Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 december 2009, 16:02   #81
D'ARTOIS
Perm. Vertegenwoordiger VN

D'ARTOIS's schermafbeelding

Standaard

Ik zou graag willen weten hoeveel kinderen uit islamitische gezinnen de leerplichtwet ontduiken en op straat lopen zonder dat de overheid i.c. handhavingsambtenaren er iets tegen doen. Terwijl uw kind met geen mogelijkheid buiten de vakanties omergens met u mee naarf toe mag.
Graag uw idee hierover.
Oud 22 december 2009, 18:14   #82
An Arkos
Minister

An Arkos's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door D'ARTOIS Bekijk bericht
Ik zou graag willen weten hoeveel kinderen uit islamitische gezinnen de leerplichtwet ontduiken en op straat lopen zonder dat de overheid i.c. handhavingsambtenaren er iets tegen doen. Terwijl uw kind met geen mogelijkheid buiten de vakanties omergens met u mee naarf toe mag.
Graag uw idee hierover.
Gezien het feit dat de gemiddelde forumganger hier o zo goed geïnformeerd is, denk ik dat je veel nuttige antwoorden gaat krijgen.
Oud 22 december 2009, 19:13   #83
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Tja, ik mag dus in Nederland mijn vrouw niet meer de mooiste vinden blijkbaar.
Dat tweede zinnetje is dus behoorlijk problematisch (het is er ook pas later aan toegevoegd, als ik het mij niet vergis). Het hangt er geheel van af van welke betekenis je aan discriminatie geeft. Best slordig.
Toch wel; waar haal je het vandaan dat je dat niet meer zou mogen?

Citaat:
Je geeft de voorkeur aan een man boven alle anderen. En dat op volledig niet objectiveerbare gronden.
Mijn keuze is "objectief en redelijkerwijze gerechtvaardigd"
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2009, 19:16   #84
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Het is niet een interpretatie. Het is een waarneming. Een vader bekeert zich tot de Islam en plots eist hij dat zijn kinderen niet meer meezingen als er in de klas kerstliedjes gezonen worden.
Een werknemer bekeert zich tot de Islam en eist een varkensvleesvrije kantine.
Een wernkeemster bekent zich tot de Islam en eist een uitzondering op de kledingsvoorschriften.

Dat zijn allemaal dingen die gebeuren, waar men in naam van de godsdienstvrijheid een uitzonderingsbehandeling eist.

Vind je echt dat elke uitzondering waar in naam van een godsdienst om gevraagd wordt toegestaan moet worden?
Elke uitzondering; neen.
Zolang het "objectief en redelijkerwijze gerechtvaardigd" is.
Oud 23 december 2009, 11:06   #85
Zwitser

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Elke uitzondering; neen.
Zolang het "objectief en redelijkerwijze gerechtvaardigd" is.
We zijn het dan eigenlijk gewoon eens.
Een verbod op het dragen van eender welk hoofddeksel in deksel in de klas is objectief en redelijkerwijze gerechtvaardigd. Idem voor een verbod je gezicht te verbergen als je aan een gemeenteloket komt, of een verbod op zwemmen in een openbaar zwembad met teveel kledij aan, of het weigeren van een varkensvleesvrije kantine.
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2009, 12:43   #86
Mahalingam
Minister

Mahalingam's schermafbeelding

Standaard

In Nederland zitten we met een heel kleine minderheid van een minderheid die slecht past in de maatschappij omdat ze de taal niet spreken en bij wijze van spreken alleen een diploma schaapsherder dan wel koeienmelkster hebben.
Die mensen moeten ingeburgerd raken en diploma's verwerven zodat ze wel kans op de arbeidsmarkt hebben.
Maar ja, we hebben nu eenmaal (en zelfs grondwettelijk verankerd) een staat die zich dient te houden aan het gelijkheidsbeginsel. Dus wat te doen?
Van der Laan: Levenslange leerplicht, ongeacht herkomst
Citaat:
De maatregel is bedoeld om allochtonen die de inburgeringscursus ontlopen, te verplichten Nederlands te leren. De minister wil voorkomen dat jonge kinderen al met een taalachterstand aan school beginnen, omdat ze thuis nooit Nederlands horen, schrijft de Volkskrant.
Van der Laan zegt dat een generieke regel noodzakelijk is, omdat specifieke wetgeving, gericht op de moeders, tegen de regels van het gelijkheidsbeginsel is. Daarom moeten alle Nederlanders zo'n leerplicht krijgen.
Vandaar dat dus 100% van de bevolking een verplichting krijgt die bedoeld is voor nog geen 1 % van de bevolking.
Mahalingam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2009, 12:53   #87
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
We zijn het dan eigenlijk gewoon eens.
Een verbod op het dragen van eender welk hoofddeksel in deksel in de klas is objectief en redelijkerwijze gerechtvaardigd. Idem voor een verbod je gezicht te verbergen als je aan een gemeenteloket komt, of een verbod op zwemmen in een openbaar zwembad met teveel kledij aan, of het weigeren van een varkensvleesvrije kantine.
We zijn het blijkbaar al eens over wat discriminatie is.
Ik denk dat we toch nog verschillen in mening.
Niet alles wat jij hier opnoemt vind ik een objectief en redelijkerwijze gerechtvaardigd.

Deze draad gaat over "Toename van discriminatie op grond van Islam religie"
Ik copieer een stuk uit een post uit een andere draad omdat het hier zeer toepasselijk is.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ministe van agitatie Bekijk bericht
Neen dus: er is discriminatie in het onderwijs. Dat zijn geen onzinverhalen het is realiteit die werd vastgesteld en die u kan nakijken, bijvoorbeeld in het PISA rapport. Het PISA-rapport toont aan dat nergens de kloof tussen de schoolresultaten van kinderen uit een kansrijk gezin en die met een kansarmere achtergrond groter is dan in het Vlaams onderwijs. Discriminatie speelt daarin een grote rol.
Je kan misschien de studie van de European Union Agency for Fundamental Rights eens lezen. Daaruit blijkt in welke mate er in Europa en België gediscrimineerd wordt, nog altijd. Ook op de arbeidsmarkt, het verhuur van huizen, door administratie, politie, etc. Of misschien moet je het OESO-rapport 'Jobs for Immigrants' eens doornemen. 'Jobs for Immigrants' vergelijkt de positie van etnisch-culturele minderheden in België met andere westerse landen. Ons land is op vele punten bij de slechtste leerlingen van de klas. Verontrustend is vooral het gebrek aan tewerkstellingskansen voor de 2de generatie, die met dit onderzoek voor het eerst in beeld komt.

De OESO koppelde gegevens uit twee databanken (Het Rijksregister en de Europese Arbeidskrachtenenquête) en slaagde er zo voor het eerst in om de tewerkstelling van de 2de generatie in kaart te brengen. Er is geen enkel ander land waar er zo’n grote kloof gaapt tussen de jobkansen van de tweede generatie en die van autochtone jongeren, stelt de OESO. “De lagere tewerkstellingskans is sterk en blijft zelf bestaan bij gelijkwaardige opleiding, positie, klasse en ouderlijke achtergrond. Dit is bijzonder verontrustend”, zegt de OESO.
Oud 23 december 2009, 13:09   #88
pv1994
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door D'ARTOIS Bekijk bericht
We hebben het over een religie die hier niet gewenst is noch uitgenodigd en zeker niet waarom gevraagd is.
Ik heb de afzichtelijk video's gezien waarin de Islam z'n ware gezicht laat zien, waarin in vrouwen zonder vorm van proces worden afgemaakt, en niet een maar tientallen.
De tijd is rijp om de mensen die dit soort beelden niet kennen - en niet eens weten wat de Islam in feite inhoud - te laten zien. Wat men - lees - US in Afghanistan uitspookt is hun verantwoordelijkheid. Ze zijn daar niet uitgenodigd men kan hen dus vragen te vertrtekken.
Als ik me deze beelden die ik heden zag weer voor de geest haal zou ik zeggen : aanpassen of wegwezen!
Dat heeft niets met religie te maken. Zulke dingen gebeuren ook in landen waar dit geloof niet heerst.
pv1994 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2009, 14:02   #89
Zwitser

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Deze draad gaat over "Toename van discriminatie op grond van Islam religie"
Ik copieer een stuk uit een post uit een andere draad omdat het hier zeer toepasselijk is.
Citaat:
De OESO koppelde gegevens uit twee databanken (Het Rijksregister en de Europese Arbeidskrachtenenquête) en slaagde er zo voor het eerst in om de tewerkstelling van de 2de generatie in kaart te brengen. Er is geen enkel ander land waar er zo’n grote kloof gaapt tussen de jobkansen van de tweede generatie en die van autochtone jongeren, stelt de OESO. “De lagere tewerkstellingskans is sterk en blijft zelf bestaan bij gelijkwaardige opleiding, positie, klasse en ouderlijke achtergrond. Dit is bijzonder verontrustend”, zegt de OESO.
Overigens blijkt dat in Zwitserland (waar men onlangs een Minarettenverbod gestemd heeft...) de kloof in de arbeidskansen van tweede generatie migranten en autochtonen het kleinst is van alle Europese OESO landen...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2009, 14:07   #90
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Overigens blijkt dat in Zwitserland (waar men onlangs een Minarettenverbod gestemd heeft...) de kloof in de arbeidskansen van tweede generatie migranten en autochtonen het kleinst is van alle Europese OESO landen...
Je punt is?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be