Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 november 2009, 13:56   #81
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter

Herr Oberst's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Belangenconflict of niet, ik weet het niet, maar hoedanook zal de staatshervorming op tafel komen, weze het dan met de zoveelste vertraging.
Indien de N-VA op dit dossier toegeeft verliest de partij alle krediet. Laat dit duidelijk zijn.
Het gaat niet over 'toegeven' (dat kan de N-VA ook niet vanuit de Vlaamse regering). Waar het om gaat, is de vraag of N-VA consequent haar strategie zal navolgen (Maddens-doctrine) door de voor Vlaanderen schadelijke hervormingen te blokkeren.
Herr Oberst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2009, 17:05   #82
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Oberst Bekijk bericht
N-VA zit in een Europese fractie met o.m. de Nederlandse, Franse en Belgische groenen - toch niet meteen de meest fervente volksnationalisten, dacht ik.
Je leest niet wat ik schrijf... Of je vergeet te lezen wat je niet zint.
Ze zitten in een kartel met groenen en volksnationalisten. Zoals de Schotten, de Basken, de Catalanen,...

Citaat:
'Independisme' is overigens een belachelijke term.
Ik vind van niet. Het is immers een positieve term die terugslaat op de eigen sterkte, de eigen onafhankelijkheid. Separatisme is een negatieve term, die slaat op afscheiden, en een term die dan nog van het Frans komt ook. Ik beschouw het liever positief (onafhankelijkheid) dan negatief (zich afscheiden).
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2009, 17:55   #83
Kapitein Nemo
Provinciaal Statenlid

Kapitein Nemo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor Bekijk bericht
Ik vind van niet. Het is immers een positieve term die terugslaat op de eigen sterkte, de eigen onafhankelijkheid. Separatisme is een negatieve term, die slaat op afscheiden, en een term die dan nog van het Frans komt ook. Ik beschouw het liever positief (onafhankelijkheid) dan negatief (zich afscheiden).
  1. De term is niet independisme, maar independentisme.
  2. Zowel separatisme als independentisme - indépendantisme en français - zijn Romaans.
  3. Het is inderdaad geen belachelijke term en heeft een specifieke betekenis. Als we de Franse wikipedia - geen geweldige bron, weet ik - er even op nalezen:
    Citaat:
    Certains nationalistes, les nationalistes libérateurs ou défensifs, ont pour but déclaré de libérer une nation de l’emprise d’une autre entité perçue comme dominante. Ce sont des indépendantistes.
    Bron: fr.wikipedia.org

Citaat:
    L'indépendantisme, l'aspiration �* l'indépendance, est utilisé dans le cadre politique pour désigner la revendication pour une collectivité �* ne pas être « soumis �* l'autorité d'un autre organe ou d'une autre collectivité ».[1]

Il correspond donc �* des mouvements politique, généralement d'inspiration nationaliste, visant �* obtenir l'indépendance politique d'un territoire et pouvant être représenté par des partis politiques organisés, ou simplement naître d'un vaste mouvement d'opinion, qui s'organise ensuite en mouvements structurés. Les motivations de l'indépendantisme peuvent avoir des racines politiques, ethniques, historiques ou religieuses, aucune motivation n'excluant les autres. Le mouvement de décolonisation survenu au XXe siècle est caractérisé par l'aboutissement d'un ensemble de mouvements d'indépendance.

(...)

L'indépendantisme est également appelé séparatisme, ce terme étant principalement utilisé quand l'État dont les indépendantistes veulent se séparer est généralement perçu, ou se perçoit, comme un État légitime et souverain, et que les revendications indépendantistes n'ont pas, ou pas encore, abouti.
    Bron: fr.wikipedia.org

Kortom, het is een bevrijdend nationalisme i.t.t. andere vormen van nationalisme (cfr. staatsnationalisme, imperialisme, etc.).
Kapitein Nemo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2009, 13:20   #84
dominatrix
Minister-President

dominatrix's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het gaat niet over 'toegeven' (dat kan de N-VA ook niet vanuit de Vlaamse regering). Waar het om gaat, is de vraag of N-VA consequent haar strategie zal navolgen (Maddens-doctrine) door de voor Vlaanderen schadelijke hervormingen te blokkeren.

De vraag stellen is ze beantwoorden...
Oud 8 december 2009, 16:52   #85
Metternich
Perm. Vertegenwoordiger VN

Metternich's schermafbeelding

Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor Bekijk bericht
een term die dan nog van het Frans komt ook
Nationalisme (nation), liberalisme (liberté), communisme (commune), parlement (parler), etc... Ook de helft van de Engelse taal bestaat uit Franse woorden en termen. De oorsprong is mijn inziens niet echt een argument tegen een bepaald woordgebruik.

Metternich is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2009, 17:48   #86
dominatrix
Minister-President

dominatrix's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Metternich Bekijk bericht
Nationalisme (nation), liberalisme (liberté), communisme (commune), parlement (parler), etc... Ook de helft van de Engelse taal bestaat uit Franse woorden en termen. De oorsprong is mijn inziens niet echt een argument tegen een bepaald woordgebruik.
Serieuze verarming anders.
Oud 8 december 2009, 20:02   #87
Max van Dietschland

Max van Dietschland's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Waarschijnlijk vindt Ifalco de heren Hitler en Mussolini wellicht nog te centrum.
Sociaal-economisch zaten beide heren ook eerder in het centrum.

https://x.com/dietschland
Max van Dietschland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2009, 13:30   #88
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Cohn-Bendit, voorzitter van de EU-fractie waartoe N-VA behoort, over het Zwitserse referendum:

"De meest formidabele reactie - maar ik droom - zou zijn dat de rijksten uit de moslimlanden hun geld van de Zwiterse banken zouden halen. Maak de kassen van die staat leeg; dat is wat er zou moeten gebeuren!"

http://www.lemonde.fr/europe/article...ens_id=1273733
Oud 14 december 2009, 13:52   #89
driewerf

driewerf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Cohn-Bendit, voorzitter van de EU-fractie waartoe N-VA behoort, over het Zwitserse referendum:

"De meest formidabele reactie - maar ik droom - zou zijn dat de rijksten uit de moslimlanden hun geld van de Zwiterse banken zouden halen. Maak de kassen van die staat leeg; dat is wat er zou moeten gebeuren!"

Ik heb het artikel gelezen.
Domme domme uitspraken.
Het Cohn Bendit doet exact hetzelfde als wat het referendum gedaan heeft: de polarisatie opdrijven, en daarmee de arbeidersklasse verdelen.
driewerf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2009, 16:00   #90
backfire
Minister-President

backfire's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik vind de keuze van de N-VA voor de EVA-fractie de meest voor de hand liggende, omdat het de enige fractie is waar volksnationalistische partijen zich hebben verenigd. Het is echter geen ideale situatie, zie maar de uitspraak van Bendit en het feit dat de fractie in principe voor de EU-toetreding van Turkije is. Om daarom de N-VA als ultra-links te gaan bestempelen (IlFalco and others), is gigantisch kort door de bocht en getuigt van weinig tot geen inzicht.
Oud 14 december 2009, 16:15   #91
stropdrager
Minister-President

stropdrager's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door backfire Bekijk bericht
Ik vind de keuze van de N-VA voor de EVA-fractie de meest voor de hand liggende, omdat het de enige fractie is waar volksnationalistische partijen zich hebben verenigd. Het is echter geen ideale situatie, zie maar de uitspraak van Bendit en het feit dat de fractie in principe voor de EU-toetreding van Turkije is. Om daarom de N-VA als ultra-links te gaan bestempelen (IlFalco and others), is gigantisch kort door de bocht en getuigt van weinig tot geen inzicht.
Inderdaad. Persoonlijk ben ik ook tevreden met de keuze van de N-VA voor de EVA. Ik zou ontgoocheld geweest zijn mocht de N-VA bij de EVP (met onder andere de Partido Popular) gebleven zijn.
stropdrager is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2009, 19:17   #92
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door backfire Bekijk bericht
Ik vind het bijhoorlijk zielig dat men in een fractie met andere volksnationalisten gaat zitten, louter en alleen omwille van het volksnationalisme, waarbij de overige ideologische standpunten geen betekenis hebben. Dan vervalt uw volksnationalisme in een steriel, inhoudsloos, a-ideologisch 'independentisme'.
Oud 14 december 2009, 20:21   #93
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik vind het bijhoorlijk zielig dat men in een fractie met andere volksnationalisten gaat zitten, louter en alleen omwille van het volksnationalisme, waarbij de overige ideologische standpunten geen betekenis hebben. Dan vervalt uw volksnationalisme in een steriel, inhoudsloos, a-ideologisch 'independentisme'.
Niet waar.
Jij gaat compleet uit de weg wat de betekenis van het Europese bestuursniveau is.
Je gaat uit van het Europa van de landen, of van de regio's. De termen "Volksnationalisme" vind ik oudbollig. Opkomen voor sterkere autonome regio's is geen volksnationalisme.

