Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 januari 2010, 13:59   #81
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
dat zou willen zeggen dat die mensen bruto 60.000 € per kop/jaar kosten
get real.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2010, 14:01   #82
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door den ambetantsten Bekijk bericht
Ik heb hoe dan ook sterke bedenkingen bij een bedrijf dat enkel en alleen economische argumenten hanteert. Bedrijven zijn geen eilanden, toch? Om het even welk bedrijf maakt toch deel uit van "de" maatschappij, niet?
Het verlicht managementdespotisme mag toch zo nu en dan toch eens tegen het licht van de dagelijkse realiteit worden gehouden lijkt mij.
En verder moet de heer Dehaene vooral zorgen voor de nodige legitimering want de man is "onafhankelijk" bestuurder en verdedigt (theoretisch) dus niet de belangen van de aandeelhouders. Mja, Belgische staatsmannen mogen al eens oogsten van de wanhoop die ze hebben gezaaid. Hoor ik daar in de achtergrond den Yves al in de pollekes wrijven???
ethiek is allemaal goed en wel, maar aant eind van de dag blijven de bedrijven die meer winst maken dan hun concurenten bestaan, en zij die minder winst maken worden overgenomen of gaan op de fles.
Oud 19 januari 2010, 14:03   #83
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig Bekijk bericht
Blijkbaar ben je of zelf werkgever of je hebt een geconsolideerde job bij de overheid ..als je collectieve onslagen niet als een probleem ervaart..

Jij bent diegene die stelt dat werknemers in een multinational geen mensen zijn, ik niet; ik stelde enkel de vraag...
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2010, 14:06   #84
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
get real.

60k€/jaar is dan ook de gemiddelde totale kost per werknemer... Smijt daar wat kaders en directieleden bij, en je zal zelfs hoger uitkomen. Dat is de realiteit...
Oud 19 januari 2010, 14:13   #85
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
60k€/jaar is dan ook de gemiddelde totale kost per werknemer... Smijt daar wat kaders en directieleden bij, en je zal zelfs hoger uitkomen. Dat is de realiteit...
ik dacht dat het over 300 arbeiders ging ???
Oud 19 januari 2010, 14:21   #86
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
ik dacht dat het over 300 arbeiders ging ???
De 300 betrokken mensen zijn bijlange niet allemaal arbeiders; in zover ik me de berichtgeving nog goed herinner van de voorbije weken, zaten er effectief zelfs directieleden bij...
Los daarvan: zelfs arbeiders/bedienden kosten zoveel... Je spreekt dan ook niet alleen van een brutoloon, je spreekt ook van de patronale lasten, zorgplannen en allerlei voordelen die je in quasi elke multinational terug kan vinden.
Oud 19 januari 2010, 14:24   #87
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
get real.
hmmm veel zal dat niet schelen hoor, ... taksen, rsz van de werkgever, training, verzekering, eventueel pensioenplan, eventueel hospitalisatieverzekering etc... etc... inbegrepen.

ge moogt als regel bijna stellen brutto loon x 2, maar voor sommige bedrijven en CAO`s zult ge er nie mee komen.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2010, 14:25   #88
George
Staatssecretaris

George's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar George
Standaard

Citaat:
Wat kan die meer dan een professionele boekhouder of belastingsconsulent..?
Hij kent de achterpoortje, hij heeft ze zelf ontworpen. professionele boekhouders en fiscalisten moeten dat uitzoeken. Bovendien is Jean Luc beter op de hoogte van aankomende wijzigingen en kan hij vanuit zijn positie nog wat correcties doorvoeren in de wetgeving ten voordele van het het bedrijf.

Lamzakl

Laatst gewijzigd door George : 19 januari 2010 om 14:25.
George is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2010, 14:29   #89
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat kan die meer dan een professionele boekhouder of belastingsconsulent..?
Hij is thuis in de corrupte politieke middens.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2010, 14:46   #90
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
hmmm veel zal dat niet schelen hoor, ... taksen, rsz van de werkgever, training, verzekering, eventueel pensioenplan, eventueel hospitalisatieverzekering etc... etc... inbegrepen.

ge moogt als regel bijna stellen brutto loon x 2, maar voor sommige bedrijven en CAO`s zult ge er nie mee komen.
allez komaan, zwanst na ni 95% van t werkvolk gaat dan toch ni aan 60.000 € geraken zeker ?!
Oud 19 januari 2010, 14:50   #91
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
allez komaan, zwanst na ni 95% van t werkvolk gaat dan toch ni aan 60.000 € geraken zeker ?!
Bij multinationals? Toch wel... Bij KMO's die minder voordelen bieden kan dat anders liggen, maar bij grote spelers gaat dat zeer zeker het geval zijn.
Oud 19 januari 2010, 15:02   #92
den ambetantsten
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
ethiek is allemaal goed en wel, maar aant eind van de dag blijven de bedrijven die meer winst maken dan hun concurenten bestaan, en zij die minder winst maken worden overgenomen of gaan op de fles.
Zoals zo vaak is ook dit een grijs verhaal, geen zwartwit. Winstmaximalisatie ten koste van alles en iedereen is voor mij alvast verwerpelijk, zonder meer. Daarmee heb ik in geen enkele mate gezegd dat bedrijven niet mogen streven naar winst, integendeel!
Laat ik het zo stellen: Jean-Luc mag zich dan een hele kerel vinden als hij voor zijn "onafhankelijk" bestuur aan 't einde van zijn ritje een dikke, vette bonus mag incasseren. Ik ben er niet jaloers van en heb enkel medelijden met mensen die menen dat 't geluk alleen in de centen zit. Mijn respect hebben die mensen daar niet mee hoor!

Laatst gewijzigd door den ambetantsten : 19 januari 2010 om 15:03.
den ambetantsten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2010, 15:17   #93
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoeveel jaarlonen van werknemers kan je betalen met de bonus van Dehaene?
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2010, 15:23   #94
George
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door George Bekijk bericht
Hij kent de achterpoortje, hij heeft ze zelf ontworpen. professionele boekhouders en fiscalisten moeten dat uitzoeken. Bovendien is Jean Luc beter op de hoogte van aankomende wijzigingen en kan hij vanuit zijn positie nog wat correcties doorvoeren in de wetgeving ten voordele van het het bedrijf.
Als dat niet de reden is zie ik ook niet waarom hij zoveel waard is. ENkel zijn status als ex regeringsleider en ermee gepaard gaande connecties bieden dan een meerwaarde. Maar eigenlijk maakt het niet uit. Ook andere topbestuurders, topmanagers zijn meestal hun geld niet waard.

Ik weet dat ik mezelf herhaal maar er was ooit een belg topmanager van Marks & Spencer. De vestigingen op het vasteland waren niet rendabel en zijn beslissing om die dan maar te sluiten leverde hem premies op die ver boven de lonen van alle ontslagen werknemers opdrachten. Ik ben zeker zo slim als die gast. Ik had die beslissing ook gemakkelijkheidshalve genomen. Ik ben echter van oordeel dat een topmanager niet moet afkomen met een oplossing die net zo goed bedacht kon worden door een persoon met een lager dan gemiddeld iq. Die topmanager mag voor mijn part veel geld verdienen als hij het had waargemaakt. Als deze manager erin was geslaagd om de verkoopspunten op het vasteland rendabel te maken was hij iets waard voor de firma en mocht ie serieuze vergoedingen ontvangen oor mijn part. Dat die zonder boe of bah de winst voortvloeien het ontslaan van werknemers, met alle sociale gevolgen vandien voor zijn eigen premies opeist is gewoon diefstal.

Diefstal is natuurlijk diefstal maar wat voor persoon ben je als topmanager? Tientallen, honderdtallen, duizendtallen levens, gezinnen vernietigen voor een paar euro's meer op z'n rekening? Meestal verdedigen ze zichzelf wel met het behoud van jobs dat ze gerealiseerd hebben. De mensen die ze toch nog nodig hadden of niet konden ontslaan.

Bij volledige sluitingen of delokalisatie komen ze niet meer in beeld. De ontslagen werknemers zitten evengoed in de shit en te topmanager wordt meer dan rijkelijk vergoed. Hij zal nooit z'n eurocentjes moeten tellen om te zien of hij/zij toekomt om een brood te kopen.

Al zijn de uitkeringen laag, centjes tellen voor een brood zijn gelukkig een uitzondering maar dat willen bedrijven liefst anders zien. Afbouw van sociale zekerheid.

