Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 december 2009, 18:06   #81
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
Amsterdam is toch ook meer een Engelstalige stad dan een Nederlandstalige?

Excuse me?
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2009, 18:07   #82
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Een Anglofiele stad zou nauwkeuriger zijn.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2009, 18:08   #83
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

excuseer me heren
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2009, 18:12   #84
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rogge Bekijk bericht
Jij zegt dat we gewoon hetzelfde doen al zij; ik zeg dat het beschamend zou zijn om ons tot dat niveau te verlagen. Zij hebben ons onderdrukt; we zouden er wel heel weinig uit geleerd hebben als we nu hetzelfde deden.

Is dat uw definitie van onderdrukken?

Als de Marokkanen, Turken, Ghanezen, Duitsers etc in staat zijn om Nederlands te leren, en meete functioneren welke reden heeft u dan om aan te nemen dat het Franstaligen niet zou lukken? Of dat het dan ineens onderdrukking heet.

Is onze MP Leterme onderdrukt? Uit een Franstalige familie en nu 100 %Nederlandstalig. Mag hij misschien?
Oud 26 december 2009, 18:14   #85
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Een Anglofiele stad zou nauwkeuriger zijn.

Check your facts...

In Amsterdam wordt in 1 jaar meer Nederlandstalige muziek gemaakt dan in 20 jaar in héél Vlaanderen.
Oud 26 december 2009, 19:20   #86
Europahater
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Zelfverzekerd kruipt Zeno! terug in zijn nest. Overmeesterd door angst voor alles wat niet Nederlands praat. Met zijn dekentje over zijn hoofd getrokken, lijkt de wereld plots weer eenvoudig.
Dat doet hij volgens mij helemaal niet hoor. Misschien hebben jullie gewoon een probleempie dat ie realistisch is.
Europahater is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2009, 19:42   #87
Europahater
Banneling

Standaard

Citaat:
...hun eigen taal gebruiken en cultuur uitoefenen.
maar ten aanzien van de overheid en de lokale bevolking, dat zijn wij, is het best dat ze Nederlands leren.
.
Dit lijken wel puur Europese en communistische methoden. Wat ga je nou doen als ze toch Frans spreken? Ze in een dwangbuis stoppen?? Een heropvoedingskamp misschien????
Oud 26 december 2009, 19:55   #88
DebianFox
Minister

DebianFox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Europahater Bekijk bericht
Dat doet hij volgens mij helemaal niet hoor. Misschien hebben jullie gewoon een probleempie dat ie realistisch is.
Als geëmigreerde Vlaming die zich tot het calvinisme heeft bekeerd ken je de situatie goed he Sinistra

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door atmosphere Bekijk bericht
Het ernstige van uw schrijven is dat velen in Israel er echt zo over denken
DebianFox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2009, 20:03   #89
Shadowke

Standaard

Citaat:
Dit lijken wel puur Europese en communistische methoden. Wat ga je nou doen als ze toch Frans spreken? Ze in een dwangbuis stoppen?? Een heropvoedingskamp misschien????
eerst vragen of ze echt geen Nederlands kunnen.
anders int Frans met hen praten.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2009, 20:03   #90
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Wat een kronkels lees ik hier allemaal maar weer. Waarom zou een onafhankelijk Vlaanderen "verplicht" tweetalig moeten zijn mét Brussel erbij en niet zónder Brussel erbij?
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2009, 20:32   #91
Europahater
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DebianFox Bekijk bericht
Als geëmigreerde Vlaming die zich tot het calvinisme heeft bekeerd ken je de situatie goed he Sinistra
Betekent Sinistra niet "links" in het Italiaans????
Oud 26 december 2009, 20:39   #92
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Betekent Sinistra niet "links" in het Italiaans????
Juist
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.

Laatst gewijzigd door Txiki : 26 december 2009 om 20:40.
Oud 26 december 2009, 21:28   #93
Rogge
Parlementslid

Rogge's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Wat een kronkels lees ik hier allemaal maar weer. Waarom zou een onafhankelijk Vlaanderen "verplicht" tweetalig moeten zijn mét Brussel erbij en niet zónder Brussel erbij?
1. De kans dat Brussel deel zal willen uitmaken van een ééntalig Vlaanderen, zonder enige taalgaranties of autonomie terzake, lijkt mij enorm klein

2. Een nationale minderheid van een dikke 100 000 franstaligen (= 1,5% van de bevolking, zonder Brussel) kan je negeren, maar met Brussel erbij loopt dat al snel op tot omtrent 12%. Dat zo'n grote minderheid geen rechten zou krijgen, kan je vandaag in het Westen niet verantwoorden. In geen tijd krijgen we de internationale gemeenschap op ons dak.
Rogge is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2009, 21:34   #94
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
1. De kans dat Brussel deel zal willen uitmaken van een ééntalig Vlaanderen, zonder enige taalgaranties of autonomie terzake, lijkt mij enorm klein

2. Een nationale minderheid van een dikke 100 000 franstaligen (= 1,5% van de bevolking, zonder Brussel) kan je negeren, maar met Brussel erbij loopt dat al snel op tot omtrent 12%. Dat zo'n grote minderheid geen rechten zou krijgen, kan je vandaag in het Westen niet verantwoorden. In geen tijd krijgen we de internationale gemeenschap op ons dak.
Ik heb er geen enkel probleem mee dat de franstaligen in en rond Brussel erkend zouden worden als een minderheid in Vlaanderen. Het statuut van de Alandseilanden kan voor inspiratie zorgen. Net zoals het "principle of consent" zoals dat in Ierland toegepast is geweest.

