Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 31 december 2009, 10:11   #81
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 420yeahbaby Bekijk bericht
Ow meen je dat?
Ik heb wel in gedachten het luchtig te houden hoor. Vooral alfabet boekjes en haar naam schrijven.
Cijfers meegeven voor haar gsm toestel is toch ook spelenderwijs tewerk gaan dacht ik zo. (ja, mijn dochter krijgt een gsm zodra ze kan praten)

Ik vind ook dat ze veters zo snel mogelijk moet kunnen knopen (zonder stress uiteraard, no pushing) dat ze niet meer met "klitters" zou moeten rondlopen. Of dat we voor veterschoenen de veters nog zelf moeten knopen.

Ik voel toch dat ik intensief mijn taak als vader zal vervullen. Den band dat ik er nu al met heb is ongelooflijk. Dat ze mij ziet thuiskomen van't werk en al "papa" roept... das pure gezegende realiteit dat zich tegen mijn been komt aandrukken.

Ik heb echt wel een diepe band met mijn dochter en wil die toch in de maximum benutten dat ze later als een sterke zelfstandige vrouw het leven kan instappen.
Ja, vooral luchtig houden en niet pushen.
http://www.demorgen.be/dm/nl/1344/On...zin-quot.dhtml

In de bibliotheek hebben ze boekjes voor kleine kinderen.
Ze zal zelf wel afkomen als ze iets wil leren.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2009, 14:55   #82
420yeahbaby
Eur. Commissievoorzitter

420yeahbaby's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door markasiet Bekijk bericht
GOE BEZIG!!

Laat kinderen ook nog eens kind zijn!
Merci
Ik trek het mij eigenlijk gene zak aan. Het is u dat er een verkeerd beeld bij boven haalt. Ik ga dat allemaal vrij van stress en druk laten manifesteren.
Spontaan en subtiel "in the moment" iets naar voren schuiven.

Het is toch ook belangrijk dat ze haar tekeningen kan aftekenen met haar naam en datum @ age of 3 bv?
Enfin, dat is mijn mening. Al wie denkt dat ik daar druk op ga leggen, you are wrong.
Oud 31 december 2009, 15:05   #83
420yeahbaby
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Ja, vooral luchtig houden en niet pushen.
http://www.demorgen.be/dm/nl/1344/On...zin-quot.dhtml

In de bibliotheek hebben ze boekjes voor kleine kinderen.
Ze zal zelf wel afkomen als ze iets wil leren.
Uiteraard, maar waarom uw kind niet een kleine prescholing geven vooraleer ze naar het eerste leerjaar gaat?
Haar naam is een vier letter woord en tot tien tellen is zo geleerd.

Als ze beginnen te praten, dan is het toch teken dat ze rijp zijn om er iets in vast te leggen. Het artikel zegt dat muziek en creatief bezig zijn meer aandacht verdienen.
Maar zou niet begrijpen wat er verkeerd aan is ze hun naam of appel te laten schrijven of vormen via scrabble.
Oud 31 december 2009, 15:30   #84
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 420yeahbaby Bekijk bericht
Uiteraard, maar waarom uw kind niet een kleine prescholing geven vooraleer ze naar het eerste leerjaar gaat?
Haar naam is een vier letter woord en tot tien tellen is zo geleerd.

Als ze beginnen te praten, dan is het toch teken dat ze rijp zijn om er iets in vast te leggen. Het artikel zegt dat muziek en creatief bezig zijn meer aandacht verdienen.
Maar zou niet begrijpen wat er verkeerd aan is ze hun naam of appel te laten schrijven of vormen via scrabble.
Zolang het spelenderwijs is en geen verplichting.

Neem haar mee naar de bibliotheek; en ontleen boeken voor haar leeftijd.
Of maak zelf een prentenboek (met foto's en prenten uit tijdschriften, 1 prent per bladzijde in van die plastiek mapjes is onverslijtbaar)
Lees voor, en lees zelf (onderschat de voorbeeldfunctie niet)
Onderschat niet hoe moeilijk het is om tot 10 te tellen.

Koop speelgoed waarmee ze creatief kan zijn en haar denkvermogen uitbouwt (blokken, lego, puzzels, teken en knutselgerief,...)
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2009, 16:26   #85
Tavek
Banneling

Standaard

Stel die kleine niet te veel bloot aan tv, maar geef ze speelgoed, boekjes, tekenmateriaal, muziekinstrumentjes, duplo, etc...

Beter, nog, smijt de tv buiten van zodra ge een kind hebt. Die kijkkast is erg nefast. Laat ze terug fantaseren en creatief zijn ipv hersenloos naar crap films te kijken.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2009, 16:44   #86
420yeahbaby
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Zolang het spelenderwijs is en geen verplichting.

Neem haar mee naar de bibliotheek; en ontleen boeken voor haar leeftijd.
Of maak zelf een prentenboek (met foto's en prenten uit tijdschriften, 1 prent per bladzijde in van die plastiek mapjes is onverslijtbaar)
Lees voor, en lees zelf (onderschat de voorbeeldfunctie niet)
Onderschat niet hoe moeilijk het is om tot 10 te tellen.

Koop speelgoed waarmee ze creatief kan zijn en haar denkvermogen uitbouwt (blokken, lego, puzzels, teken en knutselgerief,...)
IDD artisjok. Alles zonder stress, zonder haast, zonder druk en zonder verwachtingen. Het moet komen zoals het komt. En gelijk mijn dochter nu al bijna alles zoals de grote mensen wil doen (ze wil al alleen eten he, zonder hulp), ben ik ervan overtuigd dat zij ook gaat willen lezen en schrijven op vroegtijdige leeftijd.

Waarom dat niet stimuleren? Ik zeg geen parabels teksten. Wel simpele woorden via een spel zoals scrabble.

Ik denk dat tot tien tellen door middel van een liedje nog leuk aangeleerd kan worden.

Ik neem ze mee op een reis van ontdekkingen waarop ze haar eigen identiteit en realiteit mag kleven. Ze is zoals ze is, en ik zal dat nooit verhinderen. Wel zal ik haar in de best mogelijke omstandigheden proberen groot te brengen.
Een zorgenloos bestaan waarin ze mij later niets kan verwijten.
Oud 31 december 2009, 16:52   #87
420yeahbaby
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Stel die kleine niet te veel bloot aan tv, maar geef ze speelgoed, boekjes, tekenmateriaal, muziekinstrumentjes, duplo, etc...
Mijn dochter heeft overvloed aan het vermelde hierboven.

Citaat:
Beter, nog, smijt de tv buiten van zodra ge een kind hebt. Die kijkkast is erg nefast. Laat ze terug fantaseren en creatief zijn ipv hersenloos naar crap films te kijken.
Bwa, een warm chocomelkske, in het zetelke beetje ontspannen tv kijken en rustig chillen. Het kan al eens deugd doen.
Oud 31 december 2009, 17:06   #88
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
TV is een prachtig instrument. Er is zelfs een uit-knop aan bevestigd, waarmee je de TV kunt uitzetten als het je niet aanstaat, ja ja.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2009, 17:24   #89
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
TV is een prachtig instrument. Er is zelfs een uit-knop aan bevestigd, waarmee je de TV kunt uitzetten als het je niet aanstaat, ja ja.
Haha je onderschat kinderen echt zwaar hoor....
Oud 31 december 2009, 17:48   #90
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Jennifer A. Manganello; Catherine A. Taylor
Television Exposure as a Risk Factor for Aggressive Behavior Among 3-Year-Old Children
Arch Pediatr Adolesc Med, Nov 2009; 163: 1037 - 1045.

Conclusions:

An intervention to reduce television, videotape,
and video game use decreases aggressive behavior
in elementary schoolchildren. These findings support the
causal influences of these media on aggression and the potential
benefits of reducing children’s media use.
Ik kan u nog tonnen peer reviewed articles vinden die het effect van overmatig tv kijken beschrijven op jonge kinderen.

Citaat:
Time spent watching television takes away from important activities such as reading, school work, playing, exercise, family interaction, and social development. Children also learn information from television that may be inappropriate or incorrect. They often can not tell the difference between the fantasy presented on television versus reality. They are influenced by the thousands of commercials seen each year, many of which are for alcohol, junk food, fast foods, and toys.
Ik kies dan toch liever voor speelgoed, leesboeken, spelletjes, voorlezen, etc....ik heb het effect gezien van tv/ps/nintendo op jonge kinderen. Mediajunkies zijn het die geen speelgoed meer willen hebben maar spelletjes en dvds.

Het mooie van speelgoed is dat ze hun fantasie moeten gebruiken.
Oud 31 december 2009, 17:52   #91
Bertie
Parlementslid

Bertie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck Bekijk bericht
Hebt gij dat filmpke eigenlijk wel bekeken?
Ik denk van niet. En hij schaamt zich niet dat hij 'freespirit' heet.
Bertie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2009, 18:06   #92
Bertie
Parlementslid

Bertie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik kan u nog tonnen peer reviewed articles vinden die het effect van overmatig tv kijken beschrijven op jonge kinderen.
Hier is een peer review journal artikel die duidelijk maakt dat de door jou heilig beschouwde peer review wereldje geen monopolie heeft op de waarheid. Hehe eindelijk is dat ook wetenschappelijk vastgesteld

Je mag dus ervan uit gaan dat hier en daar de leugen zelfs helemaal regeert (en wij Christenen weten waar...

Laatst gewijzigd door Bertie : 31 december 2009 om 18:11.
Bertie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2009, 18:10   #93
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En er is een zendertje bij waarmeen je kan zappen.
Oud 31 december 2009, 18:44   #94
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Haha je onderschat kinderen echt zwaar hoor....
Kwestie van opvoeding en afspraken.

Kinderen mogen perfect TV kijken, daar is niets mis mee. Het is echter de taak van de ouder om een oogje in het zeil te houden zowel qua programma's die ze bekijken als qua aantal uren dat ze TV kijken, en bijgevolg zo nodig op te treden.
Oud 31 december 2009, 18:49   #95
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Kinderen mogen perfect TV kijken, daar is niets mis mee. Het is echter de taak van de ouder om een oogje in het zeil te houden zowel qua programma's die ze bekijken als qua aantal uren dat ze TV kijken, en bijgevolg zo nodig op te treden.
Zo simpel kan het inderdaad zijn.
Oud 1 januari 2010, 14:22   #96
Queensburry
Gouverneur

Queensburry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Maar vaak ontbreken die elementaire instructie en is er onvoldoende duiding. Kinderen worden voor de TV gedumpt zonder meer, gewoon omdat dit het gemakkelijkst is voor de ouders.
Niets zo gemakkelijk als de TV om ze kalm te krijgen.

En dan nog, om terug te komen tot het uitgangspunt: TV is het meest passieve van alle media, en door de beelden is er ook geen enkele vorm van creativiteit mee gemoeid. Een boek lezen, wat ook passief is, laat het kind wel nog ruimte voor creativiteit omdat het zelf zijn eigen voorstelling, dus een ingebeelde visuele interpretatie, van de tekst zal maken, hetgeen met TV volledig achterwege blijft.
Queensburry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 januari 2010, 17:07   #97
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Queensburry Bekijk bericht
Maar vaak ontbreken die elementaire instructie en is er onvoldoende duiding. Kinderen worden voor de TV gedumpt zonder meer, gewoon omdat dit het gemakkelijkst is voor de ouders.
Niets zo gemakkelijk als de TV om ze kalm te krijgen.
Ja maar dat is voornamelijk de schuld van de ouders, niet van de TV zelf.

Citaat:
En dan nog, om terug te komen tot het uitgangspunt: TV is het meest passieve van alle media, en door de beelden is er ook geen enkele vorm van creativiteit mee gemoeid.
Dat weet ik nog zo niet. Een toneelstuk is toch ook passief, net als een schilderij bekijken, of een beeldhouwwerk bewonderen, of een film bekijken.

TV kan stimuleren, brengt discussies op gang (het niveau of onderwerp van de desbetreffende discussies laat ik in het midden) en, last but not least, TV is een venster op de hele wereld en zijn geschiedenis.

Een gekleurd en selectief venster, zeker en vast, maar een venster desalniettemin.
Citaat:
Een boek lezen, wat ook passief is, laat het kind wel nog ruimte voor creativiteit omdat het zelf zijn eigen voorstelling, dus een ingebeelde visuele interpretatie, van de tekst zal maken, hetgeen met TV volledig achterwege blijft.
Je vergelijkt appelen met peren. Boeken lezen staat m.i. niet altijd boven TV kijken, want net zoals er een heleboel slechte TV-programma's zijn, zijn er ook een heleboel slechte boeken.

Je kunt toch moeilijk beweren dat een boek, ongeacht de lage, bedenkelijke kwaliteit van het boek in casu, steeds boven een TV-programma staat, ongeacht het knappe niveau ervan ?
Oud 1 januari 2010, 17:43   #98
Alboreto

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Het is feitelijk niet grappig maar doodserieus en juist.
Wel, ik had hetzelfde idee.
Zet dit filmpje op een comedy-site, en de meeste mensen zullen zeggen:

Goede act en de boodschap vergeten.

Humor is een goede manier om een saaie boodschap beter verteerbaar te maken, maar Ken Robinson gaat er te ver in.

De boodschap is, hoewel een beetje zwart-wit gebracht in wezen wel correct.
Kinderen die niet kunnen gevormd worden voor de productie-kant van de maatschappij zouden makkelijker moeten kunnen overstappen naar de cultuur-kant van de maatschappij.
Alboreto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2010, 15:15   #99
Queensburry
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Je kunt toch moeilijk beweren dat een boek, ongeacht de lage, bedenkelijke kwaliteit van het boek in casu, steeds boven een TV-programma staat, ongeacht het knappe niveau ervan ?
Het onderwerp van deze draad is creativiteit. En een boek stimuleert nu eenmaal meer de creativiteit dan een film, voor de reden die ik reeds aangehaalde heb.

Dat betekent uiteraard niet dat een boek per definitie beter is dan eenTV-programma. Maar specifiek voor creativiteit is dat wel de algemene regel.
Oud 4 januari 2010, 08:58   #100
Queensburry
Gouverneur

Standaard

Om terug te komen op 'het leren ontdekken van klassieke muziek', en hoe weinig tijd het soms kan vergen om die vonk over te laten schieten, wil ik hierbij graag nogmaals naar een 'TED talk' verwijzen.
Benjamin Zander toont hier op een kwartiertje tijd hoe hij iedereen kan boeien voor klassieke muziek, en vooral zij die tot dan er geen enkele voeling mee hadden!
Kijk, luister en geniet: Banjamin Zander

P.S.: voor dit filmpje gaan jullie me dankbaar zijn !
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:47.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be