![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#82 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Methodologisch bezwaar: u had in Google 'pagina's uit Holland' moeten opvragen ![]() En nog een klein terzijde: "goesting" heb ik uit de mond van mensen die mijn West-Vlaams dialect bezigen nog nooit gehoord. 'Wyder' hebben "goeste".
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() Laatst gewijzigd door djimi : 22 februari 2010 om 01:10. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#83 |
Parlementslid
|
![]() "In Nederland zouden we meer open moeten staan voor de culturele inbreng van Vlaamse vertalers. Nederlanders staan vooral te gereserveerd tegenover die rijkere woordenschat en noemen al gauw iets plechtig, of archaïsch dat voor een Vlaams oor heel gewoon is. We moeten het Zuid-Nederlands niet weren en meer taalvermenging toelaten (waarom doen we dat met het Engels wel?). Het wordt hoog tijd om het tij te keren, de taal van het Noorden mag soms best iets Zuidelijk gekleurd zijn; we hoeven er geen hek omheen te plaatsen. Dat zou te zot voor woorden zijn."
Désirée SCHRYNS ( Désirée Schyns studeerde Franse taal- en letterkunde en Theaterwetenschap aan de Universiteit Utrecht en was na haar studies werkzaam als literair journaliste en literair vertaalster Frans-Nederlands. Zij publiceerde recensies over Maghreb-literatuur in het dagblad Trouw en schreef talrijke essays over Franstalige literatuur voor literaire tijdschriften in Nederland en Vlaanderen. Zij vertaalde werk van ondermeer, Furet, Laâbi, Ricoeur, Kofman, Huston, Mokeddem, Liberski, Sarraute, Outers, De Decker, Houari, Assouline, Massicotte, Berenboom, Tawada.) http://taalschrift.org/discussie/000090.html Laatst gewijzigd door Hendrik de Stoute : 22 februari 2010 om 01:23. |
![]() |
![]() |
![]() |
#84 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#85 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ah, van zodra het enigszins kan bezig ik mijn dialect met veel plezier, wees gerust. Maar ik vind het ook leuk Algemeen Nederlands te gebruiken, plezant Verkavelingsvlaams te benutten en af en toe zelfs té gek Ollands aan te wenden. Ooit vond ik Antwerps lelijk, maar van die dwaasheid ben ik gelukkig al lang genezen.
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#86 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Laatst gewijzigd door Svennies : 22 februari 2010 om 02:08. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#87 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#88 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het is een waarachtig mirakel dat het land zovéél diversiteit aankan ![]()
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#89 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#90 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Vandaar dat ik dan ook steeds beweer dat Nederland een even kunstmatig land is als België. De Republiek is een land dat artificieel ontstaan is en met geweld bij mekaar werd gehouden. En op een gegeven ogenblik waren de bewoners van de generaliteitslanden murf geslagen door de Hollanders en hebben ze zich maar goedschiks en kwaadschiks geplooid, zich neergelegd bij de feiten, en hebben ze zich laten 'hollandiseren'. Een proces dat ook vooral door de eeuwenlange indoctrinatie van het op Hollandse leest geschoeide onderwijs in de hand werd gewerkt. Want, om maar één voorbeeld te geven, voor zover ik weet, werd er nergens in het verleden in de salonfähige Hollandse geschiedensboekjes, ook maar één woord gerept op de immense ravage die Willem de Zwijger aanrichtte in Limburg (ook in Nederlands-Limburg) wanneer hij op weg naar Brussel met zijn bende huurlingen door Limburg is getrokken. Deze verwoesting bleef nog vele, vele decennia nazinderen in het collectieve geheugen van de Limburgers. Maar daarover zullen de Utrechtse- en de andere schoolkinderen uit 'het noorden' toch maar weinig vernomen hebben heb ik zo de indruk. Laatst gewijzigd door system : 22 februari 2010 om 08:50. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#91 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Je zit te draaien als een hondje in zijn mand. Echt zielig. Je kunt geen kant meer op hoor. Eerst mekkeren over "goesting, koest" enz. Allemaal woorden die Van Dale vermeldt. Heb je wel een Van Dale? En wanneer je met je neus op de realiteit wordt gedrukt, dan is het van "Ik zeg alleen maar..." Wat een flauw gezever!
![]() |
#92 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 22 februari 2010 om 08:57. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#93 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar deze boodschap staat weer eens model voor je Nederlandhaat en je kinderachtige frustratie. De vraag wordt gesteld omtrent de regio's in Nederland waar jij al of niet bent geweest, en... hup! Daar is system aan het foeteren en schreeuwen over de militaire campagnes ten tijde van Willem van Oranje. Wil je nu wel eens ophouden met altijd maar weer naar die zestiende en negentiende eeuw terug te keren, ja? Dit heeft met de huidige discussie geen bal te maken! ![]()
![]() |
![]() |
#94 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 22 februari 2010 om 09:11. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#95 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#96 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik ga het nog één keer uitleggen. De Nederlanders voelen gewoon de behoeften niet om Vlaamse woorden op te nemen. Zij voelen zich daar ook een beetje te superieur voor. Dat is nu juist het drama. Terwijl wij nu juist de hele tijd aangepord worden om Noord-Nederlandse woorden te gebruiken. En zolang de Nederlanders dat niet willen, zullen we strijd voeren totdat ze gedwongen worden ernstig rekening te houden met onze Vlaamse woordenschat van de 6.000.000 Vlamingen. Indien ze dan al echt gewonnen zijn voor een echte eenheidstaal natuurlijk. Want ik heb zo de indruk dat zij alleen hun variante willen opleggen. En lakeien van uw kaliber het daar volmondig mee eens zijn. En meer wil ik daar niet meer over kwijt. Want bij u moet ik altijd 10 keer hetzelfde zeggen. Laatst gewijzigd door system : 22 februari 2010 om 09:38. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#97 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Daarom leven de Belgen nu nog zo broederlijk met elkaar en gaan de Nederlanders beneden de rivieren "murf geslagen " door het leven. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#98 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar ik laat het aan onze Nederlandse forumgenoten over om op je denigrerende beschouwingen te antwoorden.
![]() |
![]() |
#99 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Het Nederlands is een levende taal.De spreektaal loopt op de schrijftaal vooruit. De Taalunie volgt de praktijk en de laatste jaren is er heel veel vrijheid, ook in het gebruik van de standaard-taal. U bent zo'n van der Sijs fan. Mijn advies is : Beperk u niet tot googelen, maar lees eens een boek ,zoals : 'Het verhaal van het Nederlands" van Nicoline van der Sijs en Roland Willemijns. Laatst gewijzigd door Sidharta : 22 februari 2010 om 09:48. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#100 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 22 februari 2010 om 10:13. |
|
![]() |
![]() |