Mijn vraag blijft echter dezelfde: waarom zou Vlaanderen (over heel het grondgebied) tweetalig moeten worden? Wie zegt dat?
Oud 26 december 2009, 21:46   #95
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
²

Met Brussel erbij zouden we verplicht zijn om Vlaanderen tweetalig te maken. Dan zijn we nog slechter af dan vandaag.
We hebben in Nederland nu ook minderheden, zelf onze landgenoten de Friezen hebben hun eigen taal. Die leveren geen enkel probleem op, en daar bestaat wederzijds respect mee.
Waarom zou dat in Brussel niet kunnen? Aan de Nederlandstaligen zal het in elk geval niet liggen.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2009, 21:48   #96
Hollander

Standaard

Citaat:
Amsterdam is toch ook meer een Engelstalige stad dan een Nederlandstalige?
nee hoor.
Oud 26 december 2009, 21:57   #97
Hollander

Standaard

Citaat:
Ik kan mij daar niet in vinden. Als wij niets geleerd hebben uit onze eigen ondrdrukking, moeten we die vooral herhalen tegenover hen. Het is jammer dat Brussel verfranst is, maar het terugdraaien daarvan is moreel niet te verantwoorden, omdat het uitgaat van het miskennen van dezelfde culturele rechten als de onze een eeuw geleden. Wij hebben een lijn getrokken met de taalgrens, en ik stel voor dat we ons daaraan houden. Ik volg u volledig als u het Nederlands in Brussel wil bestendigen, maar het expliciete streven naar uitbanning van talen of culturen, is mij een brug te ver. Het is niet omdat zij een pak vuile trukken uit de kast haalden, dat wij dat nu ook moeten doen, 'om Brussel in onze macht te krijgen'. Ik stel voor dat wij doordachter handelen. Indien niet, zitten we met een Flandre �* papa, gegrondvest op net hetzelfde streven naar culturele hegemonisering ten koste van anderen.

Daar laat ik het bij.
wat is de volgende stad die je wilt opgeven? Plaats je eens in het jaar 2100 (dat maken mijn kinderen waarschijnlijk nog mee) en kijk eens welke fouten er zijn gemaakt in 2009. Wat zou je anders hebben gedaan, net zoals we nu zien dat er in 1830 fouten zijn gemaakt (afhankelijk van je voorkeur)

Erkennen dat Brussel Franstalig is is een grote fout. Dat wil niet zeggen dat we moeten ontkennen dat er anderstaligen wonen. Franstaligen en Nederlandstaligen, maar inmiddels heel veel anderen. Dat geeft niets, dat maakt het leven rijker en interessanter. Maar nu zeggen, bah, Brussel is Franstalig, laten we dat accepteren, dat is een grote fout.
De economische realiteit is omgedraaid. Een Brusselse werkloze kan vaak moeiteloos aan het werk in Vlaanderen, mits hij Nederlands spreekt. Als dat doordringt treedt een belangrijke hefboom in werking. Of bent u van mening dat hij die reis per trein naar Leuven of Antwerpen niet hoeft te maken voor werk? Bent u van mening dat Vlaanderen hem tegemoet moet komen en zijn arbeidsplaats in het Frans laten plaatsvinden? Neen, hij wordt geacht óók Nederlands te spreken. En als hij daarnaast van huis uit hottentots spreekt, of Frans, of dat dat zijn lingua franca is in het winkelcentrum in Brussel, dat maakt geen iota uit.
Brussel is tweetalig. Hou die druk er op, dan kunnen we over 50 jaar tegen onze kinderen zeggen, dankzij onze standvastigheid heeft Brussel zijn rechtmatige plaats als hoofdstad in kunnen nemen. Dat ging niet zonder slag of stoot, maar het stinkt er nu niet meer naar pis.
Oud 26 december 2009, 23:38   #98
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Met Brussel erbij zouden we verplicht zijn om Vlaanderen tweetalig te maken. Dan zijn we nog slechter af dan vandaag.
Hoeveel ééntalige landen ken jij? Behalve IJsland ken ik er geen enkele.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2009, 23:43   #99
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! Bekijk bericht
En jij denkt dat die Franstalige Brusselaars zich gewillig gaan onderwerpen aan zo'n Vlaamse meerderheid? Droom lekker verder zou ik zeggen...
En jij denkt dat de verfransing zal stoppen aan die staatsgrens? En jij denkt dat Vlaanderen beter af is door de motor van haar economie in het buitenland te leggen? En jij denkt dat de criminaliteit van Molenbeek of Anderlecht zal stoppen aan de staatsgrens? En jij denkt dat Vlaanderen een geloofwaardig figuur slaat als zij haar hoofstad laat vallen louter om xenofobe redenen?

Droom lekker verder.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Oud 26 december 2009, 23:50   #100
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Daarmee maak je dezelfde fout als de Belgische overheid in 1831. Dwangmatige assimilatie roept enkel verzet op. Brussel zal in zo'n geval niet lang Vlaams blijven.
Dwangmatige assimilatie roept inderdaad veelal verzet op. Daarom dat het plan van Zeno! en zijn francofoben de verfransing van Vlaams-Brabant extra zuurstof zal geven.

De verfransing stop je alleen door de macht van België te ontmantelen. Dat vereist de politieke controle over de kern van de belgitude: Brussel. Alleen door de politieke macht over Brussel verwerven, kan je de verfransing stoppen. Wanneer je Brussel opgeeft, blijf je in Rest-Vlaanderen alleen over met wat dwangmatige assimilatieregels tegen de verfransing. En ik gelooof niet dat die veel gaan veranderen...

Ofwel zet je alles op alles om de politieke macht over Brussel in handen te krijgen, ofwel leg je je neer bij de verfransing van Vlaanderen. Wie denkt de verfransing te stoppen zonder de controle over Brussel te verkrijgen, maakt zichzelf wat wijs.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be