![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Pieke
die infrastructuur staat wel 4 maand per jaar niets te doen, dit is een immens economisch verlies. de leerkrachten en hun verschil in onderwijzend schema versus de privé bezorgt iedereen een immens opvangprobleem. Als je weet dat 1miljoen leerlingen moeten opgevangen wordenbuiten de scholen, weet je dat je alles dubbel moet bouwen... We spreken nog niet van die fantastische turnzalen die miljoen kosten en dan 4 maand ongebruikt worden,om maar een simpele economische redenering te volgen. Als je dieinfrastructuur intensiever gaat gebruiken, verdient de maatschappij daar aan. PUNT. Met die simpele twee constaties, dat de economie gebaat zou zijn met 'opvang' in de scholen en dat de 'efficientie zou stijgen' door deze georganiseerde opvang... Weet je nu al , dat om bvb deze crisis ook op dat facetje aan te pakken, er een positieve bijdrage moet zijn. Dus sowieso ook daarom kunje er niet tegen zijn. Hoe je dat moet invullen, is dan een andere zaak, met hetzelfde personeel, of met extra personeel... dat is feitelijk een andere discussie. IN elk geval als je het met hetzelfde personeel doet, zie ik daar persoonlijk ook geen problemen, ik zou niet weten dat die mensen ook maar 'enig recht moeten hebben al is ze zo historisch als wat' om 4 maand niets te doen als al de rest 1 maand krijgt. Als elitair snobistisch egotripper denken kan dit toch wel het summum zijn. Dus nee er ligt hier geen enkel argument |
![]() |
![]() |
![]() |
#82 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#83 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
![]() Héél veel scholen hebben dubbele, driedubbele of meer werkingen. Veel scholen worden ook gebruikt door pakweg een speelpleinwerking, muziekschool en verschillende andere organisaties. Mooie turnzalen worden vaak ook verhuurd aan andere organisaties voor bv. repetities van een harmonie, toneelvoorstellingen, muziekvoorstellingen, quizzen, film,... Ga eerst eens navraag doen bij wat scholen in je buurt vooraleer je dingen zegt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#84 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#85 | ||||||
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Let wel, ik zeg niet dat leerkrachten een slechte job hebben en de moeilijkste ter wereld. Maar zeggen dat onderwijzen a piece of cake is is lulkoek. Dikke zever van jaloerse mensen. |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#86 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
De katholieke basisschool stelt de turnzaal ter beschikking van de cathechese, de jeugdbeweging (als er naar gevraagd wordt) en mag voor verscheidene recepties gebruikt worden. Eveneens wordt de school soms gebruikt door de harmonie om te repeteren. De gemeenschapsschool stelt de gebouwen ter beschikking van het speelplein, de cathechese, de muziekschool en voor repetities van de harmonie. De speelplaats mag gebruikt worden als parkeerruimte tijdens zomerse evenementen en als ruimte voor beurzen (zoals een rommelmarkt). De Middelbare school stelt de gebouwen ter beschikking voor recepties, soupers e.d. De turnzaal mag gebruikt worden voor quizzen, evenementen en muziekvoorstellingen. Dus, in mijn dorp worden de gebouwen zeer goed benut buiten de schooluren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#87 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
1) Voltijds werken (en geen 22 uur) 2) Constant gecontroleerd worden 3) Quasi geen vrijheid hebben |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#88 | |||||||||
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Het is een feit dat de controle zwak tot onbestaande is in het onderwijs Citaat:
u doet alsof opvang iets erg is? we leven nu eenmaal in een maatschappij waar we bepaalde zorgen van onze kinderen overlaten aan instanties. de ene opvang is de andere natuurlijk niet maar wat ik met korte schooldagen bedoel is het effectief lesgeven en de vrij gekomen tijd spenderen aan leuke zaken,knutselen, sportieve zaken,.... En als kinderen nog maar 1 maand grote vakantie hebben lost dit zeker het gepuzzel op in de vakantie. Citaat:
opvang is er tegenwoordig in de meeste scholen maar opvang moet meer zijn dan speeltijd met toezicht! en in dit opzicht kunnen leraren meer doe ndan nu het geval is Citaat:
Dat u kinderen bijlessen moeten volgen in dien het niet kan volgen bij een vak of onderwerp zou ik niet als verplichting maken en de ouders mogen hier vrij in blijven maar als ik moet kiezen tussen mijn kind bijlessen te geven en te slagen voor dat jaar of een jaar blijven zitten en dus 25000euro minimum mis te lopen weet ik genoeg, en kinderen zullen ook liever wat bijlessen volgen om zo bij hun vriendjes te blijven dan dat ze weer een jaar moeten blijven zitten want wat ook voor jou erger in school blijven dubbelen of wat bijlessen volgen?? maar de ouders mogen hier vrij over beslissen maar niet zeiken achterna als hun kind gebuist is Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
en zolang dit niet het geval is moet ge zwijgen met zulke uitspraken |
|||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#89 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#90 | ||||||
Staatssecretaris
|
![]() [quote]Tja, maar quasi alle lagere scholen (over middelbare scholen praat ik niet) hebben een beurtensysteem met toezicht voor school, tijdens de pauze en middagpauze en na school. En na school kom je er niet met een uurtje verbeteren, voorbereiden en administratiewerk. [/QUOTE
in de lagere school heb je ook als leerkracht geen meerdere klasse maar enkel 1 klas van gemiddeld 25 leerlingen. plus het verbeterwerk is kinderspel kwa kennis. in het begin zal je meer tijd nodig hebben dan 1h maar als je een aantal jaartjes ervaring heb weet je wel hoe je schooljaar eruit ziet en wat je kunt organiseren en zo meer Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#91 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Laatst gewijzigd door skaldis : 31 januari 2010 om 19:26. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#92 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() [quote=slegie;4575246]
Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#93 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Ik heb hier trouwens nog een mooi verslagje van een leerkracht die onbekend wenst te blijven.
Wraakroepend, dit onderwerp. Dat weet ik best. Telkens een bepaalde vakantieperiode in zicht komt, hoor ik afgunstige stemmen links en rechts weer opduiken. "Heb jij nu weeral verlof?" "Werk jij nu eigelijk nog wel 's?" Ik probeer dan altijd met dezelfde boutade wat weerwerk te bieden: "Ik ben in de vakantie dus eigelijk wel technisch werkloos, he mannen. Ik WIL wel les gaan geven, maar als er geen leerlingen zijn is dat wat lastig he..." Flauw, ik weet het, maar toch berust deze uitspraak ook op een grond van waarheid. Ik hoef al die vakantie niet voortdurend. Ik wil gewoon les geven. Dikwijls genoeg zit ik halverwege de zomervakantie al af te tellen naar 1 september. Als je nog niet volledig vast benoemd bent, stelt dat vakantiegeld niet te veel voor, en moet je tijdens augustus de eindjes aan elkaar kunnen knopen met minder dan de helft van je loon. Eind september krijg je dan het 'gemiste' geld bovenop je normale cheque. Als je geluk hebt, want dikwijls kruipen er bureaucratische addertjes door het gras en kan je directeur je loon voor september gaan voorschieten omdat de overheid haar paperassen niet in orde krijgt. 'Vakantie kost geld' krijgt dan wel plots een andere dimensie. Maar goed, het gaat niet om de centen nu. De herfstvakantie is een uitzondering op de regel. Half oktober, als de rapportendrukte de kop weer opsteekt, lonkt zij al aan de einder. Op de batterijtjes die opgeladen waren beginnen verklikkerlichtjes aan te geven dat ze plat lopen. Je staat wat korter, reageert al eens wat bruusker op alweer de zoveelste die dezelfde stommiteit uithaalt en na een hele dag lesgeven durf je al wel eens de didactische voorbeelden te vergeten. Het hoge ritme vergt zijn tol. En dan lijkt dat weekje respijt, dat weekje zonder gezeur, tijdschema's, jaarplannen, doelstellingen, stageverslagen, oudercontacten, vakvergaderingen,... een welkome rustpauze. Ik heb me als jonge beginneling ooit eens laten wijsmaken dat je bioritme zich op den duur aanpast aan het ritme van een schooljaar. Ik sta er nog steeds wat sceptisch tegenover. Al word ik dan uitsluitend ziek tijdens de vakanties. Al heb ik de eerste weken van juli steevast stress-symptomen net omdat er geen stress meer is. En die is naar het schijnt niet te onderschatten. Medische studies toonden aan dat de hartslag van een gezonde veertiger (met