![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Maar wat is het aandeel van de Vlaamse republikeinen met een hartstochtelijke afkeer van de (NL) monarchie in verhouding tot die Vlamingen die (verdoken) orangistische gevoelens hebben? Die vraag lijkt mij veel interessanter. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#82 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability". Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#83 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een monarchie anders dan, eventueel als zoenoffer, een uitsluitend ceremonieel Huis, is een te verwerpen staatsvorm. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#84 |
Staatssecretaris
|
![]() Voor zo ver ik weet zijn "Orangisten" in Vlaanderen gewoon mensen die een aansluiting bij Nederland nastreven. Volgens mij is die term bij ons niet gelinkt aan het Nederlandse koningshuis.
Ik ben zelf heel republikeins ingesteld en dat staat los van mijn Vlaamsgezindheid. Als ik België nog een kans zou geven dan moet het wel een België zonder koning zijn.
![]() |
#85 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Gezien de context leek het me evident dat Ernst met orangist niet de (meest gebruikte) betekenis van Groot- of Heel-Nederlander bedoelde, maar een aanhanger van het huis van Oranje-Nassau. Anders begrijp ik zijn vraag niet.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability". Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#86 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#87 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#88 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wanneer u met "orangisten" bovenstaande bedoelt, dan zal u hier inderdaad geen levende orangistische ziel vinden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#89 |
Europees Commissaris
|
![]() Als dat zo is - en dat moet dan nog maar eens blijken uit officiële tellingen - dan lig ik daarvan allerminst wakker. Ik vind het veel belangrijker dat de ver(der)gaande convergentie, zowel in Nederland als in Vlaanderen, breed gedragen wordt, zodat deze leidt tot de zo gewenste hereniging van onze prachtige landen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#90 |
Europees Commissaris
|
![]() Beweert u eigenlijk dat de term Orangist in Nederland en België anders geïnterpreteerd wordt?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#91 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De term "orangisme" wordt veelal gebruikt wanneer men eigenlijk Groot- of Heel-Nederlandisme bedoelt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#92 |
Banneling
|
![]() Wat zit men toch te emmeren. 'Orangisten' zijn oranjegezinden. De term zegt het toch zelf. In de tijd van het VKN betekende dit 'aanhangers van het VKN en Willem I.' Na het VKN, was dit een kleine nostalgische beweging die hunkerde naar vervlogen tijd van Willem I. Meestal werd die hunkering ingegeven door het feit dat de 'orangisten' zelf geldelijk gewin bij hadden in de tijd van Willem I. Ofte: 'Wiens brood men eet, diens woord men spreekt'. Zij vededigden -meestal- gewoon hun boterham.
Laatst gewijzigd door system : 28 februari 2010 om 01:51. |
![]() |
![]() |
![]() |
#93 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#94 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#95 |
Europees Commissaris
|
![]() Nou misschien dat zoiets in Nederland misschien meer de associatie oproept met het koningshuis, dan in het buitenland. Immers in zowel Nederland als het buitenland is bekend dat Oranje de kleur van Nederland is en ongeacht de regeringsvorm zal dát niet meer veranderen.
Laatst gewijzigd door Adam Smith : 28 februari 2010 om 01:53. |
![]() |
![]() |
![]() |
#96 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Ernst Niessen : 28 februari 2010 om 01:58. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#97 |
Europees Commissaris
|
![]() Hier moet ik Ernst toch bijvallen, die generaties die orangist waren, volgens het credo van System: Wiens brood men eet, wiens woord men spreekt..; zijn allemaal al dood en begraven.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#98 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#99 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#100 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Kortom, niet relevant op dit moment in de geschiedenis. Mocht enige toenadering komen tussen Vlaanderen en de overige Nederlanden in het noorden, dan zal dat de toets der democratie moeten doorstaan. Dit maakt dat het met of zonder (Oranje) Koningshuis door het volk wordt bepaald, en niet door enkele principielen hier op het forum (voor het gemak reken ik mezelf daar toe)
![]() |