Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Moet de doostraf pijnloos uitgevoerd worden?
ja 22 57,89%
neen 10 26,32%
ja met enkele uitzonderingen 6 15,79%
neen met enkele uitzonderingen 0 0%
Aantal stemmers: 38. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 2 november 2009, 12:51   #81
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Stuur een bericht via Skype™ naar rikbe
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Vandaar dat ik vind, als men dan toch de doodstraf wil gebruiken als strafmaat, dat de veroordeelde mag kiezen. Of doodstraf, of levenslange dwangarbeid. In geval 2, als de veroordeelde dan toch onschuldig blijkt te zijn, of er andere details bovenkomen die de doodstraf te ver laten gaan, dan kan de veroordeelde tenminst verder met zijn leven- na het uitbetalen van zijn arbeid naar behoren+ een vastgelegde schadevergoeding.
Dat vind ik ook een goede oplossing.
Oud 2 november 2009, 13:06   #82
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Folteren is gewoon tever gaan. Het brengt niks bij tot een strafmaat, net zoals de doodstraf niet afschrikwekkend werkt- zie maar naar de criminilateitscijfers van landen waar zowel foltering als doodstraf mogelijk zijn.
Inderdaad heeft de juiste strafmaat meestal relatief weinig impact op de kriminaliteit - eerder de efficientie van het rechtssysteem speelt die rol (de "pakkans").

Maar een straf heeft meerdere functies:
- afschrik effect om de wetten laten te respecteren
- bescherming van de maatschappij tegen gevaarlijke individus
- maar ook: wraak. Een deel van de bestaansreden van een straf is het bevredigen van een wraakgevoel, namelijk het "betaald zetten" van de schuldige, hem laten ondergaan wat hij zelf heeft aangedaan aan anderen, een "oog om oog" principe. Het is in dit aspect dat foltering als strafmaat eventueel een rol zou kunnen spelen.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2009, 13:40   #83
slegie
Staatssecretaris

slegie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf Bekijk bericht
Al dit gezever over schoenen heeft maar weinig uitstaans met het onderwerp van deze draad: "Moet de doodstraf pijnloos uitgevoerd worden?"
dat gezever van die schoenen is tot stand gekomen doordat u zich wilt voordoen als een beschaafd iemand in een beschaafd land en ik heb dit willen weerleggen met argumenten dat alles in u leven leid tot het lijden en misbruiken van anderen mensen in de wereld en dit is helemaal niet beschaafd.

dus het uitvoeren van de doodstraf bij criminelen die vermoord en verkracht hebben is in mijn ogen rechtvaardigheid en beschaafd. zelfs al is dit niet pijnloos

ik vind dat de rechter deze straf moet kunnen uitspreken en dat levenslang effectief levenslang is.
slegie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2009, 13:51   #84
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Inderdaad heeft de juiste strafmaat meestal relatief weinig impact op de kriminaliteit - eerder de efficientie van het rechtssysteem speelt die rol (de "pakkans").

- maar ook: wraak. Een deel van de bestaansreden van een straf is het bevredigen van een wraakgevoel, namelijk het "betaald zetten" van de schuldige, hem laten ondergaan wat hij zelf heeft aangedaan aan anderen, een "oog om oog" principe. Het is in dit aspect dat foltering als strafmaat eventueel een rol zou kunnen spelen.
Ik heb nogal twijfels bij het afschrikeffect en wraak is nutteloos. Voor mij is (dood)"straf" alleen gerechtvaardigd om de maatschappij te beschermen.
Natuurlijk moet het pijnloos zijn.
Oud 2 november 2009, 14:00   #85
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rikbe Bekijk bericht
Ik heb nogal twijfels bij het afschrikeffect en wraak is nutteloos.
Zelfs al is dit soort van regeling bijna herspoelsgewijs vastgelegd, voorkomt het in geen geval misdaden.

Citaat:
Voor mij is (dood)"straf" alleen gerechtvaardigd om de maatschappij te beschermen.
Laat ons het een corrigerende "tik" noemen. Maar in gevallen waar zo'n tik niet werkt?

Citaat:
Natuurlijk moet het pijnloos zijn.
Zoals aangegeven, goedkoop en pijnloos, de stikstof dood. Doe er een scheutje lachgas bij, en de ter dood veroordeelde gaat met een glimlach.