Laatst gewijzigd door giserke : 14 december 2009 om 20:22.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2009, 20:38   #94
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Niet waar.
Jij gaat compleet uit de weg wat de betekenis van het Europese bestuursniveau is.
Je gaat uit van het Europa van de landen, of van de regio's. De termen "Volksnationalisme" vind ik oudbollig. Opkomen voor sterkere autonome regio's is geen volksnationalisme.
Waarmee u niet bent ingegaan op mijn stelling dat enkel opkomen voor 'regionalisme' (als u zich daar beter bij voelt) zonder daarnaast aandacht te schenken aan de andere grote ideologische breuklijnen van deze tijd, leidt tot een steriele, louter vormelijke manier van aan politiek doen.

Laatst gewijzigd door Herr Oberst : 14 december 2009 om 20:39.
Oud 14 december 2009, 21:39   #95
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Waarmee u niet bent ingegaan op mijn stelling dat enkel opkomen voor 'regionalisme' (als u zich daar beter bij voelt) zonder daarnaast aandacht te schenken aan de andere grote ideologische breuklijnen van deze tijd, leidt tot een steriele, louter vormelijke manier van aan politiek doen.
Wat moet de ideologische breuklijn dan zijn?

In Europees verband is een eenzelfde "ideologische breuklijn" tussen landen onmogelijk, omdat de opportuniteitbeen compleet anders liggen. Moet de CD&V aangepakt worden omdat Italië een halve hare als Berlusconi afvaardigt in de EVP? Ieder land moet dit toch autonoom kunnen beslissen zonder veto's van andere landen? Dat er in de EVA rare kwibussen zitten moet je er bij pakken. Als je alle Europese fracties zou ontwijken omdat er een rare kwibus in zit, zal je geen Europese fracties meer hebben. Of is het dat wat U wil?
Dan zal je ook geen gemeenschappelijke punten kunnen verdedigen.

De deelfracties van een Europese fractie zijn meer op bepaalde zaken gericht waarin samenwerking mogelijk is. De belangen van de regio's als voorbeeld voor de EVA. Rechtstreeks contact tussen de regio en het Europees niveau als vb. (lees: Vlaams niveau en het europees bestuursniveau zodat het belang van het federale België beknot wordt)

Kunt u trouwens eens uitlegen wat dat is "steriele politiek" voeren.

Laatst gewijzigd door giserke : 14 december 2009 om 21:42.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2009, 12:18   #96
driewerf

Standaard

Citaat:

Domme domme uitspraken.
Het Cohn Bendit doet exact hetzelfde als wat het referendum gedaan heeft: de polarisatie opdrijven, en daarmee de arbeidersklasse verdelen.

Opvallend dat zogenaamde linkse D CB meer vertrouwen stelt in Saoedische kapitalisten - die hun eigen agenda hebben - dan in de arbeidersklasse. En opvallend dat D C B een eventuele economische schade die de Zwitserse arbeidersklasse zal ondervinden bij een terugtrekking van de fondsen erbij neemt.
Oud 15 december 2009, 13:28   #97
toccata
Europees Commissaris

toccata's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Moet de CD&V aangepakt worden omdat Italië een halve hare als Berlusconi afvaardigt in de EVP?
ja
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door driewerf Bekijk bericht
Domme domme uitspraken.

Opvallend dat zogenaamde linkse D CB meer vertrouwen stelt in Saoedische kapitalisten - die hun eigen agenda hebben - dan in de arbeidersklasse. En opvallend dat D C B een eventuele economische schade die de Zwitserse arbeidersklasse zal ondervinden bij een terugtrekking van de fondsen erbij neemt.
plus minus akkoord (buiten het kleinlinkse taalgebruik)

Laatst gewijzigd door toccata : 15 december 2009 om 13:29.
toccata is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2009, 13:34   #98
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Ik vraag me af wat de "linkse" N-VA te vertellen heeft over bijvoorbeeld de liberalisering van de spoorwegen?
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2009, 14:07   #99
Another Jack
Banneling

Standaard

Toch raar dat het die "rijksten van de moslimlanden" geen reet kan schelen dat hun bankiers tegen minaretten zijn.

Zou het niet kunnen zijn dat ze matig geboeid zijn door de islam?
Dat ze er wel een middel in zien om de domme arme massa zijn aandacht vooral niet op hun decadente rijkdom te focussen, maar op het Duivelse Westen?

Laatst gewijzigd door Another Jack : 15 december 2009 om 14:07.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2009, 14:09   #100
driewerf

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Toch raar dat het die "rijksten van de moslimlanden" geen reet kan schelen dat hun bankiers tegen minaretten zijn.

Zou het niet kunnen zijn dat ze matig geboeid zijn door de islam?
Dat ze er wel een middel in zien om de domme arme massa zijn aandacht vooral niet op hun decadente rijkdom te focussen, maar op het Duivelse Westen?
Kwestie dat geld luider klinkt dan alle geloofsovertuigingen ook. Of, in islamitische context: "eerst de diram, dan de immam".
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be