Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: laat ons, om profiteurs te ontmoedigen, het eeuwigdurend dopgeld afschaffen
ja inderdaad, afschaffen maar 26 28,26%
nee, helemaal niet afschaffen 27 29,35%
beperken in tijd, maar hogere uitkeringen. 24 26,09%
anders 15 16,30%
Aantal stemmers: 92. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 31 januari 2010, 18:43   #81
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Babeth Bekijk bericht
Het standpunt van LDD is: uitkeringen beperken in de tijd. Ik ben het daarmee eens. Ik wil niet werkloos zijn, edoch de werkloosheidsval is er wel hoor. De motivatie dat ik binnen een jaar of 2 mijn werkloosheidsuitkering kan verliezen zal groter zijn dan "bwoah ik blijf toch dop trekken". Maar in hetzelfde standpunt van LDD zit ook: betere begeleiding van werklozen op zoek naar werk. Hoe ze dat concreet willen invullen weet ik niet in detail, maar het is toch logisch dat iedere werklozen aangemoedigd dient te worden om werk te vinden ?
Natuurlijk moeten werklozen gemotiveerd worden; en begeleid worden naar werk. Maar als er geen werk is; kan je hen niet aan werk helpen.
Jij bent blijkbaar wel gemotiveerd; en ik hoop dat je binnenkort werk vindt; maar mocht je door de huidige crisis; na 2 jaar nog geen werk gevonden hebben; zou je dan het standpunt van LDD nog terecht vinden?

Citaat:
En op enkele andere reacties: Ik werd al zo vaak geweigerd omdat ik te hoog geschoold ben, met als uitleg: "u bent toch niet gemotiveerd om dit te blijven doen, zodra u iets beters hebt vertrekt u weer", dat ik er haast moedeloos van ben geworden. Een mens moet toch een inkomen hebben verdorie ? Bovendien begint mijn leeftijd (42 dit jaar) ook mee te spelen. Ik ben duur geworden.
Het is niet gemakkelijk. Toch blijven volhouden. Morgennamiddag gaan werken, en hopelijk wordt het een blijvertje.
Dit is inderdaad een veelgehoorde reactie van werkgevers.
Het is dan moeilijk om de moed er in te houden en vol te houden.
In jouw plaats zou ik toch niet al te veel energie steken in het solliciteren naar jobs die te ver onder je diploma zijn.
Succes.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2010, 18:43   #82
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Natuurlijk moeten werklozen gemotiveerd worden; en begeleid worden naar werk. Maar als er geen werk is; kan je hen niet aan werk helpen.Jij bent blijkbaar wel gemotiveerd; en ik hoop dat je binnenkort werk vindt; maar mocht je door de huidige crisis; na 2 jaar nog geen werk gevonden hebben; zou je dan het standpunt van LDD nog terecht vinden?

Dit is inderdaad een veelgehoorde reactie van werkgevers.
Het is dan moeilijk om de moed er in te houden en vol te houden.
In jouw plaats zou ik toch niet al te veel energie steken in het solliciteren naar jobs die te ver onder je diploma zijn.
Succes.
En daarom moeten we stoppen met te doen alsof iedereen zich hier als "asiel"zoeker mag komen installeren en als vanzelfsprekend van de sociale zekerheid profiteren! Met de hulp van één of andere rechter, waarvan je je afvraagt van welke planeet die komt!
Is er geen werk voor je? Dan heb je hier niets te zoeken. Heb je niet eens geld genoeg bij je om je hotel te betalen en weet je niet waar naartoe? Ga maar terug van waar je gekomen bent!
Zoals in Australië bvb. Leuk dat de VRT dat feuilleton al weken aan het uitzenden is. Hopelijk zullen bepaalde van onze bewindsvoerders er iets van leren...