Laatst gewijzigd door maddox : 2 november 2009 om 14:19.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2009, 14:18   #86
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door slegie Bekijk bericht
dat gezever van die schoenen is tot stand gekomen doordat u zich wilt voordoen als een beschaafd iemand in een beschaafd land en ik heb dit willen weerleggen met argumenten dat alles in u leven leid tot het lijden en misbruiken van anderen mensen in de wereld en dit is helemaal niet beschaafd.

dus het uitvoeren van de doodstraf bij criminelen die vermoord en verkracht hebben is in mijn ogen rechtvaardigheid en beschaafd. zelfs al is dit niet pijnloos

ik vind dat de rechter deze straf moet kunnen uitspreken en dat levenslang effectief levenslang is.
U kletst maar wat uit uw nek. En dan nog in schabouwelijk Nederlands op de koop toe. U heeft niet de geringste notie van de wijze waarop ik mijn leven leid, laat staan van de kleren en schoenen die ik draag en hoe en waar die geproduceerd worden. U gelieve zich dan ook te onthouden van niet ter zaken doende commentaren daaromtrent. Zèlfs als het zo zou zijn dat ik kleren en schoenen draag die door laag betaalde arbeid of kinderarbeid tot stand zijn gekomen, quod non, is dat allerminst een rechtvaardiging om hier mensen te doden. Het is niet omdat men in andere landen niet op een beschaafde manier met werknemers kan omgaan, dat wij ons hier, als beschaafde samenleving, tot hetzelfde niveau moeten verlagen. Bovendien is er een hemelsbreed verschil tussen uitbuiting en dood, denkt u ook niet?
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2009, 14:20   #87
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paulus Bekijk bericht
Het ging over "beschaafd zijn" als reden om geen doodstraf meer uit te voeren. Een reden die door jou werd aangehaald.
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oud 2 november 2009, 14:22   #88
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zoals aangegeven, goedkoop en pijnloos, de stikstof dood. Doe er een scheutje lachgas bij, en de ter dood veroordeelde gaat met een glimlach.
Stikstof doodt door gebrek aan zuurstof. Ik twijfel eraan dat dat pijnloos is. Ik ben eerder voor CO. Je merkt het niet, raakt bewusteloos, in coma en bye-bye.

Laatst gewijzigd door rikbe : 2 november 2009 om 14:24.
rikbe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2009, 14:22   #89
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paulus Bekijk bericht
We wachten anders nog steeds op een inhoudelijke bijdrage van jou ook...
Waar blijft uw inhoudelijke bijdrage? Tot nu toe bleef uw bijdrage aan dit topic alweer beperkt tot persoonlijke aanvallen. Niet dat we daar nog verbaasd om zijn natuurlijk...

Citaat:
Oud 2 november 2009, 14:54   #90
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waar blijft uw inhoudelijke bijdrage? Tot nu toe bleef uw bijdrage aan dit topic alweer beperkt tot persoonlijke aanvallen. Niet dat we daar nog verbaasd om zijn natuurlijk...
Over wie heb je het nu precies Raf?
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2009, 15:45   #91
slegie
Staatssecretaris

slegie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U kletst maar wat uit uw nek. En dan nog in schabouwelijk Nederlands op de koop toe. U heeft niet de geringste notie van de wijze waarop ik mijn leven leid, laat staan van de kleren en schoenen die ik draag en hoe en waar die geproduceerd worden. U gelieve zich dan ook te onthouden van niet ter zaken doende commentaren daaromtrent. Zèlfs als het zo zou zijn dat ik kleren en schoenen draag die door laag betaalde arbeid of kinderarbeid tot stand zijn gekomen, quod non, is dat allerminst een rechtvaardiging om hier mensen te doden. Het is niet omdat men in andere landen niet op een beschaafde manier met werknemers kan omgaan, dat wij ons hier, als beschaafde samenleving, tot hetzelfde niveau moeten verlagen. Bovendien is er een hemelsbreed verschil tussen uitbuiting en dood, denkt u ook niet?
ten eerste doet het nederlands hier niks ter zake, dat is enkel een poging om uzelf te laten profileren als een slimmer en beter iemand.
(trouwens laat de mensen hier op dit forum u eigen reactie eens onder de loep nemen ivm taalfouten, dus aan iedereen zoek de fouten in raf zijn reactie)