Lamzakl
Oud 19 januari 2010, 15:27   #95
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het gaat hem om de totale kost , niet om wat die sukkelaar op zijn loonbriefke krijgt he, ...

om u een voorbeeld te geven, (van het andere extreem dan ) consultancy prijzen bvb, gaan makkelijk over de 500 euro per dag, 1000 euro per dag is geen uitzondering, en ik ken zelf figuren met een kostprijs die kan oplopen tot 1500 / per dag.

krijgen die gasten dat netto in t polleke ?

belange niet, daar gaat ne kost bij den backoffice, af, training, verzekering, een pak belastingen , groepsverzekering, auto, telefoon, laptop, telefoon rekening, ... ik heb hier gasten die met 1000 euro telefoon niet toekomen op een maand he, ge kunt u dat misschien niet voorstellen, wat ge daar voor moet bellen, maar dat zijn van die figuren die meer in een luchthaven zitten dan achter hunnen bureau.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2010, 15:31   #96
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Bij multinationals? Toch wel... Bij KMO's die minder voordelen bieden kan dat anders liggen, maar bij grote spelers gaat dat zeer zeker het geval zijn.
allez komaan zottekes, we hebben het hier over vaste werknemers van in de industrie ... ni over ingehuurde deskundigen hé ?!

als ik ullie moet geloven, moet ik dringend bij mijnen baas binnenstappen ze !
Oud 19 januari 2010, 15:32   #97
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Het gaat hem om de totale kost , niet om wat die sukkelaar op zijn loonbriefke krijgt he, ...

om u een voorbeeld te geven, (van het andere extreem dan ) consultancy prijzen bvb, gaan makkelijk over de 500 euro per dag, 1000 euro per dag is geen uitzondering, en ik ken zelf figuren met een kostprijs die kan oplopen tot 1500 / per dag.

krijgen die gasten dat netto in t polleke ?

belange niet, daar gaat ne kost bij den backoffice, af, training, verzekering, een pak belastingen , groepsverzekering, auto, telefoon, laptop, telefoon rekening, ... ik heb hier gasten die met 1000 euro telefoon niet toekomen op een maand he, ge kunt u dat misschien niet voorstellen, wat ge daar voor moet bellen, maar dat zijn van die figuren die meer in een luchthaven zitten dan achter hunnen bureau.
concultancy ... daar zit 21% btw bij ook nog hé ...

het gaat hier over eigen (industrieel) personeel !
Oud 19 januari 2010, 15:55   #98
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door den ambetantsten Bekijk bericht
Ehm, dus al die verhalen dat onafhankelijke bestuurders (wat de Jean-Luc toch is, niet?) precies voor een tegengewicht moeten zorgen en niet alleen de belangen van de aandeelhouders moeten verdedigen maar ook die van o.a. de werknemers zijn op niets gestoeld? Dat een ACW'er zomaar onverstoord blijft zitten en blijft binnenrijven terwijl een perfect gezond bedrijf mensen als oud vuil op straat gooit, vind ik toch maar een merkwaardige invulling van wat een "onafhankelijk" bestuurder hoort te zijn.
De bestuurders van een bedrijf zijn niet onafhankelijk want zij moeten de belangen van de aandeelhouders dienen. In de raad van bestuur zijn de vakbonden, in Belgie althans, niet vertegenwoordigd.

Ik denk dat jij raad van bestuur verwart met ondernemingraad. In de ondernemingsraad zitten naast het management ook vakbondsagevaardigden.
speurneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2010, 16:02   #99
frank1234
Gouverneur

Standaard

Citaat:
allez komaan zottekes, we hebben het hier over vaste werknemers van in de industrie ... ni over ingehuurde deskundigen hé ?!

als ik ullie moet geloven, moet ik dringend bij mijnen baas binnenstappen ze !
je moet je netto loon ongeveer maal 2.7 doen , en dat maal 14
dan heb je je totale loonkost / jaar
bvb 1500€ netto / maand = 56700 €/ jaar
frank1234 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2010, 16:03   #100
George
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
De 300 betrokken mensen zijn bijlange niet allemaal arbeiders; in zover ik me de berichtgeving nog goed herinner van de voorbije weken, zaten er effectief zelfs directieleden bij...
Los daarvan:
Los daarvan ja, arbeiders kosten vrijwel niets om te ontslaan. Ongeacht ja. Denk je dat de directeurs problemen hebben om niet op straat te geraken?

Zonder sociale uitkeringen zou elk bedrijf hier nu al weg zijn. De afzetmarkt blijft aanwezig maar als de belastingen op arbeid de consumptie niet meer kunnen waarborgen wordt België en Europa het volgende Ethiopië.

Naturlijk maakt dat voor de meesten onder u niet uit. Moslims,
bashen zal wel populair blijven en ook de schuld bij de walen leggen zal toenemen in populariteit maar slechts enkele linkiewinkies en sommige neutralen zullen de verloren strijd aangaan.

Lamzakl
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:31.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be