse koningen spraken in deze tijden Frans.

Maar dit opzet is dus niet gelukt. En het heeft dus weinig zin om daarover te blijven doorbomen en daarover te blijven janken. Nu moeten we alleen maar opletten dat we niet dreigen 'verhollandst' te worden. Zoals de latere Fronters de leuze hanteerden: onverfranscht en onverduischt, zo moeten wij er nu aan toevoegen: 'én onverhollandscht!'.
Neen, het Frans is niet gekozen omdat het handig was. Leer je geschiedenis! Het Frans werd gekozen omdat dit de taal was van de elite, én omdat men België wilde bouwen naar het idee van een natiestaat, naar Frans en/of Pruisisch model. Met één taal, één cultuur, en het liefst nog één godsdienst. Het Nederlands in België werd dus met voorbedachte rade weldegelijk uitgebannen.

Later ontdekte men dat dit niet lukte, veeleer omdat de steun in Vlaanderen voor een afscheiding van de Nederlanden nooit groot was, én omdat men niet zat te wachten op de renforcement van een vreemde taal. Het idee van een Belgische natiestaat werd meer en meer opgegeven, en de restanten van het idee van zo'n Belgische natiestaat zien we terug in bijvoorbeeld jou en Henri1.

U bent de drager van een uitgestorven meme.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2009, 16:15   #100
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

roger verhiest's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ook een "Anschluss" dus.

De "anschluss" is volkomen vreedzaam en geschiedt geleidelijk: we willen een Europa "sans frontières" één markt voor goederen één vrije ruimte waarin burgers zich vrij kunnen verplaatsen :overal gaan werken,n reizen, wonen...
Daar horen de Nederlanders en Friezen bij evenals de Luxemburgers, Duitsers, Engelsen, Welshmen, Schotten, Ieren, Spanjaarden, Basken, Catalanen..

door de recente uitbreidingen en het kloppen op de deurn van diverse staten en volkeren is de verdere integratie van deze staat die geen staat mag heten
gestagneerd. Hieraan moet worden verholpen: wie is er beter geplaatst dan de oorspronkelijke initiatiefnemers nl. de "Beneluxlanden" ?

Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be