Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Moet het Hertogdom Brabant in ere hersteld worden?
Ja 14 34,15%
Nee 27 65,85%
Aantal stemmers: 41. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 29 november 2009, 20:00   #81
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Twee jaar geleden ben ik er geweest. We werden er gul onthaald. Zeer vriendelijke mensen, de Friezen.
en wellicht heb je daar zonder erbij na te denken NL gesproken; of toch nagedacht en gezegd: ach alle Friezen spreken toch NL; zoals er nu nog Franstaligen zijn die denken: ach alle Vlamingen spreken toch FR; laat ik maar FR spreken in VL.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2009, 20:02   #82
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Zeker, en als ik niet had geweten dat ik in Friesland was; dan had ik het niet eens gemerkt.
In Leeuwarden, zelfs bij het stadhuis was er weinig of geen Fries te lezen of te horen.

Op de website van hun voornaamste club geen letter Fries:
http://www.cambuur.nl/

ook http://www.sc-heerenveen.nl/web/show/id=57672 = eentalig NL ook al zwaaien ze met de Friese vlag.
Zelfs de naamborden in Friesland zijn tweetalig.
Uw verhaaltje dat u ooit in Friesland geweest bent, is dan ook bijzonder ongeloofwaardig.
Bijgevoegde afbeelding(e)

The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2009, 20:05   #83
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Als u mijn antwoorden hier hebt gevolgd, dan weet u dat ik sta op mijn taal.

Waar ik wel van op mijn heupen krijg, dat is dat sommige Vlaams-nationalisten en mekkers (= is Zuid-Nederlands) zoals u, altijd terugkomen op het taalonrecht dat in het verleden is geschied. Alhoewel de gelijkwaardigheid van het Nederlands en het Frans ingeschreven stond in onze grondwet is het inderdaad een feit dat deze gelijkwaardigheid lange tijd met de voeten werd getreden voor wat de gelijkberechtiging betreft van het Zuid-Nederlands of het Vlaams. Ik heb dat nooit ontkend.
Uw onvermoeibare pleidooien voor de verschillen tussen het Nederlands in Nederland en het Nederlands in Vlaanderen geven aan dat u doorschiet met uw argumenten. De emancipatie van het Nederlands in Vlaanderen was een strijd tegen het Frans en de Franstalige overheersing, niet tegen Nederland. Zo komt u over.

Citaat:
Maar dat is nu voorbij. Er blijven nog wat strubbelingen zoals BHV en bepaalde transfers en dan is het grootste leed geleden.
En ... is het leed dan geleden in - pak hem beet - 2011 of 2012? Grote kans dat het leed dan inderdaad is geleden.

Voor België dan te verstaan.

Citaat:
Wat u en uw acolieten echter proberen te doen, is deze dingen uit het voltooid verleden uitvergroten en toestanden zoals BHV opblazen in de hoop dat u daar politiek garen uit kunt spinnen voor uw fictief 'grootnederland'.

U vist echter achter het net. Niemand wilt uw 'Dietsland'. Het laat de mensen koud om nog niet te spreken over het feit de heel wat mensen echt niet staan te trappelen om met de Nederlanders of 'Hollanders' in zee te gaan. En ongelijk kan ik hen niet geven.
Nee, system. Mijn 'acolieten' en ik maken gebruik van de talloze mogelijkheden die het heden ons biedt, namelijk de verdergaande onttakeling van België en dat dit leidt tot een Groot-Nederland is een uitermate prettige bijkomstigheid. Maar de Heel-Limburgse plannen, waarvan u als Limburger ongetwijfeld op de hoogte bent, zijn zeker ook fictief.

Uw verkrampte houding om in te zien dat er staatkundige mogelijkheden zijn voor Nederland en Vlaanderen kenmerkt zich steeds meer als een soort anachronisme.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2009, 20:05   #84
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Citaat:
Dat is geen afleidingsmaneuver. Maar ik vind het nogal kras dat Nederlanders hier allerlei bedenkingen hebben over de taalpolitiek in België terwijl ze zelf pakken boter op hun hoofd hebben in hun eigen land. Ik denk trouwens in dit verband eerder dat u en andere Nederlanders er alles aan doet om deze onverkwikkelijke episode met de Friezen te verdonkermanen door het stil te houden.

___
bent u wel eens in Fryslân geweest?
Zeker, en als ik niet had geweten dat ik in Friesland was; dan had ik het niet eens gemerkt.
Best wel grappig dat azert antwoordt op de vraag of system al in Friesland is geweest.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Oud 29 november 2009, 20:08   #85
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Zo is het, quercus. Ik ben diverse malen in Beetsterzwaag (Beetsterswaech) geweest en de sfeer was er altijd heel vriendelijk en hartelijk. Taal speelt geen enkele rol. Als er al Fries wordt gebruik, dan zijn er Nederlandse vertalingen en de Nederlandstaligen volgen het uitstekend.
En de Friese stoofpot met Beerenburg is heerlijk!
Oud 29 november 2009, 20:09   #86
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Uw verhaaltje dat u ooit in Friesland geweest bent, is dan ook bijzonder ongeloofwaardig.
ik was er in 2008 en dacht overal tweetalige borden te zien; maar dat was helemaal niet zo.
Ik dacht ook: de bussen zullen zoals in Brussel en lichtbord hebben dat toelaat om de bestemming in de 2 talen aan te geven; maar nee, enkel in het NL.
Oud 29 november 2009, 20:09   #87
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
je zou ook verwachten dat het Fries bovenaan staat.
Oud 29 november 2009, 20:12   #88
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Niet moeilijk om het te erkennen wanneer het bijna uitgestorven is en geen bedreiging meer is voor het Nederlands.
In Friesland spraken in 2004 ongeveer 440.000 mensen Fries, van wie zo'n 350.000 als moedertaal. Er is geen recent onderzoek naar hoeveel mensen wereldwijd Fries spreken. In een publicatie uit 1976 werd het aantal sprekers van het Fries nog geschat op ongeveer 700.000. In 2009 zou het gaan om 467.000 sprekers, niet bepaald een aantal dat zou doen vermoeden dat het hier een taal betreft die met uitsterven worden bedreigd.

Laatst gewijzigd door Ernst Niessen : 29 november 2009 om 20:13.
Oud 29 november 2009, 20:14   #89
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U weet azert én de waarheid...
Als het ene de kamer binnenkomt verlaat het andere die kamer ogenblikkelijk...
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2009, 20:15   #90
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In Friesland spraken in 2004 ongeveer 440.000 mensen Fries, waarvan zo'n 350.000 als moedertaal. Er is geen recent onderzoek naar hoeveel mensen wereldwijd Fries spreken. In een publicatie uit 1976 werd het aantal sprekers van het Fries nog geschat op ongeveer 700.000. In 2009 zou het gaan om 467.000 sprekers, niet bepaald een aantal dat zou doen vermoeden dat het hier een taal betreft die met uitsterven worden bedreigd.
in de ogen van de Nederlanders is Fries folklore.
Alle Friezen kennen NL en dus moeten de Nederlanders geen inspanning doen om Fries te leren.
Ze volgen in dezen dezelfde gedachtengang als de Franstaligen vroeger. Nu zijn er meer en meer Franstaligen die niet meer automatisch verwachten dat de Vlamingen FR zullen spreken en doen ze zelf een inspanning om NL te leren. Dat merk je bijv. aan de FR-ministers. Vroeger vonden ze het normaal om ook in VL FR te spreken, nu absoluut niet meer, geen minister die dat nog zou aandurven.
Oud 29 november 2009, 20:16   #91
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat niet wegneemt dat jij op een leugen betrapt bent...
Oud 29 november 2009, 20:16   #92
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Is dat relevant?
Oud 29 november 2009, 20:18   #93
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
U weet azert én de waarheid...
Als het ene de kamer binnenkomt verlaat het andere die kamer ogenblikkelijk...
Op een bep. ogenblik wist ik niet meer hoe ik mijn wagen moest terugvinden. Hij stond op het Transferium Kalverdijkje.
ik heb toen in het NL de weg gevraagd en dacht: verdorie; ik ben precies zoals een Franstalige in VL; ik ga er zomaar vanuit dat die mensen NL spreken.
Oud 29 november 2009, 20:19   #94
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Is dat relevant?
Voor een belgicist blijkbaar wél...
Oud 29 november 2009, 20:20   #95
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat niet wegneemt dat jij op een leugen betrapt bent...
Nee, hoor; ik heb toen lang niet overal tweetalige borden gezien en zeker geen bussen met iets in het Fries; ook in de winkels: ongeveer alles in het NL; zelfs aan het stadhuis weest kijken en amper Fries; aankondigingen in het NL.
Brussel is veel tweetaliger dan Friesland.
Oud 29 november 2009, 20:23   #96
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Op een bep. ogenblik wist ik niet meer hoe ik mijn wagen moest terugvinden. Hij stond op het Transferium Kalverdijkje.
ik heb toen in het NL de weg gevraagd en dacht: verdorie; ik ben precies zoals een Franstalige in VL; ik ga er zomaar vanuit dat die mensen NL spreken.
Dus Franstaligen in Vlaanderen zijn volgens u louter toeristen?
Oud 29 november 2009, 20:24   #97
Shadowke

Standaard

Brussel is geen goed voorbeeld, azert ,want tweetaligheid in Brussel bestaat amper en dit dankzij de door jou zo geprezen Franstalige politici.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 29 november 2009 om 20:25.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2009, 20:26   #98
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Natuurlijk joh,de Friezen zijn nét immers zoals de Vlamingen...

Een beetje stuurs,doch beleefd,en altijd bereid om zich verstaanbaar te maken....

Je was nu immers eenmaal niet in wallonië hé mijn beste.....

Daar had je als goeie belgicist immers de taal van moliere gesproken of had je anders te voet naar huis gekunnen....

Straf he, dat Vlamingen én Friezen zomaar iets kunnen,daar waar de wallons telkens wéér mislukken....

Dat zal van de dikte van de nek afhangen zeker....
Oud 29 november 2009, 20:30   #99
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nee, hoor; ik heb toen lang niet overal tweetalige borden gezien en zeker geen bussen met iets in het Fries; ook in de winkels: ongeveer alles in het NL; zelfs aan het stadhuis weest kijken en amper Fries; aankondigingen in het NL.
Brussel is veel tweetaliger dan Friesland.
Weer een leugen....en een grote deze keer.....

Een Fries eert zijn eigen taal én heeft respect voor de Nederlandse taal,net zoals het Nederlands respect heeft voor het Fries als taal op zich....

Hier in ons apenland heeft de franstalige inwoner allesbehalve respect voor de taal die uiteindelijk door de meerderheid in dit land gebruikt wordt...

Uw brussel en zijn verfransende Vlaamse randgemeenten zijn daar het perfecte voorbeeld van...

Laatst gewijzigd door Svennies : 29 november 2009 om 20:31.
Oud 29 november 2009, 20:30   #100
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Natuurlijk joh,de Friezen zijn nét immers zoals de Vlamingen...

Een beetje stuurs,doch beleefd,en altijd bereid om zich verstaanbaar te maken....

Je was nu immers eenmaal niet in wallonië hé mijn beste.....

Daar had je als goeie belgicist immers de taal van moliere gesproken of had je anders te voet naar huis gekunnen....

Straf he, dat Vlamingen én Friezen zomaar iets kunnen,daar waar de wallons telkens wéér mislukken....

Dat zal van de dikte van de nek afhangen zeker....
De kleinste taal plooit zich altijd hé. In BE is het NL de grootste maar op wereldvlak is het FR veel groter. en dat is wat telt hé.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be