Laatst gewijzigd door andev : 1 februari 2010 om 18:45.
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2010, 16:37   #83
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andev Bekijk bericht
Waarom doen we weer alsof we niet begrijpen waar de mensen vooral naar toe willen!
Gaat het niet over de eeuwigdurende, oa massa ingevoerde profiteurs, of lieden van wie men zo wel wist dat ze nooit aan een betaalde job zouden geraken te ontmoedigen om zich met alle mogelijke mogelijke middelen hier te komen installeren? Waarvan vele achteraf nog beweren dat er hier niets deugd, dat we toch maar racisten zijn, maar voor hen betalende racisten uiteraard! Ook in de autochtone bevolking zitten er heel wat voor wie het leven niets meer hoeft te betekenen dan steun ontvangen, en een beetje in het zwart werken voor wat extra's!
Het zijn niet de mensen die zelf bijgedragen hebben gedurende jaren en die buiten hun wil werkloos zijn geworden, en niets beter wensen dan opnieuw werk te vinden, het zijn niet die mensen waarover men het hier heeft!
Juist omdat er zoveel profiteurs zijn en lieden die hier geen zakens hebben maar gehoord en geleerd hebben dat het geld hier aan de bomen groeit voor hun soort... die zullen zorgen dat de groep die hier juist boven werd vermeld straks in de penarie gaat geraken! We hebben geen geld genoeg om voor eeuwig het wereldprofitariaat binnen onze grenzen te laten binnenstromen zoals we nu bezig zijn!
De vele miljoenen voor de zogezegde "asiel"zoekers zijn bijna weer opgebruikt, en men zal er wel weer nieuwe vinden om verder die groep te onderhouden en steeds groter te laten worden! Mijnheer Courard, zelf inwoner van een regio die zonder hulp failliet zou zijn zal straks weer van alles uit zijn hoed toveren! Altijd maar meer en meer, meer sociale woningen, meer gevangenisssen, meer "noodlijdenden"...
Schandalig! Onverantwoord!
Gooi dat profiterende zootje aan de deur en er is geld in overvloed voor onze mensen die het echt nodig hebben en verdienen ipv een "armoedegrens"!
Ik heb zojuist een financiële bijdrage geweigerd aan een stelletje daklozen die mij daarom verzochten.
Dat ze creperen, die profiteurs!
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2010, 16:39   #84
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door corse Bekijk bericht
Parecon:

Parecon is een acroniem voor Participatory Economy, een economisch ordeningsmodel ontwikkelt door de Amerikanen Hahnel en Albert als alternatief voor het kapitalisme.
Het is eind jaren tachtig van de twintigste eeuw ontwikkeld door de Amerikanen Michael Albert (politicoloog, natuurkundige) en Robin Hahnel (hoogleraar economie).
Zij zetten hun denkwijze voor het eerst systematisch uiteen in 1991[1].
In latere publicaties is het model verder ontwikkeld.
Parecon is gebaseerd op het bevorderen van economische rechtvaardigheid, economische democratie en solidariteit.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Parecon
Ik zou ook wel willen deelnemen, na 20 jaar uitsluiting.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2010, 18:22   #85
RodeLantaarn
Minister

RodeLantaarn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the_dude Bekijk bericht
groot gelijk hebt u. Sociale cohesie, ouderenzorg, familiale waarden dat weerhoudt ons alleen van het consumeren en dat is het enige dat belangrijk is. Die slimmerikken die een ganse dag 'niks' doen (begrijpen als ; ze consumeren niet voldoende voor onze multinationale vraatmachines) moeten beschimpt worden als luierikken natuurlijk; stel je voor dat de volledige samenleving zou inzien dat arbeid eigenlijk het onderhouden van de echte leeghangers is; die rijke profiteurs zouden zelf moeten gaan werken. Dat kan toch niet!
Dus vooral blijven dubbelplooien, niet nadenken en consumeren! U bent op de goede weg.
²
Oud 21 februari 2010, 11:14   #86
corse
Banneling

Standaard

De gepamperde:

In de totale geschiedenis hebben “de gepamperde” de geprivilegieerde klasse met hun roze brillen de armoede nooit gezien en ontkenden steeds het bestaan er van.
Deze armen passen niet in hun kader, voor hen zijn het derderangsburgers, de problematiek rond armoede is voor hen onbestaande en zelfs irriterend, niets nieuws onder de zon!.
Vooral diegenen die zelf in hun leven nog nooit een poot hebben uitgestoken en te lui zijn om iets creatief voor de samenleving te doen, ja deze ontkennen de armoede.

Hun zeggen dat alle werklozen en armen lui en jaloers zijn, allen die niet snel en hard genoeg werken profiteurs zijn enz.
Dit profitariaat met hun boterpootjes, hun fluwelen vrouwenhandjes vol met gouden ringen en diamanten. De welruikende stropdasjes en hun witteboordencriminaliteit en perversiteit, deze zijn de ware profiteurs en uitbuiters, het werkschuw tuig van onze planeet.

http://www.trends.be/nl/economie/men...-jaar-cel.html

Deze nomenclatuur, “de privaat, staats en religie elite” die nu weer beroep kan doen op het onderbetaalde goedkoop personeel zoals: Koks, hoveniers, werkvrouwen, onderhoudspersoneel, meiden en knechten enz, deze goed genoeg om “hun vuiligheid” op te kuisen en dit uiteraard met de glimlach.
Deze jobs zijn geen jobs, het is mensonwaardige uitbuiting, dit omdat ze hun eigen vuiligheid niet willen en wensen op te kuisen.

De Middeleeuwen zijn terug en het liberalisme met een menselijk gelaat is verworden tot een neoliberale heerschappij.
De woongebieden (villaatjes van de gevestigde nomenclatuur, eigenaars van privaatindustrie, politiekers, rechters, advocaten, m.a.w de privaat, staat en religie elite) liggen uiteraard ver af en gescheiden van de woongebieden waar zich armen bevinden.

De rijke industriëlen vervuilen en contamineren de noordelijke zijde van onze planeet grondig, dit terwijl zijzelf in enorme weelde grotendeels op het zuidelijk deel van de planeet leven.
De privaateilanden, jachten, villa’s en afgesloten enorme percelen land zijn gelegen in zuiderse afgelegen natuurgebieden en veraf van industrie en natuurvervuiling.
Deze neoliberale dubbelmoraal beschadigd ons ecosysteem en de samenleving grondig.
Indien we niet tijdig optreden zal deze dubbelmoraal ons terug naar de Middeleeuwen katapulteren.

Om het consumentisme te bevorderen worden culturele identiteiten, natuurlijke rijkdommen, ecosystemen, sociale gemeenschappen en armen platgewalst.
Het is misbruik maken van de zwakke onwetende mens, dit om op deze manier aan zijn doel te geraken en daardoor zelf meer mogelijkheden en vrijheden te verwerven.
Economie is een middel en mag geen doel op zich zijn.

Enkel de capaciteiten en lage lonen om te kunnen uitbuiten, deze zijn voor hen belangrijk, ze creëren daardoor een kunstmatige sluikeconomie die de reële economie ondermijnt en de loon naar werk verhouding van deze vernietigt, het misbruik maken van de medemens bereikt hier zijn hoogste vorm, discriminatie puur.

De door generaties en met veel geduld opgebouwde “voorbeeld model samenleving” wordt hier op een zeer subtiele manier tot op de grond afgebroken, van het eerbiedigen van de bestaande fundamentele sociale rechten is geen sprake.

De salon politiekers hebben de passie verloren om de zwakken in onze samenleving te verdedigen.
De sterken moeten ze niet verdedigen, zij verdedigen zichzelf wel.

Het is de boodschap die telt, liefst niet aangenaam maar doeltreffend en in de eerste plaats bewustzijnsverruimend.
De boodschap moet geen sympathie oogsten maar verontwaardiging en tot nadenken stemmen en als laatste de zaak oplossen.
corse is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2010, 11:52   #87

Karma's schermafbeelding

Standaard

.

Laatst gewijzigd door Karma : 21 februari 2010 om 11:57.
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2010, 12:07   #88
De Prodigy
Provinciaal Statenlid

De Prodigy's schermafbeelding

Standaard

Iets hogere vervangingsinkomen maar beperkt in tijd en voor iedereen hetzelfde bedrag! (het is niet omdat je draaide op 4000€ de maand dat je meer dop mag trekken)
Met het gewonnen geld de werknemers minder belasten.
De Prodigy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2010, 13:35   #89
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Stuur een bericht via Skype™ naar rikbe
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Babeth Bekijk bericht
Ik ben nog altijd werkloos, maar heb afgelopen week de kans gekregen om drie dagen lang 3 uur per dag te gaan werken.
Jep.
Ik verlies een hele dag dop voor die 3 uurtjes, en als ik het goed heb begrepen ook de 6de dag dop wegens die 3 dagen gewerkt.

