Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 februari 2010, 12:04   #81
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door T'serclaes Bekijk bericht
Anderlecht volgens Vlamingen ...

Anderlecht volgens franstaligen ...

Voor meer info : http://www.majenta.be/site_des_veterinaires.htm
Dus zo verschillend zijn de Nederlands- en Franstaligen? Wilt u dat zeggen?

Dan weet ik meer dan genoeg.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2010, 12:08   #82
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Is dat zoiets als Franstaligen die denken dat iedereen in Vlaanderen een fermette heeft met een zwembad in de achtertuin en een SUV op de oprit?
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2010, 12:14   #83
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Tot oktober 2009 was Jantje actief in de scheepvaart.

Jantje kent een groot deel van de zaken die achter de schermen gebeuren vandaag en gebeurd zijn in het verleden.
Veel van die zaken zijn bij het grote publiek totaal onbekend.

...
Jantje zou daar eens een boek over moeten schrijven, en het ook publiceren.

Ik zal er Jantje alleszins dankbaar voor zijn.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2010, 12:36   #84
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Dat verklaart dus je naam 'Jantje'. Bij de marine is dit de bijnaam voor een matroos.

Citaat:
Jantje kent een groot deel van de zaken die achter de schermen gebeuren vandaag en gebeurd zijn in het verleden.
Veel van die zaken zijn bij het grote publiek totaal onbekend.
Ik heb de wereld anders ook heel veel te vertellen. En zo zullen er wellicht nog meer mensen zijn met inzichten en ervaring.

Citaat:
En ik weet de Antwerpen niets te verwachten heeft vanuit Brussel, noch vanuit Wallonië.
Ik schreef het eerder al: Antwerpen heeft niets meer te verwachten van België. In de Gouden Delta van het zuidwesten van de Nederlanden maken Antwerpen en Rotterdam een uniek positie waar die voor beide havens maar één ding waarmaakt: rendement. Als economisch voordeel kan dat tellen.

Citaat:
Ik ben zeer goed op de hoogte van de economie in Wallonië, die was immers afhankelijk van Antwerpen. Ik weet dus dat die slechts een zeer korte tijd een hoog conjectuur heeft gekend.
Nee, misschien gedeeltelijk, maar de Waalse economie leunde zwaar op de hoogovens in de Borinage.

Citaat:
Havens ver weg van Europa hebben zelfs maar een kleine invloed op Antwerpen.
Nee, juist die havens hebben meer invloed op onze havens dan jij en ik denken. Zij kapen steeds meer containervracht en economische bedrijvigheid van onze havens.

Citaat:
En de stelling wij willen Willem weg, wille Willem wijzer worden, wij wille Willem weer, is nog steeds geldig. Maar Willem is nog steeds niet wijzer geworden.
Dat is nu wat ik bedoel met oubollig, sleets gekissebis. Is niet nodig.

Citaat:
Antwerpen heeft van niemand iets anders te verwachten dan ellende en miserie en de rekening in honderdvoud voor elke cent dat het durft te vragen en daarnaast nog eens opgedrongen rekeningen voor het bekomen van zijn rechten.
Nee, dat is pessimistisch. Antwerpen - en de Vlaamse Kamer van Koophandel heeft dat jarenlang geleden al ingezien - komt het best tot recht als het met Rotterdam in de Delta samenwerkt.

Citaat:
Antwerpen is trouwens pas in verval geraakt na het verschuiven van bevoegdheden van het federale naar het regionale.
Waaruit blijkt dat?

Citaat:
Ik ben dus ook niet mals voor de Vlaamse politici, want die bakken er ook niet veel van. Niet op gebied van scheepvaart, niet op gebied van landbouw, niet op gebied van energiewinning, niet op gebied van tewerkstelling, niet op gebied van opleidingen, niet op gebied van onderhoud aan infrastructuur.
Blijf hen erop aanspreken. Dat is je goed recht als democratische onderdaan.
Oud 5 februari 2010, 12:47   #85
Renesse
Minister-President

Renesse's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mag ik u proficiat wensen met uw carriere van meer dan 179 jaar waarbij u de feiten van toen uit de eerste hand kan vertellen?
Oud 5 februari 2010, 13:51   #86
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renesse Bekijk bericht
Mag ik u proficiat wensen met uw carriere van meer dan 179 jaar waarbij u de feiten van toen uit de eerste hand kan vertellen?
Als officier in de koopvaardij moet je wel een pak kennis hebben en die gaat zelfs verder dan 179 jaar.
Je bent verplicht de scheepvaartgeschiedenis te kennen en alle wetgevingen, plus alle kosten die je moet maken om een haven te mogen binnenlopen.
En je moet weten waar die kosten vandaan komen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen
Dat verklaart dus je naam 'Jantje'. Bij de marine is dit de bijnaam voor een matroos.
Ik zat NOOIT in de marine maar in de koopvaardij en Jantje is mijn eigen roepnaam.

Citaat:
Nee, misschien gedeeltelijk, maar de Waalse economie leunde zwaar op de hoogovens in de Borinage.
En die waren afhankelijk van de aanvoer van ijzererts via Antwerpen.Evenals de steenkoolmijnen afhankelijk waren van de export via Antwerpen.

Citaat:
Nee, juist die havens hebben meer invloed op onze havens dan jij en ik denken. Zij kapen steeds meer containervracht en economische bedrijvigheid van onze havens.
De containervrachten worden daar enkel overgeslagen, maar noch Antwerpen, noch Rotterdam liggen geschikt om die overslag te kunnen binnen halen.

Citaat:
Dat is nu wat ik bedoel met oubollig, sleets gekissebis. Is niet nodig.
IJzeren Rijn, Schelde uitdieping oubollig, voor Nederland misschien, maar voor Antwerpen van levensbelang. Zonder deze zaken kan Antwerpen gewoon niet overleven.

Het is dus nog steeds dagelijkse realiteit.

Citaat:
Nee, dat is pessimistisch. Antwerpen - en de Vlaamse Kamer van Koophandel heeft dat jarenlang geleden al ingezien - komt het best tot recht als het met Rotterdam in de Delta samenwerkt.
En Antwerpen krijgt nog enkel een paar kusters te verwerken. En word een haven alla Brussel Zeehaven.
Citaat:

Waaruit blijkt dat?
Wanneer zijn de Belgische schepen verdwenen?
Wanneer zijn de Belgische rederijen over kop gegaan?
En vooral waarom?

Citaat:
Blijf hen erop aanspreken. Dat is je goed recht als democratische onderdaan.
Democratie is het laatste dat je in Vlaanderen moet zoeken.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi
Jantje zou daar eens een boek over moeten schrijven, en het ook publiceren.
Daar bestaat reeds voldoende literatuur over.
Je moet enkel de opsommingen allemaal willen lezen.

Citaat:
Ik heb de wereld anders ook heel veel te vertellen. En zo zullen er wellicht nog meer mensen zijn met inzichten en ervaring.
Eén ieder heeft zijn kennis en ervaring en zijn inzicht.
Moest dat niet zijn, zouden er geen discussie plaats vinden.
En dit forum een saaie boel zijn.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2010, 13:55   #87
Renesse
Minister-President

Renesse's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
IJzeren Rijn, Schelde uitdieping oubollig, voor Nederland misschien, maar voor Antwerpen van levensbelang. Zonder deze zaken kan Antwerpen gewoon niet overleven.

Het is dus nog steeds dagelijkse realiteit.
Newsflash: België maakt geen deel meer uit van Nederland.
Oud 5 februari 2010, 13:59   #88
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik zat NOOIT in de marine maar in de koopvaardij en Jantje is mijn eigen roepnaam.
Ook dat is mij bekend.

Citaat:
Daaraan wordt hard gewerkt. De Nederlandse Raad van State heeft alle seinen voor de uitdieping van de Westerschelde op groen gezet. Wat de IJzeren Rijn betreft, zal het nodige worden gedaan wat milieuvergunningen betreft.
Oud 5 februari 2010, 14:09   #89
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Ook dat is mij bekend.

Daaraan wordt hard gewerkt. De Nederlandse Raad van State heeft alle seinen voor de uitdieping van de Westerschelde op groen gezet. Wat de IJzeren Rijn betreft, zal het nodige worden gedaan wat milieuvergunningen betreft.
Weet ik!!!

Maar geef toe, alle problemen hadden vermeden kunnen worden. Beide werken hadden reeds voltooid moeten zijn, en ze moeten nog beginnen.
De problemen voor Rotterdam vanuit Den Haag zijn trouwens ook niet min.

Ik zeg niet dat het in Vlaanderen beter gaat hoor. Want als je hier een vergunning voor iets moet bekomen, kan je beter verhuizen tot over de bevoegdheidsgrenzen van de Vlaamse politici.

Vaak vraag ik mij trouwens af of politici eigenlijk wel ergens verstand van hebben.
Oud 5 februari 2010, 14:11   #90
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Weet ik!!!

Maar geef toe, alle problemen hadden vermeden kunnen worden. Beide werken hadden reeds voltooid moeten zijn, en ze moeten nog beginnen.
De problemen voor Rotterdam vanuit Den Haag zijn trouwens ook niet min.

Ik zeg niet dat het in Vlaanderen beter gaat hoor. Want als je hier een vergunning voor iets moet bekomen, kan je beter verhuizen tot over de bevoegdheidsgrenzen van de Vlaamse politici.

Vaak vraag ik mij trouwens af of politici eigenlijk wel ergens verstand van hebben.

dan komen ze niet in de politiek terecht.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2010, 14:14   #91
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Dus zo verschillend zijn de Nederlands- en Franstaligen? Wilt u dat zeggen?

Dan weet ik meer dan genoeg.
Zo kunnen we hier ook beginnen lullen.

Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2010, 14:17   #92
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renesse Bekijk bericht
Newsflash: België maakt geen deel meer uit van Nederland.
Maar moet voor vele zaken gewoon steeds via Nederland.

Draai en keer alles zoals je wil.

België en Nederland zijn nu eenmaal twee regio's die steeds van elkaar afhangen en spijtig genoeg economisch in dezelfde vijver vissen.

En ja, België en niet Vlaanderen, want eens naar het Noorden van Nederland zit je met een economie die tegen Wallonië op concurreert.
Oud 5 februari 2010, 14:19   #93
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
dan komen ze niet in de politiek terecht.
tjuu, vergeten.
Oud 6 februari 2010, 10:02   #94
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! Bekijk bericht
Deze reactie was natuurlijk te verwachten. Heerlijk toch, dat simplisme van de belgicisten.

Het spreekt vanzelf dat de politie op het terrein zich niets moet aantrekken van gewestgrenzen. Net zoals er vandaag bussen van De Lijn tot in Brussel rijden en bussen van de TEC tot in Leuven. Er kunnen hiervoor perfect afspraken gemaakt worden, zodat criminelen niet kunnen vluchten door even een grens over te rijden. Dit is trouwens ook het geval aan de grens met Nederland.
Ik begrijp toch niet wat het nut is van regionaliseren; als daarna toch weer moet samengewerkt worden.
Dat is 2 passen achteruit en 1 vooruit.

Wat De Lijn - de TEC betreft.
Ik ben inwoner van een dorp tussen Kortrijk en Moeskroen; en heb een abonnement van de lijn. Als ik 1 halte verder wil dan de markt of het station van Moeskroen moet ik een vervoersbewijs voor de TEC kopen.
Ik kan perfect met de Lijn naar het station van Moeskroen; spijtig dat men er niet aan gedacht heeft om de uren van de Lijn af te stemmen op de uren van de trein in Moeskroen.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2010, 10:14   #95
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! Bekijk bericht
Je hebt het nu over allerlei praktische kwesties die zullen geregeld moeten worden. Maar laat ons het nu eens even hebben over de kérn van de zaak: de verschillende visie van Vlaamse en Franstalige politici op justitie en politie. Dit kan je toch niet ontkennen?

En dat is helemaal geen recent fenomeen. Justitie is al decennia lang een departement dat slecht werkt. Door de tegengestelde visies van Vlaamse en Franstalige politici k�*n justitie niet hervormd worden en gebeurt er niks. D�*t is Belgie, dat is Belgisch beleid.
Kan je weergeven wat de verschillende visies zijn?
Graag iets concreter dan de slogan "harde aanpak".
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2010, 10:27   #96
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Ik begrijp toch niet wat het nut is van regionaliseren; als daarna toch weer moet samengewerkt worden.
Dat is 2 passen achteruit en 1 vooruit.

Wat De Lijn - de TEC betreft.
Ik ben inwoner van een dorp tussen Kortrijk en Moeskroen; en heb een abonnement van de lijn. Als ik 1 halte verder wil dan de markt of het station van Moeskroen moet ik een vervoersbewijs voor de TEC kopen.
Ik kan perfect met de Lijn naar het station van Moeskroen; spijtig dat men er niet aan gedacht heeft om de uren van de Lijn af te stemmen op de uren van de trein in Moeskroen.
Tja, dat heeft allemaal te maken met de gevolgen van die opstand daar ergens in 't jaar 1830, hé.

Er is sindsdien een bepaalde 'dynamiek' waar niemand vat op had/heeft, en van het een komt het ander, en nu zitten wij met peren die we zelf niet hebben mogen/kunnen/willen bakken.

Het heeft geen zin te verzuchten 'als de Belgen het destijds anders hadden aangepakt, zaten we nu niet in de knoei'.

De Belgen hebben het immers niet anders aangepakt.

De enige vraag die ik mij nog wil stellen is: hoe geraken we UIT de knoei?

Op cynische momenten denk ik wel eens: helemaal NIET.
Wat we ook zullen proberen, het zal de problemen alleen maar groter maken.

Gelukkig schijnt vandaag het zonnetje. Ik ga nu boodschappen doen.

Misschien tot later,

djimi

Oud 6 februari 2010, 10:42   #97
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Kan je weergeven wat de verschillende visies zijn?
Graag iets concreter dan de slogan "harde aanpak".
Ik geloof dat er hier zijn die totaal niet weten hoe het Belgische politie en justitie-systeem in elkaar steekt.

Politie staat onder bevoegdheid van de burgemeester en het is die dat beslist wat er gebeurd.

Justitie is verdeelt in juridische arrondissementen en het zijn de rechters die daar beslissen.

En de visie van de Vlaamse of Waalse politici heeft totaal niets te maken met de vele problemen.
Want wie goed kijkt, weet dat zelfs de minister van justitie niets te zeggen heeft binnen justitie en enkel kan proberen om ergens een oplossing te vinden.
Maar zijn bevoegdheden gaan niet verder dan een aanvraag indienen om een gevangenis of gerechtsgebouw te mogen bouwen.
Over de manier waarop rechter werken en misdrijven aanpakken heeft hij/zij totaal niets te zeggen.
Over de manier waarop politie werkt, heeft hij/zij niets te zeggen.
Dat zijn bevoegdheden die zelfs NOOIT onder de minister van justitie vallen.
In de eerste plaats beslissen de burgemeesters, zij zijn trouwens het hoofd van de plaatselijke politie en daarna de minister van binnenlandse zaken, die het hoofd van alle federale veiligheidsdiensten is.

En men moet in Vlaanderen eindelijk eens gaan inzien dat sommige zaken juist over een grote eenheid moeten beschikken en niet versnipperd mogen worden als men die diensten behoorlijk werk wil laten leveren.

Politie, landsverdediging, verkeer, justitie en onderwijs zijn zaken die juist naar Europa moeten om zo een grotere eenheid en een betere werking te bekomen van al deze diensten.
Oud 6 februari 2010, 10:45   #98
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Tja, dat heeft allemaal te maken met de gevolgen van die opstand daar ergens in 't jaar 1830, hé.

Er is sindsdien een bepaalde 'dynamiek' waar niemand vat op had/heeft, en van het een komt het ander, en nu zitten wij met peren die we zelf niet hebben mogen/kunnen/willen bakken.

Het heeft geen zin te verzuchten 'als de Belgen het destijds anders hadden aangepakt, zaten we nu niet in de knoei'.

De Belgen hebben het immers niet anders aangepakt.

De enige vraag die ik mij nog wil stellen is: hoe geraken we UIT de knoei?

Op cynische momenten denk ik wel eens: helemaal NIET.
Wat we ook zullen proberen, het zal de problemen alleen maar groter maken.

Gelukkig schijnt vandaag het zonnetje. Ik ga nu boodschappen doen.

Misschien tot later,

djimi
We geraken pas uit de problemen als de politici stoppen met enkel te werken om zo veel mogelijk macht en geld in handen krijgen en stoppen met de problemen af te doen als oplosbaar binnen kleine werkgroepen in kleine gebieden.
Oud 6 februari 2010, 12:38   #99
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
We geraken pas uit de problemen als de politici stoppen met enkel te werken om zo veel mogelijk macht en geld in handen krijgen en stoppen met de problemen af te doen als oplosbaar binnen kleine werkgroepen in kleine gebieden.
U vergeet onze eigen verpletterende verantwoordelijkheid in dezen.

Zolang wij als braaf kiesvee staan aan te schuiven om ons van langs achter te laten pakken, moeten wij niet klagen.

"Dikke bult, eigen schuld."

Overigens, een klein 'gebied' als het Groothertogdom Luxemburg schijnt wel min of meer te functioneren, en Malta doet het blijkbaar ook niet zo verschrikkelijk slecht.

Hoe verklaart u dat dan?

Laatst gewijzigd door djimi : 6 februari 2010 om 12:39.
Oud 6 februari 2010, 13:12   #100
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Uitstekend!
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:32.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be