Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 januari 2010, 10:05   #81
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ik dacht dat vroeger ook. Ik dacht bijvoorbeeld dat de Fransen, met hun wereldbekende taal-onkunde, arrogante chauvinisten op dat vlak waren die geen andere talen wilden leren. Maar nu ik allang in Frankrijk woon, en veel familie heb die in het Franse onderwijs zit, besef ik dat zoiets niet waar is. Infeite krijgen ze meer uren vreemde taal in het onderwijs dan ik er ooit gehad heb: Engels en/of Duits in het lager onderwijs (dat maar 5 jaar duurt in Frankrijk), 2 talen uit Engels, Duits, Italiaans en/of Spaans (en nog meer keuze in sommige scholen) met elk 4 of 5 uur per week in de lagere humaniora... Nadien nog een extra taal erbij in de hogere humaniora. Alleen, dat onderwijs, ik weet niet hoe ze het doen, maar dat onderwijs heeft een efficientie van 0,0. Mijn neef, die nu in zijn derde humaniora zit, heeft een "Europese optie" genomen: intensief Duits en Engels. Hij zal vanaf volgend jaar nog een taal erbij moeten nemen. Ik heb hem zoveel geholpen voor het Duits (4 uur in de week, reeds gedurende 3 jaar) als ik kon, maar hij krijgt nog steeds geen 3 zinnen Duits in elkaar gedraaid. Hij kent WEL zijn lessen grammatica van buiten gelijk ne papegaai, en hij kent wel de kaart van Duitsland en zo van buiten, en hij kan mij een hoop Duitse auteurs opnoemen die ik zelf niet ken. Maar daadwerkelijk wat elementair Duits lezen, begrijpen en spreken, daar komt niks van in huis. Ik weet niet hoe ze het doen om zo slecht te zijn. Maar het is geen gebrek aan inspanning of goeie wil. Met zijn Engels gaat het blijkbaar niet veel beter hoewel ik mij daar niet mee heb bezig gehouden.
Daarin zit een kern van waarheid. Eduard Douwes Dekker - velen kennen hem onder zijn pseudoniem Multatuli - schreef het al:

"Ik heb mij erop toegelegd levendig Nederlands te schrijven, maar ik heb schoolgegaan."

Om een taal te leren, moet je niet op school zijn. Veel jonge collega's van mij met een HAVO-opleiding (Hoger Algemeen Vormend Onderwijs) spreken geen woord Duits of Frans, ondanks het feit dat zij deze talen 'geleerd' hebben. De onderwijsmethode deugt niet en is te technisch.

Een leraar Duits vatte dit anekdotisch samen. Hij vertelde dat iemand met hem in gesprek was geraakt over het feit dat hij leraar Duits was. Het was een mevrouw die zich nog levendig 'de rijtjes' herinnerde: bei, mit, nach, seit, von, zu, aus, außer, entgegen, gegenüber. Waarop hij vroeg: "En? Weet u dan nog wat deze betekenen?" Nee, dat wist die mevrouw niet meer.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2010, 10:44   #82
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

deze worden gevolgd door de 3de naamval, dat weet ik nog.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2010, 11:04   #83
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
deze worden gevolgd door de 3de naamval, dat weet ik nog.
Dat wist die mevrouw zich ook te herinneren, maar een zin construeren met een datief, was niet mogelijk.
Oud 8 januari 2010, 12:51   #84
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Brussel is de reden dat Belgie nog steeds bestaat. De Vlamingen zijn als de dood Brussel te verliezen indien Belgie uiteen valt. Als de Vlamingen echt een onafhankelijk Vlaanderen willen bereiken, moeten ze de Brusselaars zelf over hun toekomst laten beslissen.
Ik volg het Russisch narratief.

Laatst gewijzigd door LiberaalNL : 8 januari 2010 om 12:53.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2010, 13:29   #85
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Brussel is de reden dat Belgie nog steeds bestaat. De Vlamingen zijn als de dood Brussel te verliezen indien Belgie uiteen valt. Als de Vlamingen echt een onafhankelijk Vlaanderen willen bereiken, moeten ze de Brusselaars zelf over hun toekomst laten beslissen.
Ik zal het u sterker vertellen: Brussel is de reddingssloep van de kleinburgerlijke belgicisten geworden om Vlaanderen en Wallonië te blijven knechten, omdat geen van beide delen 'Brussel' wil opgeven. In het geval van Vlaanderen is dat terecht. Wallonië heeft (en wil) er ook niets (meer) zoeken.

Als de Brusselaars zelf mogen beslissen en zij zouden een verstandige keuze maken, dan kiezen zij voor Vlaanderen.
Oud 8 januari 2010, 13:57   #86
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Daarin zit een kern van waarheid. Eduard Douwes Dekker - velen kennen hem onder zijn pseudoniem Multatuli - schreef het al:

"Ik heb mij erop toegelegd levendig Nederlands te schrijven, maar ik heb schoolgegaan."

