Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 februari 2010, 00:46   #81
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Het zo wel bijzonder naïef zijn te denken dat de monarchie geen obstakel is voor de hereniging.

Of het zou moeten zijn dat je denkt de hereniging te verwezelijken met enkel de steun van een aantal (scherts-)figuren uit Delta (Dinaso's, volgens de Nieuwe Marsrichting). Enkel in die kring zal je nog figuren vinden die een hereniging onder een monarchie zouden aanvaarden.
Voorshands ga ik ervan uit dat de hereniging geleidelijk zal plaatsvinden. In een confederatie kan alles vreedzaam naast elkaar blijven bestaan. Als dan blijkt dat de rol van de monarchie zal worden gereduceerd, dan is dat toch mooi meegenomen.

Maar wat is het aandeel van de Vlaamse republikeinen met een hartstochtelijke afkeer van de (NL) monarchie in verhouding tot die Vlamingen die (verdoken) orangistische gevoelens hebben? Die vraag lijkt mij veel interessanter.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2010, 01:01   #82
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Maar wat is het aandeel van de Vlaamse republikeinen met een hartstochtelijke afkeer van de (NL) monarchie in verhouding tot die Vlamingen die (verdoken) orangistische gevoelens hebben? Die vraag lijkt mij veel interessanter.
Dan moeten die gevoelens wel héél verdoken zijn, want ik ben er in heel mijn leven nog geen enkele tegengekomen.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2010, 01:09   #83
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Met die hartstochtelijke afkeer voor de Oranje's valt het wel mee, die bewaren Vlamingen eerder voor 'hun' Koningshuis.

Een monarchie anders dan, eventueel als zoenoffer, een uitsluitend ceremonieel Huis, is een te verwerpen staatsvorm.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2010, 01:09   #84
Pieter B
Staatssecretaris

Pieter B's schermafbeelding

Standaard

Voor zo ver ik weet zijn "Orangisten" in Vlaanderen gewoon mensen die een aansluiting bij Nederland nastreven. Volgens mij is die term bij ons niet gelinkt aan het Nederlandse koningshuis.

Ik ben zelf heel republikeins ingesteld en dat staat los van mijn Vlaamsgezindheid. Als ik België nog een kans zou geven dan moet het wel een België zonder koning zijn.
Oud 28 februari 2010, 01:14   #85
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieter B Bekijk bericht
Voor zo ver ik weet zijn "Orangisten" in Vlaanderen gewoon mensen die een aansluiting bij Nederland nastreven. Volgens mij is die term bij ons niet gelinkt aan het Nederlandse koningshuis.

Ik ben zelf heel republikeins ingesteld en dat staat los van mijn Vlaamsgezindheid. Als ik België nog een kans zou geven dan moet het wel een België zonder koning zijn.
Dan is er voldoende begripsverwarring mogelijk om die term niet meer te gebruiken.
Gezien de context leek het me evident dat Ernst met orangist niet de (meest gebruikte) betekenis van Groot- of Heel-Nederlander bedoelde, maar een aanhanger van het huis van Oranje-Nassau.

Anders begrijp ik zijn vraag niet.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Oud 28 februari 2010, 01:17   #86
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Dan moeten die gevoelens wel héél verdoken zijn, want ik ben er in heel mijn leven nog geen enkele tegengekomen.
Hebt u Louis Tobback dan nooit gehoord?
Oud 28 februari 2010, 01:22   #87
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Dan is er voldoende begripsverwarring mogelijk om die term niet meer te gebruiken.
Gezien de context leek het me evident dat Ernst met orangist niet de (meest gebruikte) betekenis van Groot- of Heel-Nederlander bedoelde, maar een aanhanger van het huis van Oranje-Nassau.

Anders begrijp ik zijn vraag niet.
Citaat:
Wikipedia: Orangisme (na 1830). Orangisme is een term die slaat op de wil om het huis van Oranje-Nassau opnieuw te installeren op de troon in België. Deze beweging ontstond in 1830 na de splitsing van het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden. Ruimer gezien is het de wens om Vlaanderen of België en/of Luxemburg te herenigen met Nederland, maar dan expliciet onder het Nederlandse koninklijk huis.

In vroeger jaren (kort na 1830) bestonden de aanhangers van het orangisme uit 3 groepen:

de taalminnaren: dezen stelden het Nederlands als cultuurtaal centraal, en betreurden de afscheiding van hun Noordelijke broeders, zeker omdat deze gepaard ging met een ernstige sociale achterstelling. Voorbeelden zijn onder andere Prudens Van Duyse en Jan Frans Willems.
zij die er economisch voordeel bij hadden: onder het bewind van Willem I kende het Zuiden een ongekende bloei, door een sterk uitgebreid onderwijs, introductie van nieuwe industrieën en het aanleggen van nieuwe wegen. In de haven van Antwerpen kwamen goederen van de Nederlandse koloniën binnen, en in Gent bloeide de textielproductie. Na 1830 ging het land economisch sterk achteruit, en kende het vele orangisten uit deze categorie. Bijzonder is dat hier veel Franstalige fabrikanten bij waren.
zij die meenden dat de Nederlanden een legitiem land waren, geruggensteund door het Congres van Wenen in 1815: België kon slechts gelegitimeerd worden door een langdurig, stabiel bestuur.
De laatste groep verdween op enkele uitzonderingen na, de eerste, de taalminnaren, groeide uit tot de Vlaamse Beweging; de tweede groep ging over naar de liberalen (o.a. in Gent).

Tegenwoordig stelt het orangisme een veel breder publiek voor en heeft het zijn bijbetekenis van Oranje-royalistisch verloren. Orangisme staat in Vlaanderen voor het streven naar een betere manier van besturen zoals men die in Nederland denkt te vinden; vandaar ook het streven naar samengaan.

Vertegenwoordigers in het heden vindt men in alle Vlaamsgezinde partijen, in het ANV, de Orde van den Prince, de Marnixring. Siegfried Bracke, Wetstraatjournalist bij de VRT, is een uitgesproken orangist. In Nederland vindt men hen vooral in christelijke en andere paleo-conservatieve kringen.

Het orangisme kreeg in het najaar van 2003 een vlucht toen de geboorten van Prinses Catharina-Amalia van Oranje-Nassau en Prins Gabriël van België een toekomstig huwelijk tussen het Belgisch en het Nederlands koningshuis mogelijk maakten. In België werd een wet uit 1831 geschrapt die zo'n huwelijk met iemand uit het Huis Oranje-Nassau verbood.[1]

Men verwart orangisme vaak met het Groot- of Heel-Nederlandse gedachtegoed, dat bij wijze van verzetsuiting vooral door republikeinen bepleit zou worden: "zou", omdat de begripsverwarring wel degelijk heel reëel is.
Oud 28 februari 2010, 01:25   #88
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Wanneer u met "orangisten" bovenstaande bedoelt, dan zal u hier inderdaad geen levende orangistische ziel vinden.
Oud 28 februari 2010, 01:32   #89
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Wanneer u met "orangisten" bovenstaande bedoelt, dan zal u hier inderdaad geen levende orangistische ziel vinden.
Als dat zo is - en dat moet dan nog maar eens blijken uit officiële tellingen - dan lig ik daarvan allerminst wakker. Ik vind het veel belangrijker dat de ver(der)gaande convergentie, zowel in Nederland als in Vlaanderen, breed gedragen wordt, zodat deze leidt tot de zo gewenste hereniging van onze prachtige landen.
Oud 28 februari 2010, 01:34   #90
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Beweert u eigenlijk dat de term Orangist in Nederland en België anders geïnterpreteerd wordt?
Oud 28 februari 2010, 01:42   #91
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Beweert u eigenlijk dat de term Orangist in Nederland en België anders geïnterpreteerd wordt?
De term "orangisme" wordt veelal gebruikt wanneer men eigenlijk Groot- of Heel-Nederlandisme bedoelt.
Oud 28 februari 2010, 01:43   #92
system
Banneling

Standaard

Wat zit men toch te emmeren. 'Orangisten' zijn oranjegezinden. De term zegt het toch zelf. In de tijd van het VKN betekende dit 'aanhangers van het VKN en Willem I.' Na het VKN, was dit een kleine nostalgische beweging die hunkerde naar vervlogen tijd van Willem I. Meestal werd die hunkering ingegeven door het feit dat de 'orangisten' zelf geldelijk gewin bij hadden in de tijd van Willem I. Ofte: 'Wiens brood men eet, diens woord men spreekt'. Zij vededigden -meestal- gewoon hun boterham.

