![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#82 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#83 |
Banneling
|
![]() Beperkte materiele zaken verwerven is een noodzaak, maar deze zeker niet ten koste van een half mensenleven.
Geluk is het gemeenschappelijk doel van de mensheid, het gemiddelde geluksgevoel is de laatste 50 jaar gedaald, meer mensen voelen zich ongelukkig, financies, inkomens en werkonzekerheid maakt mensen angstig, ongelukkig en depressief, te veel materiele waarden onderdrukken het geluk. Mensen die focussen op geld, status, roem en materiele waarden zijn statistisch gezien ongelukkiger en hebben meer fysieke en psychische gezondheidsproblemen. Het meest ongelukkig zijn mensen tussen de 25 en 50 jaar dit vooral door: leningen, bouwen, huur, voeding en energieprijzen, mobiliteitsproblemen, kinderen en carrière met stress enz. De godin van vooruitgang, luxe, materialisme en tijd is in werkelijkheid een grote hoer die niet te verzadigen is. Deze godin tracht ons zoveel mogelijk van de essentie van het leven af te houden, vb: Beoordeel je succes aan wat je moet opgeven om het te bereiken en wat je moet opgeven om het te behouden. Beoordeel materiele waarden in dienst van hun functie en niet enkel in dienst van hun schoonheid. Schoonheid ontstaat meestal door de zuivering van overtolligheden. In de laatste pyjama die men in het leven draagt zijn geen zakken. |
![]() |
![]() |
![]() |
#84 |
Banneling
|
![]() Werken om te leven of leven om te werken?
Volgens de calvinistische principes (jaren 1500) is leven om te werken “het voorbeeld” van de ideale samenleving, de niet werkende schamen zich. In 1500 leefde de mens in een manuele samenleving, nu 500 jaar later leven we in een geautomatiseerde samenleving. De Calvinistische doctrine was natuurlijk in het leven geroepen om een primitief tijdelijk maatschappelijk systeem draaiende te houden. Ons einddoel is een volledig geautomatiseerde economie, hier heeft de mens en zijn totale samenleving zijn hoogste doel bereikt, “zijn einddoel”. De totale samenleving kan zich volledig wijden aan de essentie van het leven zelf. Het uitbuiten van mens door mens gehoord hiermede tot het verleden. Werken of economie is een tijdelijk middel, een werktuig, het mag geen doel op zich zijn, het is een noodzakelijk middel in de tijdsperiode waarin we nu leven! Het is: “het einddoel” de volledig geautomatiseerde samenleving die de mens van hard labeur bevrijd, daardoor zelf zijn tijd kan indelen en doen en laten wat hij wil en daardoor echt vrij kan zijn. Laat ons duidelijk zijn, leven kan uiteraard niet enkel werken zijn, het is vooral “niet” de enige zaligmakende bezigheid. Ongecoördineerd werken en ongecoördineerde consumptie veroorzaken verloren generaties die de zin van het leven gemist hebben. |
![]() |
![]() |
![]() |
#85 |
Banneling
|
![]() Bedrijven mogen zich vooral niet inmengen in het privaat leven van werknemers, dit is in strijd met de wet op de privé-sfeer, mannen en vrouwen zijn gelijk gerechtigde!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#86 |
Banneling
|
![]() Bedrijven mogen zich vooral niet inmengen in het privaat leven van werknemers, dit is in strijd met de wet op de privé-sfeer, mannen en vrouwen zijn gelijk gerechtigde!
Voorbeeld van inmengen: Werkgevers gaan er soms onbewust van uit dat vrouwen eerder voor hun gezin zullen kiezen dan voor hun werk. Benadruk dat je carrière voor jou steeds voorrang heeft en dat familieaangelegenheden niet in de weg staan van je prestaties. Als je er enkele jaren bent uit geweest door de opvoeding van je kinderen, zal een potentiële werkgever je misschien een lager salaris aanbieden, omdat je werkritme mist en je kennis wat verwaterd is. |
![]() |
![]() |
![]() |
#87 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ja beste bfg324 of hoeveel bfg ook. Zou je niet beter in de kerk gaan preken dan ? Aan moraliserende opvattingen hebben we actueel echt geen boodschap. Da's voor een goeie zes eeuwen geleden. Of hoogstens 3de kleuterklas.
Laatst gewijzigd door Rudy : 16 november 2009 om 19:30. |
![]() |
![]() |
![]() |
#88 |
Banneling
|
![]() Rudy,
Hoeveel keer heb jij seks per dag of week? |
![]() |
![]() |
![]() |
#89 |
Banneling
|
![]() Geen antwoord?
