Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 28 september 2009, 13:17   #81
Renesse
Minister-President

Renesse's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
Klein vraagje aan de economisch topgeschoolde burgermannen:

Hoeveel % van de uitgaven van NMBS gaat naar de taxi's voor reizigers bij noodgevallen? Wie zegt dat NMBS geen noodgevallenkas hiervoor heeft?

Een iets moeilijker vraagje voor de nog beter geschoolde grootburgermannen:

Indien de overheidssubsidies voor NMBS dalen, zal NMBS dit kunnen opvangen met afschaffen van taxi's bij noodgevallen of zullen er andere dingen moeten inkrimpen? Zou het wel eens kunnen dat dan de dienstregeling nog slechter zal verlopen?
Ik voel me niet aangesproken, misschien als je je vraag eens wat minder denigrerend zou stellen?

Ik heb wel een vraagje voor u. Denk je dat er geen andere mogelijkheid was geweest om dit te voorkomen of op te lossen? Zoals een betere planning of een bus? Kwestie om ook eens op de CO2-toer te gaan...
Oud 28 september 2009, 13:18   #82
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Zou het wel eens zo kunnen zijn dat de kosten om een noodgevallenkas te hebben, die zulke zaken dekt, wel eens goedkoper zou kunnen zijn dan een volledige herschikking van de lijnen?
Treinen zijn geen notities bij de notaris: zij zijn werkelijk, zij rijden, en er kan vanalles mislopen. Zelfmoorden, aan flarden gereden runderen, wissels die stuk gaan, kapotte bovenleidingen, en veel meer.

Tegelijk heeft NMBS een budget. Ze hebben met veel dingen te kampen nu, zeker dat het goederenverkeer met een vrij groot percentage (de exacte cijfers ontgaan mij, maar het is een getal met twee cijfers zonder komma) is gedaald.
Een herstructurering is in dit geval wenselijk, maar valt wellicht niet onmiddellijk door te voeren zonder kosten die nog hoger zouden liggen dat het invoeren van een noodgevalskas. Bovendien zijn situaties als deze uniek, ik maak wekelijks gebruik van vrij courante verbindingen en ik heb zoiets nog nooit meegemaakt.
Een herstructurering zou impliceren dat:

-er meer machinisten aan het werk moeten (machinisten verdienen, if memory serves, 1300 netto. In het worst motherfucking case scenario waarbij 1x per maand 100 reizigers die naar Antwerpen van Brussel moeten gestrand zitten allemaal een taxi moeten hebben, komt taxi's inzetten nog steeds goedkoper uit dan een tiental extra machinisten op te leiden en in te zetten.

-er moeten lijnen verdwijnen of de ticketprijzen moeten omhoog. De prijs-passagierselasticiteit schat ik als volgt in: er is een vaste reizigersbulk, studenten of pendelaars, die steeds gebruik zullen maken van de treinen. De rest zijn opportuniteitsreizigers, maar hun aantal is niet zo groot vergeleken met de bulk. Er kan dus wel degelijk worden ingekrompen qua aantal lijnen of treinen per uur, maar dat zou de kwaliteit van de treinreizen enkel verlagen.
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2009, 13:24   #83
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renesse Bekijk bericht
Ik heb wel een vraagje voor u. Denk je dat er geen andere mogelijkheid was geweest om dit te voorkomen of op te lossen? Zoals een betere planning of een bus? Kwestie om ook eens op de CO2-toer te gaan...
Ben jij systeemingenieur/optimalisatiedeskundige bij NMBS? Weet jij wat in treinvervoertermen een betere oplossing is, en wat de kostprijs is van deze oplossing?

Treinverkeer laat heel weinig speling toe, waardoor een herstructurering heel duur zou kunnen uitvallen. Eerst en vooral moet men een commissie samenstellen van systeemingenieurs, optimalisatiedeskundigen en veldonderzoekers om een nieuwe oplossing te bekomen. Dat kost al veel.