Wat u precies draagt weet ik niet maar wat ik wel weet is dat er genoeg zaken in uw huis staan of dingen die u gebruikt die gefrabiceerd zijn door mensen die in erbarmelijke omstandigheden werken.

uitbuiting is inderdaad niet hetzelfde als dood, het is alleen maar erger als de dood, een moordenaar zal zijn slachtoffer uiteindelijk uit zijn lijden helpen u blijft als consument ervoor zorgen dat mensen blijven lijden en uitgebuit worden wat van u de meeste onbeschaafde mens maakt.

En het is niet omdat u niet met de stok zelf slaat dat u niet mede verantwoordelijk bent voor de ellende in een ver land!

het enige wat ik wil verduidelijken is dat wij westerse landen niet moeten doen alsof wij rechtvaardig zijn, alsof wij beschaafd zijn want de grootste miserie in de wereld is dankzij onze schuld er gekomen en nog steeds zorgt die grote miserie ervoor dat wij relatief in grote weelde kunnen leven.
Dit is dus noppes beschaafd zijn maar eigenlijk gewoon de rol van slavenmeester verder spelen maar in plaats van de beul ook de spelen laten we dit werk nu doen door hun eigen soort.
Wij zorgen wel voor voldoende betaling bij de juiste personen hé voor onze goedkope grondstoffen en half fabrikaten

en dan terug over de doodstraf, een moordenaar of verkrachter de doodstraf geven is helemaal gerechtvaardigd.
We hebben het hier niet om een jongeren die ene appel pikt of zo hé maar koelbloedige monsters die geen geweten meer hebben en geen respect voor leven.
Dat u er nog maar aan denkt om deze personen als mens te zien tart alle logica.
Sorry maar als u dutroux nog ziet als een persoon die een 2de kans verdient dan bent u geen haar beter als hem
slegie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2009, 16:26   #92
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

en dan terug over de doodstraf, een moordenaar of verkrachter de doodstraf geven is helemaal gerechtvaardigd.
We hebben het hier niet om een jongeren die ene appel pikt of zo hé maar koelbloedige monsters die geen geweten meer hebben en geen respect voor leven.
Maar wij, u en ik, de maatschappij, wij hebben toch een geweten en respect voor leven?
Oud 2 november 2009, 16:33   #93
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Over wie heb je het nu precies Raf?
We. Maak je geen zorgen. Jij hoort daar niet bij.

Citaat:
Oud 2 november 2009, 16:35   #94
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat u precies draagt weet ik niet maar wat ik wel weet is dat er genoeg zaken in uw huis staan of dingen die u gebruikt die gefrabiceerd zijn door mensen die in erbarmelijke omstandigheden werken.
Nee, dat weet u helemaal niet. U gist.

Citaat:
Oud 2 november 2009, 17:23   #95
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
We. Maak je geen zorgen. Jij hoort daar niet bij.
Oud 2 november 2009, 17:28   #96
Andro
Perm. Vertegenwoordiger VN

Andro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht

Had je gedacht, wie niets te verliezen heeft veegt daar zijn reet aan.
Citaat:
Niet loslaten, geen strafvermindering, maar effectieve straf.
Citaat:
De doodstraf uitvoeren houdt het ombrengen van iemand in, het is dus evengoed een moord, een moord van staatswege.
Oud 2 november 2009, 18:03   #97
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andro Bekijk bericht
als er niets te verliezen is, wat is dan uw probleem?
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2009, 18:22   #98
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andro Bekijk bericht
Gangsters vegen hun reet aan eenders welke wet en eenders welke straf.
Oud 2 november 2009, 18:33   #99
Andro
Perm. Vertegenwoordiger VN

Andro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Gangsters vegen hun reet aan eenders welke wet en eenders welke straf.
Voila, de doodstraf heeft 0,0 waarde als afschrikkingsmiddel.
Oud 2 november 2009, 18:47   #100
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar wij, u en ik, de maatschappij, wij hebben toch een geweten en respect voor leven?
Juist daarom, om zeker te zijn dat ze geen onschuldige levens meer zouden kunnen vewoesten.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be