Jij denkt dat privé-sfeer enkel voor u geld, dat is oude neoliberale gedachtegang beste. Bedrijven mogen zich vooral niet inmengen in het privaat leven van werknemers, dit is in strijd met de wet op de privé-sfeer, mannen en vrouwen zijn gelijk gerechtigde! |
![]() |
![]() |
![]() |
#90 |
Banneling
|
![]() Bedrijven leven van hun winsten:
Wanneer het consumptie gedrag van de samenleving groot is, dan maken bedrijven grote winsten. Het consumptie gedrag van een samenleving is enkel groot wanneer we allen een degelijk inkomen hebben om goed te kunnen consumeren. Een degelijk inkomen versterkt de koopkracht en de levensstandaard en bevordert de consumptie. Een goed consumptiegedrag van de samenleving bevordert de winsten van de bedrijven, die op hun beurt degelijke lonen kunnen betalen. Nieuwe jobs worden gecreëerd en de werkloosheid neemt af. De vicieuze cirkel is nu rond en het begin van de hoogconjunctuur is aangevangen. Een degelijk loon motiveert praktisch iedere werknemer, men kan nu consumeren. Wie is eigenlijk de consument? De werknemer is in de eerste plaats de consument. Ook werkgevers zijn natuurlijk consumenten, maar ze zijn een minoriteit en bepalen maar 4% van de bevolking, tevens zijn werkgevers dikwijls slechte consumenten, velen hebben woningen, kapitaal en jachten in het buitenland en in belastingparadijzen, het eigen land bloed daardoor leeg. Ook gastarbeiders met lage lonen zijn slechte consumenten en dienen enkel de werkgevers die op hun beurt slechte consumenten zijn. 45% van de werknemers zijn ambtenaren met een vastgelegd degelijk loon, het zijn goede consumenten. 55% van de werknemers zijn tewerkgesteld in de privaat, veel van deze mensen hun loon en daardoor hun consumptie gedrag laat wel eens te wensen over, vooral diegenen die tewerkgesteld zijn in de dienstensector kampen met te lage lonen, op deze manier wordt de vicieuze cirkel van loon en consumeren geschaad. Ook arbeidsloze zijn consumenten wat voor de privaat economie van belang is! Motivatie: Motivatie hangt in de eerste plaats af van de beloning voor het gemotiveerd zijn en daardoor het kunnen consumeren. Deze eenvoudige principes van markt economie worden in de managers scholen niet aangeleerd, wat zeer spijtig is, deze principes zijn de basis van ons markt systeem. Geen enkele ondernemer werkt voor de schone ogen van zijn werknemers. Geen enkele werknemer werkt voor de schone ogen van de ondernemer. Ondernemer en werknemer, samen werken ze voor hun bestaan, wat normaal is. De gedachtegang van: We moeten een zo goedkoop mogelijk personeel hebben, met een maximum aan rendement, dit doet op termijn afbreuk aan de hoogconjunctuur en bevordert de economische recessie. Laagconjunctuur, economische recessie en werkloosheid zijn te wijten aan de afbreuk van het consumptie en koopgedrag, dit door te lage lonen die op hun beurt voortkomen uit een overaanbod aan personeel door automatisering. Negatieve globalisering: De Oost-Europese en de buiten-Europese werknemers drukken de lonen, dit door de ongelijkheid van lonen, ongelijkheid van levensstandaard, ongelijkheid van koopkracht, en ongelijkheid van Valuta waarden. Hoge lonen hebben tot de welstand die we nu kennen geleidt, de vraag is hoelang nog? De gulden middenweg: Een efficiënte staat, doelgericht en ten gunste van de totale samenleving. Een efficiënte privaat economie, doelgericht en ten gunste van de totale samenleving. “Working-poor”: Biedt tewerkstelling voldoende bescherming tegen armoede? Alhoewel duidelijk bewezen is dat werkloosheid en inactiviteit een veel groter armoederisico inhouden dan tewerkstelling, biedt een job niet altijd een garantie om te ontsnappen aan armoede. Bepaalde gezinsstructuren (zoals bvb. ééninkomensgezinnen) en lage inkomens (veroorzaakt door bvb. herhaaldelijke werkloosheid, deeltijdse arbeid een slecht betaalde jobs) liggen aan de oorzaak van de zogeheten “working-poor”. (bron: NAP, ECHP) |
![]() |
![]() |
![]() |
#91 |
Banneling
|
![]() Besluit beste Rudy:
De neoliberale reduceren het begrip vrijheid tot de vrijheid van een kip die zelf mag kiezen hoe ze gepluimd wordt, zolang ze maar “gepluimd” wordt. Dit begrip van vrijheid (om zelf te mogen kiezen door welke elektriciteitsleverancier, privé-polis of privé pensioenverzekering je gepluimd wordt) is negatief. Het neoliberalisme is een collectieve giftige modderpoel, waarbij iedere individuele kikker enkel het droge kan bereiken door anderen onder te duwen. Liberalisme is de filosofie van de hoop in een competitieve zelfregulerende periode wanneer het kapitalisme zich in een hoogconjunctuur bevindt. Fascisme, racisme, fanatisme, wapenhandel, nationalisering, drughandel, mensenhandel en oorlog is de filosofie van de ondergang in een destructieve zelfregulerende vrije marktperiode wanneer het kapitalisme zich in laagconjunctuur of crisis bevindt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#92 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#93 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Waarom voel jij je bedreigd? Heb je schrik van vrije keuzes? Waarom laat je de rest van mijn post weg? "Dat heeft toch niets te maken met mijn stelling. "Het wordt hoog tijd dat mannen in deze ook emanciperen en strijden voor gelijke rechten." Ik schreef dit in het kader van 4/5werken; waarbij ik stelde dat beiden die keuze moeten kunnen maken in maximale vrijheid. Veel vrouwen krijgen op hun werk niet die vrije keuze; mannen nog veel minder. Maak je geen zorgen om mij. Mijn man werkt graag 4/5; maar het was moeilijk een werkgever te vinden die dit toestaat." |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#94 |
Banneling
|
![]() Op maandag uw potentie middel nemen dan maar, voor zo een jonge man, schande.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#95 |
Banneling
|
![]() Artisjok,
Het probleem van de meeste jonge mensen tegenwoordig! |
![]() |
![]() |
![]() |
#96 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ikheb mannelijke collega's die 4/5 werken, zowel mannen als vrouwen. Ik heb nog geen een van die vrouwen horen klagen dat zemoeten opdraaien voor de keuze van de man die liefst voltijds wilt werken. Integendeel, ik heb stellig de indruk dat die vrouwen liever zelf wat thuis blijven. Maar inderdaad, hoe hoger de verantwoordelijkheid hoe moeilijker het wordt om misbaar te worden. Wat niet belet dat ik de tips in de inleidende post best grappig vind. Overdreven zelfs. Of niet ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#97 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ah Corse. Hardwerkende Vlamingen moeten ook tijd zoeken en vinden hé om de vier hoeken van de slaapkamer te tonen. Arme werklozen en leefloners hebben daar zo geen last van. Vandaar misschien.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#98 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Ik begrijp echter niet waarom je flexibiliteit linkt aan een knelpuntberoep. Dat de witte sector vervrouwelijkt heeft mijn inziens niets met flexibiliteit te maken, wel eerder met imago van de job. In het onderwijs wordt dit aspect "imago" zelfs markanter. Ook in het onderwijs vervrouwelijkt het lerarenkorps. Waarom ? Niet om redenen van flexibiliteit, want leerkrachten zijn bijna evenveel werkdagen thuis als in de school. Het punt is dat de leerkracht aan macht verliest, niet meer kan doorgaan voor een slimme schoolmeester die het eens kan uitleggen aan de domme ouders. Daar heeft de democratisering van het onderwijs voor gezorgd. Bijgevolg wordt het voor mannen minder interessant. Een belangrijke reden waarom vrouwen opteren voor een job als leerkracht is dat ze dan ook veel thuis zijn en doorbetaald. En daar kiezen ze zelf voor. Of niet soms ? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#99 |
Banneling
|
![]() Rudy,
Jij hebt in je leven nog nooit gewerkt, jij weet zelfs niet wat werken is. Jij denkt dat je werkt, maar dat is nog niet werken. Dat hoor ik aan uw uitleg, en de tijd die je kan besteden gedurende de totale dag aan uw computer? Een jonge mens die gemotiveerd werkt heeft daar geen tijd voor, dat is duidelijk! Ik ben een ondernemer op rust en ik kan mij deze tijd permitteren maar jij niet. Moest je bij mij in dienst zijn had u C4 reeds lang klaargelegen! In het suptiel demotiveren van andere jonge mensen (vrouwen) ben je een krak, dat heb ik hier reeds vele malen gelezen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#100 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |