Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 december 2009, 07:29   #81
hurricane
Europees Commissaris

hurricane's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fallen Angel Bekijk bericht
Wat is die fameuze eigen "identiteit" dan?
Heb jij geen identiteit, dan ? Totaal geen verbinding met de streek waarin je woont ?
Da's dan gewoon erg voor je.
hurricane is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2009, 07:30   #82
hurricane
Europees Commissaris

hurricane's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duvelke Bekijk bericht
Als ge toch zo spot met wat 'onzen lieve heer' zegt, moet ge ook ni zeveren dat je ne kerstboom wil
Dat noemt men 'traditie', Duvel.
Neem alle tradities weg en je kan terug 7 dagen op 7 gaan werken, ok ?
hurricane is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2009, 07:42   #83
Johan217
Minister

Johan217's schermafbeelding

Standaard

Kijk, dit bedoel ik nu met gefrustreerde zelfverklaarde vrijzinnigen:
http://www.hbvl.be/nieuws/binnenland...verbieden.aspx

Citaat:
maar een kruis op een zerk zou wel nog mogen.
't Zou er verdomme nog aan mankeren!

Voelen niet- of andersgelovigen zich dan echt zo geschoffeerd door een kruisbeeld hier en daar? Ik alleszins niet.

Volgend jaar gaan ze nog paaseieren willen verbieden, wacht maar.
Oud 9 december 2009, 08:05   #84
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht
Er wonen christenen in Pakistan en die vieren bij mijn weten kerstmis....

Er is zelfs een joods parlementslid in Iran. De wereld is divers...
Als ze daar niet te veel in de moslims hun weg lopen toch... en als de wereld divers is, hebt u er ongetwijfeld geen probleem mee dat er een kerstboom geplaatst wordt, al dan niet met kribbeke, kerstster, os en ezel , Maria en Jozef , herders, schapen en 3 wijzen inbegrepen... (een van die 3 is trouwens een zwarte en eens geen knecht, maar koning.... ik hoop dat dat pc genoeg is ? )
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2009, 08:09   #85
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een gemeenteschool is een staatsschool. De staat wordt geacht neutraal te zijn (scheiding kerk en staat). Het is dus onverantwoord dat men dus in een staatschool één of andere religie promoot.
als ze neutraal moeten zijn, dat ze die lelijke foto van berre en paola ook dan maar van de muur halen, ....
Oud 9 december 2009, 08:32   #86
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nope maar diegene die het meest zitten te zeveren over "eigen identiteit" zijn ook degene die er het minst over weten of over te vertellen hebben.

Dat is toch ook wel duidelijk hoop ik ?

Veel tradities hebben we al niet, omdat ze veelal al besmet zijn door buitenlandse of godsdienstige invloeden allerhande. Laat die die we dan wel nog hebben toch floreren, en lig ze niet langs alle kanten te bekampen.

Elk dorp had vroeger zijn processie, gelukkig zijn er nog een paar overgebleven, toneelverenegingen, t muziek (fanfare) , vendelzwaaien, ja ook dat, ge kunt dat vooz vinden, doe die gasten t maar eens na, en in het buitenland wordt dat soms wel geaprecieerd, ... met de duiven spelen, (ge moet in het buitenland maar eens uitleggen, dat ge een duif wegvoert om ze dan om ter rapst te laten terugvliegen, en dat er vervolgens chinezen meer dan 25000 euro voor een duif willen betalen (en eens niet voor ze op te eten... ) mensen kijken dan meestal eens heel raar. ) , kerstfeest, pasen, het kerststalleke aan de deur van de kerk of op het plein. Wat kunt ge daar nu tegen hebben, dat zijn allemaal dingen die uit traditie gegroeid zijn, er nog zijn of langzaam aan het verdwijnen zijn.

Waarom in godsnaam zouden wij daar symbolen van moeten weghalen, om een paar inwijkelingen ter wille te zijn.

Denk je dat waar ik woon ik moet gaan zeuren om een frituur aan de statie te hebben, of nen biljart in t cafe, (trouwens ze hebben hier geen cafes ) of dat ze in de zomer buiten aan t straat op hun stoeleke gaan zitten, of een duiventil in hunnen hof zetten, of ik koterijen mag gaan aanbouwen , enz... enz...

Hoe meer je trouwens inwijkelingen gaat toegeven, hoe minder vlot ze zich aanpassen en hoe minder respect ze gaan tonen voor uw gewoontes. Ik moet me hier ook aanpassen aan hun gewoontes, ik denk dat diegene die hier het meeste linkse klap verkopen en alle vormen van verloochening maar gewoon vinden, het nog het moeilijkst van allemaal zouden aanpassen in het buitenland. Schotelvodden kunnen ze daar meestal niet echt gebruiken.
Oud 9 december 2009, 08:34   #87
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duvelke Bekijk bericht
Als ge toch zo spot met wat 'onzen lieve heer' zegt, moet ge ook ni zeveren dat je ne kerstboom wil
ik spot daar niet mee, ik geef alleen mijn eigen interpretatie.
Oud 9 december 2009, 10:26   #88
Tashunka
Gouverneur

Tashunka's schermafbeelding

Standaard

De Kerstboom.

De Kerstboom is geen christelijk symbool. Je vindt hem terug doorheen de geschiedenis los van christenen net zoals je vandaag de kerstboom terugvindt in niet christelijke huisgezinnen.

Het gebruik van de kerstboom kan worden teruggevoerd tot voor de middeleeuwen. Een misopvatting is dat de kerstboom enkel zou afstammen van de germanen. de Germanen vierden de korste dag van het jaar door een takje uit het bos (hulst, matetak enz...). het was de voorbode van de vernieuwing in de natuur van het steeds voorgaande leven.
In de langste nacht werd de terugkomst van het lichtgevierd door het ontsteken van vreugdevuren.

Het was echter niet louter Germaans, want ook de Romeinen versierden hun huis met takjes en lichtjes en gaven elkaar zelfs geschenkjes.

In de IX en Xe eeuw was het plaatsen van een kerstboom verboden door de kerk en deze weerstand zou zich laten voelen doorheen de late middeleeuwen tot in de XVIe eeuw. Het gebruik van de kerstboom leidde immers af van de reden van het christelijkefeest, namelijk de geboorte van Jezus.

Dit verzet werd eerst gebroken in de Duitse gebieden waar reeds in 1539 waar in de kerkelijke registers voor het eerst opduikt dat een kerstboom werd geplaatst in de Kathedraal van Straatsburg.
In de tweede helft van de XVIe eeuw was het gebruik in wat nu Duitsland is wijd verbreid, wat ook blijkt uit de toenmalige edicten van Séléstad (Nederrijn) waar een kapperiode werd voorzien voor sparren.
Het was en bleef in die periode vooral een germaans gebruik. De eerste kerstboom dook bv pas op in Frankrijk in 1837 via de (Duitse) vrouw van de hertog van Orleans.

De grote doorbraak van de kerstboom en het algemene invoeren ervan in onze streken dateert pas van na de Eerste Wereldoorlog. Het gebruik van de kerstboom in België is dus nog niet zo oud.

Het is overigens niet opgenomen in eender welk voorschrift van de Kerk. Het is overigens een misvattig te denken dat kerstmis het belangrijkste feest is voor de Katholieke Kerk want dat is Pasen (ik weet niet hoe dat bij de protestanten en andere christenen zit). De paaseieren zijn overigens ook geen typisch christelijk gebruik, maar stamt evenzeer uit de germaanse lentefeesten. De verbinding met het ei stamt uit de vasten, waar het vroeger verboden was om eieren te eten tijdens de vasten en deze eieren dan massaal gegeten werden tijdens het Paasfeest.

Dit alles overigens geheel terzijde.
Tashunka is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2009, 11:11   #89
bentje
Parlementsvoorzitter

bentje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan217 Bekijk bericht
Kijk, dit bedoel ik nu met gefrustreerde zelfverklaarde vrijzinnigen:
http://www.hbvl.be/nieuws/binnenland...verbieden.aspx

't Zou er verdomme nog aan mankeren!

Voelen niet- of andersgelovigen zich dan echt zo geschoffeerd door een kruisbeeld hier en daar? Ik alleszins niet.

Volgend jaar gaan ze nog paaseieren willen verbieden, wacht maar.
De zogenaamde clash der culturen...
This is just the beginning...
En wij staan als makke laffe lammetjes aan de zijlijn te kijken met tranen in de ogen...
Oud 9 december 2009, 11:26   #90
Mahalingam
Minister

Mahalingam's schermafbeelding

Standaard

De bestuurders van de Haagse Hogeschool besloten dat in het kader van de diversiteit, de multikultuur en de verdieping, ze geen kerstboom in de hal zullen zetten. Er wordt beweerd dat de ware reden is dat ze geen boze Moslims op school willen hebben. Nu zijn die nog rustig met een eigen gebedsruimte en een halal kantine. De Moslim leerlingen zijn inderdaad kwaad. Maar omdat wat hun betreft een kerstboom geen kwaad kan, best mag, maar dat zij het nu op hun bordje krijgen dat er geen kerstboom is omdat ze dat zouden wensen.
Ik kan aanraden om deze video te bekijken en te zien hoe de leerlingen over de zaak praten. Heel verfrissend.
Rutger beëindigt Kerstbomenoorlog Den Haag
Mahalingam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2009, 11:49   #91
delcom
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
wat gij provoceren noemt, noem ik een koekje van eigen deeg.

kloten en gekloot worden... t is niet omdat ons heer zegt, dat ge uw andere kaak moet toekeren, ge terwijl je dat doet, die ander nie een goeie stoemp in zijn maag moogt geven, he. Over dat laatste staat niks in de bijbel, maar dat is wel de interpretatie die ik eraan geef.

De problemen waarvan sprake, zijn er omdat je die zelf maakt, door toe te geven aan elk grilletje van elke mogelijke minderheidsgroep.

Belgen en Hollanders hebben Sinterklaas en Zwarte piet, zetten ne kerstboom, eten zwijnevlees, hun vrouwen mogen hun gedacht zeggen, en ne vent tegenspreken, vrouwen worden ook niet geslagen, door echte mannen. de paasklokken komen uit Rome en brengen sjokolaten eiren mee en kinderen doen hier hun eerste en plechtige communie en dat wordt mede in de school georganiseerd.

Als je daar niet mee kunt leven, bol het dan af, wij moeten 0 toegevingen hieraan doen. Mochten we dat ook niet doen, ze zouden veel meer respect voor ons hebben.

Hoe kan je nu respect hebben voor een volk dat zijn eigen cultuur verloochend om politiek correct te kunnen zijn, gewoon om op te kotsen vind ik dat.

en dan vergeten we het feit nog dat ze wel mee profiteren van onze feestdagen om betaald thuis te kunnen blijven (voor degene die werken tenminste) en de schoolgaanden hebben ook verschillende dagen vrij wegens feestdagen, hierover horen we ze niet maar een kerstboom, owee

Laatst gewijzigd door delcom : 9 december 2009 om 11:50.
delcom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2009, 11:58   #92
Johan217
Minister

Johan217's schermafbeelding

Standaard

Rutger beëindigt Kerstbomenoorlog Den Haag[/quote]Hehe

Wat meteen ook mooi aantoont het niks met multicul te maken heeft: door dergelijk gedoe creëer je geen multicultuur, maar GEEN cultuur. Laten we dus de boel maar mooi versieren voor Kersmis, Hanukkah, Chinees Nieuwjaar en weet-ik-wat
Oud 9 december 2009, 12:55   #93
Fallen Angel
Eur. Commissievoorzitter

Fallen Angel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is toch ook wel duidelijk hoop ik ?

Veel tradities hebben we al niet, omdat ze veelal al besmet zijn door buitenlandse of godsdienstige invloeden allerhande. Laat die die we dan wel nog hebben toch floreren, en lig ze niet langs alle kanten te bekampen.

Elk dorp had vroeger zijn processie,
Is dat niet een buitenlandse godsdienstige invloed uit het Midden Oosten van zo'n 2000 jaar geleden?

Citaat:
gelukkig zijn er nog een paar overgebleven, toneelverenegingen,
Toneelverenigingen vind je overal. Toneel komt van de Oude Grieken.

Citaat:
t muziek (fanfare) ,
Muziek en fanfare is niet uniek voor België, zelfs de schlagers niet.
Buiten Adolphe Sax is er qua muziek niet zo heel veel te vertellen over België.

Citaat:
vendelzwaaien, ja ook dat, ge kunt dat vooz vinden, doe die gasten t maar eens na,
Zelfs de leeuwenvlag komt uit het buitenland. Volgens de mythe van een Islamitische heerser uit het Midden Oosten. In werkelijkheid is het waarschijnlijk overgekomen uit Engeland.
En ja wind kunnen ze zeer goed maken in Vlaanderen.
Soit vendelzwaaien vindt ge overal, enkel de vlaggen verschillen.

Citaat:
in het buitenland wordt dat soms wel geaprecieerd, ... met de duiven spelen, (ge moet in het buitenland maar eens uitleggen, dat ge een duif wegvoert om ze dan om ter rapst te laten terugvliegen, en dat er vervolgens chinezen meer dan 25000 euro voor een duif willen betalen (en eens niet voor ze op te eten... ) mensen kijken dan meestal eens heel raar. ) , kerstfeest, pasen, het kerststalleke aan de deur van de kerk of op het plein. Wat kunt ge daar nu tegen hebben, dat zijn allemaal dingen die uit traditie gegroeid zijn, er nog zijn of langzaam aan het verdwijnen zijn.
Duivensport. Mja kun je moeilijk Belgisch noemen aangezien het een eeuwenoude bezigheid (Postduiven) is over de hele wereld.

Citaat:
Denk je dat waar ik woon ik moet gaan zeuren om een frituur aan de statie te hebben,
Ah een frituur is nog iets redelijk unieks voor deze streek. Die vind je enkel in België en Noord Frankrijk.

Daaruit kan je dus concluderen dat buiten frituren onze "eigen cultuur" een mix is van andere culturen.

Stalin: "The only real power comes out of a long rifle."
En hij verbood prompt alle particulier wapenbezit. Stalin was immers niet zo geïnteresseerd in democratie (waar het volk de macht bezit).

Laatst gewijzigd door Fallen Angel : 9 december 2009 om 13:03.
Fallen Angel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2009, 14:27   #94
Marlboro
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fozzie Bekijk bericht
50 meter van mijn voordeur is er een kruidenierswinkel uitgebaat door een Belg van Turkse afkomst (er is een mix van westerse en oosterse producten te vinden). De winkel is ook open op zon- en (katholieke)feestdagen. Persoonlijk vind ik dat zeer handig dat ik nog eten kan kopen op een dag dat andere winkels gesloten zijn.
Oké, op moslim-feestdagen is die winkel gesloten, maar dan kan ik nog steeds gaan naar "Westerse winkels".

Waar mag ik al uw bezit komen halen?
Beste; als je wat nagaat dan zou je weten er her en der winkels van bij ons ook open zijn de zondag; je hebt de molecule en je hebt in bv merelbeke de marani enz....
Je hebt ook nog de nafte stations die altijd open zijn 24/24.
Manieren genoeg dus om aan eten en dergelijke te geraken.
Marlboro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2009, 14:35   #95
hotschizodiscocop
Staatssecretaris

hotschizodiscocop's schermafbeelding

Standaard

Identiteit is een construct. Als u daarvoor van de hele samenleving afhangt, maakt u het toch heel moeilijk voor uzelf. Onmogelijk eigenlijk. Dus nationale identiteit is hypocrisie.
hotschizodiscocop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2009, 15:11   #96
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
50 meter van mijn voordeur is er een kruidenierswinkel uitgebaat door een Belg van Turkse afkomst (er is een mix van westerse en oosterse producten te vinden). De winkel is ook open op zon- en (katholieke)feestdagen. Persoonlijk vind ik dat zeer handig dat ik nog eten kan kopen op een dag dat andere winkels gesloten zijn.
Oké, op moslim-feestdagen is die winkel gesloten, maar dan kan ik nog steeds gaan naar "Westerse winkels".

...euhm...slaat dat op; "moslims nemen 'actief' deel aan christelijke feesten?

Omdat ze hun winkelke openhouden op die feestdagen?
U bewijst hier trouwens nét het tegenovergestelde mee!
Ze doen er NIET aan mee, hebben er NIKS mee te maken, hebben er GEEN voeling mee...nogmaals; niet dat dat zou moeten hoor, verre van, maar da's nu eenmaal 'multiKul èh...

U had het blijkbaar niet goed begrepen, probeer anders nog eens...

Laatst gewijzigd door SDX : 9 december 2009 om 15:15.
SDX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2009, 15:53   #97
hamer
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDX Bekijk bericht
...euhm...slaat dat op; "moslims nemen 'actief' deel aan christelijke feesten?

Omdat ze hun winkelke openhouden op die feestdagen?

U bewijst hier trouwens nét het tegenovergestelde mee!
Ze doen er NIET aan mee, hebben er NIKS mee te maken, hebben er GEEN voeling mee...nogmaals; niet dat dat zou moeten hoor, verre van, maar da's nu eenmaal 'multiKul èh...

U had het blijkbaar niet goed begrepen, probeer anders nog eens...
Op die dagen houden ze open en verkopen alcohol aan minderjarige ongelovige honden.
hamer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2009, 16:12   #98
cookie monster
Secretaris-Generaal VN

cookie monster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marlboro Bekijk bericht
Beste; als je wat nagaat dan zou je weten er her en der winkels van bij ons ook open zijn de zondag; je hebt de molecule en je hebt in bv merelbeke de marani enz....
Je hebt ook nog de nafte stations die altijd open zijn 24/24.
Manieren genoeg dus om aan eten en dergelijke te geraken.
Ja , maarniet iedereent een auto !!
Enals 100mof 1000mmoet wandelen op zondag
voordichtbijzijnste open winkel , weetik het wel !!

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,
but the doctor did get a brain-attack !! my name:

breedbandwurger 1967

Zoek alle berichten van cookie monster

Ik woon zelfs graag alleen

Geen kinderen hebben is een gemis ????

Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016)

cookie monster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2009, 16:14   #99
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Is dat niet een buitenlandse godsdienstige invloed uit het Midden Oosten van zo'n 2000 jaar geleden?

Toneelverenigingen vind je overal. Toneel komt van de Oude Grieken.

Muziek en fanfare is niet uniek voor België, zelfs de schlagers niet.
Buiten Adolphe Sax is er qua muziek niet zo heel veel te vertellen over België.

Zelfs de leeuwenvlag komt uit het buitenland. Volgens de mythe van een Islamitische heerser uit het Midden Oosten. In werkelijkheid is het waarschijnlijk overgekomen uit Engeland.
En ja wind kunnen ze zeer goed maken in Vlaanderen.
Soit vendelzwaaien vindt ge overal, enkel de vlaggen verschillen.

Duivensport. Mja kun je moeilijk Belgisch noemen aangezien het een eeuwenoude bezigheid (Postduiven) is over de hele wereld.

Ah een frituur is nog iets redelijk unieks voor deze streek. Die vind je enkel in België en Noord Frankrijk.

Daaruit kan je dus concluderen dat buiten frituren onze "eigen cultuur" een mix is van andere culturen.
Een mix van andere culturen, maar wel een deel van onze eigenheid, dat we helaas geen heidenen meer zijn is al zo een invloed van een cultuur die ons werd opgedrongen.

natuurlijk zijn er een aantal zaken typisch europees, of typisch voor de lage landen of germanen. of whatever inderdaad, frietkoten zijn nu eens typisch belgisch, ( Frans Vlaanderen, Vlaanderen, Walonie, en Zeeuws vlaanderen ) zijn er rijkelijk mee gevuld. is dat niet schoon, moet dat nu perse zo een ding zijn in een huis, mij smaakt da het best aan zo een brak op een plein. Moeten die ook door pitta koten en macdonaldsen vervangen worden. (niet dat die 2 laatste ook mij niet smaken. )

maar dat wil niet zeggen dat het geen deel is van onze eigenheid, we moeten geen 2 ` beeldenstorm tolereren ook al ben je niet gelovig die ingevoerde kerk op het dorp is deel van uw eigenheid. En dat pitta kot zal dat binnen 20 jaar misschien ook worden en ik heb daar niks op tegen, maar wat ik wel niet kan verdragen is dat westerse symbolen/tradities/etc... zomaar moeten wijken uit politiek correct gedoe.
Oud 9 december 2009, 18:06   #100
Marlboro
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cookie monster Bekijk bericht
Ja , maarniet iedereent een auto !!
Enals 100mof 1000mmoet wandelen op zondag
voordichtbijzijnste open winkel , weetik het wel !!
Velo,bromfiets,auto,openbaar vervoer,te voet=genoeg mogelijkheden om er te geraken zenne.
Marlboro is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be