En toch ben ik gaan werken. (Mag het trouwens volgende week gaan herhalen, gelukkig wel wat meer uurtjes... maar ikke blij. Mijn levensgezel verklaart mij voor zot. Maar ikke toch blij.)
Ik vrees dat ik uw levensgezel gelijk moet geven. Maar ik denk dat mijn vriendin hetzelfde zou doen als jij.

Indien ik als gepensioneerde een jobke zou vinden zou het grotendeels in 't zwart zijn.
Oud 21 februari 2010, 13:40   #90
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Stuur een bericht via Skype™ naar rikbe
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Prodigy Bekijk bericht
Iets hogere vervangingsinkomen maar beperkt in tijd en voor iedereen hetzelfde bedrag! (het is niet omdat je draaide op 4000€ de maand dat je meer dop mag trekken)
Met het gewonnen geld de werknemers minder belasten.
Ik weet niet hoeveel een dopper krijgt, dus ga ik me niet uitspreken over hoger of lager. Maar beperken in tijd is wel een must. Ik dacht dat dat vroeger zo was.
Iedereen hetzelfde bedrag is oneerlijk, die met 4000€/maand dragen ook meer af en hebben dus ook recht op een hogere uitkering.
Oud 21 februari 2010, 13:46   #91

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rikbe Bekijk bericht
Ik weet niet hoeveel een dopper krijgt, dus ga ik me niet uitspreken over hoger of lager. Maar beperken in tijd is wel een must. Ik dacht dat dat vroeger zo was.
Iedereen hetzelfde bedrag is oneerlijk, die met 4000€/maand dragen ook meer af en hebben dus ook recht op een hogere uitkering.
die geraken meestal niet aan de dop.
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2010, 13:54   #92
RodeLantaarn
Minister

RodeLantaarn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Help those that already have the means to help themselves.
Oud 21 februari 2010, 14:13   #93
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Beperken in tijd maar wel leefbaar houden dus die uitkeringen mogen gerust omhoog. Hogere uitkeringen zonder tijdslimiet zijn een werkloosheidsval (waarom zou je nog gaan werken als dat je meer kost dan werkloos zijn?). Maar iemand die werkloos wordt, mag gerust de eer aan zichzelf houden terwijl hij/zij een andere baan zoekt. Het is niet motiverend als je in die periode alle dagen 3 x per dag sponsbrood met Aldi-choco moet eten en op zondag je zoveelste sollicitatie-week vieren met een blikje cara pils.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2010, 14:15   #94
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karma Bekijk bericht
die geraken meestal niet aan de dop.
Neen? Ik kan je andere verhalen vertellen, hoor.

Citaat:

Citaat:
Jep, heil Jazeker.
Oud 21 februari 2010, 14:19   #95
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik weet niet hoeveel een dopper krijgt, dus ga ik me niet uitspreken over hoger of lager.
http://content.jobat.be/nl/artikels/...ing-jij-krijgt

Het is niet vet.

Citaat:

Citaat:
Jep, heil Jazeker.
Oud 21 februari 2010, 14:22   #96
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Beperken in tijd maar wel leefbaar houden dus die uitkeringen mogen gerust omhoog. Hogere uitkeringen zonder tijdslimiet zijn een werkloosheidsval (waarom zou je nog gaan werken als dat je meer kost dan werkloos zijn?). Maar iemand die werkloos wordt, mag gerust de eer aan zichzelf houden terwijl hij/zij een andere baan zoekt. Het is niet motiverend als je in die periode alle dagen 3 x per dag sponsbrood met Aldi-choco moet eten en op zondag je zoveelste sollicitatie-week vieren met een blikje cara pils.
de werkloosheidsuitkering zou moeten overrollen na 3 maand, naar een tewerkstelling in het ecologisch marshall plan (isolatie gebouwen, dubbel glas, superisolerende muren, efficientere verlichting, condensatieketels met WKK, thermische zonnepanelen voor boilers, voor en naschoolse opvang, gerechtelijke achterstand wegwerken, automatiseren van maatschappij verhogen in informaticaprojecten en hun inhaalbewegingen, etc) , net zoals een 'integratie' zou moeten overgaan naar een 'integratie marshall plan', waar die mensen dus meewerken in bedrijven die bvb onderaannemening werken in 'spitssectoren voor groene economie zoals windmolen, zonnepaneel en kernenergie productie, biogas bedrijven etc'