Dan moet men de huidige planningen herschikken. De stationsverantwoordelijken beschikken bij Infrabel over een district, dat bestaat uit een klein aantal hoofdstations en een groot aantal tussenstations, waarbij ze de regeling reeds kennen. Het doorvoeren van de optimalisatie zal heel wat hinder met zich meebrengen, daar zowel machinisten, stationsverantwoordelijken als veldpersoneel omgeschoold dient te worden (al eens een spoorwegplan van dichtbij gezien?). Zeker in deze tijden.

Dus de opties zijn:

-privatisatie, met als gevolg een drastische verlaging van de kwaliteit, aangezien het de marginale kosten om de opportuniteitsreizigers aan te trekken erg hoog liggen tegenover de marginale baten.

-herstructurering, wat nogal duur en schadelijk kan uitdraaien in deze tijden en voor nog meer taxi-problematiek kan zorgen.

-wachten totdat het goederenverkeer wat is gestabiliseerd en terug omhoog klimt, en dan de huidige toestand verbeteren door bijvoorbeeld extra machinisten in te zetten.

Voor zo ver dat ik weet worden er niet wekelijks taxi's ingezet. De structurele problemen zijn dus waarschijnlijk gering en reeds gedekt door een noodgevalkas. Dat mensen hierop zo reageren heeft te maken met de volgende heilige drievuldigheid:

Media, sensatiedrang, haat tegenover het openbaar vervoer.

Laatst gewijzigd door Flanelcondoom : 28 september 2009 om 13:26.
Oud 28 september 2009, 13:31   #84
Renesse
Minister-President

Standaard

Citaat:
Treinen zijn geen notities bij de notaris: zij zijn werkelijk, zij rijden, en er kan vanalles mislopen. Zelfmoorden, aan flarden gereden runderen, wissels die stuk gaan, kapotte bovenleidingen, en veel meer.
Een zelfmoord of een kapotte bovenleiding duurt wel heel wat langer dan een kwartier. Wij "burgermannen" zijn van oordeel dat bij een zelfmoord je het lijk niet even van de voorkant schraapt en aan de kant van de spoorweg gooit en dan verder rijdt. Dat zou inderdaad in een kwartier kunnen.

In het betreffende artikel was er sprake van een kwartier vertraging in Brussel-Zuid. Van daar tot Gent, de eerstvolgende halte, is het een half uur rijden. Als de trein wel op tijd was geweest, kwam de machinist aan zijn 9 uren halfweg tussen Gent en Brussel. Wat dan? Stoppen in the middle of nowhere? Of bij de eerste halte in Gent? Misschien is dat laatste logischer, maar dan is het nog een provincie en een half te doorkruisen eer je in Oostende bent, dat is allemaal niet te wijten aan een "noodgeval", maar aan een slechte planning.

Ja, als er iemand onder was gesprongen, men de overledene opbaart, het parket erbij haalt die de nodige vaststellingen doet,... begrijp ik dat men 1u15 achter raakt op schema en zo niet tot in Oostende raakt. Ja, het is lovend van de NMBS dat men een oplossing zoekt voor de reizigers in dat geval, maar omwille van de lieve centen én het milieu had men dan beter een paar bussen gecharterd.
Oud 28 september 2009, 13:33   #85
Renesse
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ben jij systeemingenieur/optimalisatiedeskundige bij NMBS?
Ben jij dat?

Citaat:
-privatisatie, met als gevolg een drastische verlaging van de kwaliteit, aangezien het de marginale kosten om de opportuniteitsreizigers aan te trekken erg hoog liggen tegenover de marginale baten.

-herstructurering, wat nogal duur en schadelijk kan uitdraaien in deze tijden en voor nog meer taxi-problematiek kan zorgen.

-wachten totdat het goederenverkeer wat is gestabiliseerd en terug omhoog klimt, en dan de huidige toestand verbeteren door bijvoorbeeld extra machinisten in te zetten.
Je wijkt af van de kwestie.

Citaat:
Voor zo ver dat ik weet worden er niet wekelijks taxi's ingezet. De structurele problemen zijn dus waarschijnlijk gering en reeds gedekt door een noodgevalkas. Dat mensen hierop zo reageren heeft te maken met de volgende heilige drievuldigheid:

Media, sensatiedrang, haat tegenover het openbaar vervoer.
Wat een tralala allemaal, de grote woorden zijn weer goedkoop. Dus jij vindt een bus geen betere keuze dan een taxi?
Oud 28 september 2009, 13:36   #86
Renesse
Minister-President

Standaard

Overigens ben ik niet echt een voorstander van een privé spoorwegbedrijf. Ik heb liever dat men dit soort dogmatische maatregelen neemt (9 uur werken) dan dat er een machinist achter het stuur in slaap valt uit vermoeidheid.

Alleen vind ik de manier waarop het gedaan werd niet logisch en geldverspillend. Mag het nog?
Oud 28 september 2009, 13:37   #87
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Een zelfmoord of een kapotte bovenleiding duurt wel heel wat langer dan een kwartier. Wij "burgermannen" zijn van oordeel dat bij een zelfmoord je het lijk niet even van de voorkant schraapt en aan de kant van de spoorweg gooit en dan verder rijdt. Dat zou inderdaad in een kwartier kunnen.

In het betreffende artikel was er sprake van een kwartier vertraging in Brussel-Zuid. Van daar tot Gent, de eerstvolgende halte, is het een half uur rijden. Als de trein wel op tijd was geweest, kwam de machinist aan zijn 9 uren halfweg tussen Gent en Brussel. Wat dan? Stoppen in the middle of nowhere? Of bij de eerste halte in Gent? Misschien is dat laatste logischer, maar dan is het nog een provincie en een half te doorkruisen eer je in Oostende bent, dat is allemaal niet te wijten aan een "noodgeval", maar aan een slechte planning.

Ja, als er iemand onder was gesprongen, men de overledene opbaart, het parket erbij haalt die de nodige vaststellingen doet,... begrijp ik dat men 1u15 achter raakt op schema en zo niet tot in Oostende raakt. Ja, het is lovend van de NMBS dat men een oplossing zoekt voor de reizigers in dat geval, maar omwille van de lieve centen én het milieu had men dan beter een paar bussen gecharterd.
Wel, kijk: het treinverkeer is een systeem. Een complex systeem dan nog. Complexe systemen hebben doorgaans het kenmerk dat een kleine aanpassing op 1 plaats in het systeem grote onverwachte veranderingen kan impliceren elders in het systeem een onbepaald tijdsinterval verder.

Dat kan het geval bij deze zijn: een zelfmoord in Baarle-Hertog 9 uur vroeger zou wel eens ervoor kunnen hebben gezorgd dat er een machinist moest ingrijpen in de Kempen, waardoor er een vertraging gebeurde nabij Hasselt, waardoor een signalist in Luik zaken niet alleen kon oplossen en hulp via radio van een machinist moest hebben, waardoor ... ... ... (n stappen verder) waardoor niemand de machinist op de lijn Brussel-Oostende kon vervangen.

Ziet je, er zit heel weinig speling op de spoorwegen. Valt er ergens iets mis, dan wordt het gans systeem ontregeld. En geloof mij, als ze daaraan iets zouden doen, zou jij moord, brand en Obama roepen: zoek eens op hoeveel een kilometer nieuw spoor kost.
Oud 28 september 2009, 13:38   #88
netslet
Minister-President

netslet's schermafbeelding

Standaard

Al eens gezien hoeveel volk er zo laat de trein nog neemt?

Die bussen moeten natuurlijk ook nog eens vanuit een depot rijden naar het station en weer terugkeren terwijl het rondom de meeste stationsbuurten wemelt van de taxi's.

Ik zie geen redenen waarom een bus noodzakelijkerwijs goedkoper en beter voor het milieu zou zijn in deze specifieke situatie.
Oud 28 september 2009, 13:41   #89
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Ben jij dat?
Neen. Als ik het was, zou ik kunnen uitleggen hoe het kwam dat er iets misliep, wat er eventueel aan kon veranderen, wat er niet kon veranderen, en wat de meest rendabele oplossingen zouden zijn voor het probleem.

Zoals jij ziet, kan ik dit niet. Ik kan mij wel inbeelden dat NMBS niet vol zit met droge, grijze en pappige Amtenaren die heelder dagen niks doen. Het is echter het tegendeel. Dus is de kans dat taxi's een vrij rendabele oplossing zijn volgens mij groter dan dat er alles mis is in het Deens koninkrijk.

Citaat:
Je wijkt af van de kwestie.
Dat was eerder een reactie op "ons geld!!!1".

Citaat:
Wat een tralala allemaal, de grote woorden zijn weer goedkoop. Dus jij vindt een bus geen betere keuze dan een taxi?
Zie mijn post over systemen. Het kan zijn dat het probleem zich openbaarde op een moment waarop het al te laat was om bussen te charteren. Als het 4 uur op voorhand is, lijkt het mij nog doenbaar. Als het 2 uur op voorhand is, niet. Ik ben geen optimalisatieingenieur, jij ook niet. Hoe kunnen wij weten of er bussen inzetbaar waren toen?
Oud 28 september 2009, 13:41   #90
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door netslet Bekijk bericht

Die bussen moeten natuurlijk ook nog eens vanuit een depot rijden naar het station en weer terugkeren terwijl het rondom de meeste stationsbuurten wemelt van de taxi's.

Ik zie geen redenen waarom een bus noodzakelijkerwijs goedkoper en beter voor het milieu zou zijn in deze specifieke situatie.
Dat, en ik betwijfel dat er zelfs 4 uur op voorhand bussen te regelen zijn overal in Vlaanderen na 18.00.
Oud 28 september 2009, 13:44   #91
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Alleen vind ik de manier waarop het gedaan werd niet logisch en geldverspillend. Mag het nog?
Ja en nee. Mag enkel aan de hand van kennis van het systeem in kwestie. Niet op basis van sensationele feiten.

Ik verdedig, noch steun, NMBS. Ik heb scherpe kritiek geuit tegen de NV in deze draad. In vergelijking met De Lijn doen ze het aanzienlijk slechter. Maar ik geef geen sensatiegebaseerde kritiek.

Als een chaffeur van De Lijn met de laatste bus mij voorbijrijdt in de regen op een nacht in februari waardoor ik 2 uur naar huis moet stappen, zal ik daarom niet fulmineren dat De Lijn een vreselijk inefficient en onkundig bedrijf is.
Oud 28 september 2009, 13:48   #92
netslet
Minister-President

Standaard

Citaat:
Dat, en ik betwijfel dat er zelfs 4 uur op voorhand bussen te regelen zijn overal in Vlaanderen na 18.00.
En buschauffeurs dienen opgeropen te worden terwijl die taxichauffeurs al aan het werk zijn.

't is trouwens al zeker 2 uur tijd tot 20.00u. Dat denk ik toch als ik het belbus-systeem eventjes bekijk.

Laatst gewijzigd door netslet : 28 september 2009 om 13:48.
netslet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2009, 13:53   #93
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
En buschauffeurs dienen opgeropen te worden terwijl die taxichauffeurs al aan het werk zijn.

't is trouwens al zeker 2 uur tijd tot 20.00u. Dat denk ik toch als ik het belbus-systeem eventjes bekijk.
Om maar niet te spreken over die ene passagier die naar een obscuur West-Vlaams dorpje moet terwijl een even eenzame passagier naar Eeklo moet.

