Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: STELLING: HET BELGISCHE FEDERALISME HEEFT AFGEDAAN
AKKOORD 63 79,75%
NIET AKKOORD 16 20,25%
Aantal stemmers: 79. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 9 september 2009, 04:02   #81
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
Nee separatisme is een noodzakelijke voorwaarde om tot een confederatie te komen, maar confederatie is niet iets dat noodzakelijk moet nagestreefd worden. NA de splitsing kan er gekeken worden of iets samendoen met andere partners voor beiden iets opbrengt, en of dat op een eerlijke democratische wijze kan georganizeerd worden zonder dat een van beide partners van de andere kan profiteren. Maar laat ons eens eerlijk zijn, wie ziet dat nog mogelijk met Wallonie? Ik in ieder geval niet. Laat ons dus geen nutteloze energie verspillen aan een utopisch luchtkasteel, maar alles op alles zetten om het noodzakelijke te doen: Belgie splitsen, hier en nu.
Goed dat je beseft dat je alleen voor jezelf spreekt.
Nu de pretentie nog wat dimmen.
Oud 9 september 2009, 17:55   #82
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN

BWarrior's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nyquist Bekijk bericht
Zoals hierboven vermeld is een confederatie het omgekeerde van separatisme. Ja, als we allebei een ander beleid willen voeren dan voeren we een ander beleid (wat me logisch en bevrijdend lijkt), maar fundamenteel is het een keuze om allemaal Belg te blijven. Daar is niets separatistisch aan, ik heb nog geen enkel argument dat weten tegenspreken.
Om van België een confederatie te maken is eerst separatisme nodig. Ik citeer Matthias Storme:

"M.E. Storme: "Ik ga de politici nooit bekritiseren omdat ze zeggen "wij willen maar confederalisme" - al voegen ze er meestal aan "we zijn geen separatisten", wat een contradictie is, want een confederalist is een separatist, per definitie, het kan niet anders."
http://democratie.nu/nieuws/federaal...emocratie.html
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2009, 17:59   #83
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 Bekijk bericht
Welke pretentie? Verklaar U nader. Hebt U ook inhoudelijk iets te zeggen? Hebt U enig bewijs dat het mogelijk zou zijn met Wallonie tot een constructie te komen waarin Vlamingen en Walen gelijkberechtigd zijn, Wallonie respect heeft voor de Vlamingen en we samen kunnen werken in een 'win-win' constellatie?
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2009, 08:26   #84
Nyquist
Minister-President

Nyquist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Om van België een confederatie te maken is eerst separatisme nodig. Ik citeer Matthias Storme:

"M.E. Storme: "Ik ga de politici nooit bekritiseren omdat ze zeggen "wij willen maar confederalisme" - al voegen ze er meestal aan "we zijn geen separatisten", wat een contradictie is, want een confederalist is een separatist, per definitie, het kan niet anders."
http://democratie.nu/nieuws/federaal...emocratie.html
Dat hangt van je definitie af. Separatistisch in de zin dat je beide volkeren als onafhankelijk van elkaar en soeverein erkent, maar dat lijkt mij eerder een erkenning van de huidige werkelijkheid dan een idealistisch streven.

Er zijn dan mensen die een aparte Vlaamse staat willen oprichten die niets meer met Wallonie uitstaans heeft, dewelke ik separatisten noem, en mensen die in die context Belgie willen behouden en op vrijwillige basis en waar de logica het ingeeft samenwerken met Wallonie en Brussel, dewelke in confederalisten noem. Naar mijn mening is daar wel degelijk een onderscheid tussen te maken.
Nyquist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2009, 08:38   #85
dominatrix
Minister-President

dominatrix's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 Bekijk bericht
Niks van pretentie dimmen! België splitsen, hier en nu! Daar gaat het om! We hebben niet meer alle tijd van de wereld alvorens 'Vlaanderen mee te Belgische dieperik ingaat'. (Cfr. Guy Vanhengel in De Standaard 4/9)
Oud 10 september 2009, 17:23   #86
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dominatrix Bekijk bericht
Niks van pretentie dimmen! België splitsen, hier en nu! Daar gaat het om! We hebben niet meer alle tijd van de wereld alvorens 'Vlaanderen mee te Belgische dieperik ingaat'. (Cfr. Guy Vanhengel in De Standaard 4/9)
Ik heb zo het gevoel dat we die Vanhengel moeten verbieden interviews te geven. Een tribunespeler (in voetbaltermen).
Oud 10 september 2009, 17:36   #87
BWarrior

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nyquist Bekijk bericht
Dat hangt van je definitie af. Separatistisch in de zin dat je beide volkeren als onafhankelijk van elkaar en soeverein erkent, maar dat lijkt mij eerder een erkenning van de huidige werkelijkheid dan een idealistisch streven.

Er zijn dan mensen die een aparte Vlaamse staat willen oprichten die niets meer met Wallonie uitstaans heeft, dewelke ik separatisten noem, en mensen die in die context Belgie willen behouden en op vrijwillige basis en waar de logica het ingeeft samenwerken met Wallonie en Brussel, dewelke in confederalisten noem. Naar mijn mening is daar wel degelijk een onderscheid tussen te maken.
Jij mag uiteraard je eigen definities maken, maar daarom zijn ze nog niet correct.
Oud 10 september 2009, 18:21   #88
Vlaanderen_onafhankelijk
Staatssecretaris

Standaard

Zonder de andere reacties gelezen te hebben: het is toch een evidentie dat een vergedreven confederalisme de enige manier is om er economisch nog bovenop te komen. En éénieder die België een warm hart toedraagt, zou ook moeten beseffen dat dit de enige manier is om hun geliefde land te redden.

Ik behoor zeker niet tot die groep, maar ik geloof ook minder en minder in de perfecte Vlaamse staat. Ik kies voor de weg van de minste weerstand en de realistisch gezien beste oplossing, en dat is een confederale staat met verregaande bevoegdheden voor de deelstaten.
Vlaanderen_onafhankelijk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2009, 18:47   #89
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Het federalisme is zelfs nooit levensvatbaar geweest.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2009, 18:48   #90
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen_onafhankelijk Bekijk bericht
Zonder de andere reacties gelezen te hebben: het is toch een evidentie dat een vergedreven confederalisme de enige manier is om er economisch nog bovenop te komen. En éénieder die België een warm hart toedraagt, zou ook moeten beseffen dat dit de enige manier is om hun geliefde land te redden.

Ik behoor zeker niet tot die groep, maar ik geloof ook minder en minder in de perfecte Vlaamse staat. Ik kies voor de weg van de minste weerstand en de realistisch gezien beste oplossing, en dat is een confederale staat met verregaande bevoegdheden voor de deelstaten.
maar confederalisme zalt ook niet worden tenzij met nederland.
wallonie heeft al gekozen voor aansluiting bij frankrijk.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2009, 19:05   #91
JP Coen
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
maar confederalisme zalt ook niet worden tenzij met nederland.
wallonie heeft al gekozen voor aansluiting bij frankrijk.
Vanmorgen las ik in de Standaard dat het Be- leger failliet is.
Na de gevangenissen en justitie komt blijkbaar aan alles een einde.

Laatst gewijzigd door JP Coen : 10 september 2009 om 19:05.
JP Coen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2009, 19:12   #92
Vlaanderen_onafhankelijk
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JP Coen Bekijk bericht
Vanmorgen las ik in de Standaard dat het Be- leger failliet is.
Na de gevangenissen en justitie komt blijkbaar aan alles een einde.
En vergeet de politie niet. Een zone die al meer dan drie miljoen in het rood staat en federale eenheden die moeten besparen op alles waar er maar bespaard kan worden. Het gaat langzaam aan de dieperik in met dit land.
Oud 10 september 2009, 19:14   #93
Shadowke

Standaard

Citaat:
En vergeet de politie niet. Een zone die al meer dan drie miljoen in het rood staat en federale eenheden die moeten besparen op alles waar er maar bespaard kan worden. Het gaat langzaam aan de dieperik in met dit land.
het wordt tijd om de stekker eruit te trekken en dat ieder zijn eigen weg gaat.
wallonie wilt naar Frankrijk (die willen geen Belgische confederatie) en Vlaanderen kan aansluiten bij Nederland, zoals het had moeten zijn in 1830.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 10 september 2009 om 19:15.
Oud 10 september 2009, 19:18   #94
BWarrior

Standaard

Citaat:

Confederalisme impliceert separatisme. Ik denk niet dat ook maar één iemand die België een warm hart toedraagt daarvoor gaat opteren.
Oud 10 september 2009, 19:22   #95
Shadowke

Standaard

Citaat:
Confederalisme impliceert separatisme. Ik denk niet dat ook maar één iemand die België een warm hart toedraagt daarvoor gaat opteren.
wie draagt tegenwoordig België nog een warm hart toe?
Oud 10 september 2009, 19:25   #96
BWarrior

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
wie draagt tegenwoordig België nog een warm hart toe?
Shadowke denkt dat de Ijzerbedevaart, Ijzerwake en Staten-Generaal van Wallonië (150 man) de Belgen vertegenwoordigen
Oud 10 september 2009, 19:25   #97
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Toch wel, ik.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2009, 19:28   #98
Vlaanderen_onafhankelijk
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Separatisme tot op een bepaald niveau, akkoord. Maar geen algemeen separatisme. De enige manier waarop het land België, in een welliswaar totaal andere vorm, kan overleven is door confederalisme.