Laatst gewijzigd door brother paul : 21 februari 2010 om 14:23.
brother paul is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2010, 14:29   #97
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
de werkloosheidsuitkering zou moeten overrollen na 3 maand, naar een tewerkstelling in het ecologisch marshall plan (isolatie gebouwen, dubbel glas, superisolerende muren, efficientere verlichting, condensatieketels met WKK, thermische zonnepanelen voor boilers, voor en naschoolse opvang, gerechtelijke achterstand wegwerken, automatiseren van maatschappij verhogen in informaticaprojecten en hun inhaalbewegingen, etc) , net zoals een 'integratie' zou moeten overgaan naar een 'integratie marshall plan', waar die mensen dus meewerken in bedrijven die bvb onderaannemening werken in 'spitssectoren voor groene economie zoals windmolen, zonnepaneel en kernenergie productie, biogas bedrijven etc'
Vanuit welke comfortabele zetel heb je dit geschreven?

Ik wil de eerste gemiddelde persoon nog zien die in de huidige omstandigheden binnen de 3 maanden een degelijke job kan vinden. Als je die mensen dan gaat inzetten voor allerhande projecten, dan rest hen niet meer de tijd noch energie om te zoeken naar een job.

Wat je voorstelt is niet slecht, maar dat moet echt gelden voor langdurig werklozen - lees anderhalf tot 2 jaar.

Citaat:

Citaat:
Jep, heil Jazeker.
Oud 21 februari 2010, 23:14   #98
BitterSweet
Minister-President

BitterSweet's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf Bekijk bericht
Een jaar is ruimschoots voldoende. Wie wil werken, vindt ook werk. Die heeft daar zelfs geen jaar voor nodig.
Ga op een ander zeveren,meeloper.
Van wanneer ben jij zo rechts geworden,of ben je dat alleen als het in je voordeel is.
Oud 21 februari 2010, 23:22   #99
BitterSweet
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door funzo Bekijk bericht
DAAROP zat ik te wachten ja, en JA ik heb reeds maanden mijn uitkering geweigerd maar ik zat toen in een situatie dat ik wienig tot bijna geen geld nodig had, een situatie waar ik zelf voor koos (maanden werken en sparen, dan reizen en genieten van de zomer, wonen in een kraakpand), en als het geld op was ging ik gewoon weer werken (binnen de 2weken had ik telkens een job die ik wou in de IT sector) dit heb ik gedurende 8 jaar gedaan, max 60% tijd gewerkt, de rest genieten en GEEN DOP vragen of ontvangen

maar nu is het natuurlijk anders, ook ik zit in schuldslavernij met de aankoop van een huis, mijn madam verdient genoeg om alles te kunnen dragen , maar kzou het niet leuk vinden, dus ga ik gaan werken
En wat ga je doen als je ziek word of gehandicapt,of te oud en je vind niks meer?
Oud 21 februari 2010, 23:42   #100
BitterSweet
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
neen,
ge moet den dop veel rapper afbouwen richting leefloonniveau. nu blokkeert da bedrag te hoog, blijven mensen langer werkloos en kunnen ze de minima niet optrekken.
bouw den dop rapper af en laat hem effectief zakken en mensen zullen rapper geneigd zijn werk te zoeken.

als ik buitenvlieg blokkeert mijnen dop uiteindelijk op een klein 1000 voor de rest van mijn leven. in da geval zoek ik een sociaal appartementje van 300 en mij zulde ni rap zien solliciteren voor 1200
Dan moet ge nog eerst een sociaal appartementje vinden he,en dan nog voor 300 eu.
Er zijn ook mensen met kinderen he,die kunnen dat al niet.
Trouwens ik zie niet in waarom iedereen die heeft bijgedragen geen recht zou hebben op uitkering,toen het goed ging op de arbeidsmarkt was er toch zo geen gezaag.
Wij gaan gewoon ten onder aan het feit dat onze centen niet uitsluitend gebruikt worden om diegenen te steunen die er recht op hebben maar ook betaald worden aan anderen die er geen recht op hebben.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:44.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be