![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 |
Europees Commissaris
|
![]() verggie dinge zijn dus wel echt lekker e
|
![]() |
![]() |
![]() |
#82 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Die krijg je inderdaad. Het gaat er niet om dat we verplicht worden om...... Het gaat erom dat er een drukkingsgroep ons zijn levenswijze wil opdringen. In scholen is er al een vegetarische dag. In scholen wordt er reeds halavlees geserveerd. In scholen wordt........
![]() |
![]() |
#83 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Scholen mogen gerust onze klassieke levenswijze in vraag stellen. Je hebt toch geen schrik om iets in vraag te stellen? Voor degenen die er eens over willen nadenken; of tenminste het wat en waarom willen kennen alvorens te (ver)oordelen "Waarom zou jij meedoen? Er zijn redenen te over om wat minder vlees te eten: voor de gezondheid: Belgen eten te weinig groenten en fruit en te veel vlees en andere dierlijke producten. Gezond vegetarisch eten betekent minder dierlijke vetten en cholesterol, meer vezels, meer groenten en fruit. Een overmatige vleesconsumptie verhoogt de kans op hart- en vaatziekten, sommige kankers, overgewicht en diabetes. voor het milieu Veeteelt is verantwoordelijk voor heel wat negatieve gevolgen voor het milieu. Zo valt 18% van de mondiale broeikasuitstoot toe te schrijven aan de veeteelt - dat is meer dan wat de transportsector en het verkeer veroorzaken. voor de dieren In België worden jaarlijks zo'n 285 miljoen dieren gedood voor voeding. Een gemiddelde Belg eet tijdens zijn leven een derde van een paard, 5 runderen en kalveren, 7 schapen en geiten, 24 konijnen en wild, 42 varkens, 43 kalkoenen en ander gevogelte, 789 vissen en 891 kippen. voor andere mensen Vlees is een inefficiënt product. Een groot deel van de mondiale graan- en sojaproductie wordt gebruikt voor diervoeder, terwijl het efficiënter zou zijn om deze gewassen rechtstreeks te gebruiken voor menselijke consumptie. " http://www.donderdagveggiedag.be/wat_en_waarom Laatst gewijzigd door artisjok : 26 september 2009 om 07:54. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#84 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar als mijn zoon / dochter niet wil meedoen mogen ze honger lijden. Daar zit uw redenering fout. Zie dit toch eens in.
![]() |
![]() |
#85 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ze kunnen natuurlijk 's middags ook gewoon een broodje (eventueel met rosbief, als je bang bent dat je kind honger zal lijden als het gedurende de volle acht uur zonder vlees op een stoel moet zitten) eten dat ze van thuis hebben meegebracht en dan 's avonds alsnog vlees eten. Ik ken geen enkele school waar kinderen verplicht zijn 's middag op school te eten. Zelf ben ik een fervent vleeseter, maar ik zie hier toch niet echt een probleem in. De vraag is wel of het aan scholen is kinderen te overtuigen van het vegetarisch alternatief.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#86 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() 'k Zie het er nog van komen : één dag in de week vegetarisch eten, één dag in de week halal, één dag koosjer ... zijn er nog sociale/godsdienstige groepen met bepaalde dieetvoorschriften?
En dan zitten ze allemaal zo graag te spoken op de katholieke kerk met haar voorschriften o.a. "vrijdag visdag". Ik heb net een zalig kalfslapje met gebakken witloof op, dat mag toch op een zaterdag, hé?
![]() |
#87 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#88 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#89 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#90 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als het tegen mij persoonlijk bedoeld is, mijn kinderen zijn allang volwassen maar ik maakte wel degelijk iedere dag hun boterhammen, ook al werkte ik full-time en was er in ons gezin helemaal geen vader die kon bijspringen. Koken deed ik ook, behalve op vrijdag, dan mochten ze frieten halen in de frituur - zij blij en ik opgelucht dat ik eens wat minder werk had ![]()
![]() |
![]() |
#91 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Om een voorbeeld te geven : ik rook al 21 jaar niet meer, maar ik erger me rot aan de manier waarop rokers afkeurend behandeld worden, met het wijsvingertje omhoog : weet je nu nog niet dat dit niet goed voor je is? Eénzijdige levenswijzen zijn altijd slecht, variatie doet eten!
![]() |
![]() |
#92 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#93 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Dit zijn de "voorwendsels" voor de veggiedag ""Waarom zou jij meedoen? Er zijn redenen te over om wat minder vlees te eten: voor de gezondheid: Belgen eten te weinig groenten en fruit en te veel vlees en andere dierlijke producten. Gezond vegetarisch eten betekent minder dierlijke vetten en cholesterol, meer vezels, meer groenten en fruit. Een overmatige vleesconsumptie verhoogt de kans op hart- en vaatziekten, sommige kankers, overgewicht en diabetes. voor het milieu Veeteelt is verantwoordelijk voor heel wat negatieve gevolgen voor het milieu. Zo valt 18% van de mondiale broeikasuitstoot toe te schrijven aan de veeteelt - dat is meer dan wat de transportsector en het verkeer veroorzaken. voor de dieren In België worden jaarlijks zo'n 285 miljoen dieren gedood voor voeding. Een gemiddelde Belg eet tijdens zijn leven een derde van een paard, 5 runderen en kalveren, 7 schapen en geiten, 24 konijnen en wild, 42 varkens, 43 kalkoenen en ander gevogelte, 789 vissen en 891 kippen. voor andere mensen Vlees is een inefficiënt product. Een groot deel van de mondiale graan- en sojaproductie wordt gebruikt voor diervoeder, terwijl het efficiënter zou zijn om deze gewassen rechtstreeks te gebruiken voor menselijke consumptie. " http://www.donderdagveggiedag.be/wat_en_waarom " Blijkbaar heeft niemand ze gelezen, daarom copiëer ik ze nog eens. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#94 |
Schepen
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#95 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#96 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#97 |
|
![]() Zelden de veggie-dingen die "kant en klaar" verkrijgbaar zijn (een rare uitzondering: de kleine blikjes vegetarisch "Brotaufstrich", "Gourmet Pastete", merk "Bill Collins" die in de Duitse Aldi liggen in een hele serie GOEDE smaken) maar welzeker heb ik een aantal malen perfecte maaltijden genoten uit de handen van practisch zéér ervaren veggie-koks uit meestal (semi-)anarchistische kringen.
http://www.ciao.de/Bill_Collins_Gour...urzig__1129567 http://www.metaseek.nl/search/nl/1/r...lan+veldkeuken http://www.kollektieframpenplan.nl/indexb.php
Als het regent in Limburg, kan het op Aarde best mooi weer zijn. Laatst gewijzigd door willem1940NLD : 26 september 2009 om 13:26. |
![]() |
![]() |
![]() |
#98 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Awel, daar gaat het mij om. De drukkingsgroepen willen ons allemaal een slecht geweten schoppen. Vlees eten 4 x 4 rijden Quads ........ We stevenen naar een onverdraagzame maatschappij waar anderen ons gaan dicteren met wat we mogen rijden, wat we mogen eten, wat we......
![]() |
![]() |
#99 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#100 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Als je zo overtuigd bent van je gelijk, kan dat je toch niet deren. Iedereen is vrij om gewetenloos te zijn/blijven; om alle argumenten om minder vlees te eten te negeren. Citaat:
|
||
![]() |
![]() |