Zoals het er nu aan toe gaat, kan het niet. Deze situatie is onhoudbaar voor ieder normaal, beschaafd land. Er is overal een budgettair tekort, in alle sectoren van de overheid. Om de haverklap gaan (grote) bedrijven dicht. Deze crisis heeft aangetoond dat het huidige België onwerkbaar is geworden op momenten dat het minder gaat. Natuurlijk, toen alles economisch peis en vree was over de hele wereld, was het goed toeven in België, toen kon er met cadeautjes gegooid worden dat het een lieve lust was.

Dan zijn er drie alternatieven. Het unitarisme heeft nooit gewerkt, behalve misschien ten tijde van de Waalse overheersing, maar dan was het ook simpel.

Splitsing is dan een betere optie, maar zeer tijdrovend, zeer duur en het uiteindelijke resultaat dient nog afgewacht te worden. Als confederalisme niet kan, is dit voor de enige oplossing.

Confederalisme echter, is de beste oplossing. Laat de bevoegdheden regionaal, behalve voor die bevoegdheden die beter federaal uitgeoefend worden. Laat belastingen innen door de deelstaten en laat hun de federale bevoegdheden financiëren.

Alleen dan is België nog werkbaar. In alle andere gevallen zal het land verdampen. Voor mij geen probleem, maar ik heb ook geen Belgische vlag in mijn avatar staan.
Oud 10 september 2009, 19:46   #99
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Separatisme tot op een bepaald niveau, akkoord. Maar geen algemeen separatisme. De enige manier waarop het land België, in een welliswaar totaal andere vorm, kan overleven is door confederalisme.

Zoals het er nu aan toe gaat, kan het niet. Deze situatie is onhoudbaar voor ieder normaal, beschaafd land. Er is overal een budgettair tekort, in alle sectoren van de overheid. Om de haverklap gaan (grote) bedrijven dicht. Deze crisis heeft aangetoond dat het huidige België onwerkbaar is geworden op momenten dat het minder gaat. Natuurlijk, toen alles economisch peis en vree was over de hele wereld, was het goed toeven in België, toen kon er met cadeautjes gegooid worden dat het een lieve lust was.

Dan zijn er drie alternatieven. Het unitarisme heeft nooit gewerkt, behalve misschien ten tijde van de Waalse overheersing, maar dan was het ook simpel.

Splitsing is dan een betere optie, maar zeer tijdrovend, zeer duur en het uiteindelijke resultaat dient nog afgewacht te worden. Als confederalisme niet kan, is dit voor de enige oplossing.

Confederalisme echter, is de beste oplossing. Laat de bevoegdheden regionaal, behalve voor die bevoegdheden die beter federaal uitgeoefend worden. Laat belastingen innen door de deelstaten en laat hun de federale bevoegdheden financiëren.

Alleen dan is België nog werkbaar. In alle andere gevallen zal het land verdampen. Voor mij geen probleem, maar ik heb ook geen Belgische vlag in mijn avatar staan.

De waarheid is dat een confederatie nooit zal ontstaan vanuit het huidige apartheidsregime van Belgie, waar de minderheid van de bevolking er alle belang bij heeft om er zich aan vast te klampen. Daarom dat ik stel dat de splitsing van Belgie een voorafgaande voorwaarde zal zijn om tot een confederatie te komen. Dus: eerst de revolutionaire daad van de splitsing, en dan praten over een mogelijke samenwerking, vanuit een standpunt van sterkte van Vlaanderen in plaats van het huidige standpunt van de bedelende onderdrukte die zwaar moet betalen voor elk stapje richting gelijkberechtiging.
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2009, 19:47   #100
Shadowke

Standaard

Citaat:
Shadowke denkt dat de Ijzerbedevaart, Ijzerwake en Staten-Generaal van Wallonië (150 man) de Belgen vertegenwoordigen
zevert ni
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be