dus al de nodige vakkennis en ervaring op zak) van 70 in rust kan klimmen naar een geweldige 130 vijf minuten voor het belsignaal met pieken tot 180 bij het begin van de eigelijke les in het klaslokaal. Op het leseinde is die dan terug afgezwakt naar 80 om dan vijf minuten voor de volgende les weer te pieken. En dat zo tot een uur of vier. Mensen die ik de vakantie ontzettend gun, zijn de meesters en juffen uit het kleuter- en basisonderwijs. Die zitten potverdorie een hele dag met die lieve monstertjes opgescheept. Van half negen tot vier. Als het soms niet langer is omdat veel ouders de school in de eerste plaats beschouwen als 'babysitdienst van de staat'. Ik kan in het slechtste geval na honderd minuten dezelfde klas geëntertaind te hebben de deur -en dus ook de iets minder lieve monsterkes- achter me dichttrekken en daarmee is de kous af. Een pluim is niet genoeg. Geef die mensen een pauwestaart cadeau. Dat ze fier zijn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#94 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#95 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Iets in deze redenering lijkt me toch gebaseerd te zijn op assumpties die toch dubieus zijn. Bemerk ook dat 'ze naar goede kinderopvang sturen' niet echt duidelijk is. Wat is goede opvang? Hoe organiseer je dat? Wie regelt dat? Welke criteria moeten er gelden? Hoe zorg je dat de typische problemen van de overheid (slechte kostcontrole, moeilijke kwaliteitsgarantie, lobbygroepen, principal-agent probleem, moeilijkheid van kwalititsdefiniëring, ...) niet groter zijn dan de issues die je tracht op te lossen? Hoe zit het met het feit dat als de slechte ouders hun kinderen toch niet kunnen opvoeden, ze wel de kinderen mogen voeden en kleden? Is daar dan niet een probleem? In welke mate vooronderstelt dit niet coöperatie van de ouders in zo'n mate die niet altijd geleverd kan worden? Enfin; alle typische vragen die ontstaan als iemand zegt 'we kunnen probleem x oplossen, door gewoon door de overheid y goed te doen'. Ongetwijfeld dat Espen-Andersen daar wel een mening over heeft, maar met wat je hier zegt, kunnen we niet echt verder. En waarom zouden we ongelijkheden willen uitwissen? Willen we niet de lagere klasse helpen? Ontstaat niet het gevaar dat je hiermee veroorzaakt dat inderdaad alle kinderen 'hetzelfde' worden opgevoed, waardoor je inderdaad ongelijkheden mindert, maar dat er dan geen andere problemen ontstaan? (Of ongelijkheden zich op andere zaken doorzetten?) Zou het ook geen oplossing zijn om gewoon de subsidiering van kinderen stop te zetten? En in welke mate houdt hij rekening met de literatuur van empirisch onderzoek van voor dat de scholen quasi genationaliseerd zijn en waaruit blijkt dat het [in bepaalde landen waar het wel is gebeurd] helemaal niet zo noodzakelijk was om overheidsgestuurde scholen door te voeren? Hoe is zijn onderzoek verlopen? Hoe is hij tot de conclusie gekomen dat de 'lagere klasse haar kinderen niet kan opvoeden'? Hoe ver terug is hij in de tijd gegaan? In welke mate heeft hij gecorreleerd naar culturele, sociale, economische, politieke en psychologische factoren die niet uitgewist worden door overheidsbeleid? In welke mate heeft hij zijn eigen voorstel onderzocht op mogelijke defecten, gebaseerd op de voorhanden literatuur over overheidsfalen?
Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 1 februari 2010 om 15:23. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#96 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Tenzij ik hier een stuk of tien A4'tjes zou uittypen, maar daar heb ik nu niet bepaald veel zin in. Aanrader: Putting the horse in front of the cart. Later zal ik enkele aspecten uit uw reply lichten en daarop antwoorden.
Tout va bien. Laatst gewijzigd door Pølle : 1 februari 2010 om 19:16. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#97 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 1 februari 2010 om 19:29. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#98 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() waw, dat is een mooie discussie
![]()
![]() |
#99 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() onderwijs privatiseren, die vuile overheid moet daar met zen tengels van afblijven!
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#100 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |