Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 februari 2010, 00:12   #81
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Hier heeft u ongelijk.

Het Nederlands wordt vooral uitgerangeerd in allerlei nationale instellingen. Extreme voorbeelden zijn de Nederlandse Hogescholen en Universiteiten waar nu tot 80 % van de lessen plaatgrijpt in de Engelse taal (door NL docenten), en een ander extreem voorbeeld is de Belgische Staats TV en radio die tot een Angelsaksisch doorgeefluikje is verworden. Met consequent ondertitels, zelfs voor hen die op de kwelbuis nog NL spreken.

Dat doet Europa niet, dat doen we zelf.
Het een is de oorzaak van het ander natuurlijk. Als we zelf geen respect voor onze taal opbrengen kunnen we niet verwachten dat anderen dat wel gaan doen.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2010, 01:07   #82
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Misschien is een dergelijke anekdotische manier van werken gebruikelijk voor historici, maar voor linguïsten is het dat allerminst. Sus Iratus heeft het bij het rechte eind als hij spreekt over frequentiestatistieken. Laat ons bij gebrek aan zulke statistieken even een levend corpus nemen: het internet.

Google "koest", pagina's uit Nederland: 28,300 treffers.
Google "koest", pagina's uit België: 3,870 treffers.

Nu kunnen we wel aannemen dat er meer Nederlandse dan Belgische pagina's bestaan (er zijn wel meer methodologische bezwaren te maken), maar het geeft wel aan dat het woord wel degelijk vrij courant is in Nederland.

Methodologisch bezwaar: u had in Google 'pagina's uit Holland' moeten opvragen

En nog een klein terzijde: "goesting" heb ik uit de mond van mensen die mijn West-Vlaams dialect bezigen nog nooit gehoord.

'Wyder' hebben "goeste".

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!

Laatst gewijzigd door djimi : 22 februari 2010 om 01:10.
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2010, 01:22   #83
Hendrik de Stoute
Parlementslid

Hendrik de Stoute's schermafbeelding

Standaard In Nederland zouden we ...

"In Nederland zouden we meer open moeten staan voor de culturele inbreng van Vlaamse vertalers. Nederlanders staan vooral te gereserveerd tegenover die rijkere woordenschat en noemen al gauw iets plechtig, of archaïsch dat voor een Vlaams oor heel gewoon is. We moeten het Zuid-Nederlands niet weren en meer taalvermenging toelaten (waarom doen we dat met het Engels wel?). Het wordt hoog tijd om het tij te keren, de taal van het Noorden mag soms best iets Zuidelijk gekleurd zijn; we hoeven er geen hek omheen te plaatsen. Dat zou te zot voor woorden zijn."

Désirée SCHRYNS

( Désirée Schyns studeerde Franse taal- en letterkunde en Theaterwetenschap aan de Universiteit Utrecht en was na haar studies werkzaam als literair journaliste en literair vertaalster Frans-Nederlands. Zij publiceerde recensies over Maghreb-literatuur in het dagblad Trouw en schreef talrijke essays over Franstalige literatuur voor literaire tijdschriften in Nederland en Vlaanderen. Zij vertaalde werk van ondermeer, Furet, Laâbi, Ricoeur, Kofman, Huston, Mokeddem, Liberski, Sarraute, Outers, De Decker, Houari, Assouline, Massicotte, Berenboom, Tawada.)

http://taalschrift.org/discussie/000090.html

Laatst gewijzigd door Hendrik de Stoute : 22 februari 2010 om 01:23.
Hendrik de Stoute is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2010, 01:30   #84
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht

Methodologisch bezwaar: u had in Google 'pagina's uit Holland' moeten opvragen
Die verrekte Brabanders hebben mijn hele lexicologische onderzoek naar de knoppen geholpen.

Citaat:
En nog een klein terzijde: "goesting" heb ik uit de mond van mensen die mijn West-Vlaams dialect bezigen nog nooit gehoord.

'Wyder' hebben "goeste".
Inderdaad, ik mag hopen dat jij je dialect ook nog beheerst. Dat schijnt typisch Vlaams te zijn, dat gebruik van dialect op allerlei niveaus. Op mijn werkplek is dat echt frappant. In informele situaties spreek ik Antwerps met mijn van oorsprong Antwerpse collega en de twee West-Vlaamse collega's spreken onderling steevast plat West-Vlaams. Nochtans zijn we alle vier neerlandici.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2010, 01:42   #85
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Die verrekte Brabanders hebben mijn hele lexicologische onderzoek naar de knoppen geholpen.

Inderdaad, ik mag hopen dat jij je dialect ook nog beheerst. Dat schijnt typisch Vlaams te zijn, dat gebruik van dialect op allerlei niveaus. Op mijn werkplek is dat echt frappant. In informele situaties spreek ik Antwerps met mijn van oorsprong Antwerpse collega en de twee West-Vlaamse collega's spreken onderling steevast plat West-Vlaams. Nochtans zijn we alle vier neerlandici.

Ah, van zodra het enigszins kan bezig ik mijn dialect met veel plezier, wees gerust.

Maar ik vind het ook leuk Algemeen Nederlands te gebruiken, plezant Verkavelingsvlaams te benutten en af en toe zelfs té gek Ollands aan te wenden.

Ooit vond ik Antwerps lelijk, maar van die dwaasheid ben ik gelukkig al lang genezen.

Oud 22 februari 2010, 02:07   #86
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ik kwam vroeger regelmatig in het noorden. In Amsterdam, Utrecht, en Den Haag.
En dat durft U het noorden te noemen.....Ga wég man aangezien je nooit verder dan midden Nederland bent geraakt...

Laatst gewijzigd door Svennies : 22 februari 2010 om 02:08.
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2010, 02:15   #87
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Maar ik vind het ook leuk Algemeen Nederlands te gebruiken, plezant Verkavelingsvlaams te benutten en af en toe zelfs té gek Ollands aan te wenden.
That's the spirit, om even aan taalvervuiling te doen.

Citaat:
Ooit vond ik Antwerps lelijk, maar van die dwaasheid ben ik gelukkig al lang genezen.
Ik had ooit hetzelfde met het West-Vlaams. Verschillende culturen, he.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2010, 02:29   #88
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
...

Ik had ooit hetzelfde met het West-Vlaams. Verschillende culturen, he.
Tot�*�*l verschillend.
Het is een waarachtig mirakel dat het land zovéél diversiteit aankan

Oud 22 februari 2010, 08:02   #89
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sus Iratus Bekijk bericht
Vertoeft u dagelijks in Holland en/of gaat u dagelijks intensief om met Hollanders?
Moet dat dan ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2010, 08:25   #90
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
En dat durft U het noorden te noemen.....Ga wég man aangezien je nooit verder dan midden Nederland bent geraakt...
Het 'zuiden' is het anders niet. Bij mij is Amsterdam zelfs een icoon van 'het noorden'. Het noorden bij ons, is alls wat niet het zuiden is. Met uitzondering van Brabant, Nederlands-Limburg en Zeeuws-Vlaanderen. Maar ja, die streken hadden dan ook nooit bij het noorden mogen horen. Helaas, ze werden als 'generaliteitslanden', als 'staatslanden', manu militari bij -wat wij noemen- 'het noorden' gevoegd.

Vandaar dat ik dan ook steeds beweer dat Nederland een even kunstmatig land is als België. De Republiek is een land dat artificieel ontstaan is en met geweld bij mekaar werd gehouden. En op een gegeven ogenblik waren de bewoners van de generaliteitslanden murf geslagen door de Hollanders en hebben ze zich maar goedschiks en kwaadschiks geplooid, zich neergelegd bij de feiten, en hebben ze zich laten 'hollandiseren'. Een proces dat ook vooral door de eeuwenlange indoctrinatie van het op Hollandse leest geschoeide onderwijs in de hand werd gewerkt.

Want, om maar één voorbeeld te geven, voor zover ik weet, werd er nergens in het verleden in de salonfähige Hollandse geschiedensboekjes, ook maar één woord gerept op de immense ravage die Willem de Zwijger aanrichtte in Limburg (ook in Nederlands-Limburg) wanneer hij op weg naar Brussel met zijn bende huurlingen door Limburg is getrokken. Deze verwoesting bleef nog vele, vele decennia nazinderen in het collectieve geheugen van de Limburgers. Maar daarover zullen de Utrechtse- en de andere schoolkinderen uit 'het noorden' toch maar weinig vernomen hebben heb ik zo de indruk.

Laatst gewijzigd door system : 22 februari 2010 om 08:50.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2010, 08:49   #91
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U moet goed lezen. Ik heb nooit gezegd dat men dat in Holland niet zegt. Ik zeg alleen dat men dat hier meer zegt.
Je zit te draaien als een hondje in zijn mand. Echt zielig. Je kunt geen kant meer op hoor. Eerst mekkeren over "goesting, koest" enz. Allemaal woorden die Van Dale vermeldt. Heb je wel een Van Dale? En wanneer je met je neus op de realiteit wordt gedrukt, dan is het van "Ik zeg alleen maar..." Wat een flauw gezever!
Oud 22 februari 2010, 08:53   #92
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Je zit te draaien als een hondje in zijn mand. Echt zielig. Je kunt geen kant meer op hoor. Eerst mekkeren over "goesting, koest" enz. Allemaal woorden die Van Dale vermeldt. Heb je wel een Van Dale? En wanneer je met je neus op de realiteit wordt gedrukt, dan is het van "Ik zeg alleen maar..." Wat een flauw gezever!
U volgt weer eens niet. En dus nogmaals, ik heb nooit beweerd dat dit woord niet in de van Dale stond. Er zijn ook Vlaamse woorden die in de van Dale staan. Maar in verhouding bitter bitter weinig. En daar moet eens duchtig aan gewerkt worden. Eilaas, wij weten reeds lang dat dit zeker niet zal gebeuren met de hulp van onbetrouwbare en twijfelachtige personages van uw kaliber.

Laatst gewijzigd door system : 22 februari 2010 om 08:57.
Oud 22 februari 2010, 09:03   #93
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het 'zuiden' is het anders niet. Bij mij is Amsterdam zelfs een icoon van 'het noorden'. Het noorden bij ons, is alls wat niet het zuiden is. Met uitzondering van Brabant, Nederlands-Limburg en Zeeuws-Vlaanderen. Maar ja, die streken hadden dan ook nooit bij het noorden mogen horen. Helaas, ze werden als 'generaliteitslanden', als 'staatslanden', manu militari bij -wat wij noemen- 'het noorden' gevoegd.

Vandaar dat ik dan ook steeds beweer dat Nederland een even kunstmatig land is als België. De Republiek is een land dat artificieel ontstaan is en met geweld bij mekaar werd gehouden. En op een gegeven ogenblik waren de bewoners van de generaliteitslanden murf geslagen door de Hollanders en hebben ze zich maar goedschiks en kwaadschiks geplooid, zich neergelegd bij de feiten, en hebben ze zich laten 'hollandiseren'. Een proces dat ook vooral door de eeuwenlange indoctrinatie van het op Hollandse leest geschoeide onderwijs in de hand werd gewerkt.

Want, om maar één voorbeeld te geven, voor zover ik weet, werd er nergens in het verleden in de salonfähige Hollandse geschiedensboekjes, ook maar één woord gerept op de immense ravage die Willem de Zwijger aanrichtte in Limburg (ook in Nederlands-Limburg) wanneer hij op weg naar Brussel met zijn bende huurlingen door Limburg is getrokken. Deze verwoesting bleef nog vele, vele decennia nazinderen in het collectieve geheugen van de Limburgers. Maar daarover zullen de Utrechtse- en de andere schoolkinderen uit 'het noorden' toch maar weinig vernomen hebben heb ik zo de indruk.
Jij bent hier wel regelmatig het noorden kwijt.

Maar deze boodschap staat weer eens model voor je Nederlandhaat en je kinderachtige frustratie. De vraag wordt gesteld omtrent de regio's in Nederland waar jij al of niet bent geweest, en... hup! Daar is system aan het foeteren en schreeuwen over de militaire campagnes ten tijde van Willem van Oranje. Wil je nu wel eens ophouden met altijd maar weer naar die zestiende en negentiende eeuw terug te keren, ja? Dit heeft met de huidige discussie geen bal te maken! We leven verdorie in 2010!
Oud 22 februari 2010, 09:10   #94
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Jij bent hier wel regelmatig het noorden kwijt.

Maar deze boodschap staat weer eens model voor je Nederlandhaat en je kinderachtige frustratie. De vraag wordt gesteld omtrent de regio's in Nederland waar jij al of niet bent geweest, en... hup! Daar is system aan het foeteren en schreeuwen over de militaire campagnes ten tijde van Willem van Oranje. Wil je nu wel eens ophouden met altijd maar weer naar die zestiende en negentiende eeuw terug te keren, ja? Dit heeft met de huidige discussie geen bal te maken! We leven verdorie in 2010!
Neen, iemand beweerde dat ik niet goed wist wat 'het noorden' was. Ik had eerder de indruk dat hij zich niet goed realiseerde wat 'het zuiden' was.

Laatst gewijzigd door system : 22 februari 2010 om 09:11.
Oud 22 februari 2010, 09:11   #95
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U volgt weer eens niet. En dus nogmaals, ik heb nooit beweerd dat dit woord niet in de van Dale stond. Er zijn ook Vlaamse woorden die in de van Dale staan. Maar in verhouding bitter bitter weinig. En daar moet eens duchtig aan gewerkt worden. Eilaas, wij weten reeds lang dat dit zeker niet zal gebeuren met de hulp van onbetrouwbare en twijfelachtige personages van uw kaliber.
Goed dan, ik pik nog eens in op jouw gekwijl. Wat ga jij nu concreet doen om Nederland ervan te overtuigen dat ze meer "Vlaamse" woorden moeten gebruiken?. Vooruit! Begin er maar aan. In feite is die vraag overbodig, want hetgeen jij aanklaagt is tegelijkertijd hetgeen je koestert. Dat geringe, aan regionalismen toe te schrijven verschil tussen het Nederlands in Nederland en dat in Vlaanderen wordt nu net door jouw aangegrepen om je te kunnen vastklampen aan het "Vlaams". Ik herhaal wat ik hier reeds meer dan eens heb aangeklaagd: je bent zéér schijnheilig.
Oud 22 februari 2010, 09:19   #96
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Goed dan, ik pik nog eens in op jouw gekwijl. Wat ga jij nu concreet doen om Nederland ervan te overtuigen dat ze meer "Vlaamse" woorden moeten gebruiken?. Vooruit! Begin er maar aan. In feite is die vraag overbodig, want hetgeen jij aanklaagt is tegelijkertijd hetgeen je koestert. Dat geringe, aan regionalismen toe te schrijven verschil tussen het Nederlands in Nederland en dat in Vlaanderen wordt nu net door jouw aangegrepen om je te kunnen vastklampen aan het "Vlaams". Ik herhaal wat ik hier reeds meer dan eens heb aangeklaagd: je bent zéér schijnheilig.
U bent toch zeer traag van begrip. Dat komt natuurlijk ook omdat u in uw geest een Nederlander bent en u zich niet meer empatisch kunt opstellen tegenover de Vlamingen.

Ik ga het nog één keer uitleggen. De Nederlanders voelen gewoon de behoeften niet om Vlaamse woorden op te nemen. Zij voelen zich daar ook een beetje te superieur voor. Dat is nu juist het drama. Terwijl wij nu juist de hele tijd aangepord worden om Noord-Nederlandse woorden te gebruiken. En zolang de Nederlanders dat niet willen, zullen we strijd voeren totdat ze gedwongen worden ernstig rekening te houden met onze Vlaamse woordenschat van de 6.000.000 Vlamingen. Indien ze dan al echt gewonnen zijn voor een echte eenheidstaal natuurlijk. Want ik heb zo de indruk dat zij alleen hun variante willen opleggen. En lakeien van uw kaliber het daar volmondig mee eens zijn.

En meer wil ik daar niet meer over kwijt. Want bij u moet ik altijd 10 keer hetzelfde zeggen.

Laatst gewijzigd door system : 22 februari 2010 om 09:38.
Oud 22 februari 2010, 09:39   #97
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:

Weest blij dat u in Belgie woont ,een land dat uit liefde en broederlijkheid bij elkaar is gekomen .
Daarom leven de Belgen nu nog zo broederlijk met elkaar en gaan de Nederlanders beneden de rivieren "murf geslagen " door het leven.
Sidharta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2010, 09:42   #98
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U bent toch zeer traag van begrip. Dat komt natuurlijk ook omdat u in uw geest een Nederlander bent en u zich niet meer empatisch kunt opstellen tegenover de Vlamingen.

Ik ga het nog één keer uitleggen. De Nederlanders voelen gewoon de behoeften niet om Vlaamse woorden op te nemen. Zij voelen zich daar ook een beetje te superieur voor. Dat is nu juist het drama. Terwijl wij nu juist de hele tijd aangepord worden om Noord-Nederlandse woorden te gebruiken. En zolang de Nederlanders dat niet willen, zullen we strijd voeren totdat ze gedwongen worden ernstig rekening te houden met onze Vlaamse woordenschat van de 6.000.000 Vlamingen. Indien ze dan al echt gewonnen zijn voor een echte eenheidstaal natuurlijk. Want ik heb zo de indruk dat zij alleen hun variante willen opleggen. En lakeien van uw kaliber het daar volmondig mee eens zijn.

En meer wil ik daar niet meer over kwijt. Want bij u moet ik altijd 10 keer hetzelfde zeggen.
Je hebt helemaal niet geantwoord op mijn vraag.

Maar ik laat het aan onze Nederlandse forumgenoten over om op je denigrerende beschouwingen te antwoorden.
Oud 22 februari 2010, 09:47   #99
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:

Niemand in Vlaanderen en Nederland ,is verplicht elkaars woorden over te nemen.
Het Nederlands is een levende taal.De spreektaal loopt op de schrijftaal vooruit. De Taalunie volgt de praktijk en de laatste jaren is er heel veel vrijheid, ook in het gebruik van de standaard-taal.
U bent zo'n van der Sijs fan.
Mijn advies is : Beperk u niet tot googelen, maar lees eens een boek ,zoals :
'Het verhaal van het Nederlands" van Nicoline van der Sijs en Roland Willemijns.

Laatst gewijzigd door Sidharta : 22 februari 2010 om 09:48.
Sidharta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2010, 10:13   #100
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sidharta Bekijk bericht
Niemand in Vlaanderen en Nederland ,is verplicht elkaars woorden over te nemen.
Het Nederlands is een levende taal.De spreektaal loopt op de schrijftaal vooruit. De Taalunie volgt de praktijk en de laatste jaren is er heel veel vrijheid, ook in het gebruik van de standaard-taal.
U bent zo'n van der Sijs fan.
Mijn advies is : Beperk u niet tot googelen, maar lees eens een boek ,zoals :
'Het verhaal van het Nederlands" van Nicoline van der Sijs en Roland Willemijns.
Als er eentje googelt, dan bent u het toch ook.

Laatst gewijzigd door system : 22 februari 2010 om 10:13.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be