![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
http://dare.uva.nl/document/10261 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#82 |
Minister-President
|
![]() Met een 'wet' heeft dit niets te maken, enkel met de mogelijke aanpak die men volgt bij het geven van voorlichting. En alle mogelijke discussies die hierover kunnen losbarsten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#83 |
Minister-President
|
![]() Juist, het collectieve beeld dat men heeft van seksuele gevoelens en prikkelingen, is dat men deze absoluut niet met kinderen mag associëren. Bij de Kerk is dit evident, elke vorm van seksueel genot buiten het huwelijk en zonder het oogpunt zich voort te planten is 'zondig'. Ook in de zogenaamd medische - wetenschappelijk verantwoorde - literatuur ging men er tot voor kort van uit dat seksuele gevoelens en handelingen niet met prepuberale kinderen geassocieerd konden / mochten worden. Zelfs in vrij recente literatuur wordt er pas over seksualiteit gerept en bijhorende handelingen, indien het kind de adolescentie bereikt. Dat is uiteraard larie en apekool. Een mens wordt geboren als seksueel wezen en kan praktisch na de geboorte seksueel genot ervaren. De 'latente fase van schoolkinderen' zoals door Freud beweerd is hierbij ook achterhaalde nonsens. Praktisch alle kinderen kennen bewust of onbewust seksuele gevoelens en verlangens, ook voor de lichamelijke puberteit. Hoewel de huidige literatuur daar enige aandacht aan begint te besteden, denk ik echter dat de terughoudendheid in de 'samenleving' hieromtent nog lang zal standhouden. Al is het maar omdat het verband tussen kinderen en seksualiteit enkel in negatieve connotatie onder de aandacht wordt gebracht: zoals pedofiliesituaties, incest en kindermisbruik.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#84 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Diezelfde medische wereld heeft dat beeld nog versterkt door op een bepaald moment ( laat 19de eeuw ) onanie te gaan afspiegelen als iets waar men allerlei vreselijke ziekten van zou kunnen krijgen tot impotentie toe ... dat moest wel den truuk zijn. Ze gingen daar zelfs zover in dat ze masturbatie meer slachtoffers toe gingen dichten dan alle oorlogen samen. Allerhande methoden en procedures werden in het leven geroepen om masturbatie tegen te gaan, te genezen : penisring, strikte controle op kinderen en jongeren met allerhande verklikkertoesteletjes, behandeling tot elektroshocks toe voor de zware gevallen die niet van ophouden wisten Gelukkig is dien troela nu historie maar 't blijft nog steeds zo dat op den dag van vandaag dat leidt tot een zekere schroom, een zeker taboe dat erop blijft rusten. Laatst gewijzigd door praha : 17 september 2009 om 00:31. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#85 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ![]() Serieus: Isde persoon dieop gedachte kwam , pedo-ingesteld ?? Wat als 10 jaar worden ??
C ![]() ![]() ![]() C U L'8'R WEIRDOGAToRS I was born once , as an invasion of the bodysnatchers , but the doctor did get a brain-attack !! my name: breedbandwurger 1967 Zoek alle berichten van cookie monster Ik woon zelfs graag alleen ![]() Geen kinderen hebben is een gemis ???? Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016) |
![]() |
![]() |
![]() |
#86 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het rare aan die ideeen is namelijk dat men van iets dat toch wel een redelijk intieme zaak is, en vooral, iets dat heel erg verschilt van kind tot kind (ttz de leeftijd waarop een kind zich voor zulke dingen interesseert is heel veranderlijk), een schoolse en dus in zekere mate publieke zaak wil maken. Het karikaturaal doortrekken van die redenering in de grapjes hier in die draad doen eigenlijk niks anders dan de vinger op de wonde leggen. Er zijn kinderen die vroeg "rijp" en sexueel geinteresseerd zijn (en die hebben, denk ik, ook geen nood aan een gedistilleerde voorlichting op de schoolbanken), en er zijn andere kinderen die zich daar pas veel later mee bezig houden en dan is dat voor hen enkel maar storend. Je hebt exact hetzelfde met die redelijk aggressieve condoomcampagnes met expliciete gebruiksaanwijzing op video en zo. Da's misschien interessant voor de stoere jongen van 12 jaar die zijn schoolvriendinnetje even achter de struikjes wil pakken en niet zou weten hoe hij de verpakking van zo een condoompje nu moet openscheuren, maar dat is waarschijnlijk storend en genant voor die kinderen die er nog niet rijp voor zijn en die misschien liever de sexualiteit op een wat latere en wat minder klinische wijze zouden willen ontdekken en ervaren en zich pas nadien wat vragen stellen over het klinisch-mechanische van de affaire. Met andere woorden, dat gaat het kollektief niet aan, want het is te persoonlijk en te intiem. De school is niet daar om zoiets collectief aan te leren, op een leeftijd waar het nog niet duidelijk is of de *leerling* in kwestie daar enige nuttige eerder dan storende boodschap aan heeft. De beste techniek, volgens mij, is van wanneer een kind zich wat vragen stelt over die dingen, hem naar een boekje erover te verwijzen, dat die dan op zijn eigen, in zijn eigen intimiteit, kan lezen, of diskreet wat leesmateriaal erover ter beschikking stellen dat die kleine als die daar naar op zoek is, kan bekijken. Het gedwongen inlepelen in collectief verband, misschien op een ogenblik dat die kleine daar niet voor klaar is, of zich daarover geen vragen stelt, lijkt me een brutale inbreuk op de intimiteit van dat kind. Dat heeft niks met taboes van weleer te maken. Dat heeft alles te maken met een respect voor de intimiteit. Geef toch toe dat de meesten geen lessen nodig hadden om zich te masturberen, he. Trouwens, er wordt het verband gelegd met sexuele voorlichting en het uitleggen van de voortplanting. Welnu, er is een verschil tussen het uitleggen van de biologische functie, en eventueel enkele summiere raadgevingen voor een niet-risico-vol gedrag, en het, met video-materiaal ondersteund, uitleggen in de klas van het genot dat beleefd wordt in de verschillende posities van de Kama Sutra, niewaar ? Ik denk dat we hier ook een grens van intimiteit zouden overschrijden. Doet me denken aan die grap van Monty Python waar de leraar, gespeeld door John Cleese, in een stijf Engels college, zijn les sexuele voorlichting geeft door zijn vrouw te neuken op het bureau, en, terwijl hij bezig is, de les dicteert, en straffen uitdeeld aan de niet-geinteresseerde leerlingen ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#87 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#88 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#89 |
Banneling
|
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#90 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Gekke manier van denken ... enige grijswaarde ontbreekt volkomen. Het argument dat het te persoonlijk en intiem zou zijn houdt ook niet echt steek en indien gebruikt werkt dat het net zichzelf in de hand. Je kan immers net dezelde soort vragen stellen bij heel wat andere lessen die men aanbiedt. Godsdienst/moraal is dat ook niet iets persoonlijks en zelfs intiems en iets waar een tiener totaal geen boodschap aan heeft en zelfs storend overkomt tenzij diezelfde leerling het zou intresseren ? Citaat:
Citaat:
Citaat:
Eerst had je die dia van een jongen dan een dia van een meisje dan eentje dat beide is glimlachen naar elkaar ...vervolgens een plaatje dat ze mekaars handje vasthouden en 't volgende fotooke was er eentje voor de wieg van hun pasgeborene ![]() het is helemaal niet hetzelfde als de kama sutra... het moet best mogelijk zijn om dat item bespreekbaar te maken ... nog beter het wordt hoog dringend tijd dat men het bespreekbaar maakt dat je van seks moogt genieten buiten dat het een louter technische aangelegenheid zou zijn. Citaat:
Laatst gewijzigd door praha : 17 september 2009 om 18:04. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#91 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#92 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar wat doe je dan met voorlichting ivm voorbehoudsmiddelen soa's ed ? Of zie je dat dan eerder als zuivere biologie ? Misschien kreeg je ook geen zuivere biologie maar iets in den trend van natuurwetenschappen ofzo waar men een plaatje van een eikenboom naast een interne schets van een zwangere vrouw had gezet ? ![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Wel als ik op diezelfde trein voor datzelfde blondje een uiteenzetting geef over tensoren en die heeft er duidelijk geen zin in en toch ga ik onverbiddelijk voort dan krijg ik gegarandeerd ook een lap rond m'n oren...veel kans dat jij ze kan komen 'redden' door jouw uiteenzetting over seksueel genot ![]() Citaat:
|
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#93 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Alles hangt ervan af van wat je onder de functie van "school" verstaat natuurlijk. Als je onder "school" verstaat "de instelling die kinderen opvoedt", ja dan hoort dat daar allemaal bij. Als je echter (zoals ik) onder school versta "de instelling waar je culturele, wetenschappelijke en professionele kennis opdoet/aantoont in een soort wedstrijd en klassificatie systeem", dan zit dat ernaast. Nu is de school totaal rond dat laatste georganiseerd - en dat is trouwens prima, want de eerste stap in een meritocratie. Maw, je gaat naar school om kennis op te doen, en om trachten "de beste" te zijn, voor zover je kan. Vandaar dat het wringt met de meer persoonlijke en intieme aangelegenheden. Je "opvoeding" moet je niet in collectief en competitief verband krijgen, he. Dat moet normaal gezien in een intiemere kring (bijvoorbeeld de familie) gebeuren. Met andere woorden, mijn kriterium om na te gaan of iets geschikt is voor schoolse aktiviteit, is: kan je de mensen op hun prestatie in het gebied noteren en klassifieren. Kan je "goed" of "slecht" zijn in die activiteit. Als het antwoord daarop "ja" is, dan is het geschikt voor schoolse aktiviteit, als het antwoord "nee" is, dan niet. Vandaar dat godsdienstlessen eigenlijk buiten het kader van een schoolse aktiviteit vallen, tenzij ze gereduceerd worden tot een lijstje feitelijke kennis OVER een godsdienst, maar niks te maken hebben met een "godsdienstbeleving". Natuurlijk kan je alles in een "meetbare les" gieten, door gewoon een stukje tekst vanbuiten te laten leren en daar overhoring over te houden. Maar da's papegaaien werk. Waar het op neer komt is dat men moet kunnen nagaan of de materie geassimileerd is, begrepen, en eventueel toepasbaar. Alles wat zich louter beperkt tot "kennis" heeft zo wel enige zin. Maar het heeft toch geen zin om dingen op die manier te evalueren als ze te intiem tot de persoonlijke sfeer behoren. Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Dat slaat niet op alles wat "objectieve kennis" betekent. Citaat:
![]() Citaat:
![]() |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#94 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#95 | ||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zo lijkt me dus : de risico's van 't roken als men bij de longen geraakt, soa's ed als men bij de menselijke voorplanting geraakt en gezien de actualiteit dat van het handen wassen bij het onderwerp virussen al een minimum Citaat:
Voor mijn part moet een opvoeding naast zuivere 'klassieke' kennis ook zo breed mogelijk zijn : seksuele opvoeding, muziek, sociale vaardigheden, po, etc. ... de zaken die velen dus ergens als 'onnuttig' of 'dat komt wel vanzelf of later als ze er interesse in hebben' beschouwen want 'school dient enkel als voorbereiding op uw job' . Maar dan spreek ik over opvoeding en niet over school. Het is net door het ontbreken of temin eraan dat de school ergens de taak van de ouders ( zoals dat voreger werd genoemd ) méér en méér op zich neemt. Citaat:
![]() jep, je bent er inderdaad eentje van den oude stempel die volgens mij school ook enkel ziet als een voorbereidend iets op een verdere opleiding om uiteindelijk te gaan werken ( als ik dat zo plastisch mag uitdrukken ) Kijk jij spreekt over de prestatie te kunnen quoteren... dan denk jij gelijk aan een oefeningske ofzo dat je fout of goed kan maken waarna je een cijferke kunt krijgen.... dien tijd is lang heen... wat doe je met spreekbeurten, aanzetten tot denkprocessen in filosofie of zelfs godsdienstlessen ? Er zijn een pak zaken die niet zo eenduidig te classificeren of te noteren zijn. Het hangt natuurlijk ook sterk af hoe je die zaken wilt quoteren... Citaat:
Dan zou je een pak andere zaken die daartoe behoren ( of zo ondervonden worden door de persoon in kwestie ... tenslotte is dat subjectief ) niet meer mogen behandelen ... Het is niet de vraag : 'en hoe pak jij dat masturberen aan juffrouw Peeters... leg het eens uit voor de klas ?' en vervolgens krijgt Peeters een quotering of ze weet hoe ze zichzelf het best moet vingeren. Het kunnen wel vragen zijn in den trend van : Wat is masturbatie ? Zijn daar verschillende methodes voor ? etc.... dat hoeft dus niks persoonlijks te zijn Citaat:
Je kan het perfect houden bij kennis en zelfs eventueel technieken zonder dat het het persoonlijke spelletje moet bederven. btw ooit al kinderen die reeds sterk geïntresseerd waren in voetbal en dat al jaren deden als spel in de gaten gehouden wanneer ze kennis van elders ( club, school, tv ) ermee integreren ? Citaat:
En ik had het enkel over die uitspraak hoor :'Als de aanhoorder daar zin voor heeft' Zoiets zou op alles kunnen slaan en meer in het bijzonder voor zaken waar mensen gevoelig voor zijn en dat hoeft niet noodzakelijk met intimiteit te maken te hebben. Zo meen ik me te herinneren dat studenten, indien ze ze dat echt niet zagen zitten, het tijdens een lesje dissectie van een kikker, een varkenshart of wat dan ook .... de klas konden verlaten. Of tijdens een filmpje trend 'ons lichaam', 'de bevalling', ed Terwijl dat toch allemaal vrij technisch en niks met een persoonlijke toets te maken heeft. Citaat:
![]() Het zou ook alvast als een introcdutie erop kunnen aanzien worden door datzelfde blondje Citaat:
Misschien moet je het eens proberen... perfect te ensceneren ![]() Laatst gewijzigd door praha : 18 september 2009 om 12:06. |
||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#96 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Kom aan. Ik kan mij van de indruk niet ontdoen dat zekere vakgebieden die eerder tot de volwassenenwereld behoren (en dan nog - de enige sexologe die ik ooit van "dichtbij" heb gezien was Goedele toen ze miss Belgie is geworden), nu absoluut hun zegje willen hebben aan (kleine) kinderen, terwijl men aan de andere kant het nu niet meer ziet zitten om kinderen dingen aan te leren die nochtans veel meer tot hun leeftijd behoren, van juist schrijven, het aanleren van andere talen, het aanleren van aardrijkskunde en geschiedenis, het van buiten leren van de tafels van vermenigvuldiging, hoofdrekenen en dergelijke. Dingen die je veel gemakkelijker leert als kind dan als volwassene of adolescent. Maar nee, dat zou wel eens "storend" kunnen zijn, we moeten die kindjes niet brutaliseren. Maar praten over technieken van masturbatie, en hoeveel keer per week je de batterijtjes van je dildo moet vervangen, dat gaan we nu wel aan 5-jarigen uitleggen... |
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#97 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#98 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Nog eens, de school is geen plek van "opvoeding", en zeker geen "levensgemeenschap". Het is de eerste stap in een hele weg naar sociale, culturele en intellectuele hierachisering, met andere woorden, de eerste stap in het "gedwongen sociale" waarmee je je ganse leven geconfronteerd zult worden. Voor mij staat dat haaks op het persoonlijke en het intieme. Dat wil niet zeggen dat er in de omgeving van het schoolse gebeuren geen mogelijkheid kan zijn om *individueel* en op *vrijwillige basis* alle persoonlijke begeleiding te krijgen die je maar wil - of het nu bij de schoolpsychologe, of de verpleegster, of de dokter is. Als een jongen of een meisje met vragen zit, is het een heel goeie zaak dat hij daar *individueel en persoonlijk* mee terecht kan bij iemand. Maar NIET in schools en klassikaal verband. Als je, als leerling, die dingen storend vindt, of die interesseren je op dat ogenblik niet, dan is er niet de minste reden om je daar mee lastig te vallen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#99 | ||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik verwees je nog niet zolang gelden hoe ik destijds het vak 'seksuele opvoeding' ( bij de Jezuiëten ) kreeg. Dat was dus vroeger wat men onder seksuele opvoeding begreep... zuiver het functionele (geheel in functie van de voortplanting) en dan liefst dan liefst nog met een moralistisch sausje overgoten. Daarnaast had je dat het zuiver biologisch technische in de les biologie... waar structuren van baarmoederwanden naast celmembramen in één draad werden behandeld ( bij wijze van spreken )... meestal duurde het wel een half uurtje voor men door had over wat die lerares het nu in feite had.. voor men zich er wat bij kon voorstellen. Citaat:
Het gaat tenslotte onderwijs/educatie.... een volledig pakket dus. Niet met de specifieke taak om je klaar te stomen voor de arbeidsmarkt maar om mensen een algemene basis te geven om je klaar te zetten als geïntegreerd lid in de maatschappij .... waaronder een job normalerwijs inderdaad een belangrijk onderdeel zal vormen maar lange niet alles is. Wie dat precies geeft is van ondergeschikt belang... je kan je kinders tenslotte ook perfect thuis houden en het daar doen en je kan je kinders ook in een kostschool zetten en dan valt die 'ouderlijke taak' ook meer daar waar ze 24 op 24 vertoeven. Daar ouders minder en minder net die taken die jij ze graag ziet doen in handen nemen en daar de maatschappij wel wat complexer geworden is verschuift het evenwicht ( in een min of meer normaal regime ) logischerwijs meer richting school. Citaat:
En je spreekt over onthaalgezin daar waar ik spreek over een volledige educatie.... een gezin is nog wel wat meer dan een opvoeding. Citaat:
Vraagje : bij wat zie jij sociale vaardigheden en attitude dan ? Is dat een taak voor de onderwijsinstelling, de ouders of beide ? Citaat:
't Is te zeggen je kan alles, volledig naast het feit dat ze ook een intieme associatie kunnen hebben, onderwijzen en ergens quoteren. bv. 'Muziek', of wat er soms moet voor doorgaan, kan voor jongeren ook als erg intiem worden aanzien... dan hebben ze ook geen boodschap aan een muziekleraar. Citaat:
Als men aan diezelfde mevrouw Peeters vraagt om een bepaalde partituur te spelen dan wilt men dat volgens de regels van de kunst ... het al of niet extra gevoel dat er dan nog ingelegd wordt is dan louter vrije keuze en kan al dan niet geapprecieerd worden door die leerkracht en een extra punt achter de komma schelen. Anders is als men vraagt : 'Mevrouw Peeters, ik heb begrepen dat jij thuis een piano hebt waar je soms op tokkelt.... kom eens zo'n stukje spelen zoals jij dat ziet... en dan zal ik je erop quoteren' Citaat:
Da's dus lange niet alle standjes van de kama sutra vanbuiten leren gewoon om ze van buiten te leren. Maar een term gelijk 'missionarisstandje' kan je wel als een minimum basiskennis beschouwen daar ze dat toch wel ergens te horen zullen krijgen her en der...of niet ? ( tenminste als het je lukt die taboesfeer kinderen en seks even opzij te zetten. ) ( en euhmzzz ... btw ik spreek algemeen hé niet met het oog op het bijbrengen van al deze weetjes aan 5 - jarigen ) Citaat:
![]() Ongewild geef je nu toch wel veel prijs hé, patrickve ![]() Je uit dat het : 1) enkel een zaak voor volwassenen is ... daar valt natuurlijk over te discussieren maar dat is weer een volledig ander verhaal 2) dat ge het zelf ook steeds gewoon was dat dat louter tot de privésfeer moet horen en dat daarom ook zomaar moet zijn voor kinderen. 3) 'Opleggen' van wat verondersteld wordt dat kinderen beter zouden moeten weten komt hier eerder van die therapeuten dan op vraag van de ouders als ik dat stukje erop nalees. 4) Niettemin moesten de ouders daar dan toch vragende partij voor zijn heeft dat niks te maken met de visie ( om het niet te hebben over de vermeende 'onmogelijkheid daartoe ) wie die opvoeding precies moet geven 5) er zijn vakken bij die ge vermeldt zoals Aardrijkskunde en geschiedenis dat inderdaad tot op den dag van vandaag neerkomt op louter memoriseren... daar houden mensen achteraf gezien minder dan 10% van over... terwijl die twee nu net, volgens mij, veel beter later zouden moeten behandeld worden als er al enige notie is van allerhande begrippen en je rijp genoeg bent om de rode draad erdoor te zien. 6) en neen dat is niet 'storend' ... er is een zekere evolutie aan de gang wat betreft het bijbrengen ervan... vaak ten spijt ( volgens mij )... niettemin blijft het wel de opzet dat kinderen leren rekenen, lezen, schrijven 7) Je maakt er een karikatuur van ... als je het artikel erop naleest is het enkel de bedoeling dat dat ( in het kader van die 5-jarigen ) ter sprake kan en mag komen. niettemin was 't wel grappig zenne... een beetje zoals die ene sketch |
||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#100 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat is precies wat ik uit dat laatste stukje ook kon opmaken... en in principe is dat ook een geheel andere discussie. |
|
![]() |
![]() |