Laatst gewijzigd door Flanelcondoom : 28 september 2009 om 13:53.
Oud 28 september 2009, 13:55   #94
netslet
Minister-President

Standaard

Citaat:
Om maar niet te spreken over die ene passagier die naar een obscuur West-Vlaams dorpje moet terwijl een even eenzame passagier naar Eeklo moet.
De passagier moet natuurlijk afgezet worden aan z'n eindstation, niet thuis.
Oud 28 september 2009, 13:57   #95
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Geen idee hoe het met de trein in kwestie zit, maar er zijn vaak overstappen te halen. Deze kunnen uiteenlopend zijn. Stel dat je een bifurcatie krijgt in Sint-Pieters.
Oud 28 september 2009, 14:06   #96
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Daar de overheid slechts voor 20% instaat van de NMBS-financiering, stel ik mij vragen welke gevolgen een volledige privatisering zou hebben.
De overheid staat in voor het gros van de financiering van de NMBS. De NMBS kreeg in 2007 een dotatie van 844 miljoen euro.
Infrabel kreeg 435 miljoen voor de werking en 558 miljoen voor investeringen...

De inkomsten uit de kaarten en abonnementsverkoop bedroegen bedroegen 551 miljoen euro (daar zit overigens ook een deel overheidsgeld via de 20% regeling voor woon - werk verkeer, en de school en campus kaarten).

Dat zijn overigens de cijfers van de NMBS zelf. Sla je de federale begroting van 2007 er op na kom je andere cijfers tegen, maar de grootte-ordes kloppen wel.
In 2007 waren de spoorwegen goed voor 2,7 miljard op de Belgische begroting. Daar zat echter ook een bijdrage voor de NMBS pensioenskas bij. Al bij al toch een forse som. Voor ongeveer elke euro die de NMBS krijgt van een reiziger komen er ongeveer 5 van de overheid.

Laatst gewijzigd door Zwitser : 28 september 2009 om 14:16.
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2009, 14:14   #97
Renesse
Minister-President

Standaard

Citaat:
Een veertigtal verbouwereerde treinreizigers, aldus het artikel. Het kunnen er nog meer zijn, men spreekt enkel van verbouwereerde reizigers?

Dat zijn 10 taxi's of 1 bus.

Citaat:
Stelplaats Grimbergen, 15 km rijden. Jeej...

Citaat:
En dat terwijl men ons al jaren aanraadt het openbaar vervoer te nemen om je energieuitstoot te beperken....

Overigens kost 1 taxi Brussel-Oostende zeker minstens €250 (prijzen voor overdag, 's nachts vind ik niet), om 40 passagiers te vervoeren hen je dus €2500 nodig. Voor minder dan dat bedrag kan je gerust een busje huren van 50 man.
Oud 28 september 2009, 14:16   #98
netslet
Minister-President

Standaard

Citaat:
Geen idee hoe het met de trein in kwestie zit, maar er zijn vaak overstappen te halen. Deze kunnen uiteenlopend zijn. Stel dat je een bifurcatie krijgt in Sint-Pieters.
't was de laatste IC-trein dacht ik. Meestal rijden er op dat tijdstip geen treinen meer op lokalere lijnen.

Het aantal te halen overstappen zal dus eerder beperkt zijn. Natuurlijk, als die mensen hun overstap gemist hebben dienen ze wel tot aan hun eindbestemming gebracht te worden.
Oud 28 september 2009, 14:16   #99
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Overigens is dit niet per se waar, niet enkel volgens mij maar ook volgens NMBS. Het kan zijn dat ze de aan de reizigers toegebrachte schade willen recupereren door ze thuis af te zetten.

De sorry-biljetten van ten tijde van de Grote Stakingen 2 jaar geleden komen in mij op.
Oud 28 september 2009, 14:17   #100
Renesse
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ja en nee. Mag enkel aan de hand van kennis van het systeem in kwestie. Niet op basis van sensationele feiten.

Ik verdedig, noch steun, NMBS. Ik heb scherpe kritiek geuit tegen de NV in deze draad. In vergelijking met De Lijn doen ze het aanzienlijk slechter. Maar ik geef geen sensatiegebaseerde kritiek.

Als een chaffeur van De Lijn met de laatste bus mij voorbijrijdt in de regen op een nacht in februari waardoor ik 2 uur naar huis moet stappen, zal ik daarom niet fulmineren dat De Lijn een vreselijk inefficient en onkundig bedrijf is.
Wat groot van u zeg

Dat is dan ook helemaal niet de kwestie.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be