Om een taal te leren, moet je niet op school zijn. Veel jonge collega's van mij met een HAVO-opleiding (Hoger Algemeen Vormend Onderwijs) spreken geen woord Duits of Frans, ondanks het feit dat zij deze talen 'geleerd' hebben. De onderwijsmethode deugt niet en is te technisch.
Dit geldt ook voor een Klassieke (en dus 'dode') taal als het Latijn. Op school leert men die taal enkel vertalen en hamert men enkel op het technische aspect en focust men op oude woordenschat. Men zou er beter aan gedaan hebben die taal in moderne vorm eerst te leren spreken en actief gebruiken. Dat dit mogelijk is bewijst te meer het Renaissancelatijn, wat vlotter te lezen is dan het Klassieke Latijn.
Als je 'voeling' schept met een vreemde taal en niet enkel dreunt op het technisch-grammaticale aspect, dan pas leer je die taal ook echt. Als je een Modern Latijn spreekt en er voeling mee krijgt is het interessanter om Klassiek Latijnse teksten te bestuderen.
Het is jammer dat men bij het eerste jaar Latijn meteen aan Romeinen denkt, en dat men de focus niet begint bij de Renaissance of een hedendaagse gereconstrueerd Latijn.

Veel mensen in Vlaanderen leren trouwens pas echt Frans, nádat ze hun school verlaten hebben en zich zijn gaan interesseren in de Franse cultuur.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 8 januari 2010 om 14:02.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2010, 22:41   #87
FR-Rand-Brusselaar
Partijlid

Standaard

Citaat:
Als de Brusselaars zelf mogen beslissen en zij zouden een verstandige keuze maken, dan kiezen zij voor Vlaanderen.
Binnen een belgisch-staat met meer Vlaamse openheid en geen beeld van Brusselse olievlek zou Brussel de kant van Vlaanderen zeker kiezen !

Brussel is belgisch en verdeeld tussen bekrampte Vlamingen en luie Walen ...
Dit is een karikatuur maar dit betekend heel veel.
Met ietskes meer openheid zou Brussel met armen open Vlaanderen helpen om Belgïe herstruktureren !
FR-Rand-Brusselaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2010, 23:06   #88
van Maerlant

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
de meeste Vlamingen willen Brussel helemaal niet laten vallen .
Ik wel
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2010, 23:07   #89
van Maerlant

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FR-Rand-Brusselaar Bekijk bericht
Binnen een belgisch-staat met meer Vlaamse openheid en geen beeld van Brusselse olievlek zou Brussel de kant van Vlaanderen zeker kiezen !

Brussel is belgisch en verdeeld tussen bekrampte Vlamingen en luie Walen ...
Dit is een karikatuur maar dit betekend heel veel.
Met ietskes meer openheid zou Brussel met armen open Vlaanderen helpen om Belgïe herstruktureren !
De Walen hebben niets met Brussel te maken. Kijk maar hoe partijtjes als het FDF er geen poot aan de grond krijgen.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
Oud 8 januari 2010, 23:22   #90
FR-Rand-Brusselaar
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant Bekijk bericht
De Walen hebben niets met Brussel te maken. Kijk maar hoe partijtjes als het FDF er geen poot aan de grond krijgen.
De Walen en de Vlamingen hebben wel iets met Brussel te maken.
En de Brusselaars hebben iets te maken met Vlaanderen en Wallonïe !
Oud 8 januari 2010, 23:25   #91
FR-Rand-Brusselaar
Partijlid

Standaard

Citaat:
Ik wel
OUF !
Oud 8 januari 2010, 23:32   #92
Hendrik de Stoute
Parlementslid

Hendrik de Stoute's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Mee akkoord. Ik hoor in den treure bij Vlaamse politici dat Brussel ons venster op de wereld zou zijn maar waarom kan Vlaanderen zelf geen venster op de wereld zijn? Of als het echt moet een internationale haven als Antwerpen die qua bevolking bijna even intercultureel is als Brussel? Maar onze politici worden teveel in verleiding gebracht door al die machtstructuren die er in Brussel gepoot zijn (België, Europa, Navo, ...) en blijven Brussel als hoofdstad van Vlaanderen promoten terwijl het aantal Brusselaars dat op Vlaamse partijen stemt een historisch dieptepunt heeft bereikt dat bijna onder de 10% valt. Zoals het nu gaat geraken we 'de facto' Brussel kwijt. Bovendien wordt het wel eens tijd dat de Vlaamse independentisten die er persé Brussel bij willen hebben een charme-offensief inzetten want het aantal Brusselaars die in dat scenario geïnteresseerd is ligt nu onder de 5%. En ik verwacht ook van diezelfde independentisten dat ze 'Brussel als deel van een onafhankelijk Vlaanderen' als een voorstel ter goedkeuring voorleggen aan de Brusselaars (via volksreferendum bv.) en niet als een (onuitgesproken) diktaat. Maar een gouden advies is : maak de onafhankelijkheid van Vlaanderen niet afhankelijk van Brussel.
Hendrik de Stoute is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2010, 23:38   #93
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zal het u sterker vertellen: Brussel is de reddingssloep van de kleinburgerlijke belgicisten geworden om Vlaanderen en Wallonië te blijven knechten, omdat geen van beide delen 'Brussel' wil opgeven. In het geval van Vlaanderen is dat terecht. Wallonië heeft (en wil) er ook niets (meer) zoeken.

De beste keuze voor Brussel zou een staatsvorm met Vlaanderen zijn. Brussel is in meerdere opzichten heel erg afhankelijk van Vlaanderen. Maar het is en blijft de keuze van de Brusselse bevolking. Schrijf trouwens maar gerust 'je' hoor.
Ik volg het Russisch narratief.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2010, 23:47   #94
jogo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:

ten lange leste moet ge tot de conclusie komen dat de democratie zelf het grootste obstakel is van uw idee.
jogo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2010, 09:44   #95
van Maerlant

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FR-Rand-Brusselaar Bekijk bericht
De Walen en de Vlamingen hebben wel iets met Brussel te maken.
En de Brusselaars hebben iets te maken met Vlaanderen en Wallonïe !
Kijk, de verfransing is niet te danken aan de Walen, maar aan de Brusselaars. De Walen hebben geen enkele interesse in BHV, itt de Brusselaars. Walen hebben niets tegen Vlamingen, itt een groot deel van de Brusselaars. Walen zijn niet taalimperialistisch, itt de Brusselaars, mijnheer 'FR-Rand-Brusselaar'.

Oud 9 januari 2010, 19:45   #96
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik wel
Hoe kortzichtig kan je zijn...
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2010, 21:01   #97
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cisalpina Bekijk bericht

...

Nu al zijn er wellicht allochtone gezinnen waarin de tweede taal van de kinderen het Nederlands is, na hun landvanherkomst-taal.
Zeker en vast, en méér dan 'we' doorgaans aannemen.
Dat doet me dan ook veel plezier.
Het doet me nog méér plezier dat het Nederlandstalig onderwijs hier in Bruxelles van hoge kwaliteit is (ondanks de ongelooflijk zware opdracht waarmee de onderwijsmensen geconfronteerd zijn), en dat die kinderen daar ook van kunnen profiteren.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2010, 21:21   #98
van Maerlant

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Hoe kortzichtig kan je zijn...
Dat is mijn mening, en ik heb er zeker en vast mijn redenen voor. Als jij over mij wilt oordelen, ga je gang. Ik zal er in ieder geval niet van wakker liggen.

Laatst gewijzigd door van Maerlant : 9 januari 2010 om 21:23.
Oud 9 januari 2010, 21:24   #99
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is mijn mening, en ik heb er zeker en vast mijn redenen voor. Wie ben jij om over mij te oordelen?
Het is inderdaad uw mening. Maar wel een kortzichtige mening.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2010, 21:50   #100
van Maerlant

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Het is inderdaad uw mening. Maar wel een kortzichtige mening.

Weet je, uitspraken zoals 'hoe kortzichtig kan je zijn ' hebben betrekkelijk weinig effect op iemand (nu ja, in ieder geval op mij ). Het was beter geweest als je in enkele zinnetjes jouw idee over de nadelen van een Vlaanderen zonder Brussel had neergeschreven.
Maar 't is misschien mijn eigen schuld. Ik heb immers niets van nuance meegegeven met die twee woordjes (het was dan ook niet mijn bedoeling actief deel te nemen aan deze discussie).

Kijk, krampachtig vasthouden aan Brussel vind ik niet slim. Ik zeg niet dat we Brussel moeten laten vallen. Een onafhankelijk Vlaanderen met Brussel zou inderdaad ideaal zijn. Het beste voor Vlaanderen én het beste voor Brussel. Maar als Brussel om de ene of de andere reden niet bij een Vlaamse staat zou komen te horen, dan is dat zo. In dat geval moeten zowel wij als de Brusselaars verder roeien met de riemen die we hebben. Als ik moet kiezen tussen een Brusselloos onafhankelijk Vlaanderen of de huidige rotte situatie is de keuze voor mij snel gemaakt.

(het is hier overigens niet de bedoeling vijandig of belerend over te komen. Ik zie u nog altijd graag, Jaani )

Laatst gewijzigd door van Maerlant : 9 januari 2010 om 21:55.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be