Laatst gewijzigd door system : 28 februari 2010 om 01:51.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2010, 01:44   #93
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Wat zit men toch te emmeren. 'Orangisten' zijn oranjegezinden. De term zegt het toch zelf. In de tijd van het VKN betekende dit 'aanhangers van het VKN en Willem I.' Na het VKN, was dit een kleine nostalgische beweging die hunkerde naar vervlogen tijd van Willem I.
We zijn nu 180 jaar later, system.
Oud 28 februari 2010, 01:47   #94
system
Banneling

Standaard

Citaat:
We zijn nu 180 jaar later, system.
En?
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2010, 01:52   #95
Adam Smith
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
En?
Nou misschien dat zoiets in Nederland misschien meer de associatie oproept met het koningshuis, dan in het buitenland. Immers in zowel Nederland als het buitenland is bekend dat Oranje de kleur van Nederland is en ongeacht de regeringsvorm zal dát niet meer veranderen.

Laatst gewijzigd door Adam Smith : 28 februari 2010 om 01:53.
Adam Smith is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2010, 01:56   #96
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Wat zit men toch te emmeren. 'Orangisten' zijn oranjegezinden. De term zegt het toch zelf. In de tijd van het VKN betekende dit 'aanhangers van het VKN en Willem I.' Na het VKN, was dit een kleine nostalgische beweging die hunkerde naar vervlogen tijd van Willem I. Meestal werd die hunkering ingegeven door het feit dat de 'orangisten' zelf geldelijk gewin bij hadden in de tijd van Willem I. Ofte: 'Wiens brood men eet, diens woord men spreekt'. Zij vededigden -meestal- gewoon hun boterham.
Steile belgicisten en gerecupereerde Vlaams-nationalisten die België uitentreuren blijven verdedigen doen dat zeker om hun boterham te verdienen, want voor het overeind houden van belziek speelde geld geen enkele rol.

Laatst gewijzigd door Ernst Niessen : 28 februari 2010 om 01:58.
Oud 28 februari 2010, 02:13   #97
Adam Smith
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Steile belgicisten en gerecupereerde Vlaams-nationalisten die België uitentreuren blijven verdedigen doen dat zeker om hun boterham te verdienen, want voor het overeind houden van belziek speelde geld geen enkele rol.
Hier moet ik Ernst toch bijvallen, die generaties die orangist waren, volgens het credo van System: Wiens brood men eet, wiens woord men spreekt..; zijn allemaal al dood en begraven.
Oud 28 februari 2010, 08:55   #98
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
en Albert II heeft in 2009 een staatsgreep gepleegd door Van Rampuy te benoemen als eerste minister.
het toppunt van de Belgische 'democratie'
Uit welke duim heb je dat nu weer gezogen ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2010, 08:57   #99
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hebt u Louis Tobback dan nooit gehoord?
Ik ben er zeker van dat U de man niet kent.
U hebt waarschijnlijk wel al eens een van de pot gerukt citaat gehoord.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2010, 09:12   #100
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het ios denk ik op dit moment niet relevant hoeveel Vlamingen echt Orangist zijn. Eerlijk gezegd vind ik de hele vraag prematuur en roept zelfs enige schaamte bij mij op.
Kortom, niet relevant op dit moment in de geschiedenis. Mocht enige toenadering komen tussen Vlaanderen en de overige Nederlanden in het noorden, dan zal dat de toets der democratie moeten doorstaan. Dit maakt dat het met of zonder (Oranje) Koningshuis door het volk wordt bepaald, en niet door enkele principielen hier op het forum (voor het gemak reken ik mezelf daar toe)
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:47.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be